Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA-ul s-a modificat de la 1 ianuarie 2020

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!

Livrare intracomunitara de bunuri. Documente justificative pentru scutirea de TVA

de InfoTva.ro

de InfoTva.ro la 25 Iun. 2020 Exclusiv
Tags: livrare intracomunitara, documente justificative, scutire de tva

O societate inregistrata in scopuri de TVA in Romania, vinde marfa (produse cosmetice) unei societati din Anglia. Avand in vedere ca aceasta nu mai este tara membra UE, va rog sa ne trasati punctual, toate documentele care trebuiesc intocmite, si transmise beneficiarului, cu baza legala in spate, de la factura de export fara tva, factura de transport, (transportul va fi facut de un caraus sau de o casa de expeditie), modul de intocmire, documentele care atesta transportul, declaratie vamala de export, contract extern, packing list, certificat de garantie, etc.

Ce documente trebuiesc intocmite de noi (ca furnizor) si ce documente trebuiesc intocmite de caraus, sau alte institutii implicate (vama, etc) si tot circuitul de la plecarea marfii pe poarta, pana la incasarea banilor?

Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
 
In primul rand, trebuie retinut faptul ca Marea Britanie este tratata si in anul 2020 drept stat membru chiar daca a iesit din Uniunea Europeana incepand cu data de 1 februarie 2020. 
Astfel, intervalul 01.02. – 31.12.2020 inclusiv este tratat drept perioada de tranzitie in care Marea Britanie trebuie sa respecte acquis-ul european.
 
Deci, pentru anul 2020 nu exista modificari privind tratamentul fiscal aplicabil operatiunilor din sfera de aplicare a TVA in relatia cu parteneri din Marea Britanie/Regatul Unit/Anglia, fata de anul 2019/ 2018/2017/2016. 
In acest context, am in vedere informarea ANAF din data de 4.02.2020 privind impactul Brexit din care rezulta ca 
 
Contabilitatea HORECA. Monografii contabile si cazuri practice
Contabilitatea HORECA. Monografii contabile si cazuri practice

Vezi detalii

Proceduri obligatorii. Spalarea banilor
Proceduri obligatorii. Spalarea banilor

Vezi detalii

Bilantul contabil – procedura, riscuri, corelatii si sanctiuni
Bilantul contabil – procedura, riscuri, corelatii si sanctiuni

Vezi detalii

“Procesul de retragere a Regatului Unit al Marii Britanii din Uniunea Europeana (BREXIT) a fost finalizat la data de 31 ianuarie 2020. 
In conformitate cu Acordul de Retragere ratificat de catre ambele parti, o perioada de tranzitie se va derula de la data de 1 februarie 2020 pana la data de 31 decembrie 2020,pe parcursul careia Marea Britanie va respecta, in continuare, acquis-ul european, inclusiv politicile Uniunii Europene in domeniul fiscal si domeniul vamal. Pe durata perioadei de tranzitie, Marea Britanie nu va participa la mecanismul decizional si nu va mai fi reprezentata in institutiile UE, dar va pastra drepturile si obligatiile ce revin unui stat membru.
Aceste luni, pana la sfarsitul anului 2020 vor permite Uniunii Europene si Marii Britanii sa planifice si sa pregateasca un nou parteneriat privind relatiile viitoare.”
 
Marea Britanie va fi tratata drept stat tert din 1 ianuarie 2021
 
In acest caz, operatiunea la care faceti referire nu trebuie tratata in anul 2020 drept un export de bunuri deoarece reprezinta pentru furnizorul din Romania o livrare intracomunitara de bunuri (L.I.C.), scutita de TVA cu drept de deducere conform prevederilor art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, dar numai daca sunt respectate urmatoarele 3 conditii:
1. cumparatorul comunica furnizorului din Romania un cod valid de TVA emis de autoritatea fiscala din Marea Britanie. In lipsa acestui cod sau in existenta unui cod de TVA care nu este valid in sistemul VIES, livrarea este taxabila in Romania;
2. furnizorul face dovada expedierii/transportului de bunuri din Romania in Marea Britanie, indiferent de faptul ca transportul este efectuat de catre furnizor sau de catre cumparator, in functie de conditia de livrare INCOTERMS negociata intre parti;
3. furnizorul raporteaza valoarea L.I.C. prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES, cu simbolul L.
 
In alt doilea rand, de retinut este faptul ca documentele de transport necesare pentru justificarea scutirii aplicate livrarii intracomunitare de bunuri trebuie detinute de furnizor sau cumparator in functie de conditia de livrare negociata intre vanzator si cumparator. 
 
De exemplu, furnizorul din Romania aplica scutirea conform prevederilor art. 294 alin. (2) lit. a), chiar daca obligatia transportului este asumata de catre cumparatorul intracomunitar conform conditiei de livrare Ex works, prescurtat EXW, iar transportatorul este persoana independent, fie fata de A (furnizorul din Romania), fie fata de B (cumparatorul din Marea Britanie). Astfel, daca livrarea se efectueaza de catre furnizorul A in conditia de livrare EXW, furnizorul trebuie sa solicite cumparatorului declaratie din care sa rezulte ca bunurile au fost transportate din Romania pe teritoriul UK de catre un tert (transportator) care nu este afiliat, nici cu A (furnizorul din Romania), dar nici cu B (cumparatorul din UK). In acest caz, furnizorul A din Romania se incadreaza in cerintele alin. (7) al art. 10 din proiectul de ordin de modificare si completare a O.P.A.N.A.F. nr. 103/2016 cu cerintele europene, postat pe site M.F.P., dar nepublicat pana la aceasta data in Monitorul Oficial "(7) Art. 45a din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2018/1912 al Consiliului din 4 decembrie 2018 de modificare a Regulamentului de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 in ceea ce priveste anumite scutiri pentru operatiunile intracomunitare, denumit in continuare Regulamentul 282/2011, prevede ca in situatia in care se indeplinesc conditiile de la alin. (1) lit. a) si b) ale acestui articol, se prezuma ca bunurile au fost expediate sau transportate dintr-un stat membru catre o destinatie aflata in afara teritoriului sau, dar in interiorul Comunitatii. In acest caz, documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru sunt cele prevazute la alin. (1) si (3) ale art. 45a din Regulamentul 282/2011."
 
Referitor la declaratia scrisa din partea cumparatorului B, de retinut sunt prevederile noului alineat, alineatul (9), introdus prin proiect la art. 10 din O.P.A.N.A.F. nr. 103/2016 "(9) In situatia in care cumparatorul nu furnizeaza vanzatorului declaratia scrisa prevazuta la art. 45a alin. (1) lit. (b) pct. (i) din Regulamentul 282/2011, pana in a zecea zi a lunii urmatoare livrarii, furnizorul beneficiaza de prezumtia stabilita la acest articol daca primeste aceasta declaratie ulterior, dar nu mai tarziu de finalizarea inspectiei fiscale."
 
In acest context, de retinut este faptul ca declaratia respectiva este necesara doar in cazul in care transportul este efectuat de catre cumparator, aspect care rezulta chiar din prevederile Regulamentului nr. 1912/2018 de modificare a Regulamentul CEE nr. 282 din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a prevederilor Directivei CEE nr. 112/2006. Prin acest regulament s-a introdus in Directiva CEE nr. 112/2006 articolul 45a cu trei aliniate, din care, la alin. (1) lit. b), pentru aplicarea regimului de scutire, se impune furnizorului sa detina 
"declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate de acesta sau de catre o terta parte in numele cumparatorului si care mentioneaza statul membru de destinatie a bunurilor. Aceasta declaratie scrisa precizeaza: 
data emiterii;
numele si adresa cumparatorului; 
cantitatea si natura bunurilor; 
data si locul de sosire a bunurilor;
in cazul livrarii de mijloace de transport:numarul de identificare al mijlocului de transport;
identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului. "
 
Astfel, chiar daca prin Regulament s-a stabilit "Cumparatorul furnizeaza vanzatorului declaratia scrisa de la lit. b) punctul 1 pana cel tarziu in a zecea zi a lunii urmatoare livrarii." prin legislatia nationala aflata acum in stadiul de proiect s-a reglementat ca "…. furnizorul beneficiaza de prezumtia stabilita la acest articol daca primeste aceasta declaratie ulterior, dar nu mai tarziu de finalizarea inspectiei fiscale."
 
Spre deosebire de prima situatie in care conditia de livrare este EXW, in cazul conditiei de livrare, de exemplu, DAP (Delivered At Place = Livrat la locul convenit), furnizorul suporta riscurile si costurile implicate in transportul si manipularea marfurilor de la terminal la un alt loc. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 45a alin. (1) lit. a) din Directiva CEE nr. 112/2006 modificata prin Regulamentul CEE nr. 1912/2018, conform carora furnizorul trebuie sa justifice expedierea/transportul bunurilor din Romania in UK prin CMR-ul emis pe numele sau de catre un transportator independent, fie de A, fie de B. Deci, prin CMR, furnizorul din Romania face dovada ca transportul este efectuat in numele sau, caz in care indeplineste prevederile art. 45 a alin. (1) lit. a) din regulament. Se intelege ca partile inscrise in documentul justificativ sunt independente, daca nu sunt persoane afiliate, conform prevederilor noului alineat, alin. (8), introdus la art. 10 din O.P.A.N.A.F. nr. 103/2016 "(8) Prin parti independente, in sensul art. 45a din Regulamentul 282/2011 se intelege parti care nu sunt considerate afiliate potrivit prevederilor art. 7 pct. 26 din Codul fiscal."
 
Astfel, in a doua situatie este suficient documentul de transport CMR si factura de transport bunuri, inregistrata contabil si raportata: 
fiscal prin decontul de TVA cod 300;
informativ, prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES (daca transportatorul este din UE) sau prin declaratia informativa cod 394 (daca transportatorul este din Romania).
 
In acest context, de retinut este faptul ca, in relatia cu furnizorul din Romania, transportatorul din Romania emite factura de transport cu TVA deoarece este aplicabila regula generala de la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal conform careia locul prestarii se considera a fi locul unde este stabilit beneficiarul. Daca transportatorul este din alt stat membru, dar nu din Romania, acesta va emite factura fara TVA pe numele furnizorului A considerand serviciul neimpozabil, de exemplu, in Germania (statul membru al transportatorului intracomunitar), dar impozabil in Romania, la beneficiarul A. In acest caz, transportul bunurilor reprezinta pentru beneficiarul din Romania o achizitie intracomunitara de servicii impozabila in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa. 
 
Asa cum se poate constata, in cazul conditiei de livrare prin care responsabilitatea transportului este asumata de catre furnizor, furnizorul din Romania trebuie sa justifice efectuarea transportului prin documentul CMR din care sa rezulte ca este beneficiar al serviciului de transport. Acest aspect rezulta din factura de transport emisa pe numele furnizorului de catre un transportator indepedent care nu este afiliat, nici furnizorului din Romania, dar nici cumparatorului din Marea Britanie.
 
In alta ordine de idei, de retinut este faptul ca, asa cum se precizeaza si in modificarile legislatiei fiscale comunitare, preluate in legislatia fiscala nationala aplicabila din anul 2020, prevazute in noul proiect de ordin, pentru aplicarea scutirii, valoarea livrarii intracomunitare trebuie raportata, in ambele situatii (de exemplu, EXW sau DAP) si prin declaratia cod 390 VIES. Acest aspect este reglementat prin proiect, la alin. (13) "Scutirea de TVA prevazuta la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal nu se aplica in cazul in care furnizorul nu a respectat obligatia prevazuta la art. 325 alin. (1) din Codul fiscal de a depune o declaratie recapitulativa sau declaratia recapitulativa depusa de acesta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare, cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente."
 
In factura emisa pentru o livrare intracomunitara de bunuri, scutita de TVA cu drept de deducere, furnizorul este obligat sa inscrie baza legala pentru aplicarea regimului de scutire conform prevederilor art. 319 "Facturarea" alin. (20) lit. l)
"(20) Factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii:
.........
l) in cazul in care este aplicabila o scutire de taxa, trimiterea la dispozitiile aplicabile din prezentul titlu ori din Directiva 112 sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca livrarea de bunuri ori prestarea de servicii face obiectul unei scutiri;"
 
De exemplu, poate fi inscrisa una din cele doua mentiuni; 
"Exempt Intra-community - Art 138 Directive 2006/112/EC" sau
"Exempt intra-Community supplies - Law no 227/2015 on the Fiscal Code article 294 (2) a) " 
 
In concluzie, aplicarea regimului de scutire de catre furnizorul din Romania se justifica prin urmatoarele documente: 
factura;
documentul de transport CMR sau declaratia scrisa din partea cumparatorului care declara ca bunurile respective au fost expediate sau transportate de acesta sau de catre o terta parte in numele cumparatorului si care mentioneaza statul membru de destinatie a bunurilor factura de transport si CMR (emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator)
intracomunitar.
 
Pentru dovada independentei transportatorului, fie fata de furnizor, fie fata de cumparator, poate fi solicitata, in copie:
factura de transport emisa de catre un transportator independent;
daca este cazul, o polita de asigurare.
 
 
Astfel, valoarea unei livrari intracomunitare de bunuri efectuata in anul 2020 catre un client din UK, inregistrat in scopuri de TVA in UK, se raporteaza, atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 1 alocat pentru “Livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal”, cat si prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES cu simbolul L. 
 
In situatia in care ordinul M.F.P. nr. 103/2016, modificat si completat conform proiectului postat pe site M.F.P. nu se publica in monitorul oficial pana la data la care livrarea este efectuata, justificarea aplicarii regimului de scutire trebuie efectuata conform ordinului M.F.P. nr. 103/2016 existent, art. 10 din anexa care cuprinde INSTRUCTIUNI de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, scutirea de taxa pentru livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal pe baza urmatoarelor documente:
a) factura in care trebuie sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;
b) documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru; si, dupa caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/ cumparare, documentele de asigurare.
 
Referitor la transportul bunurilor, de retinut sunt prevederile art. 10 alin. (7) din O.M.F.P. nr. 103/2016 (nemodificat in anul 2020) "(7) Prin documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru se intelege documentele care atesta in mod neechivoc transportul bunurilor din Romania in alt stat membru de catre furnizor, de catre beneficiar sau de catre o persoana care actioneaza in numele unuia dintre acestia, in functie de tipul transportului, cum ar fi, fara a se limita la acestea, documentele de transport, in cazul in care exista un contract de transport intre parti sau alte documente care atesta transportul bunurilor, in cazul in care nu exista un contract de transport intre parti, cum ar fi situatia in care furnizorul sau beneficiarul asigura transportul bunurilor cu mijloace proprii de transport."
 
Documentul specific pentru transportul rutier, respectiv CMR se intocmeste de catre transportator. Conform prevederilor art. 6, pct. 1 din Decretul nr. 451/2006, C.M.R. –ul cunoscut si sub denumirea de "scrisoarea de trasura" trebuie sa contina urmatoarele date enumerate de la lit. a) la k):
locul si data intocmirii sale;
numele si adresa expeditorului;
numele si adresa transportatorului;
locul si data primirii marfii si locul prevazut pentru eliberarea acesteia;
numele si adresa destinatarului;
denumirea curenta a naturii marfii si felul ambalajului, iar pentru marfurile periculoase, denumirea lor general recunoscuta;
numarul coletelor, marcajele speciale si numerele lor;
greutatea bruta sau cantitatea astfel exprimata a marfii;
cheltuielile aferente transportului (pret de transport, cheltuieli accesorii, taxe de vama si alte cheltuieli survenite de la incheierea contractului si pina la eliberare);
instructiunile necesare pentru formalitatile de vama si altele;
indicatia ca transportul este supus regimului stabilit prin prezenta conventie si nici unei alte clauze contrare.
 
Referitor la aplicarea scutirii de TVA in anul 2020, aduc drept argument si precizarile din comunicatul de presa, postat de catre M.F.P. pe site-ul sau in data de 19.12.2019 aplicabil pana in momentul modificarii si completarii oficiale (publicare in monitorul official) a prevederilor O.M.F.P. nr. 103/2016. Conform acestui comunicat, Ministerul Finantelor Publice face cunoscut faptul ca a fost adoptat Regulamentul nr. 1912/2018 al Consiliului de modificare a Regulamentului nr. 282/2011 in ceea ce priveste anumite scutiri pentru operatiunile intracomunitare si prin art.45a din Regulamentul 282/2011 modificat prin Regulamentul 2018/1912 se stabileste ca furnizorul face dovada transportului intracomunitar al bunurilor in vederea aplicarii scutirii de TVA pentru livrarea intracomunitara de bunuri efectuata.in cazul in care sunt indeplinite conditiile prevazute la alin.(1) lit.a) si b).
 
Astfel, conform precizarilor M.F.P. din comunicatul de presa, in vederea aplicarii de la 1 ianuarie 2020 a scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri:
se prezuma ca bunurile au fost transportate intracomunitar in cazul persoanelor impozabile care indeplinesc conditiile prevazute la art. 45a din Regulament;
in cazul persoanelor impozabile care nu indeplinesc conditiile prevazute la art. 45a din Regulament, transportul intracomunitar al bunurilor se justifica potrivit prevederilor art.10 din Instructiunile de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art.294 alin.(1) lit. a) – i), art.294 alin.(2) si art.296 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin O.M.F.P. nr. 103/2016.
 
Documentul packing list si certificat de garantie nu reprezinta documente prin care se justifica aplicarea regimului de scutire cu drept de deducere, dar reprezinta documente necesare in relatia cu transportatorul (packing list = numarul coletelor, marcajele speciale si numerele lor, greutatea) si cumparatorul (packing list si certificat de garantie). 
 
Asa cum se poate constata,chiar daca nu exista un contract intre parti, este suficienta si comanda lansata de catre cumparatorul din Anglia, daca urmata de executarea acesteia de catre furnizor. In acest sens, aduc drept argument prevederile O.P.A.N.A.F. nr. 103 din 22 ianuarie 2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, anexa INSTRUCTIUNI de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, art. 1 alin. (3) lit. a) conform carora "prin contract se intelege si comanda, urmata de executarea acesteia;"
 
Autor: InfoTva.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Livrare intracomunitara de bunuri. Documente justificative pentru scutirea de TVA":
Rating:

Nota: 4.3 din 5 din 5 voturi





Atentie contabili!
TVA-ul s-a modificat de la 1 ianuarie!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARI Majore privind TVA de la 1 ianuarie 2020"
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]
Atentie contabili!
TVA-ul s-a modificat de la 1 ianuarie!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!

"MODIFICARI Majore privind TVA de la 1 ianuarie 2020"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016