Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
O societate a primit anul trecut, in iulie, o factura de avans pentru o lucrare de 400.000 lei + 96.000 lei TVA. Firma nu a functionat niciodata, insa dorea sa construiasca o pensiune cu fonduri europene. In contabilitate s-a inregistrat pe cont 471, 4426 si 401. In luna august 2012, societatii i-a fost anulat codul de TVA deoarece nu a avut mult timp achizitii sau vanzari. S-a depus decontul de TVA fara sa se faca ajustarea. Din octombrie societatea este din nou platitor de TVA. Administratorul societatii doreste sa ceara rambursarea de TVA. Nu a iesit inca autorizatia de constructie. Contul 4424 e la fel cu fisa finante, de recuperat 96.000 lei. Vom stabili cum ar trebui sa procedeze corect societatea.
Solutia consultantului:
In opinia noastra exista baza legala pentru ca societatea sa poata exercita deducerea TVA si respectiv rambursarea acesteia, insa mai mult ca sigur veti intampina probleme in cadrul inspectiei.
Potrivit prevederilor art. 145 din Codul fiscal, TVA aferenta achizitiilor este deductibila daca acestea sunt destinate realizarii unor livrari/prestari pentru care taxa este deductibila. Exercitarea deducerii presupune sa dispuneti de exemplarul original al facturilor de achizitie si mai nou sa justificati plata TVA in cazul in care furnizorii aplica sistemul de TVA la incasare.
Analizand prevederile pct. 45 alin. (6) si (7) din normele metodologice de aplicare a art. 145 din Codul fiscal , se constata ca in cazul imobilizarilor in curs de executie care nu se mai finalizeaza, in baza unei decizii de abandonare a executarii lucrarilor de investitii, fiind scoase din evidenta pe seama conturilor de cheltuieli, persoana impozabila isi poate pastra dreptul de deducere exercitat in baza art. 145 alin. (2) din Codul fiscal, indiferent daca sunt sau nu valorificate prin livrarea imobilizarilor ca atare sau dupa casare, daca din circumstante care nu depind de vointa sa persoana impozabila nu utilizeaza niciodata aceste bunuri/servicii pentru activitatea sa economica, astfel cum a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-37/95 Statul Belgian impotriva Ghent Coal Terminal NV.
Dreptul de deducere poate fi pastrat si in alte situatii in care achizitiile de bunuri/servicii pentru care dreptul de deducere a fost exercitat conform art. 145 alin. (2) din Codul fiscal nu sunt utilizate pentru activitatea economica a persoanei impozabile, din motive obiective care nu depind de vointa sa, astfel cum a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-110/94 Intercommunale voor zeewaterontzilting (INZO) impotriva Statului Belgian.
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Cartea Verde a impozitului pe profit
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
In concluzie, consideram ca in masura in care nefinalizarea investitiei nu depinde de vointa companiei, aceasta isi pastreaza dreptuld e deducere TVA.
Din experienta va putem confirma ca organele fiscale vor incerca respingerea dreptului de deducere a TVA pe motiv ca investitia nu este finalizata si ca nu s-au realizat operatiuni de vanzare/prestare care sa indice realizarea unei activitati economice. Desi consideram eronata o astfel de decizie doar in baza acestei motivari, argumentele in favoarea dvs. ar fi ca nu exista o decizie cu privire la casarea investitiei (adica inca exista intentia de a exploata aceasta investitie) si totodata plata efectiva a TVA catre furnizor ar trebui sa intareasca dreptul dvs. de deducere.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
CCIR: Opinii privind propunerile pentru stimularea mediului de afaceriDeducere TVA leasing partial. Societate cu raspundere limitataDEDUCTIBILITATEA TVA aferenta unui contract de inchiriere imobilStudiu de caz: DEDUCTIBILITATEA TVA in cazul modernizarii unei cladiri cu un contract de comodatInchiriere imobil. Putem deduce TVA?Ultimele articole
Ce trebuie sa stiti despre DEDUCTIBILITATEA TVA la cheltuielile pentru teambuildingBon fiscal. Se mai poate deduce TVA-ul in baza unui bon fiscal in 2025?Coduri TVA in SAF-T. Care este diferenta intre codurile 321101 si 391101?Cheltuieli transport la si de la locul de munca pentru salariati. Regim fiscalRaportare SAF-T: Cum se completeaza in D406 achizitiile prin bon fiscal?Articole similare
Despagubiri primite. Ce tratament privind TVA-ul se aplica?CASS datorat in 2016 pentru veniturile din chiriiContul 711. Plafonul de 35.000 euroImpozitul pe venit si Contributiile sociale obligatorii au fost modificate prin OUG 130/2021HG 421/2014: Ce implica modificarile aduse in normele Codului fiscalUltimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de DEDUCERE a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor partiDEDUCEREa TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Articole similare
Ce pasi urmam pentru amortizarea unui mijloc fix neutilizatTratamentul TVA aplicat facturilor de leasing. Monografie contabilaDeductibilitatea cheltuielilor aferente autovehiculelor inchiriate angajatilorPFA si salariat in 2024. Cum va plati CASS-ul?Aspecte privind combustibilii utilizati de administrator. Ce cheltuieli sunt deductibile?Ultimele articole
CHELTUIELI DEDUCTIBILE si limita de 5% la impozit. Se aplica pentru fiecare cheltuiala in parte?CHELTUIELI DEDUCTIBILE. Deductibilitate cheltuieli AUTO daca masina are regim mixtCheltuielile deductibile. In cazul unui PFA, cheltuielile cu cazarea si masa pot fi deductibile?Ce trebuie sa stiti despre deductibilitatea TVA la cheltuielile pentru teambuildingTVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaArticole similare
ANAF a intocmit noi formulare de inspectie fiscalaTVA - Codul Vamal ComunitarStudiu de caz – Regimul TVA al achizitiilor intracomunitare de autoturismeSolicitarea dreptului de RAMBURSARE a TVACe declaratii au termen-limita la 25 septembrie?Ultimele articole
Import din China urmat de livrare in UE: cum se recupereaza TVA achitata in vama si cum se evita blocarea lichiditatilorExamen consultant fiscal 2026: TVA, una dintre cele mai dificile probe. Cum te pregatestiANAF extinde lista firmelor cu risc la RAMBURSAREa TVA: ce se schimba dupa publicarea Ordinului nr. 1.123/2026Divizare cu transfer de active: Implicatiile asupra TVA de recuperat si ale ajustarii TVASumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabili
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



