keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

O asociatie poate deveni platitoare TVA?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 26 Sep. 2012 Exclusiv
Tags: tva, codul fiscal, posdru

Intrebare: O asociatie, persoana juridica de drept privat, fara scop patrimonial, neplatitoare de TVA care implementeaza un program operational POSDRU si care primeste cval cheltuielilor efectuate de la organismul intermediar poate deveni platitoare de TVA? In conditiile in care devine platitoare de TVA, isi recupereaza TVA prin Decontul 300 de la ANAF?

Raspuns: Societatea se poate inregistra  in scopuri de TVA prin optiune conform art. 153 sau daca depaseste plafonul de 65.000 euro prevazut de Codul fiscal .

Indiferent de sursa de finantare a achizitiilor, suma TVA deductibila inscrisa intr-o factura emisa de catre un furnizor sau prestator stabilit in Romania poate fi dedusa numai daca este aferenta realizarii unei operatiuni taxabile, scutite cu drept de deducere si neimpozabile. In acest context, suma TVA aferenta unei  achizitii de bunuri este deductibila numai in situatia in care bunurile respective sunt destinate realizarii de:

- operatiuni taxabile, aspect reglementat prin art. 145 alin. 2 lit. a). In categoria operatiunilor taxabile se incadreaza livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate catre parteneri stabiliti pe teritoriul Romaniei.
- operatiuni neimpozabile, aspect reglementat prin art. 145 alin. 2 lit. b). In categoria operatiunilor neimpozabile se incadreaza prestarile de servicii efectuate catre parteneri stabiliti in afara teritoriului Romaniei.
- operatiuni scutite cu drept de deducere, aspect reglementat prin art. 145 alin. 2 lit. c). In categoria operatiunilor scutite cu drept de deducere se incadreaza exporturile si livrarile intracomunitare de bunuri.

Exercitarea dreptului de deducere este posibila prin respectarea conditiei impuse prin art. 146 alin. (1) litera a) conform careia pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei datorate sau achitate, persoana impozabila cumparatoare trebuie sa detina o factura emisa in baza prevederilor art. 155. In acest context, prin normele de aplicare ale art. 146 alin. (1), la punctul 46 se impune justificarea deducerii taxei numai pe baza exemplarului original al facturii care trebuie sa cuprinda toate informatiile obligatorii reglementate prin art. 155 alin. (5) din Codul fiscal .
 
Deci suma TVA poate fi dedusa prin decontul de TVA cod 300 numai daca facturile de achizitii bunuri si servicii sunt emise pe numele Organizatiei si numai daca, organizatia realizeaza operatiuni economice din sfera de aplicare a TVA.

Astfel, daca implementarea acestui proiect POSDRU presupune efectuarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA.

Totodata, daca primitorul fondurilor nerambursabile nu este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, acesta poate beneficia de restituirea sumelor.
 
De restituirea efectiva a sumei TVA aferenta cheltuielilor eligibile in baza prevederilor OUG 64/2009 privind gestionarea financiara a instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta beneficiaza doar persoanele neimpozabile (de exemplu, un ONG) si persoanele impozabile care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA. Astfel, asociatia beneficiaza de restituirea TVA in baza prevederilor art. 15 alin. 1 lit. e) din OUG 64/2009 in calitate sa de organism neguvernamental nonprofit, cu personalitate juridica, doar pentru activitatea desfasurata fara scop patrimonial.

Pentru acest tip de organizatie, suma TVA aferenta valorii TVA neeligibile platite, aferenta cheltuielilor eligibile efectuate in cadrul proiectelor finantate din instrumente structurale prin programele operationale, trebuie inclusa in bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de Autoritate de management pentru programele operationale care utilizeaza mecanismul platii indirecte. Acest aspect este reglementat prin art. 8 lit. b) din OUG 64/2009.

Reiterez faptul ca sumele TVA platite de asociatie pentru achizitiile efectuate pot fi restituite acesteia de catre Autoritatea de management care si-a planificat sumele respective prin bugetul propriu.
 
In situatia in care faceti referire la un proiect activ depus dupa data de 1 ianuarie 2012 care urmeaza a fi implementat, va recomand sa analizati in ce masura, pentru situatia dvs., sunt aplicabile prevederile HG 1135/2011 pentru modificarea si completarea HG 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in cadrul operatiunilor finantate prin programele operationale publicat in Monitorul Oficial nr. 849 din 30 noiembrie 2011.
 
Prin acest act normativ, s-a inserat art. 11^1 prin care se aduc modificari legislative cu privire la suma TVA aferenta programelor operationale finantate din instrumente structurale, dupa cum urmeaza:
- la alineatul (1): cheltuiala cu TVA nedeductibila este eligibila pentru toate programele operationale finantate din instrumente structurale;
- la alineatul (2): pentru a fi eligibila, cheltuiala cu TVA nedeductibila trebuie sa fie aferenta unor cheltuieli eligibile efectuate in cadrul proiectelor finantate din instrumente structurale.
- la alineatul (3): pentru a beneficia de rambursarea cheltuielii eligibile cu TVA, beneficiarul fondurilor trebuie sa depuna ca anexa, la fiecare cerere de rambursare, o declaratie pe propria raspundere cu privire la nedeductibilitatea TVA aferenta cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare, certificata de organul fiscal competent din subordinea A.N.A.F.
- la alineatul (4): organul fiscal competent din subordinea A.N.A.F. are obligatia sa certifice declaratia respectiva in termen de maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii de catre beneficiar a unei solicitari in acest sens, insotita de documentele justificative necesare.
 
In acest scop, Ministerul Afacerilor Europene a emis ordinul nr. 204 din 27 decembrie 2011 pentru aprobarea Instructiunilor de aplicare a prevederilor art. 11^1 din HG 759/2007 , publicat in Monitorul Oficial nr. 940 din 30 decembrie 2011.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016