Tags: legea minelor, ministrul econimiei, proiect de lege aprobat
Proiectul Legii Minelor se afla in dezbatere publica, reaminteste Ministrul Economiei, care ii indeamna pe toti cei interesati sa comunice institutional propunerile de imbunatatire a textului legii.
Proiectul Legii Minelor este publicat in Transparenta decizionala pe site-ul Ministerului Economiei si este rezultat in urma lucrarilor grupului de lucru inter-institutional, se arata intr-un comunicat al institutiei.
Extras din Proiectul de Lege
Proiectul de Lege privind Legea minelor poate fi consultat integral AICI >>
Art. 1
(1) Resursele minerale situate pe teritoriul si in subsolul tarii si al platoului continental in zona economica exclusiva a Romaniei din Marea Neagra, delimitate conform principiilor dreptului international si reglementarilor din conventiile internationale la care Romania este parte, fac obiectul exclusiv al proprietatii publice si apartin statului roman.
(2) Legea asigura maxima transparenta activitatilor miniere si concurenta loiala, fara discriminare intre formele de proprietate, originea capitalului si nationalitatea operatorilor.
(...)
Art. 3
Resursele minerale de interes public national sunt acelea care corespund urmatoarelor criterii:
a) sustin dezvoltarea infrastructurii nationale;
b) contribuie la asigurarea independentei energetice a tarii;
c) contribuie la dezvoltarea economica nationala.
(...)
Art. 8
(1) Ministerele de resort abilitate pentru aplicarea dispozitiilor prezentei legi sunt urmatoarele:
a) Ministerul Economiei;
b) Ministerul Energiei;
(2) Ministerele abilitate pentru avizarea dispozitiilor prezentei legi sunt urmatoarele:
c) Ministerul Mediului;
d) Ministerul Apelor si Padurilor;
e) Ministerul Culturii si Identitatii Nationale;
f) Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice.
(...)
Art. 17
(1) Orice persoana juridica poate deveni concesionarul unei activitati de explorare/exploatare a resurselor minerale, daca dovedeste ca detine capacitatea tehnica si financiara pentru a executa programul propus de lucrari, care sta la baza contractului de concesiune, acesta fiind acordat, in conformitate cu prevederile prezentei legi.
(...)
Extras din Expunerea de motive
Tot in Transparenta Decizionala a fost publicata si expunerea de motive a proiectului de Lege, din care am extras, in cele ce urmeaza, principalele schimbari preconizate.
Principalele schimbari preconizate, precizate in Expunerea de motive (care poate fi citita integral AICI) sunt
1. Au fost introduse o serie de masuri de natura sa garanteze atat in prezent, cat si in viitor respectarea unor principii de baza, de etica, responsabilitate si transparenta, de natura sa ofere cetateanului linistea si siguranta necesare, sa descurajeze practicile ilegale, imorale sau periculoase in industria extractiva si sa favorizeze exploatarea sigura, eficienta si profitabila a resurselor naturale ale tarii noastre.
2. Beneficiile sociale ale acestui proiect de act normativ sunt ample, acesta raspunzand unei nevoi identificate in societate pentru o mai buna informare si un mai bun control asupra gestiunii resurselor naturale nationale, precum si pentru o mai mare siguranta in ceea ce priveste practicile de exploatare a resurselor utilizate. Prin prezentul proiect, cetateanul capata un cuvant de spus in acordarea permiselor de prospectiune si a contractelor de concesiune de explorare/exploatare a resurselor naturale si este pus la adapost de exproprieri abuzive si de practici de exploatare daunatoare sanatatii si mediului inconjurator. Mai mult, prin masurile propuse, locurile de munca create prin proiectele de exploatare a resurselor naturale nationale vor fi sustenabile, accentul va fi pe dezvoltarea durabila a comunitatilor din zonele de exploatare, iar in urma incheierii proiectului, cei care au lucrat in cadrul sau vor fi recalificati si reinserati pe piata muncii.
3. Stabileste proceduri simplificate de acordare a contractelor de concesiune pentru exploatare, cu luarea tuturor masurilor pentru ca operatorii economici odata ce primesc aceste contracte sa-si desfasoare activitatea respectand tehnologiile de exploatare miniera si instituie obligatii exprese referitoare la refacerea mediului afectat de activitati miniere efectuate in perimetrul de exploatare.
4. Se introduc prevederi cu privire la procedura de ofertare si stabilirea unor obligatii noi pentru operatorii din domeniu, respectiv stabilirea unor obligatii exprese privind refacerea mediului afectat de lucrarile miniere, precum si prevederi referitoare la unele aspecte legate de executarea activitatilor miniere.
5. Se reglementeaza redeschiderea exploatarilor miniere pentru care a fost emisa o hotarare a Guvernului privind aprobarea conservarii, inchiderii, ecologizarii si monitorizarii postinchidere. In ansamblul sau masura de redeschidere a unor mine cu activitatea sistata prin hotarari ale Guvernului descarca partial sau total statul roman de cheltuieli pentru ecologizare cu posibil impact transfrontalier, cheltuieli cu protectia mediului, ce au ca scop final redarea unor mari suprafete de teren in circuitul economic si tot ceea ce insemna regenerarea socio-economica a comunitatilor invecinate, reintegrarea peisagistica a zonelor si refacerea bio-diversitatii.
Impactul macroeconomic in redeschiderea minelor cu activitate incetata si aprobata prin hotarari ale Guvernului se poate cuantifica prin:
A.) Beneficii directe: taxele, impozitele si contributiile aferente desfasurarii activitatilor de exploatare miniera sunt proportionale cu valorile mari ale investitiilor necesare, contribuind semnificativ la bugetul general consolidat al statului, precum si la bugetele locale.
B.) Beneficii indirecte: reintegrarea in circuitul economic a fortei de munca disponibile pe plan local, regional si poate national - se recomanda coroborarea si cu politici de stimulare, dezvoltarea industriei orizontale jurul activitatii de exploatare, dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea altor segmente ale economiei care pot utiliza materiile prime extrase, obligatia reabilitarii mediului care va trece partial sau total de la statul roman la noul concesionar.
6. Intareste disciplina privind protectia mediului, responsabilizeaza concesionarii, consolideaza garantia pentru refacerea mediului ca o masura asiguratorie ca poluatorul va fi implicat direct in activitati de protectie si refacere a mediului.
7. S-au detaliat modalitatile de dobandire a dreptului de folosinta asupra suprafetelor de teren unde vor fi desfasurate activitati miniere de la persoane sau autoritati, inclusiv prin expropriere.
8. Se instituie obligativitatea de cercetare arheologica preventiva a terenurilor cu patrimoniu arheologic reperat situate in cadrul perimetrelor de exploatare aferente proiectelor miniere de interes public national. Astfel aceasta se va realiza anterior solicitarii autorizatiei de construire pentru terenurile respective. De asemenea, in cazul evidentierii intamplatoare de patrimoniu arheologic pe parcursul derularii lucrarilor aferente proiectelor miniere, lucrarile de construire in zona/perimetrul cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator se suspenda in vederea efectuarii de cercetari arheologice.
9. Se instituie modalitatile de reducere sau extindere a perimetrului minier precum si conditiile de refacere a mediului in aceste cazuri.
10. Se reglementeaza efectuarea activitatilor miniere in zona cailor navigabile si in zona economica exclusiva a Romaniei in Marea Neagra si pe platoul continental al Marii Negre aferent Romaniei, potrivit prevederilor Conventiei Natiunilor Unite asupra dreptului marii (UNCLOS), incheiata la Montego Bay (Jamaica) la 10 decembrie 1982 si ratificata de Romania prin Legea nr. 110/1996 privind ratificarea Conventiei Natiunilor Unite asupra dreptului marii, incheiata la Montego Bay (Jamaica) la 10 decembrie 1982, si aderarea la Acordul 2 referitor la aplicarea partii a XI -aa Conventiei Natiunilor Unite asupra dreptului marii, incheiat la New York la 28 iulie 1994;
11. Se instituie obligatia in sarcina titularului contractului de concesiune sa utilizeze tehnologii recunoscute, la momentul autorizarii, ca fiind printre cele mai bune disponibile la nivel industrial, si sa ia toate masurile necesare pentru a respecta limitele prevazute de lege cu privire la deseuri periculoase si emisii, astfel incat sa fie prevenite accidentele care pot afecta ecosistemele naturale si antropice
12. Se instituie in sarcina titularului contractului de conceesiune obligatia sa acopere integral costurile oricaror accidente ecologice, in conformitate cu prevederile Directivei Parlamentului European si a Consiliului 2004/35/CE din 21 aprilie 2004 privind raspunderea pentru mediul inconjurator in legatura cu prevenirea si repararea daunelor aduse mediului, ale legislatiei in vigoare, precum si ale acordurilor, tratatelor si conventiilor internationale la care Romania este parte.
13. Se stabileste durata unui contract de concesiune de explorare la 4 ani cu posibilitatea de prelungire de 2 ani si in cazuri exceptionale de inca 2 ani pentru motive care nu sunt din vina titularului.
14. Se stabileste durata contractelor de concesiune pana la max 49 de ani.
15. S-au reglementat suprafetele maxime pe care se poate acorda contractul de concesiune de explorare, in vederea impiedicarii blocararii unor suprafete mari de teren de catre un singur operator.
16. Se instituie posibilitatea continuarii activitati miniere pentru societatile aflate in procedura de insolventa, prin pastrarea licentei in cadrul unui program de reorganizare.
Potrivit prevederilor legale, toate propunerile, sugestiile si opiniile privind actul normativ se primesc la adresa de e-mail: dezbateri_publice@economie.gov.ro.
Ministrul Economiei Niculae Badalau anunta ca asteapta si chiar incurajeaza trimiterea de observatii si propuneri pentru imbunatatirea textului Legii. “Sunt un om deschis mereu dialogului, asa cum este si Ministerul Economiei. Ii indemn pe toti cei care au observatii si propuneri despre cum putem sa imbunatatim acest proiect de lege sa ne comunice punctul lor de vedere si ii asigur ca vom analiza cu atentie toate propunerile care ne sunt trimise. Cred cu tarie ca in cazul unei asemenea legi trebuie sa cantarim cu atentie si cu ratiune toate argumentele, pentru a putea promova cea mai buna forma a legii pentru economia si pentru societatea romaneasca”, sustine Ministrul Economiei, Niculae Badalau, citat in comunicatul de presa amintit la inceputul acestui material.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Scoatere din evidenta marfuri degradate
Intrebare:
Va rugam frumos o solutie la urmatorul caz: Un SRL cu activitate de comert import bijuterii de argint/bronz si vanzare catre SRL-URI din ROMANIA detine in stoc produse deteriorate, ruginite, nevandabile, care este posibilitatea LEGALA de scoatere a acestora din gestiune in urma inventarierii si ce documente legale se intocmesc in acest scop. Ce tratament fiscal suporta acest aspect din punct de vedere al TVA si IMPOZIT PROFIT si ce alte NORME LEGALE cu privire la scazaminte se pot...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<TVA pentru servicii de publicitate online din UE
Intrebare:
Suntem o societate cu cod caen 8559 alte forme de invatamnt – activitate scutita de tva -Opera?iuni scutite de tax?, ART. 292 - Scutiri pentru anumite activit??i de interes general ?i scutiri pentru alte activit??i, litera f)
Noi platim in fiecare luna publicitate pentru google si facebook.
Cred ca ar fi servicii prestate electronic de catre ei.
Avem o obligatie de a plati TVA la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Calculul penalitatilor dupa incetarea contractului de furnizare apa si canalizare
Intrebare:
Suntem un operator de servicii publice de alimentare cu apa si canalizare.
Avem situatii in care anumite contracte cu utilizatorii se inchid din diverse motive cum ar fi: proprietar decedat, chirias de primarie caruia i s-a incheiat contractul de inchiriere si a fost evacuat, locuinta abandonata, proprietar in inchisoare, La momentul in care relatia contractuala a incetat, pe locatia respectiva au ramas creante neachitate. In situatia prezentata operatorul are...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Receptionare marfuri din Germania fara factura
Intrebare:
In 31 iulie am primit un transport cu materie prima de la un furnizor din UE (Germania) in valoare de 5100 euro. Materia prima s-a receptionat la inceputul lunii august 2025 dar din pacate, pana la data prezentei nu s-a primit factura fiscala de la furnizor, desi ea a fost solicitata in repetate randuri! Va rog sa ne ajutati sa intelegem ce ar trebui sa facem in acest caz, este societatea cumparatoare nevoita sa faca autofactura pana in data de 15 august pentru materia prima...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<