Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul analizat astazi, avem in vedere o societate platitoare de impozit pe profit si TVA care doreste sa incheie contracte de inchiriere cu propriii angajati, pentru masinile pe care societatea le-a achizitionat in leasing financiar si sunt folosite 100% in scopul activitatii economice. Se doreste ca dupa orele de program masinile firmei sa fie folosite de catre angajati pe baza unui contract de inchiriere in urma careia se va emite o factura cu TVA.
In prezent, masinile sunt in leasing, sunt folosite 100% in scopul activitatii economice, se intocmesc foi de parcurs, toate cheltuielile cu masinile inclusiv TVA-ul sunt deduse integral, mai putin amortizarea care este deductibila partial in limita a 1500 ron/lunar.
Ce implicatii fiscale pot aparea d.p.d.v. al impozitului pe profit si TVA dintr-o astfel de operatiune?
Folosinta autoturismelor de catre angajati poate fi incadrata la venituri de natura salariala in conditiile in care societatea inregistreaza venituri si colecteaza TVA?
Este necesar acordul firmei de leasing pentru inchirierea autoturismelor in conditiile in care societatea are calitatea de utilizator?
Ca si regula generala, inchirierea mijloacelor de transport de catre o persoana juridica romana inregistrata in scopuri de TVA este o activitate supusa TVA in Romania cu cota de 24% deoarece sunt indeplinite conditiile de la art. 126 alin. (1) din Codul fiscal. In acest context, facturarea chiriei pentru dreptul de folosinta al salariatului asupra mijlocului de transport se va face cu colectare de TVA.
Din perspectiva veniturilor realizate din aceasta inchiriere, consideram ca sumele sunt supuse impozitului pe profit deoarece nu identificam nicio scutire expresa de impozitare, scutire ce ar fi trebuit sa se regaseasca la art. 20 din Codul fiscal. Pe cale de consecinta, consideram ca si cheltuielile in legatura cu acest mijloc de transport, cu exceptia amortizarii, sunt deductibile la calculul impozitului pe profit pentru aceste mijloace de transport. Se impune desigur respectarea sensului general al legii ca in activitatea societatii mijloacele de transport sa fie folosite in mod exclusiv pentru activitatea economica a acesteia, situatie justificata pe baza foilor de parcurs.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Din perspectiva impozitului pe venitul persoanei fizice, salariat, exista o dificultate fiscala in sensul ca daca pretul solicitat salariatului pentru inchirierea mijlocului de transport este mai mic decat pretul pietei, aceasta diferenta de valoare este un venit de natura salariala sub forma unui avantaj in natura, conform art. 55 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal.
In acest context, aceeasi diferenta de pret favorabila salariatului este si in sfera asigurarilor sociale obligatorii pentru care se determina contributiile sociale similar salariilor in bani, conform art. 296^4 alin. (1) lit. u) din Codul fiscal.
Valoarea pretului solicitat de la salariati pentru a nu fi considerat avantaj in natura trebuie sa fie determinata intr-un mod obiectiv, in mod similar procedurii prin care societatea ar fi inchiriat aceste mijloace de transport la clienti neutrii. Realizarea unei cercetari de piata din care sa rezulte si preturile cu care se inchiriaza mijloace de transport de catre alte societati similare, daca exista, este necesara pentru a reduce pe cat posibil riscul de recalculare a avantajului in natura pentru salariatii societatii.
Din perspectiva dreptului de a dispune inchirierea catre salariati, aceasta situatie trebuie analizata prin intermediul clauzelor contractuale ale contractului semnat intre societatea dumneavoastra si societatea finantatoare – societatea de leasing, deoarece majoritatea societatilor de leasing nu permit o subinchiriere a mijloacelor de transport. Desigur, aceasta nu este vreo regula prevazuta in vreo reglementare ci o procedura uzuala cunoscuta de noi. Este posibil sa existe fie o interdictie expresa, fie o permisiune doar cu acordul finantatorului. Toate aceste situatii trebuie insa confirmate si agreate contractual cu finantatorul, din perspectiva relatiilor juridice, deoarece acesta este proprietarul de drept al autoturismelor si nu societatea dumneavoastra in calitate de utilizator.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Adrian Benta, consultant fiscal si doctor in economie
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Noutati Legislatie Fiscala 24-28 mai 2009 - Monitorul OficialVanzare catre persoana fizica. Trebuie emis bon fiscal?Tranzactii. Inregistrare in scopuri de TVATVA vanzare autovehiculeFacturi trimise pe e-mail. Ce elemente trebuie sa contina factura?Ultimele articole
Operatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileFirme care depasesc plafonul de 300.000 lei. De cand trebuie solicitata inregistrarea in scopuri de TVACotele TVA pentru 2024, aplicabile in RomaniaCe se intampla daca este depasit plafonul TVA de 300.000 lei o singura dataSprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererileArticole similare
Contract prestari servicii: Tratamentul fiscal al compensatiei datoriilorZoom fiscal: Modificari norme metodologice privind impozitul pe profit si pe veniturile microintreprinderilorGrant pentru capital de lucru conform O.U.G. nr. 130. Monografie contabilaDeducere cheltuieli de sponsorizare din impozitul specificDe cand se aplica plafonul de 500.000 euro pentru iesirea din categoria microintreprinderilor?Ultimele articole
Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaPragul de impozitare micro ar putea scadea gradual la 88.500 mii euro pana in 2027Firme care NU mai sunt microintreprinderi in 2024. Cand pot reveni la acest regim fiscal?Prime acordate anagajatilor de Craciun. Sunt deductibile aceste cheltuieli?Calendar ANAF: Pana pe 25 octombrie 2024 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratiiArticole similare
Modelul formularului 216 a fost aprobat prin Ordinul 3738/2024Noi reguli cu privire la aplicarea uniforma a TVACompensare creante neoperata de toate partile participante si raspunderea solidara1,47 miliarde de lei TVA rambursat de ANAF in iulieAplicarea facilitatilor din domeniul constructiilor: Ordonanta 114/2018, modificata! OUG 43/2019 introduce noi coduri CAENUltimele articole
ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Grup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVAImpozitare autoturisme de lux si completarea Declaratiei 216Doua situatii in care se poate modifica perioada fiscala pentru TVA de la trimestru la lunaCalendar ANAF: 3 declaratii importante au ca termen limita data de 31 octombrie 2024Articole similare
CECCAR anunta: Viza de exercitare a profesiei contabile pe anul 2011 se obtina pana la 31 ianuarieDin secretele delegarii si detasarii...ITM: Informare cu privire la majorarea salariului angajatilor incadrati cu salariul minim, cu vechime de peste 2 ani la aceeasi societate Codul fiscal INAINTE si DUPA aplicarea Legii 72/2022Indemnizatii primite pe perioda starii de urgenta/alerta. Cum se declara in Declaratia Unica (formular 212)Ultimele articole
Amnistie fiscala 2024. Finantele MODIFCA procedura de anulare a unor obligatii bugetareTichete de masa SALARIATI cu CIM partial. Beneficiaza de aceleasi drepturi ca cei cu CIM normal?Prime acordate anagajatilor de Craciun. Sunt deductibile aceste cheltuieli?Taxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaNoutate! Salariul minim ar putea ajunge la 4.050 lei de la 1 ianuarie 2025Articole similare
Tratamentul TVA aplicat facturilor de leasing. Monografie contabilaNoi modificari la Codul Fiscal: majorare prag TVA, deduceri noi, pacura colorataDreptul de deducere a TVA pentru facturi de corectie emise in urma inspectiilor conform Noului Cod fiscalDEDUCERE TVA si venituri din drepturi de proprietate intelectuala. Cum gestionam corect situatia?DEDUCERE TVA leasing financiar. Identificarea cheltuielilor deductibileUltimele articole
E-Factura in 2024. Mai poate fi dedus TVA-ul din facturile primite in sistem clasic?Cum se poate efectua deducerea TVA-ului de pe bonurile fiscaleDreptul de deducere a TVA incepand din 2024DEDUCERE TVA. 3 studii de caz de care au nevoie contribuabiliiPro rata. Ce inseamna, formula de calcul si cazuri practiceAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"