Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In vederea adaptarii pietei platilor din UE la posibilitatile oferite de piata unica si a sprijinirii cresterii economiei UE, Comisia Europeana a adoptat un pachet de masuri care include: o noua directiva privind serviciile de plata; o propunere de regulament privind comisioanele interbancare pentru operatiunile de plata cu cardul.
Comisarul pentru piata interna si servicii, dl Michel Barnier, a declarat: "Astazi, piata platilor din UE este fragmentata si presupune un cost ridicat, de mai mult de 1 % din PIB¬ul UE, si anume 130 de miliarde de euro pe an. Este vorba de un cost pe care economia noastra nu si-l poate permite. Propunerea noastra va promova piata unica digitala prin garantarea de plati pe internet mai ieftine si mai sigure, atat pentru comerciantii cu amanuntul, cat si pentru consumatori. Modificarile propuse pentru comisioanele interbancare vor elimina o bariera importanta intre pietele nationale ale platilor si vor pune capat, in cele din urma, nivelului nejustificat de ridicat al acestor comisioane."
Vicepresedintele Joaquin Almunia a adaugat: "Comisioanele interbancare platite de comerciantii cu amanuntul se rasfrang asupra facturilor consumatorilor. Consumatorii nu numai ca nu sunt constienti de acest lucru, ci sunt chiar incurajati, prin sisteme de retributie, sa utilizeze cardurile care le furnizeaza bancilor cele mai mari venituri. Completand aplicarea normelor antitrust, regulamentul care prevede plafonarea comisioanelor interbancare va impiedica cresterea excesiva a nivelului acestor comisioane pe toate planurile. Pentru prestatorii de servicii de plata vor fi create conditii de concurenta echitabile, noi actori vor putea sa intre pe piata si sa ofere servicii inovatoare, comerciantii cu amanuntul vor realiza economii semnificative datorita reducerii comisioanelor platite bancilor, iar consumatorii vor beneficia de aceasta situatie, datorita reducerii preturilor de vanzare cu amanuntul."
Directiva revizuita privind serviciile de plata introduce o serie de noi elemente si imbunatatiri importante ale pietei platilor din UE:
- aceasta faciliteaza si face mai sigura utilizarea serviciilor de plata pe internet cu un cost scazut, deoarece include in domeniul sau de aplicare unele noi servicii, asa-numitele servicii de initiere a platii. Acestea sunt servicii efectuate intre comerciant si banca cumparatorului care permit realizarea de plati electronice ieftine si eficiente fara utilizarea unui card de credit. Prestatorii de servicii de acest tip vor trebui acum sa respecte aceleasi standarde inalte in materie de reglementare si supraveghere ca toate celelalte institutii de plata. In acelasi timp, bancile si toti ceilalti prestatori de servicii de plata vor trebui sa sporeasca securitatea tranzactiilor online, prin includerea unui protocol mai strict de autentificare a clientului in vederea efectuarii platii;
- consumatorii vor fi mai bine protejati impotriva fraudei, a eventualelor abuzuri si a incidentelor de plata (de exemplu, in cazul operatiunilor de plata litigioase si executate incorect). Consumatorilor li se va putea cere sa suporte doar pierderi foarte limitate - pana la maximum 50 EUR (fata de 150 EUR in prezent) - in cazul platilor cu cardul neautorizate;
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
- propunerea sporeste drepturile consumatorilor in momentul in care acestia realizeaza transferuri si remiteri de bani in afara Europei sau platesc in monede ale tarilor terte;
- aceasta va promova aparitia unor noi operatori si dezvoltarea de modalitati inovatoare de plata de pe telefonul mobil si pe internet in Europa, pentru a stimula competitivitatea UE la nivel mondial.
Regulamentul privind comisioanele interbancare va introduce, impreuna cu directiva revizuita privind serviciile de plata, niveluri maxime ale comisioanelor interbancare pentru operatiunile realizate pe baza de carduri de debit si de credit de consum si va interzice suprataxele aferente acestor tipuri de carduri. Suprataxele sunt taxele suplimentare impuse de unii comercianti pentru plata cu cardul si sunt intalnite in special in achizitiile de bilete de avion. In cazul in care comisioanele interbancare sunt plafonate pentru cardurile de consum, costurile comerciantilor cu amanuntul pentru operatiunile de plata cu cardul vor fi reduse considerabil, iar suprataxele nu vor mai fi justificate.
Pe durata unei perioade de tranzitie de 22 de luni, in cazul tranzactiilor transfrontaliere se vor aplica plafoane in ceea ce priveste comisioanele interbancare pentru carduri de debit si de credit, si anume atunci cand un consumator isi utilizeaza cardul intr-o alta tara sau atunci cand un comerciant cu amanuntul utilizeaza o banca dintr-o alta tara. Dupa perioada respectiva, aceste plafoane se vor aplica si in cazul tranzactiilor nationale. Plafoanele sunt stabilite la 0,2 % din valoarea tranzactiei in cazul cardurilor de debit si la 0,3 % in cazul cardurilor de credit. Aceste niveluri au fost deja acceptate de catre autoritatile de concurenta pentru o serie de tranzactii cu carduri de tip MasterCard, Visa si Cartes Bancaires. In cazul cardurilor care nu fac obiectul plafoanelor (in principal cardurile comerciale emise pentru intreprinderi si cele utilizate in sistemele cu trei parti, precum American Express sau Diners), comerciantii cu amanuntul vor putea sa perceapa o suprataxa sau sa refuze sa le accepte. In acest fel, costurile impuse de aceste carduri costisitoare pot fi transferate direct catre cei care beneficiaza de ele, in loc sa fie suportate de catre toti consumatorii.
Comisioanele interbancare sunt incluse in costurile pe care comerciantii cu amanuntul le suporta atunci cand primesc plati cu cardul si sunt transferate, in cele din urma, catre consumatori, acestia platind preturi cu amanuntul mai ridicate. Comisioanele interbancare sunt invizibile pentru consumatori, insa costurile pe care le suporta comerciantii cu amanuntul si, in cele din urma, consumatorii se ridica la zeci de miliarde de euro in fiecare an. Nivelul comisioanelor interbancare variaza semnificativ intre statele membre, ceea ce sugereaza ca nu au o justificare clara si ca impun o bariera importanta intre pietele nationale ale platilor. Plafonarea comisioanelor interbancare va reduce costurile pentru comerciantii cu amanuntul si consumatori si va contribui la crearea unei piete a platilor la nivelul UE. Aceasta ar trebui, de asemenea, sa incurajeze inovarea si sa stimuleze furnizorii de servicii de plata sa ofere noi servicii.
Context
Revizuirea cadrului platilor din UE, in special a directivei privind serviciile de plata, si raspunsurile la Cartea verde a Comisiei "Catre o piata europeana integrata a platilor efectuate cu cardul, pe internet si de pe telefonul mobil" din 2012 (a se vedea IP/12/11), au dus la concluzia ca sunt necesare si alte masuri si actualizari la nivel de reglementare, printre care si modificari ale directivei privind serviciile de plata. Cadrul de plata ar putea astfel raspunde mai bine nevoilor unei veritabile piete europene a platilor, contribuind pe deplin la un mediu de plata care sa stimuleze concurenta, inovarea si securitatea. De asemenea, modernizarea cadrului legislativ privind platile cu amanuntul a fost definita ca una dintre actiunile-cheie ale Actului Comisiei privind piata unica II.
Acest pachet constituie o reactie la schimbarile majore ale modului in care europenii fac cumparaturi si platesc. Aproape toti titularii de conturi din UE detin un card de debit si 40 % dintre acestia detin si un card de credit. 34 % dintre cetatenii UE fac deja cumparaturi pe internet si mai mult de 50 % poseda un smartphone, putand astfel efectua plati de pe telefonul mobil. Unele sectoare economice - cum ar fi sectorul turistic - realizeaza chiar cea mai mare parte a vanzarilor lor pe internet.
In acelasi timp, piata UE pentru platile efectuate cu cardul, pe internet si de pe telefonul mobil ramane fragmentata si se confrunta cu provocari importante care o impiedica sa se dezvolte mai mult si incetinesc potentialului de crestere al UE (provocari precum costurile divergente ale platilor care sunt suportate de consumatori si comercianti, diferentele dintre infrastructurile tehnice sau incapacitatea furnizorilor de servicii de plata de a ajunge la un acord in ceea ce priveste punerea in aplicare a unor standarde tehnice comune).
In plus, in timp ce platile cu cardul devin din ce in ce mai raspandite, modelul de afaceri bazat pe "comisioane interbancare" (comisioanele platite reciproc de banci pentru fiecare plata cu cardul), inca predominant, promoveaza comisioane interbancare ridicate care se rasfrang asupra costurilor suportate de comerciantii cu amanuntul si, in cele din urma, asupra preturilor pentru consumatori. Acest model impiedica, de asemenea, aparitia unor noi operatori.
Sursa: Comisia Europeana
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Modificari in Codul fiscal: impozitul pe venit si pe veniturile obtinute din Romania de nerezidentiCe operatiuni efectuam pentru compensarea unor creante fiscale restante la bugetul local?Care este regimul fiscal al dividendelor incasate din strainatate?Cifra de afaceri pe alt cod CAEN. Ce consecinte exista pentru societate?ORDIN AL ANAF AUTORITATEA NATIONALA A VAMILOR Nr. 3.003 din 2009 Pentru aprobarea Normelor tehnice privind autorizarea utilizarii de proceduri simplificate in cadrul regimului de tranzitUltimele articole
SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieCum se declara TVA-ul de import in SAF-TTAXE SI IMPOZITE 2024. La ce sa te astepti anul acestaManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziContabilitatea unui complex hotelier. Inregistrari contabile specifice, utile oricarui contabilArticole similare
Plafonare operatiuni prin caserie. Cum procedam tinand cont de Legea 70/2015?Buletin informativ: Noutati legislative si modificarile recente din Codul fiscalA fost aprobat Sistemul de raportare contabila a operatorilor economiciCe modificari a adus OUG 79/2014 Legii Contabilitatii?LEGE - privind activitatea de emitere de moneda electronicaUltimele articole
Case de marcat electronice dotate cu POS. ONG-urile au aceasta obligatie?Modificari in privinta TVA aduse prin Legea 33/2024Legea 296/2023. Vezi TOATE modificarile aduse plafoanelor de incasari si plati in numerarPFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINEGuvernul modifica Legea privind Fondul de garantare a asiguratilor. Plafonul maxim de garantare va fi majorat la 500.000 leiArticole similare
A fost publicata LEGEA 70/2015 privind plafonarea operatiunilor in numerar si modificarea OUG 193/2002MFP a publicat proiectul privind platile in numerar intr-o noua forma. Noi plafoane!Articole similare
Noi masuri CE: COMERTUL CU AMANUNTUL si consultare privind practicile comerciale neloialeFirma ce produce si monteaza tamplarie PVC la domiciliul clientului. Taiem chitanta sau bon fiscal?Firmele vor avea aparate de marcat modificate. Noile reglementari OUG 91/2014OUG 1/2020: Dotarea cu aparate de marcat a automatelor comerciale a fost amanata oficial!Raport insolventa firme la sfarsit de anUltimele articole
Firme care factureaza catre persoane juridice. Au obligativitatea de a achizitiona case de marcat?Firme care activeaza online. Cum se face incasarea valorii marfurilor vandute pe internet?Finantare de peste 1 miliard de lei pentru firme, prin IMM INVEST si AGRO IMM INVEST, in prima luna de la lansarea programelorImplicatii fiscale pentru activitatile exceptate de la obligatia dotarii cu AMEFObligativitate utilizare AMEF in cazul livrarii bunurilor si incasarii lor la domiciliul persoanelor fiziceAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"