Atentie contabili!


Modificari importante privind planul de conturi!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Aspecte privind inchirierea unor mijloace de transport catre salariatii angajatorului. Cum tratam TVA-ul si ce implicatii fiscale apar?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 18 Aug. 2015 Exclusiv
Tags: mijloace de transport, impozit pe profit, tva, salariati, deducere tva, rambusare, mijloc de transport

In cazul analizat astazi, avem in vedere o societate platitoare de impozit pe profit si TVA care doreste sa incheie contracte de inchiriere cu propriii angajati, pentru masinile pe care societatea le-a achizitionat in leasing financiar si sunt folosite 100% in scopul activitatii economice. Se doreste ca dupa orele de program masinile firmei sa fie folosite de catre angajati pe baza unui contract de inchiriere in urma careia se va emite o factura cu TVA.


In prezent, masinile sunt in leasing, sunt folosite 100% in scopul activitatii economice, se intocmesc foi de parcurs, toate cheltuielile cu masinile inclusiv TVA-ul sunt deduse integral, mai putin amortizarea care este deductibila partial in limita a 1500 ron/lunar.

Ce implicatii fiscale pot aparea d.p.d.v. al impozitului pe profit si TVA dintr-o astfel de operatiune?

Folosinta autoturismelor de catre angajati poate fi incadrata la venituri de natura salariala in conditiile in care societatea inregistreaza venituri si colecteaza TVA?

Este necesar acordul firmei de leasing pentru inchirierea autoturismelor in conditiile in care societatea are calitatea de utilizator?

Ca si regula generala, inchirierea mijloacelor de transport de catre o persoana juridica romana inregistrata in scopuri de TVA este o activitate supusa TVA in Romania cu cota de 24% deoarece sunt indeplinite conditiile de la art. 126 alin. (1) din Codul fiscal. In acest context, facturarea chiriei pentru dreptul de folosinta al salariatului asupra mijlocului de transport se va face cu colectare de TVA.

Din perspectiva veniturilor realizate din aceasta inchiriere, consideram ca sumele sunt supuse impozitului pe profit deoarece nu identificam nicio scutire expresa de impozitare, scutire ce ar fi trebuit sa se regaseasca la art. 20 din Codul fiscal. Pe cale de consecinta, consideram ca si cheltuielile in legatura cu acest mijloc de transport, cu exceptia amortizarii, sunt deductibile la calculul impozitului pe profit pentru aceste mijloace de transport. Se impune desigur respectarea sensului general al legii ca in activitatea societatii mijloacele de transport sa fie folosite in mod exclusiv pentru activitatea economica a acesteia, situatie justificata pe baza foilor de parcurs.

Din perspectiva impozitului pe venitul persoanei fizice, salariat, exista o dificultate fiscala in sensul ca daca pretul solicitat salariatului pentru inchirierea mijlocului de transport este mai mic decat pretul pietei, aceasta diferenta de valoare este un venit de natura salariala sub forma unui avantaj in natura, conform art. 55 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal.

In acest context, aceeasi diferenta de pret favorabila salariatului este si in sfera asigurarilor sociale obligatorii pentru care se determina contributiile sociale similar salariilor in bani, conform art. 296^4 alin. (1) lit. u) din Codul fiscal.

 

Valoarea pretului solicitat de la salariati pentru a nu fi considerat avantaj in natura trebuie sa fie determinata intr-un mod obiectiv, in mod similar procedurii prin care societatea ar fi inchiriat aceste mijloace de transport la clienti neutrii. Realizarea unei cercetari de piata din care sa rezulte si preturile cu care se inchiriaza mijloace de transport de catre alte societati similare, daca exista, este necesara pentru a reduce pe cat posibil riscul de recalculare a avantajului in natura pentru salariatii societatii.

Din perspectiva dreptului de a dispune inchirierea catre salariati, aceasta situatie trebuie analizata prin intermediul clauzelor contractuale ale contractului semnat intre societatea dumneavoastra si societatea finantatoare – societatea de leasing, deoarece majoritatea societatilor de leasing nu permit o subinchiriere a mijloacelor de transport. Desigur, aceasta nu este vreo regula prevazuta in vreo reglementare ci o procedura uzuala cunoscuta de noi. Este posibil sa existe fie o interdictie expresa, fie o permisiune doar cu acordul finantatorului. Toate aceste situatii trebuie insa confirmate si agreate contractual cu finantatorul, din perspectiva relatiilor juridice, deoarece acesta este proprietarul de drept al autoturismelor si nu societatea dumneavoastra in calitate de utilizator.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Adrian Benta, consultant fiscal si doctor in economie

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Aspecte privind inchirierea unor mijloace de transport catre salariatii angajatorului. Cum tratam TVA-ul si ce implicatii fiscale apar?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
[x]

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016