Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
Totul despre CREANTE: putem sa le recuperam de la o firma in insolventa sau faliment?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Inregistrarea TVA pentru achizitii bunuri peste plafonul de 10.000 euro. Ce tratament fiscal se aplica?

de InfoTva.ro la 27 Mai. 2014 Exclusiv
Tags: inregistrarea tva, achizitii intracoimunitare, plafonul, decont, tva, furnizor, documentatie

Pentru un PFA cu obiect de activitate comertul cu amanuntul, neinregistrat in scopuri de TVA, se analizeaza situatia in care acesta achizitioneaza din Comunitatea Europeana marfuri pe care le revinde cu amanuntul prin magazinul propriu. Volumul achizitiilor PFA pana in momentul de fata este in limita plafonului de 34.000 lei (echivalent 10.000 EUR), cf art 126, al.4. In momentul de fata, PFA-ul doreste sa faca alte achizitii de marfuri, insa ar depasi plafonul stabilit la art. 126, al.4. In acest caz doreste inregistrarea in scopuri de TVA cf art 153^1 si inregistrarea in Registrul Operatorilor Intracomunitari.



Ulterior inregistrarii, PFA achizitioneaza de la o persoana juridica din UE marfuri pe baza de factura fara TVA, firma din UE fiind si ea inregistrata in scopuri de TVA si in ROI, realizand astfel o livrare intracomunitara scutita.

Vom stabili astfel cum trateaza PFA-ul din Romania aceasta achizitie, daca trebuie sa inregistreze taxarea inversa pentru factura fara TVA din UE si daca are astfel drept de deducere sau va fi obligat sa plateasca TVA la pretul de achizitie.

De asemenea, se va stabili cum trebuie declarate aceste achizitii intracomunitare.

Dupa inregistrarea in scopuri de TVA pentru achizitii in valoare de peste 34.000 lei, operatiunea va reprezenta pentru P.F.A. o achizitie intracomunitara de bunuri impozabila in Romania pentru care se datoreaza TVA bugetului de stat. In situatia in care P.F.A.-ul se inregistreaza doar pentru efectuarea unei A.I.C. conform  prevederilor  articolului  153^1 alineatul 1 litera a) din Codul fiscal, fara a se inregistra in regim normal conform art. 153 la depasirea cifrei de afaceri de 220.000 lei,  suma TVA datorata se achita efectiv si operatiunea se raporteaza prin decontul special de TVA cod 301 reglementat prin O.M.F.P. nr. 75  din 21 ianuarie 2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (301) "Decont special de taxa pe valoarea adaugata".

Suma TVA datorata  pentru achizitia astfel efectuata se calculeaza prin aplicarea cotei  TVA de 24%  la o baza de impozitare determinata in lei prin utilizarea cursului valutar al B.N.R. in vigoare la data emiterii facturii de catre  furnizor si se vireaza bugetului de stat pana pe data de 25 a lunii urmatoare achizitiei.
 Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili
Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili

Vezi detalii

Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018
Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018

Vezi detalii

Manual de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG
Manual de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG

Vezi detalii



Formularul cod 301 se descarca de pe site www. anaf.ro. Prin decontul cod 301, operatiunea.  se raporteaza la sectiunea  1 " Achizitii intracomunitare de bunuri taxabile - altele decat  mijloacele de transport noi si produsele accizabile"  care cuprinde urmatoarele coloane:

-    numar document/data. In aceasta coloana  se inscrie factura furnizorului intracomunitar;
-    valoarea in valuta. In aceasta coloana  se inscrie valoarea facturii emise de catre prestator;
-    tipul valutei (euro, chf, u.s.d., etc.);
-    cursul de schimb valutar utilizat;
-    baza de impozitare a TVA. In aceasta coloana  se inscrie suma in lei rezultata din aplicarea cursului valutar asupra valorii in valuta facturate de furnizor.
-    TVA datorata.

Formularul cod 301 se depune sau se transmite electronic la organul fiscal competent  pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care ia nastere exigibilitatea operatiunilor.
 Pana la aceiasi data se efectueaza si plata efectiva a sumei TVA datorate bugetului de stat.
           De asemenea, P.F.A. -ul are si obligatia raportarii prin declaratia cod 390 VIES "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare"  a achizitiei intracomunitare astfel efectuate.
 
Pentru suma TVA achitata bugetului de stat, P.F.A.-ul nu are drept de deducere in situatia in care este inregistrata TVA doar pentru efectuarea unei A.I.C. la depasirea plafonului de 34.000 lei pentru A.I.C.
Practic, prin aceasta inregistrare fiscala, P.F.A.-ul nu dobandeste calitatea de platitoare de TVA in regim normal astfel incat sa exercite dreptul de deducere prin decontul de TVA cod 300 conform prevederilor art. 145 alin. (2) din Codul fiscal.

Cu suma TVA achitata pentru care nu isi poate exercita dreptul de deducere, raportata prin decontul special cod 301, P.F.A.-ul trebuie sa reintregeasca  costul marfurilor deoarece suma respectiva, nerecuperabila de la buget,  este considerata o cheltuiala aferenta acestora.
 
In situatia in care P.F.A.-ul se inregistreaza in regim normal conform prevederilor art. 153 din Codul fiscal (la depasirea cifrei de afaceri de 220.000 euro), obligatia se considera indeplinita daca se aplica regimul de taxare inversa care se evidentiaza in jurnalele de TVA si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 5 si 18 "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care   cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)", cu report la randul 5.1 si 18.1  "Achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este    obligat la plata TVA (taxare inversa), iar furnizorul    este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din   care a avut loc livrarea intracomunitara".

In acest caz, se considera ca P.F.A. -ul  exercita dreptul de deducere prin decontul de TVA cod 300 ca urmare a aplicarii regimului de taxare inversa (TVA deductibila = TVA colectata), avand loc "autolichidarea taxei".  Deci, aplicarea regimului de taxare inversa este o "facilitate" aplicabila doar de catre persoana impozabila inregistrata in regim normal in scopuri de TVA.

         Obligatia raportarii prin declaratia cod 390 VIES "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare"  a achizitiei intracomunitare astfel efectuate revine  P.F.A. -ului  si in situatia in care este inregistrata in regim normal.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Inregistrarea TVA pentru achizitii bunuri peste plafonul de 10.000 euro. Ce tratament fiscal se aplica?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
Totul despre CREANTE: putem sa le recuperam de la o firma in insolventa sau faliment?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special CREANTE de recuperat - cum recuperam creantele de la o firma in faliment sau insolventa?
X
Atentie contabili!
Totul despre CREANTE: putem sa le recuperam de la o firma in insolventa sau faliment?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

CREANTE de recuperat - cum recuperam creantele de la o firma in faliment sau insolventa?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016