Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

O societate X, cu sediul in Romania, efectueaza servicii de ambalare la sediul clientului din alt stat UE (fara punct de lucru in statul strain). Pentru lucrarile de ambalare, firma a avut nevoie de o serie de materiale pe care le-a achizitionat de la o alta societate din statul strain. Materialele au fost facturate catre firma X si vor fi receptionate si consumate de societatea romana direct la client, fara ca acestea sa paraseasca teritoriul statului strain. In acest caz, se considera achizitie intracomunitara? In cazul unui raspuns negativ, care sunt documentele care se intocmesc, ce monografie contabila folosi, in ce declaratii se trece achizitia respectiva si la ce rand in decontul de TVA?
Bunurile respective nu pot fi considerate achizitii intracomunitare de bunuri impozabile pe teritoriul Romaniei deoarece nu au fost expediate de furnizor de pe teritoriul Italiei pe teritoriul Romaniei. Din acest motiv, cumparatorul din Romania nu aplica regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427.Operatiunile respective sunt impozabile pe teritoriului statului membru de unde au fost achizitionate si pentru care furnizorul a aplicat regimul normal de taxare deoarece a considerat ca efectueaza o livrare pe teritoriul national, fara a considera ca efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri, scutita de TVA la vanzator, dar impozabila la cumparatorul din Romania. Pentru suma TVA inscrisa in factura vanzatorului nu se poate exercita dreptul de deducere deoarece nu este indeplinita conditia de la art. 146 alin. (1) lit. a) conform careia acest drept se exercita in baza unei facturi emise emisa in conformitate cu prevederile art. 155 de catre o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania.
In anumite conditii se poate solicita restituirea sumei TVA achitate pe teritoriul comunitar in baza formularului cod 318 "Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, depusa potrivit art. 147^2 alin. (2) din Codul fiscal", formular reglementat prin O.M.F.P. nr. 3 din 4 ianuarie 2010, cu ultima modificare efectuata prin O.M.F.P. nr. 59 din 20 ianuarie 2014. In situatia in care nu se solicita rambursarea sumei TVA de la autoritatea fiscala din statul membru al vanzatorului, suma TVA achitata furnizorului se inregistreaza de catre cumparator in costul de achizitie al bunurilor respective, reintregind astfel costul de achizitiei al acestora. Reintregirea costului de achizitie este permisa prin O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, sectiunea 1.2 "Definitii" "Evaluarea la data intrarii in entitate" "In costul de achizitie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.".
Valoarea bunurilor astfel achizitionate este neimpozabila in Romania si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 26 "Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile…" asa cum se reglementeaza si prin O.M.F.P. nr. 1790 din 20 noiembrie 2012 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata", publicat in M.Of. nr. 791 din 26 noiembrie 2012 " Randul 26 - se inscriu informatiile din jurnalul de cumparari*), privind: ......contravaloarea achizitiilor de bunuri si servicii din alte state membre pentru care nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania;"..
Monografia contabila este cea uzuala:
aprovizionarea materialelor la valoarea facturii emise de furnizor, inclusiv TVA (de exemplu 1.200 euro x 22% TVA 264 euro = 1464 euro x 4,4105 lei/euro = 6.456,97 lei)
3021 = 401 6.456,97 lei
"Materiale auxiliare" "Furnizori"

Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF

Examen Consultant Fiscal 2025

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Pentru stabilirea echivalentului in lei, se utilizeaza cursul valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre furnizorul din Italia.
consumul materialelor:
6021 = 3021 6.456,97 lei
"Cheltuieli cu materialele "Materiale auxiliare"
Auxiliare"
plata furnizorului (cu stabilirea diferentelor favorabile/nefavorabile de curs valutar):
401 = 5124 6.456,97 lei
"Furnizori" " Conturi la banci in valuta"
Suma TVA inclusa in costul materialelor este considerata cheltuiala deductibila la determinarea rezultatului fiscal (profit impozabil sau pierdere fiscala). In acest context, am in vedere prevederile art. 21 alin. (1) din Codul fiscal conform carora orice cheltuiala este deductibila daca este aferenta veniturilor impozabile. Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 23 alin. (1) lit. g) din normele de aplicare ale acestui articol "In sensul art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile si urmatoarele: ..... g) cheltuielile cu taxa pe valoarea adaugata platita intr-un stat membru aferenta unor bunuri sau servicii achizitionate in scopul realizarii de venituri impozabile;".
Valoarea materialelor respective se include in tariful serviciului prestat, fara a se considera operatiune separata de livrare de bunuri. In acest sens, aduc drept argument prevederile punctului 13 alineatul 14 din normele de aplicare ale art. 133 alin. (2) " … Ambalajele sau alte bunuri utilizate, in legatura directa cu bunurile asupra carora au fost realizate lucrari ori evaluari, sau bunurile incorporate in acestea sunt accesorii serviciilor realizate si nu vor fi tratate ca livrari de bunuri separate, ci ca fiind parte a serviciului prestat.. ……. Pentru determinarea locului prestarii acestor servicii se vor aplica, in functie de statutul beneficiarului, prevederile art. 133 alin. (2), alin. (5) lit. d) sau alin. (7) din Codul fiscal."
In situatia in care societatea din Romania nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA pe teritoriul Italiei, prin natura sa, operatiunea se incadreaza in categoria prestarilor intracomunitare de servicii, neimpozabile in Romania pentru care se aplica regula generala de taxare de la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. Conform acestei reguli, locul prestarii se considera a fi locul unde este stabilit beneficiarul persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA care comunica prestatorului din Romania un cod valid de TVA emis de autoritatea fiscala din Italia. Valoarea serviciului astfel prestat se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 3 "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), …." cu report la randul 3.1 "Prestari de servicii intracomunitare care nu beneficiaza de scutire in statul membru in care taxa este datorata" cat si prin declaratia informativa cod 390 VIES cu simbolul P.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei, consultant fiscal si expert contabil

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Norme codul fiscal 2008 Titlul II Capitolul IIObligatia utilizarii casei de marcat pentru SERVICII PRESTATE catre populatieProiect MFP pentru modificarea OG privind cazierul fiscalServicii lucrari constructii: Regim fiscal TVA pentru beneficiar din stat membruMonografie contabila productie/prestari serviciiUltimele articole
Majorare TVA la 21%. Ce cota TVA se aplica pentru SERVICII PRESTATE INAINTE de 1 august 2025Impozit minim pe cifra de afaceri. Calcul util privind noul impozit minimControale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceFactura decontare CNAS. Mai trebuie transmisa in sistemul RO e-Factura?Cheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiArticole similare
Comunicat ANAF: Depunerea electronica a declaratiilor fiscaleSfatul saptamanii cu Adrian Benta: Verificati periodic codul de TVA al furnizorului dumneavoastra!Pragul de TVA pentru intreprinderile mici: Comisia Europeana raspunde solicitarii MFPStudiu de caz: Corectarea facturilor dupa inspectia fiscalaFactura separata de transport primita de la un furnizor intracomunitar. Declaram in D 390?Ultimele articole
Firme cu TVA intracomunitar. Cum sa procedati daca ati depasit plafonul de 10.000 euroControale ANAF la TVA in 2025. Firmele platesc diferente daca TVA redusa nu este aplicata corectDepasire plafon TVA de 395.000 lei. Termen limita pentru solicitarea inregistrarii in scop TVACodul TVA. Completare corecta D700 pentru reactivarea luiFirma in Romania. 2 optiuni prin care va puteti inregistra in scop de TVA + completarea D700Articole similare
Ce obligatii privind TVA are o societate la achizitie autoturism din UE?Avans pentru o ACHIZITIE INTRACOMUNITARA. Care este tratamentul TVA?Livrare intracomunitara de bunuri. Conditii si documente necesare pentru aplicarea regimului de scutireACHIZITIE INTRACOMUNITARA. Schimbare perioada fiscala, inregistrare in ROITermen de declarare si plata 25 maiUltimele articole
Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFDeclaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVAe-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorFoaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?ACHIZITIE INTRACOMUNITARA. Cand si cum se face trecerea la TVA lunarArticole similare
Aveti Caietul Conferintei Nationale de Contabilitate?Cheltuieli nedeductibile aferente serviciilor medicale. Cum intocmim monografia contabila?MONOGRAFIE CONTABILA pentru contract de credit IMM Invest RomaniaInregistrare in scopuri de TVA. Regularizare avansuri, MONOGRAFIE CONTABILAMONOGRAFIE CONTABILA reevaluare negativa: cladire si mijloc de transportUltimele articole
D300 in 2025. Cum sa refacturati cheltuielile si o MONOGRAFIE CONTABILA utilaONG fara activitate economica in 2025. Obligatii declarative + o MONOGRAFIE CONTABILA utilaFinantare ONG. MONOGRAFIE CONTABILA utila contribuabililor in acest cazSAGA software. Cum sa modificati cota TVA in programLeasing operational. TOT ce trebuie sa stii + o MONOGRAFIE CONTABILA utilaArticole similare
In Monitorul Oficial a fost publicat Ordinul privind stabilirea termenului de declarare si de plata pentru sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugataConditii pentru a forma un grup fiscal. Tratament TVARegimul TVA aplicat alocarii de costuri intre sediul fix si societateRecalcul anual cheltuieli deductibile limitat la 2 la suta protocol si cheltuieli de sponsorizareAnaliza Irina Dumitrescu. Regimul TVA al schimbului de bunuri sau serviciiUltimele articole
Cota TVA. TVA pentru amoniac si servicii agricole in 2025Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorNoutati legislative. 5 noutati fiscale privind TVA in 2025Livrari de bunuri catre clienti din afara UE. Tratament fiscalFacturare amenda. Se factureaza cu sau fara TVA?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"