Tags: sistem de impunere, micriintreprindere, codul fiscal
Potrivit prevederilor Titlului IV indice 1 ,,Impozitul pe veniturile microintreprinderilor" din Codul Fiscal, microintreprinderea este persoana juridica romana care, cumulativ, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
- realizeaza venituri, altele decat cele din activitati desfasurate domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, in domeniile jocurilor de noroc, consultantei si managementului;
- are de la 1 pana la 9 salariati inclusiv;
- a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei al 100.000 euro;
- capitalul social este detinut de persoane, altele decat statul si autoritatile locale.
Pentru incadrarea in conditia privind veniturile realizate, persoana juridica romana nu trebuie sa inregistreze venituri din activitatile desfasurate in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, in domeniile jocurilor de noroc, consultantei si managementului.
Incadrarea in categoria veniturilor din consultanta si management se efectueaza prin analiza contractelor incheiate si a altor documente care justifica natura veniturilor.
Pentru indeplinirea conditiei privind numarul de salariati se are in vedere numarul de persoane angajate cu contract individual de munca, potrivit dispozitiilor Codului Muncii, indiferent de durata timpului de munca, inscrise in statele de salarii si/sau in registrul general de evidenta a salariatilor. La analiza indeplinirii conditiei privind numarul de salariati se numara si contractele de munca suspendate, potrivit legii.
Pentru persoanele juridice care au un singur salariat care demisioneaza in cursul unei luni, precum si in situatia in care raportul de munca inceteaza ca urmare a pensionarii sau desfacerii contractului individual de munca in urma savarsirii unor acte care sunt sanctionate inclusiv prin acest mod, conditia privind numarul de salariati se considera indeplinita daca in cursul lunii urmatoare este angajat un alt salariat.
Incadrarea in conditia privind nivelul veniturilor realizate in anul precedent, se face luand in calcul aceleasi venituri care constituie baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor.
Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel de la inchiderea exercitiului financiar precedent.
Microintreprinderile care, in cursul anului fiscal, realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro vor schimba sistemul de impunere si vor plati impozit pe profit luand in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal, fara posibilitatea ca in perioada urmatoare sa mai poata opta pentru acest sistem de impunere.
Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit limita de 100.000 euro.
Veniturile luate in calcul la stabilirea limitei de 100.000 euro sunt cele care constituie baza impozabila, respectiv veniturile din orice sursa din care se scad: veniturile aferente costurilor stocurilor de produse,veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie, veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale, veniturile din subventii de exploatare, veniturile din provizioane si ajustari pentru depreciere sau pierdere de valoare, veniturile rezultate din restituirea sau anularea unor dobanzi si/sau penalitati de intarziere, care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil, veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii.
In situatia in care, in cursul anului fiscal, o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro, contribuabilul are obligatia sa instiinteze organul fiscal competent cu privire la modificarea tipului de impozit datorat prin depunerea unei declaratii de mentiuni, respectiv a formularului 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica”.
*
Baza legala: Hotararea Guvernului Romaniei nr. 150/2011 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, precum si pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 870/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 150/01.03.2011; Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 117/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 891/30.12.2010.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Drept deducere TVA aferent importului efectuat in numele unui tert
Intrebare:
Societatea preia in regim de perfectionare activa un elicopter de la un partener comercial din afara UE. Dupa prestarea lucrarilor de revizie/reparatii, partenerul solicita societatii noastre ca elicopterul sa ii fie livrat la o anume locatie dintr-un stat membru UE.
Pentru a realiza aceasta, societatea noastra indeplineste (la cererea partenerului extern) formalitatile de punere in libera circulatie a bunului (platind taxele vamale si TVA), dupa care livreaza bunul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Scoatere din evidenta creanta. TVA la incasare
Intrebare:
O societate platitoare de impozit pe profit a emis in aprilie 2017 facturi in valoare de 144000lei. Clientul nu a achitat debitul iar in 07.04.2017 si-a declarat insolventa pentru suma respectiva. Societatea s-a inscris la masa credala si a creat provizioane, 30% deductibile si cu 70% nedeductibile.
In 2019 si 2021 s-a incasat suma de 3000lei conform programului de plati aprobat de judecatorul sindic.Prin sentinta civila din 01.11.2023 definitiva, instanta decide a...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Procedura redirectionare sume din impozitul pe profit prin formularul 177
Intrebare:
Am depus in termenul legal declaratia 177. In data de 07.07. am primit notificare ca sunt probleme la datele de identificare ale contribuabilului si ale beneficiarului. Am raspuns in termenul legal notificarii si totusi cei de la Anaf zic ca sunt probleme si ca or sa dea respingere. Problema invocata este faptul ca la plata impozitului pe profit aferent lunii martie 2024 au fost intarzieri mai mari de 45 zile. Credeti ca este interpretat corect Ordinul ANAF nr. 3562/2024 publicat in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<