Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In anul 2011 pentru o firma platitoare de TVA erau obligatorii urmatoarele: 1. Inscrierea in jurnalele de cumparari a achizitiilor de cereale efectuate de la producatori agricoli individuali, declararea acestor sume prin decontul de TVA? La ce rand din decont si care era baza legala care reglementa aceasta obligatie?
2. Inscrierea in jurnalele de cumparari si jurnalele de vanzari a achizitiilor si vanzarilor de TVA realizate in regim de taxare inversa, la ce randuri din decont trebuiau declarate sumele atat la cumparator cat si la vanzator (in situatia in care era obligatoriu sa fie declarate) si care era baza legala care reglementa aceasta obligatie?
3. Care sunt consecintele fiscale sau sanctiunile care pot fi aplicate in cazul nedeclararii acestor operatiuni?
In anul 2011, incepand cu luna iunie, s-a introdus obligatia aplicarii masurilor de simplificare la cereale in cazul tranzactiilor efectuate cu persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA. Aceste masuri au fost introduse la art. 160 alin. 2 lit. c) prin O.U.G. nr. 49 din 31 mai 2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in M.Of. nr. 381 din 31 mai 2011. In prima etapa, aceste masuri trebuiau aplicate pana la data de 31 mai 2013 inclusiv, dar acest termen a fost extins, fiind aplicabile si in prezent.
Aceste masuri sunt aplicabile pentru anumite tipuri de cereale si plante tehnice care figureaza in nomenclatura combinata stabilita prin Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful vamal comun.
Masurile de simplificare se aplica doar pentru comercializarea acestor produse ca materii prime, fara ca acest tratament fiscal sa se extinda si asupra produselor finite obtinute din procesarea acestora, de exemplu asupra urmatoarelor produse finite: paine, paste făinoase, cozonaci, etc.

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Operare SAGA Exemple practice si recomandari
De asemenea, trebuie sa aveti in vedere faptul ca masurile de simplificare se aplica doar in cadrul tranzactiilor realizate in interiorul tarii intre persoane impozabile stabilite pe teritoriul Romaniei, inregistrate in scopuri de TVA. Raspunzatori pentru aplicarea corecta a regimului de taxare sunt atat furnizorul cat si cumparatorul, asa cum rezulta din prevederile articolului 160 alineatul 4.
Responsabilitatea furnizorului, dar si a cumparatorului este reglementata prin alin. (3) si alin. (4) de la pct. 82 din Normele metodologice de aplicare ale art. 160 alin. (2). Alin. (3) prevede In cazul livrarilor de bunuri prevazute la art. 160 alin. (2) din Codul fiscal, inclusiv pentru avansurile incasate, furnizorii emit facturi fara taxa si inscriu in aceste facturi o mentiune referitoare la faptul ca au aplicat taxarea inversa. Taxa se calculeaza de catre beneficiar si se inscrie in facturi si in jurnalul pentru cumparari, fiind preluata atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de taxa. Din punct de vedere contabil, beneficiarul va inregistra in cursul perioadei fiscale 4426 = 4427 cu suma taxei aferente
In anul 2011, deconturile de TVA cod 300 se completau in baza formularului reglementat prin O.M.F.P. nr. 183 din 31 ianuarie 2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata", publicat in M.Of. nr. 91 din 4 februarie 2011. Operatiunile cu cereale pentru care s-au aplicat masurile de simplificare incepand cu data de 1 iunie 2011 se raportau dupa cum urmeaza:
- vanzarile la randul 13 denumit Livrari de bunuri si prestari de servicii scutite cu drept de deducere, altele decat cele de la rd. 1 - 3, si operatiuni supuse masurilor de simplificare. La acest rand trebuia raportata doar baza de impozitare pentru livrarile efectuate, pentru care furnizorii aplicau masurile de simplificare prevazute la art. 160 din Codul fiscal.
- cumpararile la randul 12 denumit Achizitii de bunuri si servicii supuse masurilor de simplificare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversa), dar si la randul 21 Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 24%. La randul 12 se raportau informatiile preluate din jurnalul de cumparari, privind baza de impozitare si taxa colectata şi la randul 21 informatiile preluate din jurnalul de cumparari, privind baza de impozitare si taxa deductibila.
In anul 2011 nu se raportau prin declaratia informativa cod 394 operatiunile cu bunuri pentru care se aplicau masurile de simplificare. Aceste operatiuni se raporteaza informativ incepand cu luna ianuarie 2012, odata cu intrarea in vigoare a prevederilor O.M.F.P. nr. 3596 din 19 decembrie 2011 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA. Anterior acestui act normativ au fost in vigoare prevederile O.M.F.P. nr. 702 din 14 mai 2007 prin care s-a reglementat, in mod expres, faptul ca Declaratia nu se depune pentru facturile emise prin autofacturare sau in cazul operatiunilor pentru care se aplica taxarea inversa.
In ceea ce priveste achizitiile de la producatori individuali care nu erau inregistrati in scopuri de TVA, valoarea acestora se inscria in jurnalul pentru cumparari in coloana 10 alocata achizitiilor neimpozabile din formularul orientativ reglementat prin O.M.F.P. nr. 1372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicat in M.Of. nr. 364 din 13 mai 2008. Raportarea operatiunilor inscrise in jurnalul pentru cumparari se raporta la randul 24 Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile.
Referitor la sanctiunea aplicabila, organul de inspectie fiscala, poate dispune pe baza unei Dispozitii de masuri evidentierea operatiunilor in jurnale pentru cumparari si corectarea deconturilor de TVA cod 300. Totusi, este posibil ca aceasta dispozitie sa nu fie transmisa datorita faptului ca neraportarea operatiunilor neimpozabile din punctul de vedere al TVA in cazul achizitiilor si a operatiunilor pentru care se aplica masurile de simplificare in cazul vanzarilor nu are influiente fiscale. In acest context, trebuie retinut faptul ca prin codul de procedura fiscala aprobat prin O.G. nr. 92/2003, omisiunea inscrierii operatiunilor in jurnalele pentru TVA si neraportarea valorii acestora prin decontul de TVA cod 300, nu reprezinta contraventie conform prevederilor art. 219.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras, consultant fiscal

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Achizitii Intracomunitare de bunuri. Emiterea AutofacturiiFormularele care trebuie depuse pana maine inclusivCine e obligat sa declare veniturile obtinute in strainatate? Depunerea formularului 201Cesiune avans leasing: Obligatia ajustarii negative a sumei TVA deduseCe declaratii se depun pana la 26 ianuarie 2015?Ultimele articole
Firma neplatitoare de TVA. Are obligatii fiscale de plata si de RAPORTARE TVA?E-TVA ANAF. MODEL de raspuns in cazul in care exista diferente de TVASAF-T: Firmele cu cod TVA intracomunitar depun D406?Depunere declaratii. Luni, 30 iunie 2025, termen limita pentru D394Achizitie intracomunitara. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaArticole similare
Proiect de Ordin ANAF. Modelul si continutul formularului 711 “Declaratie de regularizare pentru cheltuielile cu educatia timpurieâ€Completare declaratie 394 si 300 taxare inversaA fost aprobat formularul 711- Declaratie de regularizare pentru cheltuielile cu educatia timpurieRectificarea tranzactiilor nedeclarate in perioada de raportare anterioara. Cum procedam?Studiu de caz: Achizitie intracomunitara de catre o societate neinregistrata in scop de TVAUltimele articole
Cifra de afaceri. TVA lunar devine OBLIGATORIU daca ai depasit 100.000 euroAchizitie intracomunitara. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaAchizitii intracomunitare. Declararea transportului in D300 si D390D300 ANAF. Cum tratezi in D300 TVA-ul fara drept de deducereTVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiArticole similare
TVA - Locul prestarii de serviciiTaxare inversa si achizitie cladiri. Cum facturam corect?Cele mai importante modificari din Codul fiscal. Partea a II-aTVA - Achizitie interna cu taxare inversaPerioada fiscala pentru TVA si avansuri. In ce conditii se poate trece la TVA lunar?Ultimele articole
Ghidul surselor de finantare pentru IMM-uri: Cum alegi solutia potrivita pentru afacerea taAchizitie intracomunitara. 4 obligatii care NU le revin firmelor neplatitoare de TVACod UIT ANAF: 3 lucruri esentiale de stiut la ACHIZITII de bunuriComert cu masini second-hand. Regimul TVA si o MONOGRAFIE contabila utilaAchizitie intracomunitara. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaArticole similare
Lucrari bunuri imobile in strainatate. Regim fiscal TVASunteti la curent cu prevederile referitoare la leasing? Ce conditii trebuie sa respectam?OPANAF 878 din 2013: Noile prevederi pentru declararea impozitelorCorectare valoare achizitie intracomunitara de bunuri din an precedentFacilitati fiscale instituite prin Ordonanta Guvernului nr. 6 din 2019. ANULAREA unor OBLIGATII accesoriiUltimele articole
Bon fiscal. Se mai poate deduce TVA-ul in baza unui bon fiscal in 2025?Firma neplatitoare de TVA. Are OBLIGATII fiscale de plata si de raportare TVA?Achizitie intracomunitara. 4 OBLIGATII care NU le revin firmelor neplatitoare de TVAProsumator. OBLIGATII fiscale si MONOGRAFIE contabila explicataDistribuire dividende catre persoane fizice. Ce OBLIGATII fiscale existaArticole similare
ANAF: Procedura de solutionare a cererii de inregistrare optionaleLegea nr.117/2015: Aprobarea OG 12/2014 pentru modificarea Legii 11/1991 privind combaterea concurentei neloialeInstructiuni clare, pas cu pas, privind absolut orice inregistare in ReviSal in 2022Prestatori in afara Romaniei. Totul despre declararea serviciilor prestate in tara!Amenzi noi pentru firme: pana la 50.000 lei pentru practici neloialeUltimele articole
Legea prevenirii 270/2017: Afla cand NU se aplica amenziDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciE-Transport: Care sunt principalele noutati aduse de OUG 129/2024E-Transport 2024: Guvernul a aprobat modificarea OUG 41/2022 privind sanctiunile aplicate in sistemNoi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilor
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"