Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Modificari noi vin din partea ANAF in ce priveste impozitul pe venit in 2017. Noile propuneri vizeaza mai multe aspecte care tin de modalitatea de plata a impozitului, astfel ca angajatorii ar putea plati anul acesta sume mai mari catre Fisc inca din prima parte a anului. Dar sa vedem in concret care sunt modificarile la care trebuie sa ne asteptam atat ca salariati, cat si in calitate de angajator sau antreprenor din partea ANAF.
Agentia Nationala de Administrare Fiscala propune Ministerului Finantelor Publice simplificarea procesului de administrare a impozitului pe veniturile persoanelor fizice. Totodata, la cererea MFP, ANAF a transmis si cateva observatii la Amendamentele primite de la Comisia de buget finante a Camerei Deputatilor la proiectul de lege privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
I. Astfel, ANAF solicita Ministerului revizuirea procedurii privind stabilirea platilor anticipate cu titlu de impozit, dupa cum urmeaza:
1. Stabilirea efectuarii platilor anticipate cu titlu de impozit, in 2 rate egale, cu urmatoarele termene scadente: 25 iulie si 25 noiembrie, in loc de 4 rate egale, cum este in prezent.
2. Mentinerea dispozitiei potrivit careia, in cazul impunerilor efectuate dupa expirarea termenelor de plata prevazute de lege, contribuabilii au obligatia efectuarii platilor anticipate la nivelul sumei datorate pentru ultimul termen de plata al anului precedent (este cazul contribuabililor care vor depune formularul 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania" dupa data de 25 iulie).
Astfel, ca situatie de exceptie, platile anticipate cu titlu de impozit se vor stabili de organul fiscal, la nivelul sumei datorate pentru ultimul termen de plata al anului precedent, prin emiterea unei decizii de impunere (formular 260). Totodata, in aceasta situatie, ANAF propune ca dupa depunerea formularului 200, recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit si emiterea unei noi decizii de impunere (de recalculare a platilor anticipate, pe baza venitului estimat/realizat) sa se efectueze numai in situatia in care, suma reprezentand impozit stabilit initial (fiecare transa stabilita la nivelul impozitului datorat pentru ultimul termen de plata al anului precedent) difera cu cel putin 20% fata de suma reprezentand impozit recalculat (stabilit pe baza venitului realizat in anul precedent/estimat pentru anul de impunere).
Avantajele acestei propuneri constau in:
- eliminarea confuziei care se creeaza in randul contribuabililor cu privire la sumele datorate, prin emiterea in cele mai multe cazuri, a unei singure decizii de impunere in cursul anului;
- reducerea numarului de plati efectuate in cursul anului, respectiv 2 plati in loc de 4 plati, cum este in prezent;
- simplificarea procedurii de stabilire a platilor anticipate si reducerea costurilor de administrare prin reducerea numarului de operatiuni efectuate de organul fiscal referitoare la recalcularea platilor anticipate, emiterea si comunicarea deciziilor de impunere de recalculare a platilor anticipate.
Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari Registrul de Evidenta Fiscala PFA
II. Simplificarea regimului fiscal aplicabil veniturilor anuale din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar de pana la 5 contracte de inchiriere in valuta.
Avantajele acestor reglementari constau in:
- eliminarea obligatiei de completare si depunere de catre contribuabilii care au contracte de inchiriere in valuta, a declaratiei privind veniturile realizate (formular 200);
- simplificarea modului de stabilire a venitului anual prin utilizarea unui curs unic de schimb valutar pentru evaluarea venitului, in scopul evitarii depunerii unei declaratii in plus - simplificarea procesului de administrare prin eliminarea unor operatiuni de procesare a declaratiilor privind veniturile realizate (formularele 200), emiterea si comunicarea deciziilor de impunere anuale;
- reducerea costurilor de administrare avand in vedere ca, pentru un contribuabil se va emite numai decizia de impunere de plati anticipate (formular 260), impozitul stabilit in cursul anului fiind impozit final.
De asemenea, propunerea vizeaza si simplificarea regimului fiscal aplicabil veniturilor din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar de pana la 5 contracte de inchiriere inclusiv, prin stabilirea venitului net anual la nivelul categoriei de venit. ANAF propune modificarea sistemului de impunere a veniturilor din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar de pana la 5 contracte inclusiv, prin cumularea veniturilor obtinute din respectivele contracte, la nivelul categoriei de venit.
Avantajele acestei propuneri sunt:
- cunoasterea de catre contribuabili a sumelor datorate si facilitarea platii acestora, prin emiterea unei singure decizii de impunere (formular 260);
- eliminarea obligatiei de completare si depunere de catre contribuabili a declaratiei privind veniturile realizate (formular 200);
- simplificarea procesului de administrare prin eliminarea unor operatiuni privind procesarea declaratiilor privind veniturile realizate (formularele 200), emiterea si comunicarea deciziilor de impunere anuale.
III. Simplificarea procedurii de stabilire a impozitului pe veniturile din transferul, prin executare silita, a proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal.
in cazul transferului de proprietate a bunurilor imobile prin procedura de executare silita, obligatia stabilirii si retinerii impozitului sa revina organului de executare silita, in momentul valorificarii bunului imobil.
Avantajele acestei propuneri sunt:
- eliminarea obligativitatii contribuabilului de a depune declaratia fiscala aferenta in cele zece zile de la data transferului, in vederea calcularii impozitului
- eliminarea obligativitatii organului fiscal de a calcula si incasa impozitului datorat de catre contribuabil, in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere
- contribuie la cresterea incasarilor la bugetul de stat.
Toate aceste propuneri, precum si altele, vor fi supuse de catre ANAF spre analiza si adoptare de catre Ministerul Finantelor Publice care va decide oportunitatea modificarii Codului Fiscal in consecinta.
Sursa: ANAF
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ce declaratii se depun in luna decembrieNoutati legislative cu incidenta fiscala in luna iulie 2017Oficial, ANAF: Despre atasarea de documente justificative la Declaratia Unica si alte probleme intampinate de contribuabiliCalendar declaratii octombrie 2014: Care sunt obligatiile declarative si de plata?Aplicarea legislatiei privind microintreprinderile incepand cu anul 2010Ultimele articole
IMPOZITUL PE VENIT. Conditii pentru acordarea scutirii impozituluiPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Impozit pe profit in 2025. Modificari aduse prin OUG 156/2024Declaratia Unica in 2025. Principalele modificari fata de vechiul formularPFA care a estimat alte venituri pentru 2024. In ce conditii se depune Declaratia Unica rectificativaArticole similare
MFP modifica Legea 227/2015! Sunt propuse masuri pentru impozitul pe profit, impozitul pe venit, taxe locale si TVAANAF a publicat proiectul pentru recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozitAtentie! Se apropie termenul pentru plata impozitului pe venit aferent trimestrului IAtentie! S-a modificat Legea nr. 571 pe 2003 privind Codul fiscalNumarul de evidenta a platii. Modificari 2013Ultimele articole
Declaratia D100. Aveti la dispozitie 2 variante pentru corectarea IMCACalendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaD100 in 2024, depusa eronat pentru o alta luna. Cum se pot rectifica dateleCalendar ANAF: Pana pe 25 octombrie 2024 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratiiArticole similare
Inspectii fiscale ANAF: Peste 688,38 mii lei sume stabilite suplimentar, in urma controalelor efectuate in ianuarie 2023ANAF a stabilit termenul pentru declaratia 600Alimentare combustibil si comision platit catre stat strain. Cum recuperam TVA-ul?ANAF: Un nou formular pentru institutiile publice care au personal platit din fonduri publice: M500Societate absorbanta. Cand puteti exercita dreptul de deducere TVA?Ultimele articole
Cod UIT ANAF: 3 lucruri esentiale de stiut la achizitii de bunuriTVA la cafea si ceai in HoReCa. Justitia RESPINGE interpretarea ANAFE-TVA si dublarea sumelor in sistem. MODEL de raspuns catre ANAFCota de TVA cafea. Este de 9% sau de 19% in 2025?Ghid ANAF pentru veniturile din arenda. Ce trebuie sa stii in 2025Articole similare
TVA - Factura platita - marfa nesositaCheltuieli nejustificate efectuate de asociat. Incidenta fiscalaPFA: Cheltuieli personale efectuate din contul deschis pe cabinet. Registrul de evidenta fiscalaProiectul retras al Codului fiscal. Ce promitea?TVA aferenta achizitie auto si combustibilUltimele articole
TVA la incasare in 2025 pentru firme noi: cum se face corect optiunea in D700SAF-T: Ce trebuie sa stie firmele neinregistRATE in scopuri de TVAE-Transport. Bunurile primite prin curier trebuie declaRATE in E-Transport?E-Transport: 3 conditii ca sa modifici datele legalCadouri de 1 iunie. Cum declari corect in D112
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"