Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In anul 2011 pentru o firma platitoare de TVA erau obligatorii urmatoarele: 1. Inscrierea in jurnalele de cumparari a achizitiilor de cereale efectuate de la producatori agricoli individuali, declararea acestor sume prin decontul de TVA? La ce rand din decont si care era baza legala care reglementa aceasta obligatie?
2. Inscrierea in jurnalele de cumparari si jurnalele de vanzari a achizitiilor si vanzarilor de TVA realizate in regim de taxare inversa, la ce randuri din decont trebuiau declarate sumele atat la cumparator cat si la vanzator (in situatia in care era obligatoriu sa fie declarate) si care era baza legala care reglementa aceasta obligatie?
3. Care sunt consecintele fiscale sau sanctiunile care pot fi aplicate in cazul nedeclararii acestor operatiuni?
In anul 2011, incepand cu luna iunie, s-a introdus obligatia aplicarii masurilor de simplificare la cereale in cazul tranzactiilor efectuate cu persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA. Aceste masuri au fost introduse la art. 160 alin. 2 lit. c) prin O.U.G. nr. 49 din 31 mai 2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in M.Of. nr. 381 din 31 mai 2011. In prima etapa, aceste masuri trebuiau aplicate pana la data de 31 mai 2013 inclusiv, dar acest termen a fost extins, fiind aplicabile si in prezent.
Aceste masuri sunt aplicabile pentru anumite tipuri de cereale si plante tehnice care figureaza in nomenclatura combinata stabilita prin Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful vamal comun.
Masurile de simplificare se aplica doar pentru comercializarea acestor produse ca materii prime, fara ca acest tratament fiscal sa se extinda si asupra produselor finite obtinute din procesarea acestora, de exemplu asupra urmatoarelor produse finite: paine, paste făinoase, cozonaci, etc.
Excel pentru contabili cu ChatGPT - verificari si reconcilieri rapide
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
De asemenea, trebuie sa aveti in vedere faptul ca masurile de simplificare se aplica doar in cadrul tranzactiilor realizate in interiorul tarii intre persoane impozabile stabilite pe teritoriul Romaniei, inregistrate in scopuri de TVA. Raspunzatori pentru aplicarea corecta a regimului de taxare sunt atat furnizorul cat si cumparatorul, asa cum rezulta din prevederile articolului 160 alineatul 4.
Responsabilitatea furnizorului, dar si a cumparatorului este reglementata prin alin. (3) si alin. (4) de la pct. 82 din Normele metodologice de aplicare ale art. 160 alin. (2). Alin. (3) prevede In cazul livrarilor de bunuri prevazute la art. 160 alin. (2) din Codul fiscal, inclusiv pentru avansurile incasate, furnizorii emit facturi fara taxa si inscriu in aceste facturi o mentiune referitoare la faptul ca au aplicat taxarea inversa. Taxa se calculeaza de catre beneficiar si se inscrie in facturi si in jurnalul pentru cumparari, fiind preluata atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de taxa. Din punct de vedere contabil, beneficiarul va inregistra in cursul perioadei fiscale 4426 = 4427 cu suma taxei aferente
In anul 2011, deconturile de TVA cod 300 se completau in baza formularului reglementat prin O.M.F.P. nr. 183 din 31 ianuarie 2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata", publicat in M.Of. nr. 91 din 4 februarie 2011. Operatiunile cu cereale pentru care s-au aplicat masurile de simplificare incepand cu data de 1 iunie 2011 se raportau dupa cum urmeaza:
- vanzarile la randul 13 denumit Livrari de bunuri si prestari de servicii scutite cu drept de deducere, altele decat cele de la rd. 1 - 3, si operatiuni supuse masurilor de simplificare. La acest rand trebuia raportata doar baza de impozitare pentru livrarile efectuate, pentru care furnizorii aplicau masurile de simplificare prevazute la art. 160 din Codul fiscal.
- cumpararile la randul 12 denumit Achizitii de bunuri si servicii supuse masurilor de simplificare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversa), dar si la randul 21 Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 24%. La randul 12 se raportau informatiile preluate din jurnalul de cumparari, privind baza de impozitare si taxa colectata şi la randul 21 informatiile preluate din jurnalul de cumparari, privind baza de impozitare si taxa deductibila.
In anul 2011 nu se raportau prin declaratia informativa cod 394 operatiunile cu bunuri pentru care se aplicau masurile de simplificare. Aceste operatiuni se raporteaza informativ incepand cu luna ianuarie 2012, odata cu intrarea in vigoare a prevederilor O.M.F.P. nr. 3596 din 19 decembrie 2011 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA. Anterior acestui act normativ au fost in vigoare prevederile O.M.F.P. nr. 702 din 14 mai 2007 prin care s-a reglementat, in mod expres, faptul ca Declaratia nu se depune pentru facturile emise prin autofacturare sau in cazul operatiunilor pentru care se aplica taxarea inversa.
In ceea ce priveste achizitiile de la producatori individuali care nu erau inregistrati in scopuri de TVA, valoarea acestora se inscria in jurnalul pentru cumparari in coloana 10 alocata achizitiilor neimpozabile din formularul orientativ reglementat prin O.M.F.P. nr. 1372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicat in M.Of. nr. 364 din 13 mai 2008. Raportarea operatiunilor inscrise in jurnalul pentru cumparari se raporta la randul 24 Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile.
Referitor la sanctiunea aplicabila, organul de inspectie fiscala, poate dispune pe baza unei Dispozitii de masuri evidentierea operatiunilor in jurnale pentru cumparari si corectarea deconturilor de TVA cod 300. Totusi, este posibil ca aceasta dispozitie sa nu fie transmisa datorita faptului ca neraportarea operatiunilor neimpozabile din punctul de vedere al TVA in cazul achizitiilor si a operatiunilor pentru care se aplica masurile de simplificare in cazul vanzarilor nu are influiente fiscale. In acest context, trebuie retinut faptul ca prin codul de procedura fiscala aprobat prin O.G. nr. 92/2003, omisiunea inscrierii operatiunilor in jurnalele pentru TVA si neraportarea valorii acestora prin decontul de TVA cod 300, nu reprezinta contraventie conform prevederilor art. 219.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras, consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Situatii financiare anuale: Care este termenul pentru depunere in 2023Realizari peste plan...Ce trebuie sa stim in 2013 despre decontul de TVA cod 300Nou in Monitor: OPANAF pentru modificarea formularelor de declarare impoziteDeclaratiile informative 392A si 392B. Cine le depune si cand e termenul-limita?Ultimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor partiJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreDeclaratia Intrastat pentru achizitii din UE se raporteaza in luna facturii sau in luna receptiei marfii?Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaArticole similare
Comert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UEOrganizare eveniment. Ce tratament fiscal privind TVA-ul se aplica?Studiu de caz: Servicii de expertize privind bunurile mobile corporaleNoutati Legislatie Fiscala 24-28 mai 2009 - Monitorul OficialInregistrarea diferentei TVA. Penalitati stabilite de organele de controlUltimele articole
TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectScutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare: ce documente trebuie sa detina furnizorul pentru a nu risca colectarea TVA ulteriorImport din China urmat de livrare in UE: cum se recupereaza TVA achitata in vama si cum se evita blocarea lichiditatilorCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Achizitie produse din non-UE si revanzare in UE: obligatii privind TVA-ulArticole similare
Formularul 318 se depune pana la 30 septembrie 2016ACHIZITII bunuri cu TVA de pe teritoriul comunitar. Care va fi tratamentul fiscal?Inregistrare in scopuri de TVA 2023. Spete si studii de caz utileStudiu de caz: Servicii de transport persoaneAnaliza complexa: TVA la incasare de la 1 ianuarie 2013Ultimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreDeclaratia Intrastat pentru ACHIZITII din UE se raporteaza in luna facturii sau in luna receptiei marfii?TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectInregistrarea in scopuri de TVA: ce TVA poate fi dedusa retroactiv si cum se ajusteaza taxa pentru stocuri si mijloace fixeArticole similare
ANAF: Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017Precizari ANAF referitoare la depunerea Declaratiei unice in vederea acordarii bonificatiilor. Ce trebuie sa stie contribuabiliiCaz practic: OBLIGATII perioada fiscala de declararePFA. Prestari de servicii intracomunitareDeclaratii fiscale februarie 2013 | Declaratii privind impozitulUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si OBLIGATIIle ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSTaxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreArticole similare
Din 5 noiembrie 2023, pentru anumite CONTRAVENTII, NU se mai aplica avertismentul ca sanctiune conform Legii prevenirii nr. 270/2017Codul fiscal 2011 (Partea III.1): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin OG 30 din 2011Situatiile financiare ale societatilor in lichidareProiect de Ordin ANAF: Aprobarea procedurii de intocmire, avizare si aprobare a raportului de inspectie fiscalaRaport ANAF: Prejudicii din frauda fiscala, in valoare de 465 mil. euro, in 2018!Ultimele articole
Imprumuturi intre asociati si firma: regulile s-au schimbat radical si amenzile sunt uriaseLegea prevenirii 270/2017: Afla cand NU se aplica amenziDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciE-Transport: Care sunt principalele noutati aduse de OUG 129/2024E-Transport 2024: Guvernul a aprobat modificarea OUG 41/2022 privind sanctiunile aplicate in sistem
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



