Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Pentru o mai buna ilustrare a regimului TVA in cazul unei facturi emise de catre o societate civila, se da ca exemplu o societate civila de avocati, platitoare de TVA si inregistrata in Registrul
Pentru o mai buna ilustrare a regimului TVA in cazul unei facturi emise de catre o societate civila, se da ca exemplu o societate civila de avocati, platitoare de TVA si inregistrata in Registrul Operatorilor Intracomunitari. Aceasta societate emite o factura catre un client - persoana juridica platitoare de TVA, din alta tara. Factura contine doar cheltuielile efectuate in Romania, nu si onorariul societatii. Societatea refactureaza doar valoarea fara TVA a facturilor fiscale emise pe numele sau si achitate catre furnizori, TVA-ul aferent acestora fiind dedus si evidentiat corespunzator in Jurnalul de Cumparari. Care va fi cadrul legislativ in care se desfasoara operatiunile aferente procedurii de refacturare?
In ceea ce priveste refacturarea cheltuielilor efectuate in Romania pentru societatea straina, se va tine cont de prevederile cuprinse la punctul 19 alin. (4) din normele metodologice de aplicare ale articolului 137 alin. 1 din Codul fiscal. Persoana impozabila care refactureaza astfel de cheltuieli nu este obligata sa aiba inscris in obiectul de activitate realizarea prestarilor de servicii pe care le refactureaza. Acest fapt este reglementat in mod expres, prin normele de aplicare ale articolului 137 la punctul 19 alineatul 4. Astfel, in cazul refacturarii de cheltuieli efectuate pentru alta persoana pentru care firma dvs. primeste facturi pe numele sau pentru prestari de servicii efectuate in beneficiul partenerului extern, trebuie aplicata structura de comisionar reglementata la pct. 6 alin. (3) si (4) si la pct. 7 alin. (2) din normele metodologice. In situatia prezentata, firma pe care o reprezentati dobandeste calitatea de cumparator revanzator al serviciilor respective. In aceasta calitate, firma dvs. isi poate exercita dreptul de deducere a TVA inscrisa in facturile primite de la diversi furnizori de bunuri si prestatori de servicii.
Punctul 19 alin. (4) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal prevede urmatoarele:
"In cazul in care se refactureaza cheltuieli efectuate pentru alta persoana, respectiv atunci cand o persoana impozabila primeste o factura sau alt document pe numele sau pentru livrari de bunuri/prestari de servicii/importuri efectuate in beneficiul altei persoane si refactureaza contravaloarea respectivelor livrari/prestari/importuri, se aplica structura de comisionar conform prevederilor pct. 6 alin. (3) si (4) sau, dupa caz, ale pct. 7 alin. (2). Totusi, structura de comisionar nu se aplica in situatia in care se aplica prevederile pct. 18 alin. (8). Persoana care refactureaza cheltuieli nu este obligata sa aiba inscrisa in obiectul de activitate realizarea livrarilor/prestarilor pe care le refactureaza. Spre deosebire de situatia prezentata la alin. (3), in cazul structurii de comisionar persoana impozabila are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate, in conditiile legii, si are obligatia de a colecta taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile taxabile".
De asemenea, pentru fiecare cheltuiala refacturata, in vederea stabilirii regimului TVA aplicabil, se va avea in vedere, in primul rand, locul prestarii. Daca locul prestarii, determinat in conformitate cu prevederile art. 133 din Codul fiscal este in Romania, refacturarea se va face aplicandu-se acelasi regim ca si cel aplicat de prestatorul acestor servicii. Societatea are dreptul la deducerea taxei pe valoare adaugata aferente achizitiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate, in limitele si conditiile stabilite la art. 145-147 din Codul fiscal, si are obligatia de a colecta taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile taxabile. Regimul TVA se stabileste pentru fiecare serviciu refacturat in functie de natura acestuia.
In acest sens, se redau exemplele nr. 2 si 4 prezentate la punctul 19 din normele metodologice mai sus mentionate:
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
"Exemplul nr. 2: Un furnizor A din Romania realizeaza o livrare intracomunitara de bunuri catre beneficiarul B din Ungaria. Conditia de livrare este ex-works, prin urmare transportul este in sarcina cumparatorului, a lui B. Totusi, B il mandateaza pe A sa angajeze o firma de transport, urmand sa ii achite costul transportului. Transportatorul C factureaza lui A serviciul de transport din Romania in Ungaria, iar A, aplicand structura de comisionar, va refactura serviciul lui B. Se considera ca A a primit si a prestat el insusi serviciul de transport. Acest serviciu de transport va fi facturat de catre C catre A cu TVA, locul prestarii fiind in Romania, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. A va refactura transportul catre B fara TVA, serviciul fiind neimpozabil in Romania conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal".
"Exemplul nr. 4: Societatea A din Franta isi trimite angajatii in Romania pentru negocierea unor contracte cu parteneri din Romania. Conform intelegerii dintre parti, facturile pentru cazare, transport local si alte cheltuieli efectuate pentru angajatii trimisi din Franta vor fi emise catre partenerii din Romania, acestia urmand sa isi recupereze sumele achitate prin refacturare catre societatea A din Franta. Pentru fiecare cheltuiala refacturata se va avea in vedere in primul rand locul prestarii serviciului si daca locul este in Romania refacturarea se va face aplicandu-se acelasi regim ca si cel aplicat de prestatorul acestor servicii. Astfel, serviciile de cazare au locul in Romania, acolo unde este situat bunul imobil [art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal ], si vor fi refacturate prin aplicarea cotei reduse de TVA de 9%, serviciile de transport local de calatori au locul in Romania, acolo unde sunt efectiv prestate [art. 133 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal ], si vor fi refacturate prin aplicarea cotei standard de TVA de 24%... .Se considera ca la aplicarea structurii de comisionar faptul generator pentru operatiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de catre persoana care refactureaza cheltuieli efectuate pentru alte persoane".
In concluzie, in cazul serviciilor refacturate, facturarea se va face cu TVA sau nu in functie de locul prestarii. Aceeasi prevedere se aplica si in cazul raportarii in Declaratia 390. serviciile refacturate se inscriu in Declaratia 390 numai daca intra sub incidenta art. 133 alin. (2) din Codul fiscal.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Anulare repartizare dividende. Cum procedam la anularea deciziei initiale de repartizare?Declaratia 112 si fisa fiscala 2 pentru veniturile zilierilorStudiu de caz: Tratament contabil si fiscal in cazul unei achizitii cu factura incompletaIncadrarea veniturilor. Cum procedam referitor la TVA si impozitare?Prestari servicii in zona libera. Sunt scutite de TVA?Ultimele articole
e-TVA. Cum sa procedati daca aveti cod de TVA anulat si ati primit Notificarea de conformareVechea legislatie VS Noua legislatie privind limitarea dreptului de deducere a TVA pentru vehiculeTratament contabil pentru achizitii de la contribuabili inactiviObligatiile persoanelor fizice privind CASS datorate pentru veniturile din dividendeAnulare cod TVA. Formular 300. Ce implicatii fiscale apar?Articole similare
Sume pentru protectia sociala. TVAImport soft pe hardisk. Conditia de livrare DDP. Tratament fiscal TVAComunicat ANAF privind depunerea deconturilor de TVA restanteCODUL FISCAL 2010 TITLUL IX - Capitolul XIII - SanctiuniComision de intermediereUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Incasare avans in valuta. Cum facem corect inregistrarile?Regimul special de TVA pentru bunurile second handONG cu activitate economica si achizitie servicii din UE si din afara UE. Cum procedam?Achizitie auto UE si limitare TVA. Cum stabilim regimul TVA si care sunt inregistrarile?Prestare servicii electronice pe teritoriul national de firma neinregistrata in scopuri de TVA. Ce obligatii exista?Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAScutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare: ce documente trebuie sa detina furnizorul pentru a nu risca colectarea TVA ulteriorDECLARATIA 390 si achizitiile intracomunitare. Cum sa rectificati o eroare contabila in 2026DECLARATIA 390: ce stat membru declari si de ce conteaza codul de TVA de pe facturaAchizitii intracomunitare. Data inregistrarii facturii in contabilitate, pentru corelatie D390 cu e-TransportArticole similare
Modificarea OMFP 103/2016 - justificarea scutirilor de TVA (propunere CCF)Cesiune contract leasing. Cum gestionam TVA-ul dedus?Cum a fost modificat Codul Fiscal prin HG 653/2023. Schimbarile, in vigoare din 4 august 2023Cum procedam la achizitia intracomunitara de servicii de firma neinregistrata in ROI?Asigurare impotriva insolventei (III) - Studiu de cazUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POS
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



