keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

TVA si impozit redevente pentru achizitie intracomunitara

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 13 Ian. 2011
Tags: achizitie intracomunitara, impozit redevente, tva

Intrebare:Societatea noastra a incheiat un contract de leasing operational pentru un utilaj, cu o societate din Irlanda, societate inregistrata in scop de TVA si in Irlanda si in Romania. In contract ...

Intrebare:
Societatea noastra a incheiat un contract de leasing operational pentru un utilaj, cu o societate din Irlanda, societate inregistrata in scop de TVA si in Irlanda si in Romania. In contract societatea din Irlanda, trece codul sau de inregistrare in scop de TVA din Romania.

Ratele lunare prevazute in contract sunt facturate in euro de catre societatea din Irlanda, cu TVA 0, pe factura emisa fiind trecut codul de inregistrare in scop de TVA din Irlanda.

Care sunt obligatiile societatii referitoare la:
-inregistrare contract
-impozit redevente
-TVA

Raspuns:
In conformitate cu prevederile art. 133   alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.

Aceasta este regula generala. Exceptiile sunt reglementate prin alin. (4) si (7) ale acestui articol.

In cazul prezentat, serviciului prestat de catre societatea din Irlanda  i se aplica regula generala prevazuta la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal intrucat acesta nu se incadreaza la niciuna dintre exceptii.

Punctul 13 alin. (13) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal de care beneficiaza persoane impozabile stabilite in Romania si care sunt prestate de un prestator persoana impozabila care nu este stabilit in Romania, au locul prestarii in Romania, fiind aplicabile cotele de TVA prevazute la art. 140 din Codul fiscal sau, dupa caz, scutirile de TVA prevazute la art. 141, 143, 144 sau 1441 din Codul fiscal. Atunci cand prestatorul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru, beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania realizeaza o achizitie intracomunitara de servicii care se declara in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 1564 din Codul fiscal, daca serviciul nu este scutit de taxa. In situatia in care beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania nu este inregistrat in scopuri de taxa, trebuie sa indeplineasca obligatiile specifice de inregistrare pentru achizitii intracomunitare de servicii prevazute la art. 153 sau 1531 din Codul fiscal.

Potrivit art. 150 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, taxa este datorata de orice persoana impozabila, inclusiv de catre persoana juridica neimpozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 sau 1531, care este beneficiar al serviciilor care au locul prestarii in Romania conform art. 133 alin. (2) si care sunt furnizate de catre o persoana impozabila care nu este stabilita pe teritoriul Romaniei sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele prestari de servicii pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 1251 alin. (2), chiar daca este inregistrata in Romania conform art. 153 alin. (4) sau (5).

Art. 1251 alin. (2) prevede urmatoarele:
 
   „a) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania este considerata a fi stabilita in Romania;
   b) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei se considera ca este stabilita in Romania daca are un sediu fix in Romania, respectiv daca dispune in Romania de suficiente resurse tehnice si umane pentru a efectua regulat livrari de bunuri si/sau prestari de servicii impozabile;
   c) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei si care are un sediu fix in Romania conform lit. b) este considerata persoana impozabila care nu este stabilita in Romania pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate la care sediul fix de pe teritoriul Romaniei nu participa.”

Prin urmare, pentru aceste servicii achizitionate,  societatea dvs este obligata la plata taxei pe valoare adaugata in Romania, daca acesta sunt prestate catre sediul activitatii economice sau catre sediul/sediile fixe din Romania ale societatii dvs., iar furnizorul nu este  considerat a fi stabilit pentru aceste prestari de servicii pe teritoriul Romaniei. Furnizorul nu este  considerat a fi stabilit in Romania pentru aceste prestari de servicii daca sediul fix de pe teritoriul Romaniei nu participa la aceasta prestare.

In aceasta situatie, in conformitate cu prevederile art.157 alin. (2), veti  evidentia in decontul de taxa, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in limitele si in conditiile stabilite la art. 145-1471, taxa aferenta acestor servicii achizitionate.

In Formularul (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" aprobat prin OANAF 2245/2010 operatiunile se raporteaza la randurile 7 si 19, cu preluarea sumelor la Randurile 7.1 si 7.1.1 si Randurile 19.1 si  19.1.1.

Potrivit dispozitiilor art. 1564 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, orice persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 sau art. 1531 trebuie sa intocmeasca si sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 15 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice, o declaratie recapitulativa in care mentioneaza  achizitiile de servicii prevazute la art. 133 alin. (2), efectuate de persoane impozabile din Romania care au obligatia platii taxei conform art. 150 alin. (2), pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva, de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate.

Prin urmare, aceste servicii prestate de catre persoana impozabila din Irlanda se vor declara in declaratia recapitulativa, respectiv formularul (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare", cod MFP 14.13.01.02/r  aprobat prin OANAF 76/2010.

In conformitate cu prevederile art. 1582 alin. (1) lit. e) va revine obligatia de a va inregistra in Registrul operatorilor intracomunitari inainte de a achizitiona aceste servicii.

Art. 8 alin. (71) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal prevede ca persoanele juridice romane beneficiare ale unor prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati, executate de persoane juridice straine sau fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei, au obligatia sa inregistreze contractele incheiate cu acesti parteneri la organele fiscale competente, potrivit procedurii instituite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Contractele incheiate de persoane juridice romane cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente pentru activitati desfasurate in afara teritoriului Romaniei nu fac obiectul inregistrarii potrivit prezentelor dispozitii. Pentru incadrarea ca sediu permanent a unui santier de constructii sau a unui proiect de constructie, ansamblu ori montaj sau a activitatilor de supraveghere legate de acestea si a altor activitati similare, se va avea in vedere data de incepere a activitatii din contractele incheiate cu persoanele juridice romane beneficiare sau orice alte informatii ce probeaza inceperea activitatii. Perioadele consumate pentru realizarea unor contracte conexe care sunt legate in mod direct cu primul contract ce a fost executat se adauga la perioada care s-a consumat la realizarea contractului de baza.

Astfel, in cazul prezentat nu va revine obligatia de a inregistra la organele fiscale contractul incheiat cu societatea din Irlanda intrucat aceasta nu executa pe teritoriul Romaniei lucrari de natura celor prevazute la art. 8 din Codul fiscal.

In conformitate cu prevederile art. 115 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, redeventele de la un rezident sunt venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate.
In acest sens, punctul 2 alin. (1) din Titlul III al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca termenul redeventa cuprinde orice suma care trebuie platita in bani sau in natura pentru folosirea sau dreptul de a folosi orice proprietate sau drept prevazut la art. 7 alin. (1) pct. 28 din Codul fiscal.
La art. 7 punctul 28 lit d) este prevazut ca redeventele cuprind si sumele ce trebuiesc platite in bani sau in natura pentru folosirea ori dreptul de folosinta pentru orice echipament industrial, comercial sau stiintific, orice bun mobil, mijloc de transport ori container.

Astfel cum prevede art. 116 impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania se calculeaza, se retine si se plateste la bugetul de stat de catre platitorii de venituri.
Pentru aceste venituri cota de impozit este de 16%.

Punctul 12 alin. (9) din Titlul V al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca prevederile Titlului V din Codul fiscal se aplica atunci cand beneficiarul venitului obtinut din Romania este rezident al unui stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri sau cand beneficiarul venitului obtinut din Romania, rezident al unui stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala sau documentul prevazut la pct. 13 alin. (1) ori atunci cand impozitul datorat de nerezident este suportat de catre platitorul de venit.


Art. 12 “Redevente” din Conventia intre Romania si Irlanda pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe castigurile de capital din 4 decembrie 2000,  prevede urmatoarele:


„ARTICOLUL 12
  Redevente


   1. Redeventele provenind dintr-un stat contractant si platite unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse in acel celalalt stat.
   2. Redeventele descrise la subparagraful a) al paragrafului 3 si detinute efectiv de un rezident al unui stat contractant pot fi impuse numai in acel stat. Redeventele descrise la subparagraful b) al paragrafului 3 pot fi, de asemenea, impuse in statul contractant din care provin, potrivit legislatiei acestui stat, dar daca beneficiarul efectiv este rezident al celuilalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va depasi 3% din suma bruta a redeventelor.
   3. Termenul redevente folosit in prezentul articol inseamna plati de orice natura primite pentru utilizarea sau pentru dreptul de a utiliza:
   a) orice drept de autor asupra unei opere literare, artistice sau stiintifice, inclusiv asupra filmelor de cinematograf sau filmelor, inregistrarilor pe benzi ori altor forme de inregistrare utilizate pentru emisiunile de radio sau televiziune ori pentru alte mijloace de reproducere sau transmisii;
   b) orice patent, marca de comert, desen sau model, plan, formula secreta sau proces tehnologic ori pentru informatii referitoare la experienta in domeniul industrial, comercial sau stiintific.
(.....)”

Astfel,  in sensul acestei conventii redeventele nu cuprind platile primite drept compensatie pentru folosirea sau concesionarea folosirii unui echipament industrial, comercial sau stiintific.

In aceasta situatie sunt aplicabile prevederile art. 7 din conventie, respectiv:

„ARTICOLUL 7
  Profiturile intreprinderii


   1. Profiturile unei intreprinderi a unui stat contractant sunt impozabile numai in acel stat, in afara de cazul in care intreprinderea exercita activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo. Daca intreprinderea exercita activitate de afaceri in acest mod, profiturile intreprinderii pot fi impuse in celalalt stat, dar numai acea parte din ele care este atribuibila acelui sediu permanent.
   2. Sub rezerva prevederilor paragrafului 3, cand o intreprindere a unui stat contractant exercita activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo, atunci se atribuie, in fiecare stat contractant, acelui sediu permanent profiturile pe care le-ar fi putut realiza daca ar fi constituit o intreprindere distincta si separata, exercitand activitati identice sau similare in conditii identice ori similare si tratand cu toata independenta cu intreprinderea al carei sediu permanent este.
   3. La determinarea profiturilor unui sediu permanent sunt admise la scadere cheltuielile ce pot fi dovedite ca fiind efectuate pentru scopurile urmarite de acest sediu permanent, inclusiv cheltuielile de conducere si cheltuielile generale de administrare efectuate, indiferent de faptul ca s-au efectuat in statul in care se afla situat sediul permanent sau in alta parte.
   4. In masura in care intr-un stat contractant se obisnuieste ca profitul care se atribuie unui sediu permanent sa fie determinat prin repartizarea profitului total al intreprinderii in diversele sale parti componente, nici o prevedere a paragrafului 2 nu impiedica acest stat contractant sa determine profitul impozabil in conformitate cu repartitia uzuala; metoda de repartizare adoptata trebuie totusi sa fie aceea prin care rezultatul obtinut sa fie in concordanta cu principiile enuntate in prezentul articol.
   5. Nici un profit nu se atribuie unui sediu permanent numai pentru faptul ca acest sediu permanent cumpara produse sau marfuri pentru intreprindere.
   6. In vederea aplicarii prevederilor paragrafelor precedente, profitul care se atribuie unui sediu permanent se determina in fiecare an prin aceeasi metoda, in afara de cazul in care exista motive temeinice si suficiente de a proceda altfel.
   7. Cand profiturile includ elemente de venit sau castiguri din instrainarea proprietatii, care sunt tratate separat in alte articole din prezenta conventie, prevederile acelor articole nu sunt afectate de prevederile prezentului articol.”

Astfel, daca societatea din Irlanda va prezinta certificatul de rezidenta fiscala eliberat de catre autoritatea competenta din acest stat, valabil la momentul realizarii venitului, nu va revine obligatia de a retine impozit intrucat veniturile obtinute de aceasta societate sunt impozabile numai in Irlanda, in conformitate cu prevederile art. 7 din acordul dintre Romania si Irlanda.

Daca societatea din Irlanda nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala eliberat de catre autoritatea competenta din acest stat, valabil la momentul realizarii venitului, va revine obligatia de a retine impozit pe veniturile obtinute de aceasta din Romania, in cota de 16%, in conformitate cu prevederile art. 115 lit. d), 116 alin. (1) si (2) lit. d) din Codul fiscal.

Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine si se plateste, in lei, la bugetul de stat, la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil in ziua retinerii impozitului pentru nerezidenti.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016