Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, unul din partenerii unei societati (furnizor) a fost adaugat in mod obligatoriu in sistemul Split TVA de la 1 martie 2018.
Furnizorul sustine ca facturile emise inainte de 1 martie 2018 (data aderarii sale la plata defalcata a TVA) ar fi trebuit sa fie achitate integral in contul curent (baza + TVA).
Asadar, vom vedea in continuare cum ar fi fost corect ca societatea sa efectueze virarea sumei reprezentand TVA pentru facturile emise de furnizor inainte de aderarea sa la Split TVA.
Iata raspunsul specialistului!
Acest aspect nu este reglementat, in mod expres, in O.G. nr. 23/2017 aprobata si modificata prin Legea nr. 275/2017, dar am in vedere ca furnizorul/prestatorul este obligat sa aplice sistemul split TVA doar pentru facturi emise dupa inscrierea in acest sistem. In acest sens, aduc drept argument obligatia furnizorului/prestatorului reglementata prin art. 2 alin. (5) "Persoanele inregistrate in scopuri de TVA prevazute la alin. (1) si (2) aplica mecanismul platii defalcate a TVA incepand cu ziua urmatoare celei in care sunt publicate in Registrul persoanelor care aplica plata defalcata a TVA, pentru facturi/documente emise conform art. 319 din Codul fiscal si avansurile incasate incepand cu aceasta data. "
Astfel, obligatia de la art. 3 alin. (1) aplicabila cumparatorului/beneficiarului "Persoanele impozabile, cu exceptia institutiilor publice, inregistrate in scopuri de TVA, au obligatia sa plateasca contravaloarea TVA aferente achizitiilor de bunuri si servicii intr-un cont de TVA al furnizorului/prestatorului care aplica mecanismul platii defalcate a TVA" se refera doar la facturile emise de furnizor/prestator dupa inregistrarea pentru aplicarea mecanismului, fara a se extinde asupra tuturor facturilor existente in soldul contului 401 sau 404
Totusi, pentru facturile existente in soldul contului 411, emise anterior inregistrarii in sistemul split TVA, furnizorul este obligat sa vireze in contul sau distinct de TVA suma TVA aferenta, incasata in alt cont decat contul sau de TVA, de exemplu, in contul curent. Acest aspect este reglementat prin art. 15 alin. (3) "Persoanele impozabile si institutiile publice, inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, prevazute la art. 2 alin. (1) si (2), au obligatia sa vireze in contul de TVA propriu, in termen de 30 de zile lucratoare de la incasare, TVA aferenta facturilor emise inainte de data la care aplica plata defalcata a TVA si achitate dupa aceasta data, care nu au fost incasate in contul de TVA."
Examen Consultant Fiscal 2026
Calendarul contabilului vesel 2026
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Aceasta corectie trebuie efectuata de catre furnizor/prestator in termen de 30 de zile lucratoare, caz contrar, nerespectarea termenului respectiv reprezinta contraventie conform prevederilor art. 18 lit. g) "g) nerespectarea de catre persoanele impozabile si institutiile publice, inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, prevazute la art. 2 alin. (1) si (2), a obligatiilor prevazute la art. 15 alin. (1) - (3) si art. 22 alin. (5), daca nu se efectueaza corectia in termen de 30 de zile lucratoare de la data la care a intervenit obligatia de virare/depunere a sumelor. "
In concluzie, clientul nu este obligat sa plateasca TVA in contul distinct al furnizorului pentru facturi emise anterior intrarii furnizorului/prestatorului in mecanismul split TVA. Totusi, clientul poate efectua plata defalcata a TVA, in contul special al furnizorului, chiar daca nu are aceasta obligatie, fara ca plata in contul split TVA comunicat de catre furnizor sa reprezinte contraventiei pentru client, astfel incat sa fie sanctionata cu amenda.
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Amelia Dumitras, consultant fiscal si expert contabil.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cine depune obligatoriu Declaratia 307?Prestare pentru stimularea vanzarilor - subventie de dobandaOMFP 24/2014 aproba normele privind autorizarea antrepozitului de TVADeclararea impozitului pe profit. Se apropie termenul limita!Servicii web hosting din afara UE, pentru un neplatitor de TVA din Romania. Cum faceti inregistrarile contabile?Ultimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Situatii fiscale: tranzactii intre mai multe state. Cum procedam la leasingul extern?Conditii de intocmire a dosarului preturilor de transfer. Raporturi de afiliere intre persoane fizice si juridiceFacturare prestari servicii. Care este regimul TVA?Ce curs valutar utilizam pentru schimbarea perioadei fiscale de TVA?Scutiri si prevederi referitoare la taxele speciale in Noul COD FISCAL 2016Ultimele articole
Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabilie-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaArticole similare
CDR nu sustine sistemul de PLATA DEFALCATA A TVA si anunta ca va duce la blocaje majoreCare sunt conturile de venituri ale bugetului de stat in care sunt incasate sume din contul de TVA?Completati un chestionar privind PLATA DEFALCATA A TVA. Opinia dvs. conteaza!Split TVA 2018. Nou formular propus de ANAFAspectele negative ale sistemului de plata defalcata TVAUltimele articole
ANAF ofera 8 servicii electronice adaptate diferitelor categorii de contribuabiliManual de politici contabile, actualizat conform cerintelor legislative generate de pandemia 2020. Protejeaza-te impotriva amenzilor ANAF!Informare ANAF: Stabilirea perioadei fiscale la platitorii de TVA. Completarea Formularului 094REMINDER de la ANAF: De la 1 februarie 2020, PLATA DEFALCATA A TVA se abroga!Modificari, completari si abrogari ale legislatiei fiscale privind TVA, valabile din 2020Articole similare
Factura. Cum declaram in D 300 si D 390?Cum se poate efectua deducerea TVA-ului de pe bonurile fiscaleIn ce mod facem decontul TVA pentru bunurile primite in consignatie?Inchiriere imobil in regim de scutire. Tratament TVAOrganizatie non-profit inregistrata in scopuri de TVA. Cum se aplica TVA pentru cotizatii si servicii prestate?Ultimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de FACTURARE si obligatiile ambelor partiFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o reFACTURARE intra in sfera TVADepasirea plafonului de scutire TVA. FACTURAREa tranzactiei prin care se depaseste plafonul si regularizarea avansurilor platite inainte de depasire plafonTVA in asocierea in participatiune. Cine factureaza, cu ce cota si cum se deconteaza intre asociatiTVA la incasare: reguli de exigibilitate si deducere in livrarile dintre societati afiliate si neafiliate
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



