Tags: legea minelor, ministrul econimiei, proiect de lege aprobat
Proiectul Legii Minelor se afla in dezbatere publica, reaminteste Ministrul Economiei, care ii indeamna pe toti cei interesati sa comunice institutional propunerile de imbunatatire a textului legii.
Proiectul Legii Minelor este publicat in Transparenta decizionala pe site-ul Ministerului Economiei si este rezultat in urma lucrarilor grupului de lucru inter-institutional, se arata intr-un comunicat al institutiei.
Extras din Proiectul de Lege
Proiectul de Lege privind Legea minelor poate fi consultat integral AICI >>
Art. 1
(1) Resursele minerale situate pe teritoriul si in subsolul tarii si al platoului continental in zona economica exclusiva a Romaniei din Marea Neagra, delimitate conform principiilor dreptului international si reglementarilor din conventiile internationale la care Romania este parte, fac obiectul exclusiv al proprietatii publice si apartin statului roman.
(2) Legea asigura maxima transparenta activitatilor miniere si concurenta loiala, fara discriminare intre formele de proprietate, originea capitalului si nationalitatea operatorilor.
(...)
Art. 3
Resursele minerale de interes public national sunt acelea care corespund urmatoarelor criterii:
a) sustin dezvoltarea infrastructurii nationale;
b) contribuie la asigurarea independentei energetice a tarii;
c) contribuie la dezvoltarea economica nationala.
(...)
Art. 8
(1) Ministerele de resort abilitate pentru aplicarea dispozitiilor prezentei legi sunt urmatoarele:
a) Ministerul Economiei;
b) Ministerul Energiei;
(2) Ministerele abilitate pentru avizarea dispozitiilor prezentei legi sunt urmatoarele:
c) Ministerul Mediului;
d) Ministerul Apelor si Padurilor;
e) Ministerul Culturii si Identitatii Nationale;
f) Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice.
(...)
Art. 17
(1) Orice persoana juridica poate deveni concesionarul unei activitati de explorare/exploatare a resurselor minerale, daca dovedeste ca detine capacitatea tehnica si financiara pentru a executa programul propus de lucrari, care sta la baza contractului de concesiune, acesta fiind acordat, in conformitate cu prevederile prezentei legi.
(...)
Extras din Expunerea de motive
Tot in Transparenta Decizionala a fost publicata si expunerea de motive a proiectului de Lege, din care am extras, in cele ce urmeaza, principalele schimbari preconizate.
Principalele schimbari preconizate, precizate in Expunerea de motive (care poate fi citita integral AICI) sunt
1. Au fost introduse o serie de masuri de natura sa garanteze atat in prezent, cat si in viitor respectarea unor principii de baza, de etica, responsabilitate si transparenta, de natura sa ofere cetateanului linistea si siguranta necesare, sa descurajeze practicile ilegale, imorale sau periculoase in industria extractiva si sa favorizeze exploatarea sigura, eficienta si profitabila a resurselor naturale ale tarii noastre.
2. Beneficiile sociale ale acestui proiect de act normativ sunt ample, acesta raspunzand unei nevoi identificate in societate pentru o mai buna informare si un mai bun control asupra gestiunii resurselor naturale nationale, precum si pentru o mai mare siguranta in ceea ce priveste practicile de exploatare a resurselor utilizate. Prin prezentul proiect, cetateanul capata un cuvant de spus in acordarea permiselor de prospectiune si a contractelor de concesiune de explorare/exploatare a resurselor naturale si este pus la adapost de exproprieri abuzive si de practici de exploatare daunatoare sanatatii si mediului inconjurator. Mai mult, prin masurile propuse, locurile de munca create prin proiectele de exploatare a resurselor naturale nationale vor fi sustenabile, accentul va fi pe dezvoltarea durabila a comunitatilor din zonele de exploatare, iar in urma incheierii proiectului, cei care au lucrat in cadrul sau vor fi recalificati si reinserati pe piata muncii.
3. Stabileste proceduri simplificate de acordare a contractelor de concesiune pentru exploatare, cu luarea tuturor masurilor pentru ca operatorii economici odata ce primesc aceste contracte sa-si desfasoare activitatea respectand tehnologiile de exploatare miniera si instituie obligatii exprese referitoare la refacerea mediului afectat de activitati miniere efectuate in perimetrul de exploatare.
4. Se introduc prevederi cu privire la procedura de ofertare si stabilirea unor obligatii noi pentru operatorii din domeniu, respectiv stabilirea unor obligatii exprese privind refacerea mediului afectat de lucrarile miniere, precum si prevederi referitoare la unele aspecte legate de executarea activitatilor miniere.
5. Se reglementeaza redeschiderea exploatarilor miniere pentru care a fost emisa o hotarare a Guvernului privind aprobarea conservarii, inchiderii, ecologizarii si monitorizarii postinchidere. In ansamblul sau masura de redeschidere a unor mine cu activitatea sistata prin hotarari ale Guvernului descarca partial sau total statul roman de cheltuieli pentru ecologizare cu posibil impact transfrontalier, cheltuieli cu protectia mediului, ce au ca scop final redarea unor mari suprafete de teren in circuitul economic si tot ceea ce insemna regenerarea socio-economica a comunitatilor invecinate, reintegrarea peisagistica a zonelor si refacerea bio-diversitatii.
Impactul macroeconomic in redeschiderea minelor cu activitate incetata si aprobata prin hotarari ale Guvernului se poate cuantifica prin:
A.) Beneficii directe: taxele, impozitele si contributiile aferente desfasurarii activitatilor de exploatare miniera sunt proportionale cu valorile mari ale investitiilor necesare, contribuind semnificativ la bugetul general consolidat al statului, precum si la bugetele locale.
B.) Beneficii indirecte: reintegrarea in circuitul economic a fortei de munca disponibile pe plan local, regional si poate national - se recomanda coroborarea si cu politici de stimulare, dezvoltarea industriei orizontale jurul activitatii de exploatare, dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea altor segmente ale economiei care pot utiliza materiile prime extrase, obligatia reabilitarii mediului care va trece partial sau total de la statul roman la noul concesionar.
6. Intareste disciplina privind protectia mediului, responsabilizeaza concesionarii, consolideaza garantia pentru refacerea mediului ca o masura asiguratorie ca poluatorul va fi implicat direct in activitati de protectie si refacere a mediului.
7. S-au detaliat modalitatile de dobandire a dreptului de folosinta asupra suprafetelor de teren unde vor fi desfasurate activitati miniere de la persoane sau autoritati, inclusiv prin expropriere.
8. Se instituie obligativitatea de cercetare arheologica preventiva a terenurilor cu patrimoniu arheologic reperat situate in cadrul perimetrelor de exploatare aferente proiectelor miniere de interes public national. Astfel aceasta se va realiza anterior solicitarii autorizatiei de construire pentru terenurile respective. De asemenea, in cazul evidentierii intamplatoare de patrimoniu arheologic pe parcursul derularii lucrarilor aferente proiectelor miniere, lucrarile de construire in zona/perimetrul cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator se suspenda in vederea efectuarii de cercetari arheologice.
9. Se instituie modalitatile de reducere sau extindere a perimetrului minier precum si conditiile de refacere a mediului in aceste cazuri.
10. Se reglementeaza efectuarea activitatilor miniere in zona cailor navigabile si in zona economica exclusiva a Romaniei in Marea Neagra si pe platoul continental al Marii Negre aferent Romaniei, potrivit prevederilor Conventiei Natiunilor Unite asupra dreptului marii (UNCLOS), incheiata la Montego Bay (Jamaica) la 10 decembrie 1982 si ratificata de Romania prin Legea nr. 110/1996 privind ratificarea Conventiei Natiunilor Unite asupra dreptului marii, incheiata la Montego Bay (Jamaica) la 10 decembrie 1982, si aderarea la Acordul 2 referitor la aplicarea partii a XI -aa Conventiei Natiunilor Unite asupra dreptului marii, incheiat la New York la 28 iulie 1994;
11. Se instituie obligatia in sarcina titularului contractului de concesiune sa utilizeze tehnologii recunoscute, la momentul autorizarii, ca fiind printre cele mai bune disponibile la nivel industrial, si sa ia toate masurile necesare pentru a respecta limitele prevazute de lege cu privire la deseuri periculoase si emisii, astfel incat sa fie prevenite accidentele care pot afecta ecosistemele naturale si antropice
12. Se instituie in sarcina titularului contractului de conceesiune obligatia sa acopere integral costurile oricaror accidente ecologice, in conformitate cu prevederile Directivei Parlamentului European si a Consiliului 2004/35/CE din 21 aprilie 2004 privind raspunderea pentru mediul inconjurator in legatura cu prevenirea si repararea daunelor aduse mediului, ale legislatiei in vigoare, precum si ale acordurilor, tratatelor si conventiilor internationale la care Romania este parte.
13. Se stabileste durata unui contract de concesiune de explorare la 4 ani cu posibilitatea de prelungire de 2 ani si in cazuri exceptionale de inca 2 ani pentru motive care nu sunt din vina titularului.
14. Se stabileste durata contractelor de concesiune pana la max 49 de ani.
15. S-au reglementat suprafetele maxime pe care se poate acorda contractul de concesiune de explorare, in vederea impiedicarii blocararii unor suprafete mari de teren de catre un singur operator.
16. Se instituie posibilitatea continuarii activitati miniere pentru societatile aflate in procedura de insolventa, prin pastrarea licentei in cadrul unui program de reorganizare.
Potrivit prevederilor legale, toate propunerile, sugestiile si opiniile privind actul normativ se primesc la adresa de e-mail: dezbateri_publice@economie.gov.ro.
Ministrul Economiei Niculae Badalau anunta ca asteapta si chiar incurajeaza trimiterea de observatii si propuneri pentru imbunatatirea textului Legii. “Sunt un om deschis mereu dialogului, asa cum este si Ministerul Economiei. Ii indemn pe toti cei care au observatii si propuneri despre cum putem sa imbunatatim acest proiect de lege sa ne comunice punctul lor de vedere si ii asigur ca vom analiza cu atentie toate propunerile care ne sunt trimise. Cred cu tarie ca in cazul unei asemenea legi trebuie sa cantarim cu atentie si cu ratiune toate argumentele, pentru a putea promova cea mai buna forma a legii pentru economia si pentru societatea romaneasca”, sustine Ministrul Economiei, Niculae Badalau, citat in comunicatul de presa amintit la inceputul acestui material.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici
Intrebare:
In stabilirea veniturilor care intra in sfera TVA (in plafon 300.000) la un ONG care desfasoara si activitati economice, se analizeaza doar veniturile cu scop patrimonial? Adica nimic din cele cuprinse in bilant in F 20 rand 01 Venituri din activitati fara scop patrimonial - total?
In speta, ONG-ul nostru are venituri din donatii si sponsorizari precum si din venituri pentru care se datoreaza impozit spectacol (care sunt cuprinse in totalul mentionat mai sus) precum si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie apartamente in vederea revanzarii
Intrebare:
Un SRL platitor de tva si impozit pe profit avand CAEN 6810, nou infiintat, a achizitionat 2 imobile in vederea revanzarii. Momentan nu intentioneaza sa revanda aceste imobile, ci asteapta sa vada evolutia pietei (o perioada nedeterminata). La achizitie, s-a aplicat taxare inversa. Avand in vedere ca SRL nu are decat cheltuieli de intretinere ale imobilelor, este corect fiscal sa inregistreze si cheltuiala cu amortizarea, avand in vedere ca o perioada de timp nu va avea venit?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura despagubire marfa deteriorata la transport
Intrebare:
Societatea noastra a vandut marfa unui client. In timpul transportului, marfa a fost deteriorata de catre transportator (costul de transport este asigurat de catre societatea noastra avand contract cu furnizorul de transport).
Ce factura trebuie sa emit transportatorului pentru prejudiciul adus? Cum se emite aceasta factura? Ce explicatii se scriu?
Cum se face descarcarea de gestiune (mentionez ca marfa a ramas la transportator)?
Care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustarea bazei impozabile a TVA
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la Beneficiar se trece Clientul si se transmite in RO e-Factura sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<