Tags: oug 69/2019, disponibilizari, venit lunar de completare
Executivul a publicat joi, 14 noiembrie, in Monitorul Oficial, Partea I nr. 921 Ordonanta de urgenta nr. 69/2019. Aceasta prevede aplicarea unor masuri de protectie sociala acordata persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate in baza planurilor de disponibilizare din cadrul operatorilor economici pentru care s-a aprobat acordarea ajutoarelor de stat pentru facilitarea inchiderii minelor de carbune necompetitive in perioada 2019-2024.
OUG 69/2019 are in vedere asigurarea unui tratament egal pentru persoanele ce urmeaza a fi disponibilizate de la Societatea Nationala Inchideri de Mine Valea Jiului - S.A. (SNIM) si Societatea Complexul Energetic Hunedoara (CEH). Pentru ca persoanele disponibilizate anterior de la cele doua societati au beneficiat, in baza planurilor de disponibilizare, de sumele aferente venitului lunar de completare, se impune luarea unor masuri pentru asigurarea alocarii unor sume de la bugetul asigurarilor pentru somaj pentru perioada 2019-2024 si persoanelor ce vor fi disponibilizate de la aceste doua societati.
Citeste si:
Extras din OUG 69/2019
(…)
Art. 1. -
(1) Prevederile prezentei ordonante de urgenta reglementeaza acordarea venitului lunar de completare, ca masura de protectie sociala de care beneficiaza persoanele disponibilizate in baza unui plan de disponibilizare din cadrul operatorilor economici pentru care s-a aprobat acordarea ajutoarelor de stat pentru facilitarea inchiderii minelor de carbune necompetitive, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
(…)
Art. 2. -
Prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, in calitate de minister de resort, se vor aproba sumele din bugetul asigurarilor pentru somaj ce se vor aloca pentru plata venitului lunar de completare prevazut la art. 1 alin. (1) in beneficiul persoanelor disponibilizate de la operatorii economici prevazuti in anexa, care pot efectua concedieri colective in conditiile in care exista un plan de disponibilizare aprobat in conditiile prezentei ordonante de urgenta.
Art. 3. -
(1) Pot beneficia de prevederile prezentei ordonante de urgenta numai persoanele care au incheiat contracte individuale de munca cu operatorii economici prevazuti la art. 1 cu cel putin 36 de luni inainte de data concedierii.
(2) Beneficiaza de prevederile prezentei ordonante de urgenta si persoanele care:
a) au fost preluate de operatori economici dintre cei prevazuti la art. 1, in baza actelor normative in vigoare, daca au incheiat contracte individuale de munca cu operatori economici de la care au fost preluate in perioada prevazuta la alin. (1);
b) au fost preluate de operatorii economici rezultati in urma divizarii sau a altor forme de reorganizare a operatorilor economici prevazuti la art. 1, daca au incheiat contracte individuale de munca cu operatorii economici supusi divizarii sau altor forme de reorganizare, in perioada prevazuta la alin. (1).
Art. 4. -
(1) Concedierea colectiva se face in conditiile prevazute de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, dar nu mai tarziu de 90 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 2.
(2) Persoanele concediate in conditiile art. 1 beneficiaza de platile compensatorii acordate de operatorii economici, din bugetele de venituri si cheltuieli ale acestora, in conformitate cu prevederile contractelor colective sau individuale de munca aplicabile, respectiv incheiate la nivelul fiecarui operator economic.
(3) Daca planul de disponibilizare se desfasoara in etape, termenul prevazut la alin. (1) se aplica pentru concedierea colectiva efectuata in prima etapa, urmand ca pentru celelalte etape concedierea colectiva sa se efectueze in termen de 90 de zile calendaristice de la data la care va fi initiata fiecare etapa prevazuta la art. 1 alin. (4).
Art. 5. -
(1) Venitul lunar de completare prevazut la art. 1 alin. (1) se stabileste odata cu indemnizatia de somaj stabilita in conditiile Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, si este egal cu diferenta dintre castigul salarial individual mediu net pe ultimele 3 luni inainte de concediere, stabilit pe baza clauzelor din contractul individual de munca, dar nu mai mult decat castigul salarial mediu net pe economie din luna ianuarie a anului in care s-a efectuat concedierea, comunicat de Institutul National de Statistica, si nivelul indemnizatiei de somaj.
(2) Venitul de completare prevazut la art. 1 alin. (1) se acorda lunar pe perioade stabilite diferentiat, in functie de vechimea in munca a persoanelor concediate in conditiile prezentei ordonante de urgenta, dupa cum urmeaza:
a) 12 luni, pentru persoanele care au o vechime in munca cuprinsa intre 3 ani si pana la 10 ani;
b) 20 de luni, pentru persoanele care au o vechime in munca cuprinsa intre 10 ani si pana la 15 ani;
c) 22 de luni, pentru salariatii care au o vechime in munca cuprinsa intre 15 ani si pana la 22 de ani;
d) 24 de luni, pentru salariatii care au o vechime in munca de cel putin 22 de ani.
(3) Dupa incetarea platii indemnizatiei de somaj, in conditiile Legii nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele concediate in conditiile art. 1 alin. (1) din prezenta ordonanta de urgenta beneficiaza, pana la incheierea perioadei prevazute la alin. (2), de un venit lunar de completare egal cu diferenta dintre castigul salarial individual mediu net pe ultimele 3 luni inainte de concediere, stabilit pe baza clauzelor din contractul individual de munca, dar nu mai mult decat castigul salarial mediu net pe economie din luna ianuarie a anului in care s-a efectuat concedierea, comunicat de Institutul National de Statistica, si nivelul indemnizatiei de somaj acordate la data incetarii platii indemnizatiei de somaj.
Art. 6. -
Persoanele care nu indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru stabilirea indemnizatiei de somaj nu beneficiaza de venit lunar de completare.
Art. 7. -
(1) Persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) pot beneficia de venit lunar de completare acordat in conditiile prezentei ordonante de urgenta, in conformitate cu planul de disponibilizare prevazut la art. 1 alin. (1), dar nu mai mult decat duratele maxime stabilite potrivit art. 5 alin. (2).
(2) Venitul lunar de completare se acorda de agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumite in continuare agentii pentru ocuparea fortei de munca.
Art. 8. -
(1) Venitul lunar de completare prevazut la art. 1 alin. (1) se recalculeaza odata cu recalcularea, in conditiile legii, a indemnizatiei de somaj.
(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile si in cazul in care plata indemnizatiei de somaj se suspenda, in conditiile legii, si persoana beneficiaza de venitul lunar de completare.
Art. 9. -
(1) Persoanele care, in perioada acordarii venitului lunar de completare, se incadreaza in munca, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, la alti angajatori decat cei de la care au fost disponibilizati beneficiaza, pana la expirarea perioadei prevazute la art. 5 alin. (2), de 50% din venitul lunar de completare.
(2) Venitul lunar de completare prevazut la alin. (1) se acorda numai pe perioada lucrata, iar ulterior acestei perioade se reia in plata, dupa caz, in conditiile prevazute la art. 5 alin. (1) sau la art. 5 alin. (3), pana la expirarea perioadei prevazute la art. 5 alin. (2).
(3) Daca in perioada acordarii venitului lunar de completare, prevazuta la art. 5 alin. (2), persoanele beneficiare solicita inscrierea la una dintre categoriile de pensii prevazute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, plata venitului lunar de completare inceteaza incepand cu data acordarii dreptului de pensie, conform deciziei de pensie. Venitul lunar de completare nu poate fi cumulat cu niciuna din categoriile de pensii prevazute de Legea nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Persoanele concediate colectiv de la operatorii economici prevazuti in anexa, in situatia in care daca se incadreaza in munca inainte de expirarea perioadei prevazute la art. 5 alin. (2) la unul dintre operatorii economici cu capital majoritar de stat avand ca obiect de activitate conservarea, inchiderea, ecologizarea si monitorizarea postinchidere a minelor sau la unul dintre operatorii economici prevazuti in anexa, pentru activitati de conservare, inchidere, ecologizare si monitorizare postinchidere a minelor, beneficiaza pe perioada lucrata, pana la expirarea perioadei prevazute la art. 5 alin. (2), de un venit lunar de completare egal cu jumatate din venitul lunar de completare prevazut la art. 5 alin. (1) sau, dupa caz, la art. 5 alin. (3).
(5) In situatiile prevazute la alin. (4), venitul lunar de completare reglementat de acest alineat se acorda numai pe perioada lucrata, iar ulterior acestei perioade se reia in plata, dupa caz, in conditiile prevazute la art. 5 alin. (1) sau la art. 5 alin. (3), pana la expirarea perioadei prevazute la art. 5 alin. (2).
Art. 10. -
Venitul lunar de completare este un drept cu caracter personal si inceteaza la data decesului beneficiarului.
(…)
Art. 26. -
Prezenta ordonanta de urgenta se aplica:
a) pana la data de 31 decembrie 2021 pentru persoanele disponibilizate prin concedieri colective, in cazul operatorului economic prevazut la pct. 1 din anexa;
b) pana la data de 31 decembrie 2024 pentru persoanele disponibilizate prin concedieri colective, in cazul operatorului economic prevazut la pct. 2 din anexa.
Art. 27. -
In termen de 10 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se vor aproba prin ordin comun al ministrului muncii si protectiei sociale si al ministrului economiei, energiei si mediului de afaceri normele metodologice de aplicare a acesteia.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
O societate comerciala, care are ca domeniu principal de activitate comertul cu amanuntul, a fost supusa unui control efectuat de ANAF. Stocul faptic cu cel scriptic nu au coincis. Din acest motiv, Anaf a stabilit prin decizia de impunere tva suplimentar in valoare de 36.000 lei, fiind o diferenta de 200.000 lei pe stoc in plus. In decizie nu a fost specificat nimic legat de impozitul pe profit aferent stocului in plus. In acest caz care sunt notele contabile care se inregistreaza?...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Biroul individual notarial, persoana juridica romana inregistrat in scop de tva, presteaza servicii (in speta onorariu autentificare contract cesiune parti sociale cu titlu oneros) pe care le factureaza cedentului persoana juridica impozabila inregistrata in scop de tva in Spania (firma din Spania a fost verificata in vies si are cod valid de tva). Intrebarea este: cum emite notariatul factura de servicii catre firma din Spania, cu tva sau fara? Serviciul este impozabil din...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Societatea noastra a incheiat un contract de inchiriere intre persoana juridica si persoana fizica (chirie apartament manager general).
Care este cota (procent) de impozit pe venit care trebuie sa-l retin si sa-l declar in D100?
In D 100, care este codul de creanta fiscala care se selecteaza? Unde se incadreaza?
Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Scutire impozit profit reinvestit
O societate platitoare de impozit pe profit trimestrial prezinta urmatoarea situatie:
Profit contabil brut trimestrul 1 2024 - 150.000 lei
Cheltuieli nedeductibile - 350.000 lei
Profit impozabil trimestrul 1 2024 - 500.000 lei
Achizitie utilaje noi trimestrul 1 2024 (conform art.22 alin. (1) din Legea 227/2015) - 200.000 lei
Profit contabil brut trimestrul 2 2024 -...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Persoana juridica romana platitor TVA (in Romania) organizeaza un eveniment (ce presupune inchiriere sala eveniment, sonorizare, fotograf, restaurant) in Bulgaria pentru o societate rezident fiscal si platitor de TVA in Cehia. Cum va intocmi firma din Romania factura? Cu sau fara TVA?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu un mod de calcul si o monografie contabila pentru urmatoarea situatie: Un salariat care are un venit brut lunar in valoare de 4.800 lei beneficiaza in aceeasi luna de un telefon oferit cu titlu gratuit. Salariatul are un singur copil in intretinere si nu beneficieaza de vreo scutire a impozitului pe venit. Pe factura telefonului avem urmatoarele date: 1500 lei baza, TVA 285lei, total factura 1.785lei. Care este netul pe care il va incasa salariatul?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<