Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
In cazul analizat astazi, avem in vedere o societate platitoare de impozit pe profit si TVA care doreste sa incheie contracte de inchiriere cu propriii angajati, pentru masinile pe care societatea le-a achizitionat in leasing financiar si sunt folosite 100% in scopul activitatii economice. Se doreste ca dupa orele de program masinile firmei sa fie folosite de catre angajati pe baza unui contract de inchiriere in urma careia se va emite o factura cu TVA.
In prezent, masinile sunt in leasing, sunt folosite 100% in scopul activitatii economice, se intocmesc foi de parcurs, toate cheltuielile cu masinile inclusiv TVA-ul sunt deduse integral, mai putin amortizarea care este deductibila partial in limita a 1500 ron/lunar.
Ce implicatii fiscale pot aparea d.p.d.v. al impozitului pe profit si TVA dintr-o astfel de operatiune?
Folosinta autoturismelor de catre angajati poate fi incadrata la venituri de natura salariala in conditiile in care societatea inregistreaza venituri si colecteaza TVA?
Este necesar acordul firmei de leasing pentru inchirierea autoturismelor in conditiile in care societatea are calitatea de utilizator?
Ca si regula generala, inchirierea mijloacelor de transport de catre o persoana juridica romana inregistrata in scopuri de TVA este o activitate supusa TVA in Romania cu cota de 24% deoarece sunt indeplinite conditiile de la art. 126 alin. (1) din Codul fiscal. In acest context, facturarea chiriei pentru dreptul de folosinta al salariatului asupra mijlocului de transport se va face cu colectare de TVA.
Din perspectiva veniturilor realizate din aceasta inchiriere, consideram ca sumele sunt supuse impozitului pe profit deoarece nu identificam nicio scutire expresa de impozitare, scutire ce ar fi trebuit sa se regaseasca la art. 20 din Codul fiscal. Pe cale de consecinta, consideram ca si cheltuielile in legatura cu acest mijloc de transport, cu exceptia amortizarii, sunt deductibile la calculul impozitului pe profit pentru aceste mijloace de transport. Se impune desigur respectarea sensului general al legii ca in activitatea societatii mijloacele de transport sa fie folosite in mod exclusiv pentru activitatea economica a acesteia, situatie justificata pe baza foilor de parcurs.
Din perspectiva impozitului pe venitul persoanei fizice, salariat, exista o dificultate fiscala in sensul ca daca pretul solicitat salariatului pentru inchirierea mijlocului de transport este mai mic decat pretul pietei, aceasta diferenta de valoare este un venit de natura salariala sub forma unui avantaj in natura, conform art. 55 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal.
In acest context, aceeasi diferenta de pret favorabila salariatului este si in sfera asigurarilor sociale obligatorii pentru care se determina contributiile sociale similar salariilor in bani, conform art. 296^4 alin. (1) lit. u) din Codul fiscal.
Valoarea pretului solicitat de la salariati pentru a nu fi considerat avantaj in natura trebuie sa fie determinata intr-un mod obiectiv, in mod similar procedurii prin care societatea ar fi inchiriat aceste mijloace de transport la clienti neutrii. Realizarea unei cercetari de piata din care sa rezulte si preturile cu care se inchiriaza mijloace de transport de catre alte societati similare, daca exista, este necesara pentru a reduce pe cat posibil riscul de recalculare a avantajului in natura pentru salariatii societatii.
Din perspectiva dreptului de a dispune inchirierea catre salariati, aceasta situatie trebuie analizata prin intermediul clauzelor contractuale ale contractului semnat intre societatea dumneavoastra si societatea finantatoare – societatea de leasing, deoarece majoritatea societatilor de leasing nu permit o subinchiriere a mijloacelor de transport. Desigur, aceasta nu este vreo regula prevazuta in vreo reglementare ci o procedura uzuala cunoscuta de noi. Este posibil sa existe fie o interdictie expresa, fie o permisiune doar cu acordul finantatorului. Toate aceste situatii trebuie insa confirmate si agreate contractual cu finantatorul, din perspectiva relatiilor juridice, deoarece acesta este proprietarul de drept al autoturismelor si nu societatea dumneavoastra in calitate de utilizator.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Adrian Benta, consultant fiscal si doctor in economie
Autor: InfoTva.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Aspecte privind inchirierea unor mijloace de transport catre salariatii angajatorului. Cum tratam TVA-ul si ce implicatii fiscale apar?":
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Justificarea scutirii de TVA pentru livrari intracomunitare de bunuri – masuri cuprinse intr-un proiect de ordinCe declaratii au termenul-limita stabilit la 25 februarie?Procedura rambursarii TVA din state membre ale UE. Care sunt noile modificari?Codul fiscal 2008 - Capitolul XV. Dispozitii tranzitorii - art. 161-161^2TVA. Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici. Determinarea cifrei de afaceriUltimele articole
Scutirea de TVA in cazul transportului international de persoaneOFICIAL! Starea de alerta a fost prelungita cu 30 de zile in RomaniaDocumente necesare scutirii de TVA pentru livrari intracomunitare in 2021Reminder ANAF! 26 octombrie - termen limita pentru depunerea a noua declaratii fiscale -Regim fiscal-contabil pentru intretinerea si repararea autovehiculelor. Cheltuieli aferente
Mai multe articole despre mijloace de transport
Articole similare
Declararea impozitului pe profit. Se apropie termenul limita!Ce obligatii declarative au arendasiiNoutati legislatie Fiscala 17-21 noiembrie 2008 - Monitorul OficialNoile prevederi pentru formularul 101 si formularul 120. Modificari OPANAF 3386/2016Obligatii dosarul preturilor de transfer in 2016 si Ordinul 442/2016Ultimele articole
Completarea Declaratiei 101 pentru anul 2020. BonificatiiSchimbarea regimului de impozitare de la profit la micro. Sanctiuni aplicabileCheltuieli deductibile VS. Cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil in 2021Grant pentru capital de lucru conform O.U.G. nr. 130. Monografie contabilaRegimul fiscal-contabil al microintreprinderilor in 2021- explicat prin exemple practice. Ce noutati au aparut?
Mai multe articole despre impozit pe profit
Articole similare
Nomenclatorul obligatiilor fiscale a fost completat cu un nou impozitRetragerea din evidenta platitorilor de TVA. Conditii si documente de depusServicii achizitionate in anii 2007 si 2010. Regim TVA. Obligatii declarativeOrdonanta 17/2015 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare. Opinia consultantului fiscal Adrian BentaStudiu de caz: Exercitarea dreptului de deducere a TVA aferenta achizitiilor in cazul unei microintreprinderiUltimele articole
Studiu de caz: Corectarea facturilor dupa inspectia fiscalaIndemnizatii primite pe perioda starii de urgenta/alerta. Cum se declara in Declaratia Unica (formular 212)ANAF a publicat Ghidul fiscal al contribuabililor care realizeaza venituri din premii si jocuri de norocCadouri de MARTISOR de la Rentrop& Straton! Primiti pachetul Agenta fiscala + Noutati fiscale la fiecare comandaMinistrul Economiei, despre schema de ajutor HoReCa: Nu mai mergem pe principiul „primul venit, primul servit”
Mai multe articole despre TVA
Articole similare
OUG 69/2019: Masuri de protectie pentru concedierile colective in cadrul unor companii de statRaportarea obligatiilor fiscale privind veniturile asimilate salariilor. Ce declaratii depunem?Vanzare reviste cota diminuata si conditii microintreprindere. Cum deducem TVA?Aplicarea facilitatilor din domeniul constructiilor: Ordonanta 114/2018, modificata! OUG 43/2019 introduce noi coduri CAENTermen de depunere si de declarare la alte institutii - 25 februarieUltimele articole
Indemnizatii primite pe perioda starii de urgenta/alerta. Cum se declara in Declaratia Unica (formular 212)ANAF a publicat Ghidul fiscal al contribuabililor care realizeaza venituri din premii si jocuri de norocAchizitie intracomunitara de masti de protectie pentru SALARIATI. Firma este scutita de TVA?OUG 9/2021. Modificari privind Fondul de garantare pentru plata creantelor salarialeContributii la minim pentru PFA/II/IF. Ce presupune in 2021?
Mai multe articole despre salariati
Articole similare
Deducerea TVA in 2013 urmeaza noi reguliSinteza modificarilor aduse de OG nr. 24 din 2012 privind TVATratamentul TVA aplicat facturilor de leasing. Monografie contabilaDEDUCERE TVA pentru achizitie intracomunitara de marfuriAnularea codului de TVA. DEDUCERE TVA dupa data reinregistrarii in scop TVAUltimele articole
Recuperare cod TVA. DEDUCERE TVA pentru achizitii efectuate in lunile anterioareTransport bunuri legate direct de export si import. Regim fiscal TVAFacturi emise dupa control fiscal - DEDUCERE TVA beneficiarMicrointreprindere - DEDUCERE TVA si cheltuieli aferente unui autoturism folosit in comodatAchizitie mijloace fixe second hand. Deducerea TVA si inregistrarea in evidenta contabila
Mai multe articole despre deducere tva

Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARI Majore privind TVA. 5 studii de caz + explicatii detaliate"