Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 09 Iul. 2024
Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici
Tags: intreprindere mica, regim special de scutire

O societate neplatitoare de TVA si platitoare de impozit pe profit va incheia un contract de prestari servicii cu o societate din Ucraina. Serviciile se vor presta pe teritoriul Romaniei.

Ce obligatii are societatea din Romania din punct de vedere al TVA pentru intocmirea facturilor catre societatea din Ucraina? Va rugam sa ne oferiti detalii in ceea ce priveste obligativitatea inscrierii ca platitor de TVA, existenta unui prag de la care este obligatorie inscrierea ca platitor de TVA si facturarea prestarilor de servicii din punct de vedere al TVA.

Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici – raspunsul specialistului:

 

In situatia prezentata, societatea din Romania este neplatitoare de TVA si va efectua prestari de servicii pentru o societate din Ucraina, pe teritoriul Romaniei. Avand in vedere prevederile Codului fiscal, prezint mai jos obligatiile legate de TVA pentru aceasta situatie:

1. Obligatii de inregistrare ca platitor de TVA:

Conform Art. 310, exista un prag de scutire pentru intreprinderile mici (300.000 lei), sub care societatile pot opta sa nu se inregistreze ca platitoare de TVA. Daca societatea din Romania are o cifra de afaceri sub acest prag si nu efectueaza alte operatiuni care o obliga la inregistrarea in scopuri de TVA, aceasta nu este obligata sa se inregistreze ca platitor de TVA, si nici sa obtina codul special de TVA (avand o relatie cu un partener din afara UE).
Prin urmare, societatea stabilita in Romania, a carei cifra de afaceri anuala este inferioara plafonului de 88.500 euro (al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 300.000 lei) poate aplica scutirea de taxa (regimul special de scutire).

2. Inregistrarea in scopuri de TVA:

Daca societatea din Romania depaseste pragul de scutire de 300.000 lei sau efectueaza alte operatiuni ce impun inregistrarea ca platitor de TVA (de exemplu, achizitii intracomunitare), atunci va trebui sa se inregistreze ca platitor de TVA, confrm art. 316 (redat mai jos).



3. Locul prestarii serviciilor:

Conform Art. 278 alin. 2, locul prestarii serviciilor in cazul serviciilor prestate catre o persoana impozabila, este locul unde beneficiarul este stabilit. Astfel, daca beneficiarul serviciilor (societatea din Ucraina) este stabilit in Ucraina din punct de vedere fiscal, locul prestarii serviciilor este in Ucraina. In acest caz, serviciile nu vor fi sunt supuse TVA in Romania.

4. Facturarea serviciilor:

In relatia cu partenerul din Ucraina, societatea din Romania va trebui sa emita facturi fara TVA. Avand in vedere ca beneficiarul serviciilor este o entitate din Ucraina, care nu este stabilita in Romania, utilizarea sistemului RO e-Factura nu este necesara pentru facturile emise catre aceasta, nefiind aplicare prevederile art. 319 alin. 1 indice 1). Astfel, facturile pentru serviciile prestate catre societatea din Ucraina, vor trebui sa fie emise conform regulilor obisnuite de facturare, conform art. 319 alin. 20, fara transmiterea lor in sistemul RO e-Factura.


Temei legal

Codul fiscal

Art. 268. - Operatiuni impozabile

(1) Din punctul de vedere al taxei sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) operatiunile care, in sensul art. 270-272, constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata;
b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 275 si 278;
c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila, astfel cum este definita la art. 269 alin. (1), actionand ca atare;
d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte din una dintre activitatile economice prevazute la art. 269 alin. (2).

Art. 278. - Locul prestarii de servicii

(2) Locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.
(3) Locul de prestare a serviciilor catre o persoana neimpozabila este locul unde prestatorul isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt prestate de la un sediu fix al prestatorului, aflat in alt loc decat locul in care persoana impozabila si-a stabilit sediul activitatii economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde prestatorul isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.

(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) si (3), pentru urmatoarele prestari de servicii, locul prestarii este considerat a fi:
a) locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile, inclusiv serviciile prestate de experti si agenti imobiliari, de cazare in sectorul hotelier sau in sectoare cu functie similara, precum tabere de vacanta sau locuri amenajate pentru camping, de acordare de drepturi de utilizare a bunurilor imobile, pentru servicii de pregatire si coordonare a lucrarilor de constructii, precum serviciile prestate de arhitecti si de societatile care asigura supravegherea pe santier;
b) locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse, in cazul serviciilor de transport de calatori;
c) locul prestarii efective, pentru serviciile de restaurant si catering, cu exceptia celor prestate efectiv la bordul navelor, al aeronavelor sau al trenurilor pe parcursul unei parti a unei operatiuni de transport de calatori efectuate in cadrul Uniunii Europene;
d) locul unde mijlocul de transport este pus efectiv la dispozitia clientului, in cazul inchirierii pe termen scurt a unui mijloc de transport. Prin termen scurt se intelege posesia sau utilizarea continua a mijlocului de transport pe o perioada de maximum 30 de zile si, in cazul ambarcatiunilor maritime, pe o perioada de maximum 90 de zile;
e) locul de plecare a transportului de calatori, pentru serviciile de restaurant si catering furnizate efectiv la bordul navelor, al aeronavelor sau al trenurilor in timpul unei parti a unei operatiuni de transport de calatori efectuata in Uniunea Europeana. Parte a unei operatiuni de transport de calatori efectuata in Uniunea Europeana inseamna acea parte a operatiunii efectuate, fara escala in afara Uniunii Europene, intre punctul de plecare si punctul de sosire al transportului de calatori. Punctul de plecare a unui transport de calatori inseamna primul punct stabilit pentru imbarcarea calatorilor in interiorul Uniunii Europene, daca este cazul, dupa o oprire in afara Uniunii Europene. Punctul de sosire a unui transport de calatori inseamna ultimul punct stabilit pentru debarcarea in interiorul Uniunii Europene a calatorilor care s-au imbarcat in Uniunea Europeana, daca este cazul inaintea unei opriri in afara Uniunii Europene. In cazul unei calatorii dus-intors, traseul de retur este considerat o operatiune de transport separata.

Art. 310. - Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici

(1) Persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 88.500 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de taxa, denumita in continuare regim special de scutire, pentru operatiunile prevazute la art. 268 alin. (1) ( )

Art. 316. - Inregistrarea persoanelor impozabile in scopuri de TVA 

(1) Persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania si realizeaza sau intentioneaza sa realizeze o activitate economica ce implica operatiuni taxabile, scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere si/sau operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania conform art. 297 alin. (4) lit. b) si d), trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organul fiscal competent, dupa cum urmeaza: 
a) inainte de realizarea unor astfel de operatiuni, in urmatoarele cazuri:
1. daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri care atinge sau depaseste plafonul de scutire prevazut la art. 310 alin. (1), cu privire la regimul special de scutire pentru intreprinderile mici;
2. daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri inferioara plafonului de scutire prevazut la art. 310 alin. (1), dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa.
b) daca in cursul unui an calendaristic atinge sau depaseste plafonul de scutire prevazut la art. 310 alin. (1), in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care a atins sau a depasit acest plafon;
c) daca cifra de afaceri realizata in cursul unui an calendaristic este inferioara plafonului de scutire prevazut la art. 310 alin. (1), dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa;
d) daca efectueaza operatiuni scutite de taxa si opteaza pentru taxarea acestora, conform art. 292 alin. (3).

Art. 319. - Facturarea

(1) In intelesul prezentului titlu sunt considerate facturi documentele sau mesajele pe suport hartie ori in format electronic, daca acestea indeplinesc conditiile stabilite in prezentul articol.
(1indice 1) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru operatiunile realizate intre persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2), sunt considerate facturi numai facturile care indeplinesc conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura.


Raspuns oferit in luna iulie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016