Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In vederea analizei modului in care se realizeaza compensarea sumei negative din deconturile de TVA cu optiune de rambursare, trebuie avute in vedere prevederile incidente cuprinse in Codul de ...
In vederea analizei modului in care se realizeaza compensarea sumei negative din deconturile de TVA cu optiune de rambursare, trebuie avute in vedere prevederile incidente cuprinse in Codul de procedura fiscala, referitoare la compensare, la ordinea stingerii datoriilor si la modul de calcul al majorarilor de intarziere in cazul compensarii.
Asadar, putem avea in vedere situatia in care o suma de plata se achita partial prin virament, ur mand ca cealalta parte sa fie stinsa prin compensare in conditiile art. 116 Cod procedura fiscala. Sub aspect procedural, trebuie sa ne aflam in situatia unei compensari la cerere, in conditiile art. 116 alin. (3), a sumelor datorate cu suma negativa din deconturile de TVA cu optiune de rambursare.
Pentru ca mecanismul de stingere a obligatiilor de mai sus sa nu genereze majorari de intarziere este necesar ca, anterior expirarii termenului de plata a obligatiei ce urmeaza a fi stinsa prin compensare, sa fie depus decontul de TVA cu optiunea de rambursare si in acelasi interval sa fie depusa o cerere de compensare a sumei negative din decont cu obligatia neachitata.
Este de precizat faptul ca, desi organul fiscal are si posibilitatea de a efectua compensarea din oficiu, data stingerii obligatiei prin compensare din oficiu are loc la momentul inregistrarii notei de compensare.
In vederea determinarii datei pana la care se calculeaza majorari de intarziere, in cazul in care suma neachitata se stinge prin compensare, trebuie avut in vedere art. 122 alin. (1) din Codul de procedura fiscala.
Astfel, in cazul creantelor fiscale stinse prin compensare, majorarile de intarziere se datoreaza pana la data stingerii inclusiv, astfel:
pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare;
pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare intocmite de catre organul competent;
pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a sumei cuvenite debitorului, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire.
Avand in vedere faptul ca, in cazul analizat considerand ca a fost depusa si cerere de compensare pe langa decontul de TVA cu optiunea de rambursare, eventualele majorari de intarziere se vor calcula pana la data depunerii cererii de compensare, nu va fi relevanta data la care se va solutiona rambursarea. In aceste conditii, faptul ca termenul de rambursare si de compensare de 45 de zile sau mai mult, daca sunt solicitate documente suplimentare, nu este respectat, nu va determina calculul de majorari de intarziere, acesta oprindu-se la data depunerii cererii.
Faptul ca acest termen se poate intinde peste urmatorul termen de plata nu va determina utilizarea platilor curente efectuate pentru stingerea majorarilor de intarziere, aferente debitelor anterioare.
Aceasta si datorita dispozitiilor art. 115, conform caruia vechimea obligatiilor fiscale de plata se stabileste in functie de scadenta, pentru obligatiile fiscale principale si in functie de data comunicarii, pentru diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de organele competente, precum si pentru obligatiile fiscale accesorii.

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Asadar, pentru a putea fi stinse majorarile de intarziere aferente debitului initial, ce urmeaza a fi stins prin compensare, este necesar ca mai intai sa aiba loc stabilirea obligatiei de plata pentru majorarile de intarziere. In acest sens, este necesara mai intai intocmirea unei decizii de impunere pentru accesorii si ulterior comunicarea acestora.
Or, aceasta ipoteza nu poate fi sustinuta deoarece, in contextul prevederilor legale mai sus in vocate, emiterea unei decizii pentru majorarile de intarziere nu poate fi legala deoarece acestea nu se mai calculeaza de la data depunerii cererii de compensare.
In cazul in care, in urma exercitarii controlului sau analizarii cererii de compensare, s-a stabilit ca suma ce urmeaza a se compensa este mai mica decat suma cuprinsa in cererea de compensare, ma jorarile de intarziere se recalculeaza pentru diferenta ramasa de la data inregistrarii cererii de compensare.
In ceea ce priveste posibilitatea de a solicita dobanzi pentru neefectuarea compensarii in terme nul de 45 de zile, aceasta se mentine si in situatia mecanismului de compensare descris mai sus. Posibilitatea solicitarii de dobanzi este reglementata de art. 126 din Codul de procedura fiscala. In analiza termenului trebuie avute in vedere si conditiile de prelungire a acestuia, potrivit art. 117 alin. (2) din Codul de procedura fiscala.
Dobanda datorata este la nivelul majorarii de intarziere si pentru plata acesteia este necesara cererea expresa formulata de societate. In practica, plata de dobanzi a fost efectuata numai in baza unei hotarari judecatoresti prin care s-a stabilit durata si au fost verificate circumstantele intarzierii, desi o hotarare judecatoreasca nu este absolut necesara.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Stabilirea din oficiu a TVA. Documentar fiscalAnaliza zilei: Schimbarea perioadei fiscale in materie de TVA la efectuarea unei achizitii intracomunitareLivrarea marfii catre o firma din zona libera (Galati) este scutita de TVA?Un nou formular 300 - Decontul de TVATrecere de la platitor la neplatitor de TVA. Cum se face ajustarea mijloacelor fixeUltimele articole
Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFDeclaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVAE-TVA si Notificarea de conformare. Se pot corecta diferentele dintre D300 si Decontul precompletat?Ajustare TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingCodul CAEN. Corectarea codului CAEN in declaratiile fiscaleArticole similare
Atentie! In 30 de zile de la semnarea contractului de inchiriere se depune la ANAF Declaratia 220Inregistrarea in scopuri de TVA in 2014. Sunt explicate toate situatiile neclare!Societate cu restante la bugetul de stat. Sunt preluate de noul administrator?Noutati legislative cu explicatii oferite de autoritatile din domeniu. Ce acte normative sunt importante?Formularul 101: Declaratie privind impozitul pe profit pentru anul 2014. Documentar fiscalUltimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300SAF-T in 2025. Firmele mici aflate in inactivitate temporara mai depun D406 din ianuarie 2025?Schimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700ANAF a publicat lista contribuabililor bun-platnici pentru trim. IV 2024Articole similare
Cantina. Aplicare cota TVA incepand cu 1 noiembrie 2018Proiectul Codului fiscal in viziunea IMM-urilor. Intalnire cu MFP si concluziiFactura de vanzare teren si cladire. Cum inregistram factura?Cum inregistram cheltuielile omise in anii precedenti?Ordinul 1393/2020. A fost publicat modelul documentelor necesare obtinerii sprijinului financiar pentru orarul flexibil de muncaUltimele articole
Comert cu amanuntul. Cum sa regularizati TVA-ul majorat la 21% pentru marfurile din stocPlafonul TVA urca la 395.000 lei. Masura de sprijin pentru firmele miciModificari aduse TVA prin OG 22/2025: locul prestarii, plafonul si RO e-TVAe-Transport in 2025. Trebuie sau nu declarate achizitiile intracomunitare in sistem?e-TVA. Raspunsul la Notificare NU mai e obligatoriu pana la final de 2025Articole similare
Bonuri fiscale de motorina si taxe de drum aferente transportului intracomunitar. RAMBURSARE TVACum pot persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA sa solicite rambursarea soldului sumei negative?In decembrie, Fiscul ramburseaza TVA de peste 1,565 miliarde de leiCe norme actuale exista pentru rambursarea TVA catre persoane neinregistrate in scopuri de TVA?ANAF ramburseaza in TVA in valoare de peste 1 miliard de leiUltimele articole
TVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorCare este termenul de prescriere pentru solicitarea rambursarii TVAANAF a publicat Ghidul privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneGhid ANAF privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneControale ANAF pe TVA. Ce documente verifica Fiscul in cazul unui control de TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"