Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare O persoana juridica, avand sediul fix in Romania, neinregistrata in scopuri de TVA livreaza servicii de publicitate pe Internet unei firme cu sediul in Gibraltar. Persoana juridica din ...
Intrebare
O persoana juridica, avand sediul fix in Romania, neinregistrata in scopuri de TVA livreaza servicii de publicitate pe Internet unei firme cu sediul in Gibraltar. Persoana juridica din Romania este obligata sa se inscrie ca platitor de TVA? Trebuie intocmita declaratia 390?
Raspuns
In primul rand trebuie sa mentionez faptul ca Gibraltar nu este inclusa in teritoriul statelor membre chiar daca Regatul Unit este raspunzator de relatiile internationale ale Gibraltarului. Gibraltar figureaza in lista statelor terte chiar si in anexa XIV din Regulamentul (CE) NR. 612/2009 din 7 iulie 2009 de stabilire a normelor comune de aplicare a sistemului de restituiri la export pentru produsele agricole (reformare) publicat in Jurnalul Oficial nr. L 186 din 17 iulie 2009, p. 1 – 58.
Gibraltar este un teritoriu european ale carei relatii externe sunt gestionate de un stat membru, respectiv Marea Britanie, dar care nu face parte integranta din teritoriul vamal al Comunitatii.
In al doilea rand, avand in vedere faptul ca serviciile de publicitate on-line nu se incadreaza la exceptii, firma dvs. trebuie sa aplice regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alineatul 2 din Codul fiscal conform careia locul prestarii este considerat locul unde beneficiarul este stabilit sau are un sediu fix sau domiciul stabil sau resedinta obisnuita. Aceasta regula se aplica in situatia in care beneficiarul din Gibraltar al serviciilor prestate este o persoana impozabila, adica o persoana care realizeaza operatiuni economice.
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
Cartea Verde a impozitului pe profit
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Aceasta regula se aplica indiferent de faptul ca firma din Gibraltar este sau nu este inregistrata in scopuri de TVA. Serviciul este neimpozabil in Romania, dar impozabil in Gibraltar.
Aceiasi regula de taxare se aplica si in situatia in care firma din Gibraltar ar fi inregistrata in scopuri de TVA intr-un stat membru, de exemplu in Marea Britanie. In ambele cazuri, serviciul nu este impozabil in Romania.
Chiar daca nu este impozabil in Romania, veniturile realizate de firma dvs. sunt considerate elemente de calcul ale cifrei de afaceri de 35.000 euro, motiv pentru care facturile emise trebuie evidentiate in jurnalul pentru vanzari care se intocmeste chiar daca firma din Romania se afla in regimul special de scutire.
Asa cum am precizat anterior, in cele doua situatii serviciul este neimpozabil in Romania. Singura diferenta dintre cele doua situatii ipotetice ar fi ca serviciul prestat catre un sediu fix din Marea Britanie al unei firme stabilite in Gibraltar, se incadreaza la prestari intracomunitare de servicii care trebuie raportate si prin declaratia 390.
Daca serviciul este utilizat numai de sediul activitatii economice din Gibraltar, operatiunea nu reprezinta o prestare intracomunitara de servicii, motiv pentru care nu se raporteaza prin declaratia 390.
Daca operatiunea se incadreaza la prestari intracomunitare de servicii, firma din Romania care se afla in regimul special de scutire este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA doar pentru astfel de operatiuni.
Asa cum sunt definite prin normele de aplicare ale Codului fiscal modificate prin H.G. nr. 1620/2009 la punctul 13 alineatul 7, pentru o persoana impozabila din Romania, serviciile intracomunitare sunt serviciile efectuate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile stabilite pe teritoriul Comunitatii pentru care se aplica regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alineatul 2 din Codul fiscal.
Daca firma dvs. urmeaza sa presteze astfel de servicii, inainte de realizarea acestora, are obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA doar pentru prestarea acestor servicii. Inregistrarea este valabil si in situatia in care intentioneaza sa efectueze si operatiuni de achizitie intracomunitara de bunuri si servicii.
Obligatia de inregistrare rezulta din prevederile articolului 153^1 alineatul 1 litera b) conform caruia
" (1) Are obligatia sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform prezentului articol:
b) persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania, neinregistrata si care nu are obligatia sa se inregistreze conform art. 153, si care nu este deja inregistrata conform lit. a) sau c) sau a alin. (2), daca presteaza servicii care au locul in alt stat membru, pentru care beneficiarul serviciului este persoana obligata la plata taxei conform echivalentului din legislatia altui stat membru al art. 150 alin. (2), inainte de prestarea serviciului;"
Inregistrarea in scopuri de TVA se efectueaza in baza formularului de inregistrare fiscala cod 091 "Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii " , cod MFP 14.13.01.10.11/a care se descarca gratuit de pe site www.mfinante.ro. Acest formular este reglementat prin O.M.F.P. nr. 7 din 4 ianuarie 2010 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata. Macheta formularului se descarca gratuit de pe site www.mfinante.ro.
Firma dvs. nu trebuie sa se mai inregistreze in scopuri de TVA pentru prestarea intracomunitara de servicii daca anterior s-a inregistrat pentru efectuarea altor operatiuni intracomunitare, respectiv:
- pentru o achizitie intracomunitara de servicii;
- pentru o achizitie intracomunitara de bunuri.
Acest cod de inregistrare in scopuri de TVA se utilizeaza numai pentru prestarea intracomunitara de servicii si achizitia intracomunitara de bunuri si servicii deoarece nu confera persoanei impozabile calitatea de persoana inregistrata in scopuri de TVA in regim normal fiindca nu a realizat sau a depasit cifra de afaceri de 35.000 euro.
Dupa obtinerea acestui cod, aveti obligatia sa il comunicati beneficiarului din statul membru care il utilizeaza atat pentru a taxarea operatiunii in statul sau cat si pentru raportarea operatiunii de achizitie intracomunitara de servicii.
Comunicarea acestui cod de inregistrare in scopuri de TVA este interzisa pentru alte operatiuni de achizitii de bunuri si prestari de servicii decat cele intracomunitare.
Asa cum se impune prin alineatul (9) punctul 13 din normele de aplicare, pentru serviciile intracomunitare, prestatorul din Romania este obligat sa justifice faptul ca beneficiarul serviciilor sale este o persoana impozabila. In aceasta situatie, la randul sau, beneficiarul trebuie sa comunice prestatorului:
• o adresa a sediului activitatii economice sau a unui sediu fix din Comunitate;
• un cod valabil de TVA atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru decat Romania.
In calitate de prestator al serviciilor intracomunitare, aveti urmatoarele obligatii fiscale:
- sa emiteti factura in valuta negociata, la data prestarii serviciului, completata cu toate informatiile impuse prin art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
- sa nu colectati T.V.A.;
- sa inscrieti pe factura mentiunea "neimpozabil in Romania" conform obligatiei de la articolul 155, alineatul 5, litera k);
- sa inregistrati factura in jurnalul pentru vanzari;
- sa inregistrati factura in evidenta contabila la cursul valutar din data emiterii;
- sa raportati operatiunea prin declaratia 390.
Va multumim pentru ca cititi cu interes articolele noastre!. Pentru mai multe articole referitoare la declaratia 390 cautati articolele noastre
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Situatii cand TVA deductibila nu poate fi dedusaAchizitii servicii intracomunitare de la furnizor nePLATITOR DE TVA. Ce regim fiscal se aplica?Actualitatea cursului valutar din data aderariiInregistrare in scopuri de TVA cu intarziere. Facturare, TVA si documente utile in 2026AIC autoturism second-hand. Ce obligatii revin cumparatorului neinregistrat in regim normal?Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti PLATITOR DE TVARegimul TVA pentru magazinele online. Ghid complet pentru 2026Livrare intracomunitara de bunuri efectuata de o societate neplatitoare de TVA - implicatii privind TVA, e-Factura si RO e-TransportTVA-ul iti poate distruge afacerea. Iata cum te aperi legal de inspectorii fiscaliFactura cu TVA la incasare, neinregistrata in contabilitate. Corectare in D101, D300 si D394Articole similare
ANAF: Declaratii fiscale cu termen in luna noiembrie 2015Schimbare perioada fiscala TVA. Solutii pentru achizitii intracomunitareTransport marfa si inregistrare in scop de TVA. Ce declaratii se depun si cum factureaza societatea?Buletin informativ: Noi acte normative cu incidenta fiscala din luna mai 2016Modificarile aduse in normele Codului fiscal, pe titluri, de HG 159/2016Ultimele articole
Vinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Inregistrarea in SCOPURI DE TVA: ce TVA poate fi dedusa retroactiv si cum se ajusteaza taxa pentru stocuri si mijloace fixeCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Studiu de caz: Refacturarea TVA in cazul unei societati civileDepune corect DECLARATIA 390 VIESAvans achizitii intracomunitare. Cum procedam la modificarea perioadei fiscale?Livrare intracomunitara. Decont de TVA si declaratie recapitulativaObligatia de a declara importul de bunuri. Ce procedura urmam?Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAScutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare: ce documente trebuie sa detina furnizorul pentru a nu risca colectarea TVA ulteriorDECLARATIA 390 si achizitiile intracomunitare. Cum sa rectificati o eroare contabila in 2026DECLARATIA 390: ce stat membru declari si de ce conteaza codul de TVA de pe facturaAchizitii intracomunitare. Data inregistrarii facturii in contabilitate, pentru corelatie D390 cu e-Transport
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



