Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: O societate a emis o autofactura. Am inregistrat 411-CLS 7+TVA colectat, dar nu stiu cum inchid pe 411? Va rog sa prezentati o monografie completa.Raspuns:Autofactura nu se emite pentru ...
Intrebare:
O societate a emis o autofactura. Am inregistrat 411-CLS 7+TVA colectat, dar nu stiu cum inchid pe 411? Va rog sa prezentati o monografie completa.
Raspuns:
Autofactura nu se emite pentru inregistrarea veniturilor din activitatea de exploatare de la 701 la 758 ci doar pentru a colecta TVA aferenta unei operatiuni asimilate unei livari de bunuri.
Pentru inregistrarea veniturilor din activitatea de exploatare se emite factura, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei.
Faptul generator poate fi stabilit intr-unul din urmatoarele momente:
- la data livrarii bunurilor;
- la data prestarii serviciilor;
- la data incasarii unui avans pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii.
Cartea verde a contabilitatii 2026
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
Calendarul contabilului vesel 2026
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Autofactura se emite in diverse situatii, fara a se emite pentru o livrare de bun sau o prestare de servicii.
Emiterea autofacturii este impusa prin alineatul 1 al articolului 155^1 din Codul fiscal denumit "Alte documente" doar unei persoane impozabile sau unei persoane juridice neimpozabile, obligata la plata taxei, in anumite situatii. De exemplu, autofactura se emite pentru livrarea de bunuri catre catre sine, in situatia in care s-a exercitat dreptul de deducere pentru achizitia sau ob tinerea bunurilor care, ulterior achizi tiei sunt destinate realizarii altor operatiuni decat cele de natura economica. Operatiunea de "livrare catre sine" este cunoscuta si sub denumirea de "operatiune asimilata unei livari de bunuri".
Iata cateva exemple de operatiuni asimilate:
- preluarea unor bunuri in alte scopuri decat cele care sunt legate de activitatea economica desfasurata;
- preluarea unor bunuri pentru a fi puse, in mod gratuit, la dispozitia altor persoane;
- preluarea unor bunuri pentru utilizarea acestora la realizarea de opera tiuni fara drept de deducere;
- bunurile constatate lipsa din gestiune, cu urmatoarele exceptii:
* bunurile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a unor cauze de for ta majora;
* bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate;
* activele corporale fixe casate;
* perisabilita tile, in limitele stabilite prin lege;
* bunurile pierdute;
Nu reprezinta livrare de bunuri catre sine si nu se emite autofactura pentru:
- bunurile distruse ca urmare a unor calamita ti naturale;
- bunurile distruse ca urmare a unor cauze de for ta majora;
- bunurile pierdute;
- bunurile furate;
- bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate;
- activele corporale fixe casate;
- perisabilita tile, in limitele legale;
- bunurile acordate gratuit din rezerva de stat ca ajutoare umanitare externe sau interne;
- bunurile acordate in mod gratuit de bunuri ca mostre in cadrul campaniilor promotionale, pentru incercarea - produselor sau pentru demonstratii la punctele de vanzare;
- alte bunuri acordate in scopul stimularii vanzarilor;
Autofactura se emite si pentru depasirea cheltuielilor de protocol si a cheltuielilor de sponosorizare in bunrui pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA la momentul achizitiei bunurilor si serviciilor acordate.
Astfel, autofactura se emite la momentul faptului generator, dar nu mai tarziu de cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei.
Autofactura are calitatea de document inlocuitor al facturii care sta la baza intocmirii evidentelor fiscale referitoare la TVA. Informatiile cuprinse in fiecare factura emisa prin autofacturare sunt evidentiate in:
- jurnalul pentru vanzari;
- jurnalul pentru cumparari;
- registrul bunurilor de capital;
- registrul bunurilor second-hand cumparate
In baza evidentelor fiscale intocmite, autofactura sta la baza urmatoarelor raportari fiscale efectuate in baza urmatoarelor formulare care se depun la organul fiscal competent pentru fiecare perioada fiscala la care se refera:
"Decont de taxa pe valoarea adaugata", cod 300;
"Decont special de taxa pe valoarea adaugata", cod 301;
"Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare", cod 390.
Asa cum se poate constata, autofactura se emite doar in scop de TVA, fara a fi un document justificativ pentru inregistrarea cheltuielilor si a veniturilor.
Autofactura se intocmeste intr-un singur exemplar, doar in scopul taxei si numai daca operatiunile respective sunt taxabile. Autofactura are un numar de ordine secven tial care se acorda in baza uneia sau mai multor serii, care identifica in mod unic fiecare autofactura emisa. Autofactura nu circula la terti, exemplarul emis ramane la persoana impozabila emitenta in cadrul compartimentul financiar-contabil, pentru inregistrarea in evidenta fiscala.
Autofactura pentru depasirea plafonului de protocol si de sponsorizare cuprinde urmatoarele informatii:
- numarul de ordine;
- data emiterii facturii;
- la rubrica furnizor si rubrica cumparator: numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile care a inregistrat depasirea plafonului;
- la rubrica denumirea si descrierea bunurilor livrate sau serviciilor prestate se inscrie doar men tiunea "depasire plafon protocol, sponsorizare sau mecenat" fara a se prezenta alte detalii.
Iata un exemplu privind emiterea unei autofacturi pentru depasirea in anul 2010 a cheltuielilor de protocol:
In situatia in care in cursul anului 2010, pentru fiecare cheltuiala de protocol efectuata de firma pe care o reprezentati, inregistrata in scopuri de TVA pe teritoriul Romaniei a exercitat integral dreptul de deducere a TVA, la momentul intocmirii situa tiilor financiare aferente anului 2010 trebuie sa calculati in luna aprilie 2011 incadrarea in plafonul de 2% a cheltuielilor de protocol efectuate. Din calculele efectuate prin registrul de eviden ta fiscala, rezulta faptul ca din suma totala de 4.500 lei reprezentand cheltuieli de protocol inregistrate pe parcursul anului 2010, suma de 2.500 lei reprezinta depasirea plafonului de 2%. Suma de 2.500 lei reprezinta o cheltuiala nedeductibila d.p.d.v. al impozitului pe profit si o livrare de bunuri catre sine d.p.d.v. al TVA. Pentru suma de 2.500 lei reprezentand depasirea cheltuielilor de protocol pentru anul fiscal 2010, firma dvs. trebuie sa emita in luna aprilie 2011 o autofactura prin care colecteaza TVA in suma de 600 lei.
Cheltuielile de protocol aferente anul 2010 sunt inregistrate contabil si fiscal dupa cum urmeaza:
Inregistrarea cheltuielilor de protocol si exercitarea dreptului de deducere in baza facturilor primite de la furnizori in cursul anului fiscal 2010:
% = 401 5.580
623 "Furnizori" 4.500
"Cheltuieli de protocol,
reclama si publicitate"
4426 1.080
"TVA deductibila"
Determinarea cheltuielilor nedeductibile reprezentand TVA colectata aferenta depasirii plafonului legal de 2% si inregistrarea acestora in evidenta contabila la data de 31.12.20010 pentru respectarea principiului independentei excerci tiilor:
635 = 4428 600
"Cheltuieli cu alte impozite, "T.V.A. neexigibila"
taxe si varsaminte asimilate"
(analitic distinct)
In acest caz, contul 635, analitic distinct se refera la o cheltuiala efectiva de exploatare aferenta exercitiului financiar incheiat, respectiv anul 2011 iar contul 4428 se refera la o taxa neexigibila in anul 2010. Taxa neexigibila in anul 2010 devine exigibila in anul 2011, la data emiterii autofacturii si data depunerii situatiilor financiare anuale. D.p.d.v. fiscal, suma inregistrata in debitul contului 635 este o cheltuiala raportata prin situa tiile financiare anuale ale anului 2010 iar taxa exigibila este raportata prin decontul lunii aprilie 2011.
Emiterea in data de 10 aprilie 2011 a autofacturii prin care colecteaza TVA in suma de 600 lei pentru o baza de impozitare de 2.500 lei. Autofactura emisa se inregistreaza in eviden ta contabila a lunii aprilie 2011 prin formula :
= 4427 600
"TVA neexigibila" "TVA colectata"
Autofactura se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari aferent lunii aprilie 2011 asigurand concordanta dintre evidenta contabila si cea fiscala in ceea ce priveste conturile de TVA
T.V.A. neexigibila in anul 2010, dar exigibila in anul 2011, se preia in decontul de TVA cod 300 intocmit si depus pentru luna aprilie 2011, la randul 15 denumit "regularizari TVA colectata".
Asa cum se poate consta, autofactura nu se emite pentru inregistrarea veniturilor ci doar pentru colectarea TVA aferenta unor operatiuni asimilate livrarilor de bunuri, dar numai pentru acele bunuri pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA la momentul achizitiei.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Proiect legislativ de modificare a Legii privind prevenirea insolventei, adoptat in SenatANAF ramburseaza TVA in valoare de aproape 1 miliard de leiStudiu de caz: Regimul TVA in cazul livrarilor de bunuri si al prestarilor de serviciiTVA pentru constructia de imobileDecontul de TVA va fi modificatUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAArticole similare
Facturare taxa pentru marca comunitara. Completam D 390 VIES? Cum inregistram?Inregistrare cadouri acordate clientilor cu ocazia sarbatorilor de iarna. Se deduce TVA?Plata avans marfa pentru o achizitie intracomunitara nefinalizata. Ce obligatii declarative avem?Import China prin casa expeditii GermaniaTratament TVA avans marfa. Cum procedam privind declaratiile si colectarea taxei?Ultimele articole
Salariu compensatoriu acordat sub forma de bunuri: ajustare negativa de TVA sau autocolectare prin AUTOFACTURA?Achizitie autoturisme second hand de la persoane fizice din UE: Obligatii TVA, AUTOFACTURA si documente justificativeAUTOFACTURA primita de la furnizorul de energie electrica. Raportare in D300, D394, D406Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriArticole similare
Preluare leasing. Cum deducem TVA-ul la suma care acopera debitul firmei partenere?Achizitii pe baza de aviz de insotire a marfii, fara factura. MONOGRAFIE contabilaAchizitie autoturism prin leasing financiar. Cum facem monografia pentru leasing?MONOGRAFIE contabila pentru intregistrarea testelor Covid-19 efectuate angajatilor. Cine suporta concediile medicale in cazul unui diagnostic pozitiv?ONG fara activitate economica in 2025. Obligatii declarative + o MONOGRAFIE contabila utilaUltimele articole
Diferente de TVA stabilite de ANAF in urma inspectiei fiscale. Tratament fiscal si MONOGRAFIE contabilaCheltuieli cu produse personalizate oferite partenerilor. Regim TVA, deductibilitate si MONOGRAFIE contabilaMartisoare acordate de 1 martie 2026 angajatelor. MONOGRAFIE contabila utilaBonificatie de 3% pentru anul 2024. Reguli de aplicare si o MONOGRAFIE contabila utilaImpozitul pe profit si bonificatia de 3%. EXEMPLU util de MONOGRAFIE contabilaArticole similare
Zoom fiscal: Formulare obligatorii la inregistrarea sau anularea inregistrarii in scopuri de TVALichidare voluntara. Distribuire bunuri catre asociat. Ce tratament fiscal aplicam?Activitati economice scutite de TVA fara drept de deducere a TVA. Persoana impozabila mixta. Pro rataTVA - Prestarea de serviciiDeclaratia 394 pentru agentiile de turism. Cum procedam?Ultimele articole
Deducere TVA in 2026. Speta utila privind REFUZUL dreptului de deducereTVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorNoutati legislative. 5 noutati fiscale privind TVA in 2025LIVRARI DE BUNURI catre clienti din afara UE. Tratament fiscalArticole similare
Scutiri de TVA pentru operatiuni din interiorul tariiServicii de management si consultanta. Ce tratament fiscal se aplica facturii? Ce taxe se platesc?Completarea Declaratiei 101 pentru anul 2020. BonificatiiBurse invatamant dual. Tratament fiscal si contabilRefacturare asigurare. TVAUltimele articole
Factura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAFactura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreTVA in asocierea in participatiune. Cine factureaza, cu ce cota si cum se deconteaza intre asociatiCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



