Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In cazul analizat astazi, avem in vedere o societate platitoare de impozit pe profit si TVA care doreste sa incheie contracte de inchiriere cu propriii angajati, pentru masinile pe care societatea le-a achizitionat in leasing financiar si sunt folosite 100% in scopul activitatii economice. Se doreste ca dupa orele de program masinile firmei sa fie folosite de catre angajati pe baza unui contract de inchiriere in urma careia se va emite o factura cu TVA.
In prezent, masinile sunt in leasing, sunt folosite 100% in scopul activitatii economice, se intocmesc foi de parcurs, toate cheltuielile cu masinile inclusiv TVA-ul sunt deduse integral, mai putin amortizarea care este deductibila partial in limita a 1500 ron/lunar.
Ce implicatii fiscale pot aparea d.p.d.v. al impozitului pe profit si TVA dintr-o astfel de operatiune?
Folosinta autoturismelor de catre angajati poate fi incadrata la venituri de natura salariala in conditiile in care societatea inregistreaza venituri si colecteaza TVA?
Este necesar acordul firmei de leasing pentru inchirierea autoturismelor in conditiile in care societatea are calitatea de utilizator?
Ca si regula generala, inchirierea mijloacelor de transport de catre o persoana juridica romana inregistrata in scopuri de TVA este o activitate supusa TVA in Romania cu cota de 24% deoarece sunt indeplinite conditiile de la art. 126 alin. (1) din Codul fiscal. In acest context, facturarea chiriei pentru dreptul de folosinta al salariatului asupra mijlocului de transport se va face cu colectare de TVA.
Din perspectiva veniturilor realizate din aceasta inchiriere, consideram ca sumele sunt supuse impozitului pe profit deoarece nu identificam nicio scutire expresa de impozitare, scutire ce ar fi trebuit sa se regaseasca la art. 20 din Codul fiscal. Pe cale de consecinta, consideram ca si cheltuielile in legatura cu acest mijloc de transport, cu exceptia amortizarii, sunt deductibile la calculul impozitului pe profit pentru aceste mijloace de transport. Se impune desigur respectarea sensului general al legii ca in activitatea societatii mijloacele de transport sa fie folosite in mod exclusiv pentru activitatea economica a acesteia, situatie justificata pe baza foilor de parcurs.

Examen Consultant Fiscal 2025

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Din perspectiva impozitului pe venitul persoanei fizice, salariat, exista o dificultate fiscala in sensul ca daca pretul solicitat salariatului pentru inchirierea mijlocului de transport este mai mic decat pretul pietei, aceasta diferenta de valoare este un venit de natura salariala sub forma unui avantaj in natura, conform art. 55 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal.
In acest context, aceeasi diferenta de pret favorabila salariatului este si in sfera asigurarilor sociale obligatorii pentru care se determina contributiile sociale similar salariilor in bani, conform art. 296^4 alin. (1) lit. u) din Codul fiscal.
Valoarea pretului solicitat de la salariati pentru a nu fi considerat avantaj in natura trebuie sa fie determinata intr-un mod obiectiv, in mod similar procedurii prin care societatea ar fi inchiriat aceste mijloace de transport la clienti neutrii. Realizarea unei cercetari de piata din care sa rezulte si preturile cu care se inchiriaza mijloace de transport de catre alte societati similare, daca exista, este necesara pentru a reduce pe cat posibil riscul de recalculare a avantajului in natura pentru salariatii societatii.
Din perspectiva dreptului de a dispune inchirierea catre salariati, aceasta situatie trebuie analizata prin intermediul clauzelor contractuale ale contractului semnat intre societatea dumneavoastra si societatea finantatoare – societatea de leasing, deoarece majoritatea societatilor de leasing nu permit o subinchiriere a mijloacelor de transport. Desigur, aceasta nu este vreo regula prevazuta in vreo reglementare ci o procedura uzuala cunoscuta de noi. Este posibil sa existe fie o interdictie expresa, fie o permisiune doar cu acordul finantatorului. Toate aceste situatii trebuie insa confirmate si agreate contractual cu finantatorul, din perspectiva relatiilor juridice, deoarece acesta este proprietarul de drept al autoturismelor si nu societatea dumneavoastra in calitate de utilizator.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Adrian Benta, consultant fiscal si doctor in economie

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
La Fisc mai pot fi depuse unele declaratii doar pana la 25 iulieCe norme sunt valabile pentru operatiunile efectuate inainte si de la data aderariiMarti, 25 iunie e termenul-limita pentru unele obligatii fiscaleObligatii declarative referitoare la TVA cu termen in luna aprilie 2011Tragedie fiscala in Romania – Partea a II-a: Limitari speciale privind TVAUltimele articole
Depasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVAComert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UEFirme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVABunuri cu risc fiscal ridicat, confiscate de DGAF. Actiunile de control continua si in perioada urmatoareOperatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileArticole similare
Cheltuieli transport la si de la locul de munca pentru salariati. Regim fiscalAplicarea legislatiei privind microintreprinderile incepand cu anul 2010Firmele nu mai sunt obligate sa certifice declaratiile fiscale. Noutati OUG 8/2014IMPOZIT PE PROFIT. 4 exemple utile pentru calcularea impozitului si recuperarea pierderilor fiscaleObligatii de tinut minte! Inregistrarea in scopuri de TVA pentru servicii inchiriere bunuri imobileUltimele articole
Scoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliImpozitul pe profit. Termenul limita de plata in 2025 pentru anul 2024 + un exemplu de calculSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorTrecere la IMPOZIT PE PROFIT in 2025. Pana cand se depune D700 si cum se completeaza formularulIMPOZIT PE PROFIT in 2025. Modificari aduse prin OUG 156/2024Articole similare
Studiu de caz: Declarare valoare facturi de ajustare clienti cu procedura de faliment inchisaTVA reesalonat la plata. Se inregistreaza in decont TVA?Documentar fiscal: Masuri de simplificare la aplicarea TVANu se primeste factura, dar marfa ajunge la firma. Cum tratam autofactura?Analiza Irina Dumitrescu: Cum se calculeaza cifra de afaceri pentru aplicarea regimului special de scutire de TVA pentru intreprinderile mici?Ultimele articole
E-TVA si Notificarea de conformare. Se pot corecta diferentele dintre D300 si Decontul precompletat? Control antifrauda in 2025: TVA nedeductibil si obligatii suplimentare pentru firmeCadouri de Paste in 2025. Platiti CAS, CASS si impozit pe venit pentru aceste cheltuieli?E-TVA. Cum sa corelezi exigibilitatea TVA cu datele din Decontul precompletat e-TVATVA imobiliare. Ce cota TVA trebuie aplicata la vanzarea imobilelor catre persoane fiziceArticole similare
Masuri importante propuse de CNIPMMR pentru imbunatatirea proiectelor Codului fiscal si Codului de procedura fiscalaZoom fiscal: Modificarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului. Obligatii declarativeAmenzi de peste 4.000.000 de lei date angajatorilor din domeniul comertului cu GPLZoom fiscal: Impunerea veniturilor SALARIATIlor detasati in alte stateCe trebuie sa stie angajatii despre dreptul la pauza de masaUltimele articole
Piata muncii si impactul TVA asupra salariilor si beneficiilorPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Facilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorSALARIATI cu mai multe CIM. 4 aspecte importanteMajorare salariu minim in 2025. Noutati importante pentru angajatoriArticole similare
Contractele de leasing devin nerentabile. TVA-ul se deduce doar pe jumatate!Studiu de caz: Tratament contabil si fiscal in cazul unei achizitii cu factura incompletaFactura de cazare: Deductibilitatea cheltuielilor si TVADeducerea taxei aferente achizitiilor din perioada de inactivitate, in cazul firmelor cu cod de TVA anulatRambursari de taxa catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri TVAUltimele articole
E-Factura in 2024. Mai poate fi dedus TVA-ul din facturile primite in sistem clasic?Cum se poate efectua deducerea TVA-ului de pe bonurile fiscaleDreptul de deducere a TVA incepand din 2024DEDUCERE TVA. 3 studii de caz de care au nevoie contribuabiliiPro rata. Ce inseamna, formula de calcul si cazuri practice
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"