Tags: e-factura, facturi electronice
Firma noastra comercializeaza confectii textile, cu ridicata si cu amanuntul. Foloseste si sistemul de vanzare pe platforma Emag. Are si vanzari in tari din UE. Va rugam sa ne precizati care este Procedura privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e-Factura. Cum functioneaza, concret, acest sistem de facturare, cu rugamintea sa ne dati un exemplu ipotetic.
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
In relatia juridica cu persoane impozabile din Romania, respectiv in relatia B2B (business to business), emiterea de catre vanzator a facturii in sistemul RO e-
Factura este optionala din luna aprilie 2022, dar obligatorie din luna iulie 2022 in cazul livrarilor de bunuri cu risc fiscal ridicat de evaziune fiscala catre cumparatori persoane impozabile (relatia B2B), Pentru astfel de bunuri, facturile se emit, obligatoriu, in sistemul RO e-Factura, incepand cu luna iulie 2022, chiar in situatia in care cumparatorii/beneficiarii nu sunt inrolati in sistemul respectiv. Confectiile textile incarate in categoria produselor cu risc fiscal ridicat sunt cele reglementate prin O.P.A.N.A.F. nr. 12 din 6 ianuarie 2022 privind stabilirea produselor cu risc fiscal ridicat, comercializate in relatia B2B, la pct. 5 din anexa, enumerate de la codul NC 6201 la codul 6217.
Acest sistem RO e-Factura nu se utilizeaza in cazul vanzarii acelorasi bunuri catre persoane neimpozabile din Romania, de exemplu, in cadrul comertului cu amanuntul pentru care este obligatorie emiterea bonului fiscal.
In cazul relatiei juridice B2B, cand cumparatorul este persoana impozabila din Romania, pentru emiterea si transmiterea facturilor in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este obligatorie inscrierea in Registrul RO e-Factura. Procedura privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e-Factura este reglementata prin O.M.F.P. nr. 1713 din 27 octombrie 2021, publicat in M. Of. nr. 1040 din 1 noiembrie 2021. Prin acest act normativ este reglementat si formularul cod (084) "Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura/renuntarea la cererea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura" care se regaseste in format pdf si pe site A.N.A.F. in sectiunea formulare utile accesand link https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/asistenta_contribuabili/declararea_obligatiilor_fiscale/toate_formularele/#084n.
Conform prevederilor art. 10 "Facturarea electronica in relatia B2B " din O.U.G. nr. 120/2021 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, inscrierea in Registrul RO e-Factura se efectueaza incepand cu data de 1 a lunii urmatoare exercitarii optiunii. Din acest moment, emitentul facturii in sistemul RO e-Factura dobandeste si calitatea de destinatar al facturilor emise de catre alti utilizatori inscrisi in acest registru
" (1) In relatia comerciala B2B emitentul facturii electronice poate opta pentru transmiterea acesteia catre destinatar utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-Factura cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1).
(2) In situatia in care emitentul facturii electronice opteaza pentru transmiterea acesteia in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, acesta este obligat sa fie inregistrat in Registrul operatorilor care au optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, denumit in continuare Registrul RO e-Factura.
(3) Operatorul economic care a optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura este inscris in Registrul RO e-Factura incepand cu data de 1 a lunii urmatoare exercitarii optiunii. De la momentul inscrierii in Registrul RO e-Factura, emitentul dobandeste si calitatea de destinatar.
(4) In vederea utilizarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, emitentul si destinatarul trebuie sa fie inregistrati in Registrul RO e-Factura.
.... "
Conform prevederilor art. 11 din acelasi act normativ, in situatia in care, atat emitentul facturii, cat si destinatarul acesteia sunt inscrisi in Registrul RO e-Factura, se considera ca factura este acceptata la data comunicarii in sistemul national
"In cazul in care emitentul si destinatarul facturii electronice sunt inregistrati in Registrul RO e-Factura prevazut la art. 10, utilizarea facturii electronice este considerata acceptata la data comunicarii in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura."
Astfel, dupa inscrierea in acest registru, vanzatorul persoana impozabila se conecteza la sistemul RO e-Factura cu ajutorul certificatul digital calificat utilizat pentru accesarea spatiului privat virtual (SPV). In acest caz, factura este intocmita in format XML, acesta fiind considerat si exemplarul original al facturii, daca este insotit de semnatura electronica a Ministerului Finantelor.
Transmiterea facturii intocmita in format xml se efectueaza, fie prin interconectarea aplicatiei disponibile la nivelul emitentului prin utilizarea unei interfete, fie prin utilizarea aplicatiilor puse la dispozitie, gratuit, de catre Ministerul Finantelor.
Dupa transmiterea facturii electronice, sistemul RO e-factura efectueaza operatiuni de verificare si validare de structura, de sintaxa si de semantica, generand ulterior un mesaj automat de raspuns. Daca structura este respectata si validata, se aplica semnatura electronica a Ministerului Finantelor. Prin aplicarea acestei semnaturi electronice:
se confirma primirea facturii in sistemul national privind facturarea electronica;
factura se comunica destinatarului;
exemplarul original al facturii electronice este pus, atat la dispozitia emitentului, cat si a destinatarului, in sistemul RO e-Factura, sub forma unui fisier arhiva de tip zip.
In situatia in care factura nu respecta structura/formatul impus, emitentul primeste mesaj cu erorile identificate care trebuie corectate. Dupa corectarea erorilor, factura se retransmite beneficiarului prin acelasi sistem.
Procedura privind utilizarea sistemului de emitentul facturii, primirea si descarcarea facturii electronice de catre destinatar este reglementata prin O.P.A.N.A.F. nr. 1365 din 5 noiembrie 2021 pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, precum si de primire si descarcare a facturii electronice de catre destinatarii facturii electronice emise in relatia B2G in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
Poate avea calitatea de destinatar al facturii electronice si societatea pe care o reprezentati in relatia cu un vanzator din Romania. Conform prevederilor art. 4 "Primirea si descarcarea facturii electronice de catre destinatarii facturilor electronice emise in relatia B2B" din O.P.A.N.A.F. nr. 1365/2021 destinatarul
" (1) In vederea primirii si descarcarii facturii electronice, destinatarul utilizeaza mijloacele de identificare electronica pentru accesarea SPV, pentru:
a) interconectarea aplicatiei disponibile la nivelul destinatarului cu sistemul RO e-Factura, utilizand o serie de microservicii expuse sub forma unui API (Application Programming Interface);
b) utilizarea aplicatiilor puse la dispozitie in mod gratuit de catre Ministerul Finantelor.
(2) Documentatia tehnica pentru microserviciile si aplicatiile prevazute la alin. (1) este disponibila la adresa web www.efactura.mfinante.ro. "
De retinut sunt si prevederile art. 8 "Disponibilitatea pentru descarcarea facturii electronice in sistemul RO e-Factura" conform carora
"(1) Data comunicarii facturii electronice catre destinatar se considera data la care factura electronica este disponibila acestuia pentru descarcare din sistemul RO e-Factura.
(2) Fisierele corespunzatoare facturii electronice in format XML si mesajele de eroare sunt disponibile pentru descarcare 60 de zile de la momentul publicarii in sistem, iar ulterior vor fi arhivate electronic in conformitate cu prevederile legale in vigoare si eliberate la cerere."
Fiind un sistem national de emitere, transmitere si de descarcare, de retinut este faptul ca acest sistem nu este utilizat in relatiile cu persoane impozabile cu sediul activitatii economice in alte state membre, de exemplu, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri. In acest caz, factura se emite conform cerintelor de la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal.
Sistemul RO e-Factura trebuie utilizat doar in relatiile comerciale B2B cand cumparatorul este persoana impozabila cu sediul activitatii economice in Romania, chiar si in situatia in care vanzarea se efectueaza prin intermediul platformei Emag.
Acest sistem national de facturare electronica RO e-Factura nu este utilizat in relatia juridica B2C (vanzari cu amanuntul catre persoane fizice din Romania), deoarece emiterea facturii nu este obligatorie, obligatorie fiind emiterea bonurilor de marcat electronice fiscale conform prevederilor O.U.G. nr. 28/1999. Totusi, in situatia in care cumparatorul persoana fizica din Romania solicita factura in baza achizitiei efectuate conform bonului fiscal, factura se emite conform cerintelor de la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal.
Avand in vedere ca emiterea unei facturi pentru livrarea produselor cu risc fiscal ridicat se efectueaza doar electronic prin sistemul national RO e-Factura, in format xml numai dupa inscrierea in registru, in baza formularul cod 084, nu pot sa prezint un excemplu practic.
Astfel, emitentul facturii electronice pregateste fisierul aferent facturii electronice in format XML, conform documentatiei tehnice publicate in sectiunea dedicata RO e-Factura disponibila pe portalul MF, respectiv ANAF. Fisierul XML trebuie sa respecte standardul european EN 16931 (model semantic de baza al facturii electronice) si regulile nationale RO-CIUS prevazute in legislatia specifica.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitia si revanzarea brazilor de Craciun
Intrebare:
Societatea noastra doreste sa achizitioneze de la o persoana fizica, fara nicio forma de organizare, brazi in vederea revanzarii lor catre alte societati. Care sunt documentele care trebuie sa le folosim? Este suficient borderoul de achizitie pentru intrare in gestiune? Pentru iesirea din gestiune este suficienta factura? In opinia noastra, acesti brazi nu intra in sfera materialului lemnos, este corecta abordarea noastra?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Obligatia de inregistrare in scopuri de TVA pentru tranzactii intracomunitare
Intrebare:
O societate cod caen 2562 cu un singur angajat, doreste sa prestezi servicii de sudura pe teritoriul Olandei. Care este posibilitatea de a emite factura cu tva 0 (taxare inversa), firma este neplatitoare de TVA in tara, iar beneficiarul este persoana impozabila (cu TVA verificat in vies). Daca obtine cod de TVA intracomunitar poate factura cu taxare inversa, prestarea de serviciu este in Olanda? Care este modalitatea si ce presupune acest cod?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<In Sistemul RO e-Transport se declara doar componenta de transport rutier
Intrebare:
Ne confruntam cu doua situatii distincte in ceea ce priveste emiterea codului UIT, unde avem nevoie de consultanta dumneavoastra:
- soseste din spatiul unional o marfa - achizitie (piese de schimb) pentru o nava sub pavilion Malta: furnizor din UE, cumparator din UE. Nava se afla la cheu in Romania pentru reparatii. Documentele comerciale se vor intocmi astfel: furnizor companie europeana (inregistrata in Germania) - destinatar (in CMR) nava sub pavilion Malta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Obligatia de emitere a facturilor
Intrebare:
Daca noi vindem giftcarduri online prin intermediul site-ului nostru conectat la o alta platforma si nu avem posibilitatea de a controla informatiile colectate si nici modalitatea de a emite factura automat, neavand toate informatiile necesare, ce putem face? Cum putem declara veniturile? Avand in vedere ca datele colectare sunt doar numele si prenumele, adresa de email si suma platita. Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<