Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Modificari noi vin din partea ANAF in ce priveste impozitul pe venit in 2017. Noile propuneri vizeaza mai multe aspecte care tin de modalitatea de plata a impozitului, astfel ca angajatorii ar putea plati anul acesta sume mai mari catre Fisc inca din prima parte a anului. Dar sa vedem in concret care sunt modificarile la care trebuie sa ne asteptam atat ca salariati, cat si in calitate de angajator sau antreprenor din partea ANAF.
Agentia Nationala de Administrare Fiscala propune Ministerului Finantelor Publice simplificarea procesului de administrare a impozitului pe veniturile persoanelor fizice. Totodata, la cererea MFP, ANAF a transmis si cateva observatii la Amendamentele primite de la Comisia de buget finante a Camerei Deputatilor la proiectul de lege privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
I. Astfel, ANAF solicita Ministerului revizuirea procedurii privind stabilirea platilor anticipate cu titlu de impozit, dupa cum urmeaza:
1. Stabilirea efectuarii platilor anticipate cu titlu de impozit, in 2 rate egale, cu urmatoarele termene scadente: 25 iulie si 25 noiembrie, in loc de 4 rate egale, cum este in prezent.
2. Mentinerea dispozitiei potrivit careia, in cazul impunerilor efectuate dupa expirarea termenelor de plata prevazute de lege, contribuabilii au obligatia efectuarii platilor anticipate la nivelul sumei datorate pentru ultimul termen de plata al anului precedent (este cazul contribuabililor care vor depune formularul 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania" dupa data de 25 iulie).
Astfel, ca situatie de exceptie, platile anticipate cu titlu de impozit se vor stabili de organul fiscal, la nivelul sumei datorate pentru ultimul termen de plata al anului precedent, prin emiterea unei decizii de impunere (formular 260). Totodata, in aceasta situatie, ANAF propune ca dupa depunerea formularului 200, recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit si emiterea unei noi decizii de impunere (de recalculare a platilor anticipate, pe baza venitului estimat/realizat) sa se efectueze numai in situatia in care, suma reprezentand impozit stabilit initial (fiecare transa stabilita la nivelul impozitului datorat pentru ultimul termen de plata al anului precedent) difera cu cel putin 20% fata de suma reprezentand impozit recalculat (stabilit pe baza venitului realizat in anul precedent/estimat pentru anul de impunere).
Avantajele acestei propuneri constau in:
- eliminarea confuziei care se creeaza in randul contribuabililor cu privire la sumele datorate, prin emiterea in cele mai multe cazuri, a unei singure decizii de impunere in cursul anului;
- reducerea numarului de plati efectuate in cursul anului, respectiv 2 plati in loc de 4 plati, cum este in prezent;
- simplificarea procedurii de stabilire a platilor anticipate si reducerea costurilor de administrare prin reducerea numarului de operatiuni efectuate de organul fiscal referitoare la recalcularea platilor anticipate, emiterea si comunicarea deciziilor de impunere de recalculare a platilor anticipate.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025 Registrul de Evidenta Fiscala PFA
II. Simplificarea regimului fiscal aplicabil veniturilor anuale din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar de pana la 5 contracte de inchiriere in valuta.
Avantajele acestor reglementari constau in:
- eliminarea obligatiei de completare si depunere de catre contribuabilii care au contracte de inchiriere in valuta, a declaratiei privind veniturile realizate (formular 200);
- simplificarea modului de stabilire a venitului anual prin utilizarea unui curs unic de schimb valutar pentru evaluarea venitului, in scopul evitarii depunerii unei declaratii in plus - simplificarea procesului de administrare prin eliminarea unor operatiuni de procesare a declaratiilor privind veniturile realizate (formularele 200), emiterea si comunicarea deciziilor de impunere anuale;
- reducerea costurilor de administrare avand in vedere ca, pentru un contribuabil se va emite numai decizia de impunere de plati anticipate (formular 260), impozitul stabilit in cursul anului fiind impozit final.
De asemenea, propunerea vizeaza si simplificarea regimului fiscal aplicabil veniturilor din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar de pana la 5 contracte de inchiriere inclusiv, prin stabilirea venitului net anual la nivelul categoriei de venit. ANAF propune modificarea sistemului de impunere a veniturilor din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar de pana la 5 contracte inclusiv, prin cumularea veniturilor obtinute din respectivele contracte, la nivelul categoriei de venit.
Avantajele acestei propuneri sunt:
- cunoasterea de catre contribuabili a sumelor datorate si facilitarea platii acestora, prin emiterea unei singure decizii de impunere (formular 260);
- eliminarea obligatiei de completare si depunere de catre contribuabili a declaratiei privind veniturile realizate (formular 200);
- simplificarea procesului de administrare prin eliminarea unor operatiuni privind procesarea declaratiilor privind veniturile realizate (formularele 200), emiterea si comunicarea deciziilor de impunere anuale.
III. Simplificarea procedurii de stabilire a impozitului pe veniturile din transferul, prin executare silita, a proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal.
in cazul transferului de proprietate a bunurilor imobile prin procedura de executare silita, obligatia stabilirii si retinerii impozitului sa revina organului de executare silita, in momentul valorificarii bunului imobil.
Avantajele acestei propuneri sunt:
- eliminarea obligativitatii contribuabilului de a depune declaratia fiscala aferenta in cele zece zile de la data transferului, in vederea calcularii impozitului
- eliminarea obligativitatii organului fiscal de a calcula si incasa impozitului datorat de catre contribuabil, in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere
- contribuie la cresterea incasarilor la bugetul de stat.
Toate aceste propuneri, precum si altele, vor fi supuse de catre ANAF spre analiza si adoptare de catre Ministerul Finantelor Publice care va decide oportunitatea modificarii Codului Fiscal in consecinta.
Sursa: ANAF
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
S-a lansat Cartea Rosie a Contabilitatii! Ghid complet pentru evitarea/corectarea greselilor fiscal-contabileStabilirea venitului anual din activitati agricole | Noile prevederi 2013Plata cesiune parti sociale. Ce inregistrari contabile se fac pentru tranzactii?Termen limita pentru declararea facturilor in cazul firmelor platitoare de TVA si de impozit pe venitIMPOZITUL PE VENIT. Conditii pentru acordarea scutirii impozituluiUltimele articole
PFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Impozit pe profit in 2025. Modificari aduse prin OUG 156/2024Declaratia Unica in 2025. Principalele modificari fata de vechiul formularPFA care a estimat alte venituri pentru 2024. In ce conditii se depune Declaratia Unica rectificativaIn ce conditii poti trece de la impozit pe profit la impozit micro in 2025Articole similare
Codul fiscal 2011 (Partea I.2): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin OG 30 din 201125 aprilie 2017: Ultima zi pentru efectuarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual pentru T1 2017Ce contributii se datoreaza pentru un contract drepturi de autor si cine le plateste?Incasari pre-pay. Cum emitem facturile catre clienti?Obligatii fiscale privind retinerea la sursa a impozitului. Declaratia 112Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaD100 in 2024, depusa eronat pentru o alta luna. Cum se pot rectifica dateleCalendar ANAF: Pana pe 25 octombrie 2024 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratiiImpozit minim pe cifra de afaceri. Calcul util privind noul impozit minimArticole similare
Luni, 20 februarie 2023, termenul de depunere a declaratiilor pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasareNoutati privind formularul 600 si obligatii depunere in 2016E disponibila Declaratia 101 actualizata in februarie 2015!Ce trebuie sa stii despre Declaratia 112Inregistrarea in scopuri de TVA, posibila numai dupa controlul Garzii FinanciareUltimele articole
Semnatura electronica si olografa: Ce accepta ANAF la bilanturiDeclaratie Unica. Formularul poate fi depus pana pe 26 mai 2025E-TVA: Neconcordante in decontul precompletat referitoare la cota TVAD700 ANAF. Etape pe care sa le urmati daca NU ati solicitatat la timp inregistrarea in scopuri de TVAContractul de inchiriere. 5 intrebari si raspunsuri utile persoanelor fiziceArticole similare
Legea nr. 19/2020: Parintii vor primi zile libere pentru supravegherea copiilor, cat timp scolile sunt inchise temporarConditii de depunere a declaratiilor privind fondul de mediuErorile din documentele de plata pot fi corectate chiar daca obligatiile au fost achitate la un alt organ fiscalFormularul 092Noutati declaratii: Formularele 088 si 098 incepand cu data de 3 august 2015Ultimele articole
E-Factura: Cum sa stornezi facturile emise gresit in SPV si inregistRATE ulterior in contabilitateCoduri TVA in SAF-T. Care este diferenta intre codurile 321101 si 391101?Cod TVA anulat din oficiu. Implicatii fiscale si contabile in 3 spete importanteAu inceput controalele privind E-Transport si utilizarea codului UIT! Ce sanctiuni au oferit inspectoriiTVA locuinte. Ce cota TVA se aplica pentru locuintele LIVRATE in 2025
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"