Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul urmator, avem o societate X cu sediul in Romania care presteaza un serviciu catre o firma din Moldova.Bunul asupra caruia se presteaza serviciul (asistenta la executie montare) se afla pe teritoriul Romaniei si a fost ulterior livrat in Moldova de catre o alta societate romana. Stabilim daca societatea X va emite factura de prestare de serviciu cu TVA sau fara, precum si care vor fi informatiile cuprinse in factura.
De asemenea, vom vedea cum se realizaza compensarea intre o societate romaneasca si o alta din Moldova si daca ordinele de compensare sunt valabile doar intre societatile din Romania.
1: Locul prestarii pentru serviciul de asistenta la executarea montarii bunului este in Romania conform art. 133, alin. (4), litera a):
"(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (2) şi (3), pentru urmatoarele prestari de servicii, locul prestarii este considerat a fi:
a) locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile, inclusiv serviciile prestate de experti si agenti imobiliari, de cazare in sectorul hotelier sau in sectoare cu functie similara, precum tabere de vacanta sau locuri amenajate pentru camping, de acordare de drepturi de utilizare a bunurilor imobile, pentru servicii de pregatire si coordonare a lucrarilor de constructii, precum serviciile prestate de arhitecti si de societatile care asigura supravegherea pe santier;".
Daca ne-am opri aici, atunci factura ar trebui intocmita cu TVA 24%. Totusi, fiind vorba despre un serviciu prestat in legatura cu un export de bunuri, acesta este scutit de TVA conform art. 143, alin. (1), literele c) sau e) (depinde de situatia dvs.).
OMFP 2222/2006 reglementeaza conditiile in care firma dvs. va beneficia de scutirea de TVA. Conform art. 4 din OMFP 2222 :
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
"(8) Scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, pentru alte prestari de servicii legate direct de exportul de bunuri, se justifica de catre prestatorul serviciilor, in masura in care locul prestarii serviciilor este considerat a fi in Romania in conformitate cu prevederile art. 133 din Codul fiscalsi daca acesta ar fi fost persoana obligata la plata taxei conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul in care nu se aplica o scutire de taxa. Documentele pe baza carora se justifica scutirea de taxa sunt:
a) contractul incheiat cu beneficiarul;
b) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (19) din Codul fiscal;
c) documentele din care sa rezulte ca prestarile de servicii efectuate sunt legate direct de exportul de bunuri."
Daca serviciile se incadreaza la art. 143, alin. (1), litera e) din Codul fiscal, atunci scutirea de taxa se justifica asa cum prevede art. 6 din OMFP 2222/2006.
Deci in cazul in care sunteti sau puteti intra in termen de 90 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauză in posesia documentelor care justifica scutirea de TVA, veti intocmi factura fara TVA.
Daca nu puteti justifica scutirea de taxa sau operatiunea nu se considera legata direct de exportul de bunuri (desi din descrierea dvs. asa reiese) atunci veti factura cu TVA.
2: Procedura de compensare intre o societate romana si una straină
Compensarea datoriilor intre o societate din Romania si una nerezidenta nu intra sub incidenta reglementarilor referitoare la ordinele de compensatie cu regim special. Aceste operaţiuni se supun dispozitiilor de drept comun din Codul Civil.
Pentru a se putea inregistra in contabilitate, este suficient un inscris intre parti, prin care sa convina compensarea si sa cuprinda datele facturilor si altor acte referitoare la sumele ce urmeaza a fi compensate. Se poate folosi şi modelul ordinelor de compensare privind persoanele juridice romane, insa rezidentii care realizeaza operatiuni nemonetare cu nerezidentii in mod direct, si nu prin intermediul unei institutii financiare, au obligatia de a raporta aceste tranzactii la Banca Nationala a Romaniei – Directia Statistica conform Regulamentului BNR 4/2014, pana pe data de 20 a lunii urmatoare.
Extras din Regulamentul nr. 4/2014 al BNR
"Art. 59. - Rezidentii care realizeaza operatiuni nemonetare au obligatia sa raporteze letric aceste tranzactii la Banca Nationala a Romaniei - Directia statistica, pana la data de 20 a lunii urmatoare celei pentru care se face raportarea, prin completarea si transmiterea anexei nr. V.6."
Operaţiunile nemonetare sunt cele care se desfasoara fara transferarea de fonduri (de exemplu, compensarea unui export de marfa cu un import de marfa sau invers). Prin urmare, compensarile sunt operaţiuni nemonetare.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Se aplica termenele legale de 30 sau 60 zile pentru plata facturilor IMM-urilor?A stiut Ioana Maria Vlas de la infiintarea FNI ca este un joc piramidalFirme cu cod CAEN 5630. Este obligatorie sau optionala trecerea la plata impozitului micro?Care va fi tratamentul fiscal al cheltuielilor aferente unui imobil inchiriat pentru o persoana fizica nerezidenta?Tratament TVA pentru facturare catre reprezentante straineUltimele articole
SAF-T: Noi categorii de contribuabili vor fi EXCEPTATE de la depunerea D406Microintreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024Noutati privind salariile si beneficiile extrasalariale in 2025Care este salariul minim in agricultura si un model de calcul salariu de la 1 ianuarie 2025Articole similare
Autoturism de serviciu. Deducere TVASomajul in randul absolventilor de facultate a stabilit recent recordul ultimilor 20 de ani!Autoritatile suedeze considera ca se colecteaza prea multe taxePlan national de relansare economica. Guvernul sprijina FIRMEle prin acordare de granturi si instrumente de asigurare a lichiditatiiMFP: Discutii privind noi investitii pe piata romaneascaUltimele articole
SAF-T, obligatoriu de la 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici. Ce perioada de gratie se aplicaMicrointreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca FIRMEle la 31 decembrie 2024FIRME care NU se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euro. Pana cand trebuie modificat vectorul fiscalDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru FIRMEle miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVAArticole similare
Ordonanta 22/2016 modifica unele aspecte privind incapacitatea de plataCompensarea obligatiilor reciproceArticole similare
E-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITScutiri TVA pentru EXPORTuri si livrari intracomunitare. Cine nu plateste TVA in 2012?Declaratia Intrastat: Normele pentru completarea declaratiei au fost aprobate prin Ordinul 1623/2022Strategia fiscala a Guvernului: majorare penalitati, deduceri impozite, noi taxe pentru proprietatiCe propune CNIPMMR pentru amplificarea inovarii in sectorul IMM din Romania?Ultimele articole
Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?E-Transport 2024: CINE are OBLIGATIA introducerii datelor cu privire la transporturi in sistemE-TVA: Firme care inregistreaza diferente justificate intre D300 si decontul precompletat. Cum trebuie sa procedezeImplementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Proiect OUG. 5 modificari aduse de Finante titlului VIII Accize si alte taxe specialeArticole similare
Prevederile din normele metodologice referitoare la aplicarea sistemului TVA la incasareCodul Fiscal, modificat pe partea de TVA. Ce prevederi au fost introduse prin HG 653/2023Se solutioneaza rambursarea sau COMPENSAREA de impozit pe profit prin control fiscal?Studiu de caz: Decontul de TVA. FacturareDeclaratiile oficiale ale ministrului de Finante privind cota unica de impozitareUltimele articole
Bolos: Bonificatia de 3% acordata celor bun-platnici ar putea fi permanentaImpozitarea veniturilor din strainatate: Ce trebuie sa stii si cum te poate ajuta un avocat fiscalCotele TVA pentru 2024, aplicabile in RomaniaFacilitati speciale pentru bunii platnici, introduse prin OUG 107/2024Care este termenul de prescriere pentru solicitarea rambursarii TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"