Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

MFP a publicat proiectul privind platile in numerar intr-o noua forma. Noi plafoane!

de InfoTva.ro la 21 Mar. 2014 Exclusiv
Tags: mfp, proiect lege, plati numerar, bunuri imobile, autoturisme, plafonul, platile fragmentate

Bunurile imobile si autoturismele vor putea fi achitate si in numerar, insa in limita a unui plafon de 10.000 lei, potrivit noii forme a proiectului republicat de MFP la 19 martie. Redam mai jos proiectul de lege pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata.




Capitolul I - Masuri pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar

Art. 1 -(1) Operatiunile de incasari si plati efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica de la/catre oricare din aceste categorii de persoane, se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar, definite potrivit legii.

 (2) Prevederile prezentului capitol  nu se aplica institutiilor de credit, institutiilor emitente de moneda electronica autorizate de Banca Nationala a Romaniei, institutiilor care presteaza servicii de plata si care sunt autorizate de Banca Nationala a Romaniei sau autorizate in alt stat membru al Uniunii Europene si notificate catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit legii, institutiilor financiare nebancare si entitatilor care efectueaza operatiuni de schimb valutar, definite potrivit legii, pentru operatiunile specifice activitatii pentru care acestea au fost autorizate.   
               
(3) Prevederile prezentului capitol se aplica si operatiunilor de incasari si plati in valuta efectuate pe teritoriul Romaniei. incadrarea in plafoanele prevazute de prezentul capitol se efectueaza in functie de cursul de schimb valutar, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, de la data efectuarii operatiunilor de incasari sau plati.
Agricultura. Noutati fiscal-contabile
Agricultura. Noutati fiscal-contabile

Vezi detalii

PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri

Vezi detalii

Manualul Contabilului Incepator
Manualul Contabilului Incepator

Vezi detalii


Art.2 - in sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:

a) incasare fragmentata- fractionarea sumei de incasat in mai multe transe, pentru a evita plafonul de incasare in numerar stabilit prin lege
b) plata fragmentata - fractionarea sumei de plata in mai multe transe, pentru a evita plafonul de plata in numerar stabilit prin lege
c) magazin de tipul cash&carry - magazin care realizeaza comert de tipul cash&carry, astfel cum este definit la art.4, lit.e) din Ordonanta Guvernului nr.99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare

 Art.3 - (1) Prin exceptie de la prevederile art.1, alin.(1), se pot efectua operatiuni de incasari si plati in numerar, in urmatoarele conditii:

a) incasari de la persoanele prevazute la art.1, alin.(1) in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei de la o persoana ;

b)  incasari efectuate de catre magazinele de tipul Cash&Carry, care sunt organizate  si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, de la persoanele prevazute la art.1, alin.(1) in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoana;

c) plati catre persoanele prevazute la art.1, alin. (1), in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei/ persoana, dar nu mai mult de un plafon total de 10.000 lei/zi ;

d) plati catre magazinele de tipul Cash&Carry care sunt organizate  si functioneaza in baza legislatiei in vigoare,  in limita unui plafon zilnic total de 10.000 lei;

e) plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare.

(2) Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar de la beneficiari pentru facturile a caror valoare este mai mare de 5.000 lei si, respectiv, de 10.000 lei in cazul magazinelor de tipul Cash&Carry, precum si fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii a caror valoare este mai mare de 5.000 lei, respectiv de 10.000 lei.
(3)  Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii pentru facturile a caror valoare este mai mare de 5.000 lei si, respectiv de 10.000 lei catre magazinele de tipul Cash&Carry . Persoanele prevazute la art.1, alin.(1), pot achita facturile cu valori care depasesc plafonul de 5.000 lei, catre furnizorii de bunuri si servicii, respectiv de 10.000 lei catre magazinele de tipul Cash&Carry, astfel: 5.000 lei/10.000 lei in numerar, suma care depaseste acest plafon putand fi achitata numai prin instrumente de plata fara numerar.

(4) La data acordarii avansurilor spre decontare, sumele aferente intra in calculul plafonului zilnic prevazut la alin. (1), lit. c) sau d), dupa caz.

Art.4 - (1) Operatiunile de incasari in numerar efectuate de persoanele prevazute la art.1, alin. (1), de la persoane fizice, reprezentand cesiuni de creante, primirea de imprumuturi sau alte finantari se efectueaza in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei de la o persoana. Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar de la o persoana pentru tranzactiile prevazute in prezentul alineat cu o valoare mai mare de 5.000 lei, precum si fragmentarea tranzactiilor.     

(2) Operatiunile de incasare in numerar efectuate de persoanele prevazute la art.1, alin. (1), de la persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari de bunuri sau a unor prestari de servicii se pot efectua in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoana. Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii cu o valoare mai mare de 10.000 lei, precum si fragmentarea unei livrari de bunuri sau a unei prestari de servicii cu valoare mai mare de 10.000 lei.

(3) Prevederile alin.(2) nu se aplica in cazul livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii care se efectueaza cu plata in rate, in conditiile in care intre persoanele prevazute la art.1, alin.(1) si persoanele fizice sunt incheiate contracte de vanzare-cumparare cu plata in rate,  conform legii.
(4) Operatiunile de plati in numerar efectuate de persoanele prevazute la art.1, alin. (1) catre persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si restituiri de imprumuturi sau alte finantari se efectueaza cu incadrarea in plafonul zilnic de 5.000 lei catre o persoana. Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre o persoana, pentru tranzactiile mai mari de 5.000 lei.

Art.5 - Plafoanele limita prevazute de prezentul capitol nu se aplica de catre persoanele prevazute la art.1, alin.(1), pentru urmatoarele operatiuni:

a) depunerea de numerar in conturile deschise la institutiile de credit sau la institutiile care presteaza servicii de plata si care sunt autorizate de Banca Nationala a Romaniei;
b) plata cheltuielilor de deplasare in interes de serviciu, in limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a indemnizatiei si a cazarii pe timpul deplasarii, precum si a cheltuielilor neprevazute, efectuate in acest sens;
c) plata in numerar a impozitelor, taxelor, contributiilor, amenzilor si a altor obligatii datorate bugetului general consolidat al statului;
d) retragerea de numerar din conturi deschise la institutiile de credit sau la institutiile care presteaza servicii de plata si care sunt autorizate de Banca Nationala a Romaniei pentru plata salariilor si a altor drepturi de personal prevazute de lege si pentru alte operatiuni de plati efectuate catre persoanele fizice, altele decat cele de la art.4, alin. (4).

e) retragerea de numerar de la ATM -uri.

f) transferarea de sume prin intermediul institutiilor care presteaza servicii de plata autorizate de Banca Nationala a Romaniei sau autorizate in alt stat membru al Uniunii Europene si notificate catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit legii.
Art.6 - Este interzisa acordarea oricaror avantaje clientilor, de catre persoanele prevazute la art.1, alin. (1), pentru efectuarea de plati in numerar.

Art.7 - in cazul persoanelor prevazute la art.1, alin.(1) care au organizate mai multe casierii, plafoanele prevazute la art.3, alin.(1), lit.a) si la art.4, alin.(1)  si (2) sunt aplicabile pe fiecare casierie in parte.

Art.8 - Sucursalele si alte sedii secundare ale persoanelor juridice care au casierie proprie si/sau cont deschis la o institutie de credit,  aplica in mod corespunzator prevederile prezentului capitol.

Art.9 - (1) in cazul persoanelor prevazute la art.1, alin.(1), pentru facturile stornate, aferente bunurilor returnate si/sau serviciilor care nu au fost prestate, cu valori mai mari de 5.000 lei, respectiv 10.000 lei in cazul magazinelor de tipul Cash&Carry, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata  astfel: 5.000 lei, respectiv, 10.000 lei in numerar, sumele care depasesc aceste plafoane putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar.

(2) in cazul returnarii de bunuri de catre persoanele fizice si, respectiv, neprestarii de servicii catre persoanele fizice, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata in numerar in limita a 10.000 lei, sumele care depasesc acest plafon putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar.  Prin exceptie de la prevederile acestui alineat, in cazul in care, la data restituirii, persoanele fizice declara pe propria raspundere ca nu mai detin cont bancar, restituirea se poate face integral in numerar, indiferent de nivelul sumei care trebuie restituite.

Art.10  -  Operatiunile de incasari si plati in numerar intre persoane fizice,  altele decat operatiunile de incasari si plati realizate prin intermediul institutiilor care presteaza servicii de plata autorizate de Banca Nationala a Romaniei sau autorizate in alt stat membru al Uniunii Europene si notificate catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit legii, efectuate ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra unor bunuri sau drepturi, a prestarii de servicii, precum si cele reprezentand acordarea/restituirea de imprumuturi, se pot efectua in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei/tranzactie. Sunt interzise incasarile si platile fragmentate in numerar pentru tranzactiile mai mari de 10.000 lei, precum si fragmentarea unei tranzactii  mai mari de 10.000 lei .

    Art. 11 - (1) Se interzice entitatilor prevazute la art. 1, alin. (2) sa elibereze persoanelor prevazute la art. 1, alin. (1) si art.8, sume in numerar peste plafonul stabilit la art. 3, alin. (1), lit.c), pe fiecare persoana si tranzactie, cu exceptia operatiunilor prevazute la art. 5.

(2) Este interzisa entitatilor prevazute la art.1, alin.(1) si art.8 fragmentarea solicitarilor de eliberare de numerar care conduce la depasirea plafonului prevazut la art.3, alin.(1), lit.c).

(3) Persoanele prevazute la art.1, alin.(1) pot transfera sume din contul lor in contul persoanelor fizice, in baza documentelor justificative legale prezentate de platitori.

Art. 12 - (1) Nerespectarea prevederilor art. 3, 4, 7,  9 si 10 constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, si se sanctioneaza, prin derogare de la prevederile art.8 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,  cu amenda de 25% din suma incasata/ platita care depaseste plafonul stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operatiune, dar nu mai putin de 100 lei.

(2) Nerespectarea prevederilor art. 6 si art.11 alin. (1) si (2)  constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 4.500 lei.

Art. 13 - Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art.12 se efectueaza de catre organele Ministerului Finantelor Publice, ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si unitatilor sale subordonate,  conform competentelor.

Art. 14 - Contraventiilor prevazute la art.12 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare..

 Capitolul II - Modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.250/2003, cu modificarile ulterioare

 Art.15 - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 942 din  23 decembrie 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.250/2003 cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Dupa articolul 1, se introduce un nou articol, art. 11, cu urmatorul cuprins:

Art.11 - (1) in sensul prezentei ordonante de urgenta, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) institutia acceptanta - institutie de credit sau o institutie financiara nebancara care ofera comerciantilor acceptanti servicii de acceptare la plata a cardurilor si/sau a instrumentelor de plata de tip moneda electronica, in baza unui contract incheiat in prealabil intre aceasta si comerciantul acceptant, precum si servicii de eliberare de numerar la ghiseele sale si in reteaua proprie de terminale ale detinatorilor. in cazul instrumentelor de plata electronica de tipul cardului, institutia acceptanta poate fi si emitentul instrumentului de plata;

b) institutia emitenta - institutie de credit sau o institutie financiara nebancara care emite si pune la dispozitie detinatorului un instrument de plata electronica, pe baza unui contract incheiat cu acesta;
c) card comercial - card de plata emis unor operatori economici, unor entitati din sectorul public sau unor persoane fizice care desfasoara o activitate independenta de natura economica a carui utilizare este limitata la cheltuielile legate de activitatea desfasurata;

d) comision interbancar - comisionul platit, in mod direct sau indirect, pentru fiecare operatiune intre prestatorul de servicii de plata al platitorului si cel al beneficiarului care participa la operatiunea de plata cu cardul sau pe baza de card;

e)  comision de servicii percepute comerciantilor - comisionul platit acceptantului de catre beneficiarul platii pentru fiecare operatiune, cuprinzand comisionul interbancar, comisionul pentru sistemul de plata si procesare si marja acceptantului;

f) beneficiar al platii - destinatar preconizat al fondurilor care au facut obiectul unei operatiuni de plata;

g) sistem tripartit de plata cu cardul -  sistemul de plata prin carduri in care functiile de emitere si acceptare sunt integrate intr-o singura institutie financiara care este si proprietarul sistemului. Atunci cand un sistem tripartit de plata cu cardul autorizeaza alti prestatori de servicii de plata sa emita si/sau sa accepte carduri de plata, acesta este considerat ca fiind un sistem cvadripartit de plata cu cardul si se va supune prevederilor prezentei legi".

2. Dupa articolul 2, se introduc trei noi articole, art. 21- 23, cu urmatorul cuprins:

"Art.21 -Institutiile emitente nu pot aplica institutiilor acceptante comisioane interbancare mai mari de 0,2% din valoarea fiecarei operatiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de debit, respectiv comisioane interbancare mai mari de 0,3% din valoarea fiecarei operatiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de credit.

"Art.22 - Acordurile dintre institutiile acceptante si beneficiarii platilor vor contine informatii detaliate referitoare la valoarea comisioanelor pentru serviciile prestate acestora, a comisioanelor interbancare, precum si a comisioanelor suplimentare aplicate in functie de marca si categoria respectivelor carduri de plata.

 "Art.23 - (1) Prevederile  art. 21 si 22 se aplica institutiilor emitente si institutiilor acceptante din Romania.
(2) Prevederile  art. 21 si 22 nu se aplica operatiunilor cu carduri comerciale, retragerilor de numerar de la bancomate si operatiunilor cu carduri emise de sisteme tripartite de plata cu cardul.."
      3. Dupa alineatul 2 al articolului 3 se introduc doua noi alineate, alin. 21 si 22  cu urmatorul cuprins:

 "(21) Prin derogare de la prevederile art.8 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,  constituie contraventie si se sanctioneaza, cu amenda de la 10.000 lei la 200.000 lei,  nerespectarea prevederilor art.21 si 22.
 (22)  Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 7.500 lei nerespectarea prevederilor art.1, alin.(3)."

4. Alineatul (4) al articolului 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) Contraventiilor prevazute la alin. (1), (2), (21) si (22) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001."

    Capitolul III -  Dispozitii tranzitorii si finale

Art.16 - (1) Capitolul I intra in vigoare la 30 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I .Sanctiunile prevazute se aplica faptelor savarsite dupa data intrarii in vigoare a acestuia.
    (2) Prevederile capitolului I nu se aplica contractelor incheiate anterior intrarii in vigoare a prezentei legi.

Art.17 - La data intrarii in vigoare a Capitolului I se abroga prevederile Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, nr.24 din 31 ianuarie 1996, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.131/1996,  cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 18. Prevederile art. 15 intra in vigoare la 6 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, aplicandu-se inclusiv acordurilor in derulare.

            Art. 19. - in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, prin hotarare a Guvernului se modifica si se completeaza Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1253/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 790 din 10 noiembrie 2003.

 

PESEDINTELE
CAMEREI  DEPUTATILOR
Valeriu Stefan Zgonea

    PRESEDINTELE
SENATULUI
George Crin Laurentiu Antonescu



Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "MFP a publicat proiectul privind platile in numerar intr-o noua forma. Noi plafoane!":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016