Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In vederea analizei modului in care se realizeaza compensarea sumei negative din deconturile de TVA cu optiune de rambursare, trebuie avute in vedere prevederile incidente cuprinse in Codul de ...
In vederea analizei modului in care se realizeaza compensarea sumei negative din deconturile de TVA cu optiune de rambursare, trebuie avute in vedere prevederile incidente cuprinse in Codul de procedura fiscala, referitoare la compensare, la ordinea stingerii datoriilor si la modul de calcul al majorarilor de intarziere in cazul compensarii.
Asadar, putem avea in vedere situatia in care o suma de plata se achita partial prin virament, ur mand ca cealalta parte sa fie stinsa prin compensare in conditiile art. 116 Cod procedura fiscala. Sub aspect procedural, trebuie sa ne aflam in situatia unei compensari la cerere, in conditiile art. 116 alin. (3), a sumelor datorate cu suma negativa din deconturile de TVA cu optiune de rambursare.
Pentru ca mecanismul de stingere a obligatiilor de mai sus sa nu genereze majorari de intarziere este necesar ca, anterior expirarii termenului de plata a obligatiei ce urmeaza a fi stinsa prin compensare, sa fie depus decontul de TVA cu optiunea de rambursare si in acelasi interval sa fie depusa o cerere de compensare a sumei negative din decont cu obligatia neachitata.
Este de precizat faptul ca, desi organul fiscal are si posibilitatea de a efectua compensarea din oficiu, data stingerii obligatiei prin compensare din oficiu are loc la momentul inregistrarii notei de compensare.
In vederea determinarii datei pana la care se calculeaza majorari de intarziere, in cazul in care suma neachitata se stinge prin compensare, trebuie avut in vedere art. 122 alin. (1) din Codul de procedura fiscala.
Astfel, in cazul creantelor fiscale stinse prin compensare, majorarile de intarziere se datoreaza pana la data stingerii inclusiv, astfel:
pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare;
pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare intocmite de catre organul competent;
pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a sumei cuvenite debitorului, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire.
Avand in vedere faptul ca, in cazul analizat considerand ca a fost depusa si cerere de compensare pe langa decontul de TVA cu optiunea de rambursare, eventualele majorari de intarziere se vor calcula pana la data depunerii cererii de compensare, nu va fi relevanta data la care se va solutiona rambursarea. In aceste conditii, faptul ca termenul de rambursare si de compensare de 45 de zile sau mai mult, daca sunt solicitate documente suplimentare, nu este respectat, nu va determina calculul de majorari de intarziere, acesta oprindu-se la data depunerii cererii.
Faptul ca acest termen se poate intinde peste urmatorul termen de plata nu va determina utilizarea platilor curente efectuate pentru stingerea majorarilor de intarziere, aferente debitelor anterioare.
Aceasta si datorita dispozitiilor art. 115, conform caruia vechimea obligatiilor fiscale de plata se stabileste in functie de scadenta, pentru obligatiile fiscale principale si in functie de data comunicarii, pentru diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de organele competente, precum si pentru obligatiile fiscale accesorii.

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Examen Consultant Fiscal 2025
Asadar, pentru a putea fi stinse majorarile de intarziere aferente debitului initial, ce urmeaza a fi stins prin compensare, este necesar ca mai intai sa aiba loc stabilirea obligatiei de plata pentru majorarile de intarziere. In acest sens, este necesara mai intai intocmirea unei decizii de impunere pentru accesorii si ulterior comunicarea acestora.
Or, aceasta ipoteza nu poate fi sustinuta deoarece, in contextul prevederilor legale mai sus in vocate, emiterea unei decizii pentru majorarile de intarziere nu poate fi legala deoarece acestea nu se mai calculeaza de la data depunerii cererii de compensare.
In cazul in care, in urma exercitarii controlului sau analizarii cererii de compensare, s-a stabilit ca suma ce urmeaza a se compensa este mai mica decat suma cuprinsa in cererea de compensare, ma jorarile de intarziere se recalculeaza pentru diferenta ramasa de la data inregistrarii cererii de compensare.
In ceea ce priveste posibilitatea de a solicita dobanzi pentru neefectuarea compensarii in terme nul de 45 de zile, aceasta se mentine si in situatia mecanismului de compensare descris mai sus. Posibilitatea solicitarii de dobanzi este reglementata de art. 126 din Codul de procedura fiscala. In analiza termenului trebuie avute in vedere si conditiile de prelungire a acestuia, potrivit art. 117 alin. (2) din Codul de procedura fiscala.
Dobanda datorata este la nivelul majorarii de intarziere si pentru plata acesteia este necesara cererea expresa formulata de societate. In practica, plata de dobanzi a fost efectuata numai in baza unei hotarari judecatoresti prin care s-a stabilit durata si au fost verificate circumstantele intarzierii, desi o hotarare judecatoreasca nu este absolut necesara.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Platitor de TVA - Achizitie teren. Constructie imobil 5 apartamenteDECONT DE TVA la iesirea din evidenta platitorilor de TVA | Cum procedam?Vineri, 25 noiembrie a.c., termen pentru unele obligatii fiscaleCare sunt efectele fiscale si contabile la anularea din oficiu a codului de inregistrare TVA?Ordin ANAF nr. 700 din 2012: modificare din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVAUltimele articole
E-TVA si Notificarea de conformare. Se pot corecta diferentele dintre D300 si Decontul precompletat?Ajustare TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingCodul CAEN. Corectarea codului CAEN in declaratiile fiscaleTrecere de la platitor la neplatitor de TVA. Cum se face ajustarea mijloacelor fixeDepunere declaratii ANAF. Pana cand depui D300 si cum se corecteaza erorile materiale din formularArticole similare
Noutati ianuarie 2016 privind certificatul de atestare fiscalaOrdinul 103/2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de TVA pentru unele operatiuni din noul Cod fiscalCum se poate recupera suma TVA achitata la vama? Afla raspunsul specialistului!Certificarea declaratiilor de catre consultantul fiscalANAF continua publicarea listelor persoanelor cu restante fiscale: micii contribuabiliUltimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300SAF-T in 2025. Firmele mici aflate in inactivitate temporara mai depun D406 din ianuarie 2025?Schimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700ANAF a publicat lista contribuabililor bun-platnici pentru trim. IV 2024Articole similare
In ce mod facem decontul TVA pentru bunurile primite in consignatie?Deducere TVA | Intocmire retur marfaCalendar ANAF. Pana pe 25 iunie 2024 trebuie depuse la fisc 10 declaratii importanteRectificarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020, publicata in Monitorul Oficial (OUG 136/2020)Ajustarea TVA la scoaterea din functiune a activelor cu termen lung de utilizareUltimele articole
e-Factura in tranzactii cu reprezentant fiscal. Ai obligatia sa transmiti facturile in sistem?Cesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si inregistrari contabileTVA imobiliare. Conditii pentru aplicarea cotei de TVA de 9%Declaratia 390. Cum sa declari in D390 achizitiile de servicii scutite de TVA din UENeplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiArticole similare
Comunicat ANAF: rambursarea deconturi de TVA existente in iunie 2012ANAF ramburseaza in august TVA de 1.375,7 milioane leiANAF publica proiectul privind procedura de certificare a declaratiei privind nedeductibilitatea TVAANAF ramburseaza in februarie TVA in valoare de peste 1,2 mld. leiOrdinul 1610/2022 a modificat Procedura de solutionare a cererilor de rambursare a TVA formulate de persoanele impozabile nestabilite in taraUltimele articole
TVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorCare este termenul de prescriere pentru solicitarea rambursarii TVAANAF a publicat Ghidul privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneGhid ANAF privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneControale ANAF pe TVA. Ce documente verifica Fiscul in cazul unui control de TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"