Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Dificultatile de identificare a unor solutii corecte de aplicare a legislatiei in general si a celei din domeniul impozitului pe salarii si a contributiilor sociale, in special, sunt resimtite din plin de specialistii din cadrul societatilor angajatoare.
Dificultatile sunt generate de redactarea imprecisa a actelor normative si de lipsa de corelare a acestora si sunt totodata mentinute de imposibilitatea obtinerii unei solutii din partea administratiei la problemele ivite. in domeniul salarizarii si al obligatiilor fiscale aferente, diversitatea legislatiei aplicabile si multitudinea de autoritati competente fac ca dificultatile sa fie si mai apasatoare.
Temeiul legal pentru obtinerea unei solutii a fost cuprins in Codul de procedura fiscala prin introducerea la art. 42 a prevederilor privind solutia fiscala individuala anticipata emisa direct de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala. Dupa aproape un an de la adoptarea acestei solutii a fost aprobata Hotararea Guvernului nr. 529/2007 prin care a fost stabilita procedura de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate si a acordului de pret in avans.
Dincolo de preturile pe care ANAF le impune ca referinta pentru o solutie fiscala, nu mai putin de 1.000 de euro pentru fiecare solutie, sunt in discutie principiile consacrate de Codul fiscal si Codul de procedura fiscala pe care sistemul de emitere a unei solutii contracost le incalca.
Trebuie mai intai avute in vedere acele prevederi cuprinse in cele doua acte normative mentionate mai sus care, de aproape 4 ani, nu au beneficiat niciodata de norme metodologice de aplicare sau de sanctiuni in caz de nerespectare. Sunt acele prevederi care impun principii si prevederi menite sa protejeze individul - contribuabilul in relatia dezechilibrata de forte cu Administratia fiscala - dreptul la informare, dreptul la asistenta, dreptul de a fi tratat corect si unitar.
Rapiditatea solutionarii problemelor consta intr-un termen de 45 de zile pentru solutia fiscala anticipata, iar pentru acordul de pret de 12 luni in cazul unui acord unilateral, respectiv de 18 luni in cazul unui acord bilateral sau multilateral.
Fara a detalia continutul documentatiei necesare obtinerii celor doua acte administrative, trebuie subliniate aspectele criticabile printre care se afla si obligativitatea platii pretului la data depunerii dosarului. Termenele nu sunt limita, ci se proroga cu perioada in care sunt solicitate documente suplimentare de catre Administratia fiscala.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Asadar, poti plati 20.000 euro, iar dupa 12 luni poti primi o solutie total nesatisfacatoare si, implicit inutila, deoarece in anumite circumstante se va renunta chiar la efectuarea tranzactiei. Deosebit de important este ca indiferent de solutie si de termenul in care ea se obtine tariful platit nu se restituie.
Pretinzand un tarif pentru o operatiune care in cazul respectarii, spre exemplu, a principiului certitudinii impunerii nu se justifica, aceasta activitate nu pare decat de natura pur economica, care poate sa produca inclusiv distorsiuni concurentiale.
Revenind la principii, potrivit art. 3 lit. b) din Codul fiscal, principiul certitudinii impunerii consta in elaborarea de norme juridice clare, care sa nu conduca la interpretari arbitrare, iar termenele, modalitatea si sumele de plata sa fie precis stabilite pentru fiecare platitor, respectiv acestia sa poata urmari si intelege sarcina fiscala ce le revine, precum si sa poata determina influenta deciziilor lor de management financiar asupra sarcinii lor fiscale. Oare cum sunt protejati contribuabilii in cazul nerespectarii acestuia?
Printre principiile trecute cu vederea prin introducerea unor astfel de tarife si inexistenta unor masuri de consultare a Administratiei fiscale precise si clare se numara si cel consacrat de art. 7 alin. (5) din Codul fiscal potrivit caruia organul fiscal indruma contribuabilul in aplicarea prevederilor legislatiei fiscale. indrumarea se face fie ca urmare a solicitarii contribuabililor, fie din initiativa organului fiscal.
In acest context se pun justificate intrebari: Care este granita dintre indrumare si solutia fiscala individuala anticipata? Cine stabileste daca un punct de vedere este gratuit sau taxat cu 1.000 de euro? intrebarile pot continua punand in discutie protectia contribuabilului in fata controlului ulterior.
Cine poate garanta faptul ca, in urma inspectiei fiscale, se va aprecia ca informatiile furnizate initial la emiterea solutiei sau acordului nu au fost complete astfel ca acestea devin inutile, iar disputa se va transfera in final in instanta?
Reactiile celor vizati de aceasta procedura vor putea fi in masura sa modifice din nou aceasta prevedere din Codul de procedura fiscala asigurand acces tuturor contribuabililor, gratuit, la siguranta. Pe cand insa, fie chiar si cu astfel de imperfectiuni, vor fi create posibilitati de obtinere a unei solutii in toate domeniile, nu numai in cel strict fiscal? Pana la aceasta data, mecanismul solutiei fiscale anticipate a fost total nefunctional.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ATENTIE! Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulatDe declarat la 25 octombrieCe taxe trebuie sa platesti in Romania daca ai o afacere. Lista COMPLETAMFP: Solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursareTermen de depunere D406 pentru sectiunea Active din cadrul fisierului SAF-TUltimele articole
OUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024OUG 41/2022 privind E-Transport, modificat prin OUG 129/2024. Tabel comparativ cu schimbarileProiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAArticole similare
ANAF: Contribuabilii care nu si-au incasat la timp creantele comerciale de la institutii ale statului vor fi protejati de executare silitaActivitatea de inspectie fiscala a vizat deconturile ilegale de TVALuni, 31 ianuarie 2022, este termenul limita pentru depunerea formularului 398 ”Declaratie speciala de TVA (VAT Return One Stop)”Depune la timp Declaratia 200. Se apropie termenul limitaANAF a publicat ordinul privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mijlociiUltimele articole
Noi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilorPlafon TVA. Care sunt limitele in 2024 si obligatii la depasirea lorReminder ANAF! Duminica, 31 martie 2024, termen limita pentru depunerea Declaratiei Speciale de TVAReminder ANAF! Joi, 30 noiembrie 2023, termenul limita pentru depunerea formularului 398 -Declaratie speciala de TVAMarti, 31 octombrie 2023, termenul limita pentru depunerea formularului 398Articole similare
ANAF reaminteste care sunt obligatiile fiscale scandente ale contribuabililor pe final de 2021Noutati legislatie Fiscala 22-26 decembrie 2008 - Monitorul OficialOUG 107/2024. Accesoriile obligatiilor de plata la fondul de mediu beneficiaza de masura?ANAF pune la dispozitia contribuabililor Programul de asistenta si Nomenclatorul obligatiilor de plataFNUASS: Facilitati privind obligatiile de plataUltimele articole
Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVASe suspenda pana pe 1 septembrie 2025 obligatia de a avea CNP si cod QR pe bonurile fiscale, conform OUG 125/2024Implementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Esalonare la plata obligatii fiscale. Cum pot firmele sa beneficieze si de amnistia fiscala (OUG 107/2024)Persoanele care NU se inregistreaza in scopuri de TVA risca amenzi de pana la 1.000 leiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"