Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva
la 23 Aug. 2012 Exclusiv
Dificultatile de identificare a unor solutii corecte de aplicare a legislatiei in general si a celei din domeniul impozitului pe salarii si a contributiilor sociale, in special, sunt resimtite din plin de specialistii din cadrul societatilor angajatoare.
Dificultatile sunt generate de redactarea imprecisa a actelor normative si de lipsa de corelare a acestora si sunt totodata mentinute de imposibilitatea obtinerii unei solutii din partea administratiei la problemele ivite. in domeniul salarizarii si al obligatiilor fiscale aferente, diversitatea legislatiei aplicabile si multitudinea de autoritati competente fac ca dificultatile sa fie si mai apasatoare.
Temeiul legal pentru obtinerea unei solutii a fost cuprins in Codul de procedura fiscala prin introducerea la art. 42 a prevederilor privind solutia fiscala individuala anticipata emisa direct de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala. Dupa aproape un an de la adoptarea acestei solutii a fost aprobata Hotararea Guvernului nr. 529/2007 prin care a fost stabilita procedura de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate si a acordului de pret in avans.
Dincolo de preturile pe care ANAF le impune ca referinta pentru o solutie fiscala, nu mai putin de 1.000 de euro pentru fiecare solutie, sunt in discutie principiile consacrate de Codul fiscal si Codul de procedura fiscala pe care sistemul de emitere a unei solutii contracost le incalca.
Trebuie mai intai avute in vedere acele prevederi cuprinse in cele doua acte normative mentionate mai sus care, de aproape 4 ani, nu au beneficiat niciodata de norme metodologice de aplicare sau de sanctiuni in caz de nerespectare. Sunt acele prevederi care impun principii si prevederi menite sa protejeze individul - contribuabilul in relatia dezechilibrata de forte cu Administratia fiscala - dreptul la informare, dreptul la asistenta, dreptul de a fi tratat corect si unitar.
Rapiditatea solutionarii problemelor consta intr-un termen de 45 de zile pentru solutia fiscala anticipata, iar pentru acordul de pret de 12 luni in cazul unui acord unilateral, respectiv de 18 luni in cazul unui acord bilateral sau multilateral.
Fara a detalia continutul documentatiei necesare obtinerii celor doua acte administrative, trebuie subliniate aspectele criticabile printre care se afla si obligativitatea platii pretului la data depunerii dosarului. Termenele nu sunt limita, ci se proroga cu perioada in care sunt solicitate documente suplimentare de catre Administratia fiscala.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Asadar, poti plati 20.000 euro, iar dupa 12 luni poti primi o solutie total nesatisfacatoare si, implicit inutila, deoarece in anumite circumstante se va renunta chiar la efectuarea tranzactiei. Deosebit de important este ca indiferent de solutie si de termenul in care ea se obtine tariful platit nu se restituie.
Pretinzand un tarif pentru o operatiune care in cazul respectarii, spre exemplu, a principiului certitudinii impunerii nu se justifica, aceasta activitate nu pare decat de natura pur economica, care poate sa produca inclusiv distorsiuni concurentiale.
Revenind la principii, potrivit art. 3 lit. b) din Codul fiscal, principiul certitudinii impunerii consta in elaborarea de norme juridice clare, care sa nu conduca la interpretari arbitrare, iar termenele, modalitatea si sumele de plata sa fie precis stabilite pentru fiecare platitor, respectiv acestia sa poata urmari si intelege sarcina fiscala ce le revine, precum si sa poata determina influenta deciziilor lor de management financiar asupra sarcinii lor fiscale. Oare cum sunt protejati contribuabilii in cazul nerespectarii acestuia?
Printre principiile trecute cu vederea prin introducerea unor astfel de tarife si inexistenta unor masuri de consultare a Administratiei fiscale precise si clare se numara si cel consacrat de art. 7 alin. (5) din Codul fiscal potrivit caruia organul fiscal indruma contribuabilul in aplicarea prevederilor legislatiei fiscale. indrumarea se face fie ca urmare a solicitarii contribuabililor, fie din initiativa organului fiscal.
In acest context se pun justificate intrebari: Care este granita dintre indrumare si solutia fiscala individuala anticipata? Cine stabileste daca un punct de vedere este gratuit sau taxat cu 1.000 de euro? intrebarile pot continua punand in discutie protectia contribuabilului in fata controlului ulterior.
Cine poate garanta faptul ca, in urma inspectiei fiscale, se va aprecia ca informatiile furnizate initial la emiterea solutiei sau acordului nu au fost complete astfel ca acestea devin inutile, iar disputa se va transfera in final in instanta?
Reactiile celor vizati de aceasta procedura vor putea fi in masura sa modifice din nou aceasta prevedere din Codul de procedura fiscala asigurand acces tuturor contribuabililor, gratuit, la siguranta. Pe cand insa, fie chiar si cu astfel de imperfectiuni, vor fi create posibilitati de obtinere a unei solutii in toate domeniile, nu numai in cel strict fiscal? Pana la aceasta data, mecanismul solutiei fiscale anticipate a fost total nefunctional.
de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Votati articolul "Norme actuale ANAF: Solutia fiscala individuala anticipata":
Rating:
Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi
Rating:
Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Articole similare
Joi, 25 ianuarie 2024, termenul de depunere a unor declaratii fiscale importanteObligatii fiscale nedeclarate sau declarate incorect. Ce penalitati datoreaza CONTRIBUABILIi?Cine scapa de plata impozitului minim?Dezavantaje sistemului TVA la incasare:Codul de procedura fiscala s-a modificat. Ce ar trebui sa stim?Ultimele articole
Noutati E-Factura 2024: Sanctiunile pentru neutilizarea sistemului se aplica de la 31 maiANAF a transmis CONTRIBUABILIlor informari cu privire la raportarea facturilor in E-FacturaConcedii medicale 2024. Ce cont se utilizeaza pentru plata impozitului de 10%Impozitul auto: cum se calculeaza si unde il platestiCum a fost modificat Ordinul 2021/2021 prin Ordinul 371/2024. Tabel comparativ
Mai multe articole despre contribuabili
Articole similare
Exonerarea de raspundere in cazul neindeplinirii obligatiilor fiscaleANAF adapteaza procedura de inregistrare pentru aplicarea unor regimuri speciale si pentru declararea TVAMFP propune modificarea regimului TVA. Ce categorii de persoane beneficiaza de noile masuri?Solutionarea deconturilor negative de TVA. Prevederi valabile din 2016Sistemul TVA la incasare, anularea dreptului de deducere TVAUltimele articole
Reminder ANAF! Duminica, 31 martie 2024, termen limita pentru depunerea Declaratiei Speciale de TVAReminder ANAF! Joi, 30 noiembrie 2023, termenul limita pentru depunerea formularului 398 -Declaratie speciala de TVAMarti, 31 octombrie 2023, termenul limita pentru depunerea formularului 398E-factura, obligatorie din 2024. Tot ce trebuie sa stiiSambata, 30 septembrie 2023, termen limita pentru depunerea Declaratiei speciale de TVA
Mai multe articole despre administratia fiscala
Articole similare
Buletin informativ CECCAR: Noutati legislative din perioada 23 - 27.11.2015Formularul D8 - Cererea de acordare a esalonarii la plata- este disponibil pe site-ul ANAFObligatii 2017 pentru companii nerezidente si salariati nerezidenti sau rezidentiTotul despre domiciliul fiscal din 2016Semnatura Consultantului fiscalUltimele articole
Cum a fost modificat Ordinul 2021/2021 prin Ordinul 371/2024. Tabel comparativFime care platesc impozit pe venit. Daca raman la acelasi impozit, mai trebuie depusa D700 in 2024?Firme cu cifra de afaceri sub 500.000 euro. Poate trece prin optiune la impozit pe profit?Reminder ANAF! F3000 se va depune pana pe data de 15 mai 2024Adeverinta de venit, cazierul fiscal si certificatul de atestare fiscala pot fi obtinute fara deplasare la ANAF
Mai multe articole despre codul de procedura fiscala
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"