Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

O societate X, cu sediul in Romania, efectueaza servicii de ambalare la sediul clientului din alt stat UE (fara punct de lucru in statul strain). Pentru lucrarile de ambalare, firma a avut nevoie de o serie de materiale pe care le-a achizitionat de la o alta societate din statul strain. Materialele au fost facturate catre firma X si vor fi receptionate si consumate de societatea romana direct la client, fara ca acestea sa paraseasca teritoriul statului strain. In acest caz, se considera achizitie intracomunitara? In cazul unui raspuns negativ, care sunt documentele care se intocmesc, ce monografie contabila folosi, in ce declaratii se trece achizitia respectiva si la ce rand in decontul de TVA?
Bunurile respective nu pot fi considerate achizitii intracomunitare de bunuri impozabile pe teritoriul Romaniei deoarece nu au fost expediate de furnizor de pe teritoriul Italiei pe teritoriul Romaniei. Din acest motiv, cumparatorul din Romania nu aplica regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427.Operatiunile respective sunt impozabile pe teritoriului statului membru de unde au fost achizitionate si pentru care furnizorul a aplicat regimul normal de taxare deoarece a considerat ca efectueaza o livrare pe teritoriul national, fara a considera ca efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri, scutita de TVA la vanzator, dar impozabila la cumparatorul din Romania. Pentru suma TVA inscrisa in factura vanzatorului nu se poate exercita dreptul de deducere deoarece nu este indeplinita conditia de la art. 146 alin. (1) lit. a) conform careia acest drept se exercita in baza unei facturi emise emisa in conformitate cu prevederile art. 155 de catre o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania.
In anumite conditii se poate solicita restituirea sumei TVA achitate pe teritoriul comunitar in baza formularului cod 318 "Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, depusa potrivit art. 147^2 alin. (2) din Codul fiscal", formular reglementat prin O.M.F.P. nr. 3 din 4 ianuarie 2010, cu ultima modificare efectuata prin O.M.F.P. nr. 59 din 20 ianuarie 2014. In situatia in care nu se solicita rambursarea sumei TVA de la autoritatea fiscala din statul membru al vanzatorului, suma TVA achitata furnizorului se inregistreaza de catre cumparator in costul de achizitie al bunurilor respective, reintregind astfel costul de achizitiei al acestora. Reintregirea costului de achizitie este permisa prin O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, sectiunea 1.2 "Definitii" "Evaluarea la data intrarii in entitate" "In costul de achizitie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.".
Valoarea bunurilor astfel achizitionate este neimpozabila in Romania si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 26 "Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile…" asa cum se reglementeaza si prin O.M.F.P. nr. 1790 din 20 noiembrie 2012 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata", publicat in M.Of. nr. 791 din 26 noiembrie 2012 " Randul 26 - se inscriu informatiile din jurnalul de cumparari*), privind: ......contravaloarea achizitiilor de bunuri si servicii din alte state membre pentru care nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania;"..
Monografia contabila este cea uzuala:
aprovizionarea materialelor la valoarea facturii emise de furnizor, inclusiv TVA (de exemplu 1.200 euro x 22% TVA 264 euro = 1464 euro x 4,4105 lei/euro = 6.456,97 lei)
3021 = 401 6.456,97 lei
"Materiale auxiliare" "Furnizori"

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Pentru stabilirea echivalentului in lei, se utilizeaza cursul valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre furnizorul din Italia.
consumul materialelor:
6021 = 3021 6.456,97 lei
"Cheltuieli cu materialele "Materiale auxiliare"
Auxiliare"
plata furnizorului (cu stabilirea diferentelor favorabile/nefavorabile de curs valutar):
401 = 5124 6.456,97 lei
"Furnizori" " Conturi la banci in valuta"
Suma TVA inclusa in costul materialelor este considerata cheltuiala deductibila la determinarea rezultatului fiscal (profit impozabil sau pierdere fiscala). In acest context, am in vedere prevederile art. 21 alin. (1) din Codul fiscal conform carora orice cheltuiala este deductibila daca este aferenta veniturilor impozabile. Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 23 alin. (1) lit. g) din normele de aplicare ale acestui articol "In sensul art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile si urmatoarele: ..... g) cheltuielile cu taxa pe valoarea adaugata platita intr-un stat membru aferenta unor bunuri sau servicii achizitionate in scopul realizarii de venituri impozabile;".
Valoarea materialelor respective se include in tariful serviciului prestat, fara a se considera operatiune separata de livrare de bunuri. In acest sens, aduc drept argument prevederile punctului 13 alineatul 14 din normele de aplicare ale art. 133 alin. (2) " … Ambalajele sau alte bunuri utilizate, in legatura directa cu bunurile asupra carora au fost realizate lucrari ori evaluari, sau bunurile incorporate in acestea sunt accesorii serviciilor realizate si nu vor fi tratate ca livrari de bunuri separate, ci ca fiind parte a serviciului prestat.. ……. Pentru determinarea locului prestarii acestor servicii se vor aplica, in functie de statutul beneficiarului, prevederile art. 133 alin. (2), alin. (5) lit. d) sau alin. (7) din Codul fiscal."
In situatia in care societatea din Romania nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA pe teritoriul Italiei, prin natura sa, operatiunea se incadreaza in categoria prestarilor intracomunitare de servicii, neimpozabile in Romania pentru care se aplica regula generala de taxare de la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. Conform acestei reguli, locul prestarii se considera a fi locul unde este stabilit beneficiarul persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA care comunica prestatorului din Romania un cod valid de TVA emis de autoritatea fiscala din Italia. Valoarea serviciului astfel prestat se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 3 "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), …." cu report la randul 3.1 "Prestari de servicii intracomunitare care nu beneficiaza de scutire in statul membru in care taxa este datorata" cat si prin declaratia informativa cod 390 VIES cu simbolul P.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei, consultant fiscal si expert contabil

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ANAF explica modul de completare Formular 207Proiect MFP pentru modificarea OG privind cazierul fiscalMonografie contabila productie/prestari serviciiVeniturile din serviciile de transport prestate. Inregistrarea facturii si norme actualeTVA - Transport intracomunitar, exceptie de la aplicarea regulii generaleUltimele articole
Majorare TVA la 21%. Ce cota TVA se aplica pentru SERVICII PRESTATE INAINTE de 1 august 2025Impozit minim pe cifra de afaceri. Calcul util privind noul impozit minimControale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceFactura decontare CNAS. Mai trebuie transmisa in sistemul RO e-Factura?Cheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiArticole similare
Completare declaratia 390Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileCine depune formularul 204 pentru anul 2013?Ce obligatii TVA in ce priveste o achizitie intracomunitara de bunuri second-handSe deconteaza TVA, incepand cu 2012Ultimele articole
Codul TVA in 2025. EXEMPLU practic pentru obtinerea luiCota TVA de 21%. Cum sa procedati daca ati primit facturi cu TVA de 19% in luna AUGUST 2025SAGA software. Cum sa modificati cota TVA in programAi primit Notificare de conformare de la ANAF? Cum sa eviti o eventuala decizie de impunereDeclaratia 010. Pana cand o poti depune pentru a renunta la codul de TVA prin optiuneArticole similare
ACHIZITIE INTRACOMUNITARA de bunuri. Cursul valutar si data inregistrarii in contabilitateObligatii de plata. Inregistrarea in scopuri de TVATVA nedeductibila pentru vehicule. Cum se declara si se inregistreaza?Platim mai mult la fondul de mediu. Ce a modificat Ministerul Mediului?Corectare valoare ACHIZITIE INTRACOMUNITARA de bunuri din an precedentUltimele articole
Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFDeclaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVAe-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorFoaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?ACHIZITIE INTRACOMUNITARA. Cand si cum se face trecerea la TVA lunarArticole similare
Transport persoane prin Bolt. Exemplu de MONOGRAFIE CONTABILAMONOGRAFIE CONTABILA pentru inregistrarea facturilor de chirie si garantie. Renuntarea la contract.MONOGRAFII contabile pentru SRL-uri: compensatia la energia electrica (OUG 118/2021) si reducerea la pretul benzinei (OUG 106/2022)Tratamentul TVA aplicat facturilor de leasing. MONOGRAFIE CONTABILAMONOGRAFIE CONTABILA: Decontari pe baza biletelor la ordinUltimele articole
SAGA software. Cum sa modificati cota TVA in programLeasing operational. TOT ce trebuie sa stii + o MONOGRAFIE CONTABILA utilaProsumator. Obligatii fiscale si MONOGRAFIE CONTABILA explicataVoucher emag. MONOGRAFIE CONTABILA pentru achizitia de vouchere emagNeplatitor de TVA. MONOGRAFIE CONTABILA in cazul importului de bunuriArticole similare
Obligatii declarative pentru achizitie de utilaj din UE (microintreprindere neplatitoare de TVA)Marfuri lipsa pe timpul transportului. Cum gestionam TVA-ul?Refacturare costuri. Ce regim TVA se aplica?Regimul TVA la vanzarea voucherelor si cartelelor preplatiteAplicarea regimului special, baza de impozitare din decontul de TVA. Cifra de afaceri in perioada fiscalaUltimele articole
Cota TVA. TVA pentru amoniac si servicii agricole in 2025Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorNoutati legislative. 5 noutati fiscale privind TVA in 2025Livrari de bunuri catre clienti din afara UE. Tratament fiscalFacturare amenda. Se factureaza cu sau fara TVA?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"