Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Ajustarea bazei de impozitareRevenirea asupra elementelor valorice in care sunt realizate tranzactiile comerciale obliga cele doua parti la efectuarea ajustarilor in materie de TVA. Ajustarile impuse ...
Ajustarea bazei de impozitare
Revenirea asupra elementelor valorice in care sunt realizate tranzactiile comerciale obliga cele doua parti la efectuarea ajustarilor in materie de TVA. Ajustarile impuse de reglementarile fiscale sunt simetrice, astfel ca vanzatorul isi va ajusta baza de impozitare, iar cumparatorul TVA dedusa initial.
Situatii in care este posibila efectuarea ajustarii (art. 138 Cod fiscal):
- daca a fost emisa o factura si, ulterior, operatiunea este anulata total sau partial, inainte de livrarea bunurilor sau de prestarea serviciilor;
- in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, in conditiile anularii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza, declarata printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, sau in urma unui arbitraj, ori in cazul in care exista un acord scris intre parti;
- in cazul in care rabaturile, remizele, risturnele si celelalte reduceri de pret prevazute la art. 137 alin.(3) lit. a) sunt acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor;
- in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila;
- in cazul in care cumparatorii returneaza ambalajele in care s-a expediat marfa, pentru ambalajele care circula prin facturare.
Cum procedeaza furnizorul
Pentru tranzactiile care se anuleaza integral, furnizorul, daca accepta aceasta anulare, va emite o factura de stornare catre cumparator. Daca tranzactia se anuleaza partial (refuzuri partiale), valorile inscrise in factura, aferente partii refuzate, vor fi inscrise in factura de storno cu semnul minus.
In acele situatii in care marfurile sunt refuzate sau contractul de vanzare/cumparare a fost anulat se considera ca livrarea intracomunitara efectuata de furnizor, respectiv achizitia pe care a realizat-o cumparatorul, nu a avut loc.
Consecinta acestei aprecieri este aceea ca, daca tranzactia urmata de refuz are loc in cadrul aceleiasi perioade de raportare prin decont, respectiv declaratia recapitulativa (VIES 390), operatiunea nu se mai raporteaza. Per a contrario, daca perioada de raportare este depasita, furnizorul este obligat sa procedeze la regularizarea celor doua declaratii.
Faptul ca bunurile nu au fost returnate efectiv furnizorului nu schimba procedura de mai sus, acesta nefiind obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA, in statul membru al cumparatorului.
Manual de politici contabile - Stick USB
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cu privire la declaratia Intrastat, aceasta ramane in forma initiala, deoarece declararea Intrastat urmareste miscarea efectiva a bunurilor indiferent de regimul TVA. Practic la retur nu se va rectifica declaratia initiala, ci se va raporta returul in declaratia aferenta perioadei in care acesta are loc.
Declaratia Intrastat pentru returul de bunuri va avea urmatoarele particularitati (codificari):
- daca operatiunea initiala s-a realizat sub codul 1 (transferul dreptului de proprietate), returul bunurilor va fi codificat in noua declaratie cu codul 2 (bunuri returnate);
- pentru tranzactii realizate cu codul 3, 7, 8 sau 9 (livrari cu titlu gratuit sau fara transferul dreptului de proprietate, livrari in baza unor acorduri inter-guvernamentale sau operatiuni de aprovizionare materiale de constructii sau echipamente), declaratia Intrastat aferenta retururilor se va completa cu aceleasi coduri.
Pentru bunurile care nu se returneaza efectiv vanzatorului deoarece acesta hotaraste sa le vanda unui alt cumparator, care le accepta si care este situat intr-un alt stat membru, declaratia Intrastat va fi completata cu codul corespunzator tranzactiei realizate.
Din aceleasi considerente, decontul de TVA si declaratia recapitulativa vor evidentia tranzactia realizata cu cel de-al doilea cumparator, ca o tranzactie intracomunitara care, practic, „stinge“ operatiunea initiala.
Cum procedeaza cumparatorul
Daca vanzatorul are obligatia sa-si ajusteze baza de impozitare, cumparatorul va proceda la ajustarea dreptului de deducere exercitat initial. Ajustarea dreptului de deducere se va face in baza facturii de storno emisa de furnizor cu respectarea dispozitiilor stabilite prin art. 148 lit. b) sau 149 alin. (4) lit. e) Cod fiscal.
Desi in pratica internationala sunt folosite documente alternative precum debit note sau credit note, prin care sunt recunoscute debite/creante rezultate din astfel de refuzuri, consideram ca o astfel de procedura trebuie sa porneasca intotdeauna dinspre furnizor spre cumparator. Logica unei astfel de situatii are in vedere faptul ca doar acea persoana care a emis un document poate reveni asupra lui, invalidandu-l partial sau total.
Falimentul beneficiarului
Ajustarea bazei de impozitare in cazul falimentului beneficiarului este posibila doar in prezenta unei hotarari judecatoresti definitive, conform Legii nr. 85/2006 – privind procedura insolventei (publicata in Monitorul Oficial nr. 359 din 21 aprile 2006). Ajustarea efectiva este permisa de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti, si doar pentru falimente intervenite dupa data de 1 ianuarie 2004, inclusiv pentru facturile emise inainte de aceasta data, daca contravaloarea bunurilor/serviciilor furnizate ori TVA consemnata in aceste documente nu mai poate fi incasata datorita falimentului beneficiarului.
Codul fiscal permite efectuarea ajustarii doar in acele situatii in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate ori TVA aferenta acestor operatiuni nu mai poate fi incasata.
Concluzie: ajustarea opereaza in baza facturii pe care furnizorul o emite (factura de ajustare), care contine baza de impozitare si TVA cu semnul minus. Factura de ajustare emisa in rosu trebuie inregistrata in jurnalele de vanzari si preluata in decontul de TVA, aferent perioadei in care s-a efectuat ajustarea.
Inregistrarea contabila:
411 = %
Clienti Venituri din vanzari marfuri
4427
TVA colectata
sau
% = 411
Clienti
654
Pierderi din creante
si debitori diversi
4427
TVA colectata
Campanii promotionale
Reducerile de pret acordate de producatorii/dis- tribuitorii de bunuri pe baza de cupoane valorice, in cadrul unor campanii promotionale se reflecta in facturi astfel:
Facturile de reducere se intocmesc direct de catre producatorii/distribuitorii de bunuri:
- pe numele comerciantilor care au acceptat cupoa- nele valorice de la consumatorii finali;
- situatia este identica si pentru facturile de livrare a bunurilor pentru care se acorda aceste reduceri de pret, chiar daca, initial, aceste facturi au fost emise de producatori/distribuitori catre diversi intermediari cumparatori-revanzatori.
La rubrica „Cumparator se inscriu datele de identificare ale cumparatorului care a acceptat cupoanele valorice de la consumatorii finali. In plus, in factura de reducere de pret se va mentiona „reducere de pret acordata in baza cupoanelor valorice“.
In cazul in care producatorii/distribuitorii de bunuri incheie contracte cu societati specializate in administrarea cupoanelor valorice, producatorii/distribuitorii emit o singura factura cu semnul minus pentru valoarea reducerilor de pret acordate in cursul unei luni si a TVA, care trebuie sa cuprinda mentiunea „reduceri de pret acordate in baza cupoanelor valorice conform anexei“.
Anexa trebuie sa contina informatii din care sa rezulte valoarea reducerilor de pret acordate de un producator/distribuitor pentru fiecare comerciant, pe categorii de bunuri.
Rubrica „Cumparator“ va cuprinde datele de identificare ale societatii specializate in administrarea cupoanelor valorice.
Societatile specializate in administrarea cupoanelor valorice
Aceste societati emit o singura factura catre fiecare comerciant, cu semnul minus pentru toate bunurile in cauza, in care vor inscrie valoarea reducerilor de pret acordate de producatori/distribuitori in cursul unei luni si a taxei pe valoarea adaugata aferente. Aceste facturi trebuie sa contina mentiunea „reduceri de pret acordate in baza cupoanelor valorice conform anexei. Anexa trebuie sa contina informatii din care sa rezulte valoarea reducerilor de pret acordate de un producator/distribuitor pentru fiecare comerciant, pe categorii de bunuri.
La rubrica „Furnizor“ se vor inscrie datele de identificare ale societatii specializate in administrarea cupoanelor valorice.
Bunuri returnate in cadrul tranzactiilor intracomunitare
Decizia cumparatorului de a refuza tranzactia tine de anumite aspecte cantitative sau calitative sau chiar de anularea contractului existent intre cei doi parteneri.
Dupa cum am vazut, Normele de aplicare a art. 138 din Codul fiscal stabilesc o procedura clara prin care atat furnizorul cat si cumparatorul sunt obligati sa-si ajusteze regimul de TVA aferent tranzactiei refuzate.
Aprecierea de la care plecam este aceea ca, pentru astfel de cazuri, nu este indeplinita conditia de la art. 128
Cod fiscal potrivit careia, livrarea de bunuri este considerata operatiunea prin care are loc transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar.
Ajustarea regimului de TVA este permisa doar in acele cazuri strict prevazute la art. 138; astfel, in cazul bunurilor returnate pot fi retinute urmatoarele situatii:
- a fost emisa o factura si, ulterior, operatiunea este anulata total sau partial, inainte de livrarea bunurilor;
- refuzul total sau partial privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate, in conditiile anularii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza;
- contravaloarea bunurilor livrate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.
In cazul tranzactiilor intracomunitare in care vanzatorul este stabilit in SM 1, iar cumparatorul in SM 2, daca cumparatorul refuza bunurile, fie deoarece contrac- tul de cumparare este anulat, bunurile urmand a fi returnate furnizorului, se considera ca livrarea intracomunitara realizata de vanzator catre cumparator, respectiv achizitia intracomunitara realizata de cumparator, nu a avut loc. Transportul sau expedierea de bunuri de la cumparator la vanzator nu are implicatii TVA. De asemenea, furnizorul nu are obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA in Statul Membru 2, in vederea returnarii bunurilor.
Pot exista si situatii in care bunurile sunt vandute succesiv unui alt cumparator situat in acelasi stat membru cu vanzatorul sau cumparatorul initial sau chiar situat intr-un stat membru tert (SM 3). Din perspectiva TVA, se considera ca prima livrare intracomunitara realizata de vanzator catre cumparatorul initial, respectiv achizitia realizata de acesta din urma, nu au avut loc. Transferul bunurilor de catre furnizor catre al
doilea
cumparator este tratat ca o livrare intracomunitara realizata in statul membru al vanzatorului. Furnizorul nu trebuie sa se inregistreze in statul primului cumparator pentru a efectua livrarea subsecventa in SM 3 la cel de-al doilea cumparator. Cel de-al doilea cumparator efectueaza o achizitie intracomunitara in SM 3.
Rationamentul care sta la baza punerii in practica a unei astfel de practici se bazeaza pe faptul ca pentru bunurile returnate in cadrul tranzactiilor intracomunitare nu exista nici un „
transfer al dreptului de a dispune de bunuri in calitate de proprietar, relevant fiind faptul ca,
atunci cand clientul refuza bunurile, livrarea este anulata.
Acest mod de abordare este cu atat mai important cu cat Codul fiscal nu prevede un regim de scutire pentru retururile intracomunitare, similar bunurilor reimportate in Romania de catre exportatorul initial, in aceeasi stare, daca bunurile sunt scutite si de taxe vamale [art. 142 alin. (1) lit. h)].
Acest mod de abordare este cu atat mai important cu cat Codul fiscal nu prevede un regim de scutire pentru retururile intracomunitare, similar bunurilor reimportate in Romania de catre exportatorul initial, in aceeasi stare, daca bunurile sunt scutite si de taxe vamale [art. 142 alin. (1) lit. h)].
Rationamentul care sta la baza punerii in practica a unei astfel de practici se bazeaza pe faptul ca pentru bunurile returnate in cadrul tranzactiilor intracomunitare nu exista nici un „
transfer al dreptului de a dispune de bunuri in calitate de proprietar, relevant fiind faptul ca,
atunci cand clientul refuza bunurile, livrarea este anulata.
Acest mod de abordare este cu atat mai important cu cat Codul fiscal nu prevede un regim de scutire pentru retururile intracomunitare, similar bunurilor reimportate in Romania de catre exportatorul initial, in aceeasi stare, daca bunurile sunt scutite si de taxe vamale [art. 142 alin. (1) lit. h)].
Acest mod de abordare este cu atat mai important cu cat Codul fiscal nu prevede un regim de scutire pentru retururile intracomunitare, similar bunurilor reimportate in Romania de catre exportatorul initial, in aceeasi stare, daca bunurile sunt scutite si de taxe vamale [art. 142 alin. (1) lit. h)].
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"