Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In cazul analizat astazi, avem in vedere o societate platitoare de impozit pe profit si TVA care doreste sa incheie contracte de inchiriere cu propriii angajati, pentru masinile pe care societatea le-a achizitionat in leasing financiar si sunt folosite 100% in scopul activitatii economice. Se doreste ca dupa orele de program masinile firmei sa fie folosite de catre angajati pe baza unui contract de inchiriere in urma careia se va emite o factura cu TVA.
In prezent, masinile sunt in leasing, sunt folosite 100% in scopul activitatii economice, se intocmesc foi de parcurs, toate cheltuielile cu masinile inclusiv TVA-ul sunt deduse integral, mai putin amortizarea care este deductibila partial in limita a 1500 ron/lunar.
Ce implicatii fiscale pot aparea d.p.d.v. al impozitului pe profit si TVA dintr-o astfel de operatiune?
Folosinta autoturismelor de catre angajati poate fi incadrata la venituri de natura salariala in conditiile in care societatea inregistreaza venituri si colecteaza TVA?
Este necesar acordul firmei de leasing pentru inchirierea autoturismelor in conditiile in care societatea are calitatea de utilizator?
Ca si regula generala, inchirierea mijloacelor de transport de catre o persoana juridica romana inregistrata in scopuri de TVA este o activitate supusa TVA in Romania cu cota de 24% deoarece sunt indeplinite conditiile de la art. 126 alin. (1) din Codul fiscal. In acest context, facturarea chiriei pentru dreptul de folosinta al salariatului asupra mijlocului de transport se va face cu colectare de TVA.
Din perspectiva veniturilor realizate din aceasta inchiriere, consideram ca sumele sunt supuse impozitului pe profit deoarece nu identificam nicio scutire expresa de impozitare, scutire ce ar fi trebuit sa se regaseasca la art. 20 din Codul fiscal. Pe cale de consecinta, consideram ca si cheltuielile in legatura cu acest mijloc de transport, cu exceptia amortizarii, sunt deductibile la calculul impozitului pe profit pentru aceste mijloace de transport. Se impune desigur respectarea sensului general al legii ca in activitatea societatii mijloacele de transport sa fie folosite in mod exclusiv pentru activitatea economica a acesteia, situatie justificata pe baza foilor de parcurs.

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Din perspectiva impozitului pe venitul persoanei fizice, salariat, exista o dificultate fiscala in sensul ca daca pretul solicitat salariatului pentru inchirierea mijlocului de transport este mai mic decat pretul pietei, aceasta diferenta de valoare este un venit de natura salariala sub forma unui avantaj in natura, conform art. 55 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal.
In acest context, aceeasi diferenta de pret favorabila salariatului este si in sfera asigurarilor sociale obligatorii pentru care se determina contributiile sociale similar salariilor in bani, conform art. 296^4 alin. (1) lit. u) din Codul fiscal.
Valoarea pretului solicitat de la salariati pentru a nu fi considerat avantaj in natura trebuie sa fie determinata intr-un mod obiectiv, in mod similar procedurii prin care societatea ar fi inchiriat aceste mijloace de transport la clienti neutrii. Realizarea unei cercetari de piata din care sa rezulte si preturile cu care se inchiriaza mijloace de transport de catre alte societati similare, daca exista, este necesara pentru a reduce pe cat posibil riscul de recalculare a avantajului in natura pentru salariatii societatii.
Din perspectiva dreptului de a dispune inchirierea catre salariati, aceasta situatie trebuie analizata prin intermediul clauzelor contractuale ale contractului semnat intre societatea dumneavoastra si societatea finantatoare – societatea de leasing, deoarece majoritatea societatilor de leasing nu permit o subinchiriere a mijloacelor de transport. Desigur, aceasta nu este vreo regula prevazuta in vreo reglementare ci o procedura uzuala cunoscuta de noi. Este posibil sa existe fie o interdictie expresa, fie o permisiune doar cu acordul finantatorului. Toate aceste situatii trebuie insa confirmate si agreate contractual cu finantatorul, din perspectiva relatiilor juridice, deoarece acesta este proprietarul de drept al autoturismelor si nu societatea dumneavoastra in calitate de utilizator.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Adrian Benta, consultant fiscal si doctor in economie

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Aplicare TVA. Decontul 300. Declaratia 390 sau 349Emitere facturi fara TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri. Documente justificativeAu mai ramas doar cateva zile pentru depunerea decontului de taxaCalendar fiscal: Ce declaratii depunem la 26 mai 2014?TVA - Locul livrarii de bunuriUltimele articole
Cum se calculeaza taxa pe stalp. EXEMPLU practic privind regiile autonomeDepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVAComert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UEFirme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVABunuri cu risc fiscal ridicat, confiscate de DGAF. Actiunile de control continua si in perioada urmatoareArticole similare
Contract prestari servicii: Tratamentul fiscal al compensatiei datoriilorCompletarea Declaratiei 101 pentru anul 2020. BonificatiiObligatii 2017 privind inregistrarea fiscala. Care e procedura?Analiza zilei cu Irina Dumitrescu. Proiectul pentru modificarea normelor de aplicare a Codului fiscalImpozitul pe veniturile microintreprinderilor. Ce trebuie sa stim despre legislatia aferenta?Ultimele articole
IMPOZIT PE PROFIT. Poti redirectiona impozitul catre ONG-uri pana pe 25 septembrie 2025Depasire plafon de 100.000 euro. Trecere la IMPOZIT PE PROFIT si TVA lunarProsumator. Obligatii fiscale si MONOGRAFIE contabila explicataTVA la incasare in 2025 pentru firme noi: cum se face corect optiunea in D700TVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaArticole similare
Legea 70/2016 ratifica Acordul multilateral al autoritatilor competente pentru schimb automat de informatiiProgramul “O familie, o casa†ar putea deveni “Noua casaâ€. Statul garanteaza 60% din creditele ipotecare pentru locuinteSolutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de marii contribuabiliProcedura amiabila pentru evitarea/eliminarea dublei impuneri. MFP modifica legea 207/2015, privind Codul de procedura fiscala. (proiect de ordonanta)Legea pentru TVA de 5% la alimentele de baza mai are de trecut un singur hopUltimele articole
Majorare cota TVA: Cum afecteaza gestiunea stocurilor majorarea din 1 august 2025Neplatitor de TVA. Cand si cum devine platitor de TVA daca depaseste plafonule-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorTVA la incasare. Cum sa procedeze firmele care au cod TVA anulat prin optiuneMajorare cota TVA. Ce cota se aplica in cazul stornarii unui avans incasat INAINTE de august 2025Articole similare
Inspectia Muncii: Firmele au la dispozitie 20 de zile lucratoare, incepand cu 1 ianuarie 2020, sa modifice salariul minim brutMONOGRAFIE contabila pentru cumpararea si acordarea tichetelor de masa pe suport electronicServicii nerezidenti si contract. Cum facem inregistrarile si ce cheltuieli sunt deductibile?Aministia fiscala a mamelor si pensionarilor. Ce urmeaza?CECCAR anunta: Viza de exercitare a profesiei contabile pe anul 2011 se obtina pana la 31 ianuarieUltimele articole
Salariu minim pe economie. Sanctiuni pentru firmele care NU il majoreaza dupa 24 de luniDiurna angajati. 3 intrebari si raspunsuri cu privire la acordarea diurnei FARA cazareCadouri de 1 iunie. Cum declari corect in D112Piata muncii si impactul TVA asupra salariilor si beneficiilorPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Articole similare
Studiu de caz: Rambursarea TVA in cazul donatiilor de bunuriMasa acordata gratuit. Colectam TVA la cheltuielile pentru care s-a dedus TVA la achizitie?Schema de decontare in nume client. Cum facem DEDUCERE TVA-ului?Studiu de caz: Poate fi dedus TVA-ul aferent unei finantari prin Programul de cooperare Romano-Elvetian?Ce reguli aplicam la deducerea TVA in sistemul TVA la incasare?Ultimele articole
Majorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicalE-Factura in 2024. Mai poate fi dedus TVA-ul din facturile primite in sistem clasic?Cum se poate efectua deducerea TVA-ului de pe bonurile fiscaleDreptul de deducere a TVA incepand din 2024DEDUCERE TVA. 3 studii de caz de care au nevoie contribuabilii
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"