Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

"Dupa 25 de ani in care inechitatea, sub toate formele ei, a marcat evolutia Romaniei si a romanilor, a venit momentul sa schimbam aceasta stare de fapt, macar in domeniul fiscalittii. Stiu foarte bine ca asteptarile de la ANAF sunt foarte mari in aceasta perioada si oamenii isi doresc sa vada lucrurile schimbate peste noapte.
Din pacat, mai avem inca nevoie de rabdare, din cauza capacitatii administrative limitate. De la preluarea mandatului (aprilie 2013), am restructurat mecanismele de combatere a evaziunii fiscale iar, astazi, Antifrauda si Inspectia Fiscala scot din piata firmele fantoma si destructureaza lanturi de firme evazioniste zi de zi.
Mentalitatea privind obligativitatea emiterii bonului fiscal s-a schimbat radical. Acum a venit momentul, dupa doi ani de pregatiri laborioase, sa apasam si mai tare pedala luptei impotriva evaziunii, inclusiv pe segmentul persoanelor fizice.
Directia Verificari Fiscale din ANAF a demarat "Programul de asigurare a conformarii fiscale a persoanelor fizice cu risc fiscala" (PFRF).
Decizia a fost luata de conducerea ANAF ca urmare a analizelor de risc fiscal efectuate de Directia Verificari Fiscale asupra persoanelor fizice, in cadrul programului de asigurare a conformarii fiscale a persoanelor fizice cu averi mari (PFAM), pe baza datelor disponibile privind veniturile declarate si alocarile de fonduri (cresteri patrimoniale, achizitii, creante, cheltuieli etc.), in urma carora au fost identificate si alte persoane fizice decat cele din grupul PFAM care prezinta risc fiscal ridicat (risc de nedeclarare a unor venituri semnificative si sustragere de la plata impozitelor aferente - vezi in infograficul care insoteste acest comunicat "Filtrul 3").
In esantionul de risc PFRF intra persoanele fizice cu avere afisata semnificativa (imobile, autoturisme de lux, alte bunuri de mare valaoare, creante din creditari acordate companiilor si/sau persoanelor fizice, depuneri semnificative in conturi bancare din Romania sau din strainatate, cheltuieli personale ridicate) nejustificata de veniturile declarate.
Programul PFRF vizeaza verificarea veniturilor si a declararii acestora incepand cu anul 2011, intrucat doar pentru acestea se poate aplica atat regula de impozitare a veniturilor a caror sursa nu a fost identificata, cat si procedura de verificare, conform normelor stabilite de legiuitor. Se subliniaza faptul ca ANAF este o agentie de aplicare a legii, fara atributii in initierea si aprobarea actelor legislative.

Cartea Verde a Contabilitatii

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Care e metodologia de verificare a situatiei fiscale personale?
Potrivit prevederilor Capitolului III Dispozitii speciale privind verificarea persoanelor fizice supuse impozitului pe venit din cadrul Titlului VII Inspectia fiscala al Codului de procedura fiscala (art. 109^1 - 109^4 din OG 92/2--3, cu modificarile si completarile ulterioare) precum si ale HG 248/2011 privind aprobarea Procedurii de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate, cu modificarile si completarile ulterioare, verificarea situatiei fiscale personale a persoanelor fizice presupune parcurgerea unei serii de etape, respectiv:
- analiza de risc fiscal
- selectarea persoanelor care vor fi supuse verificarilor fiscale prealabile documentare
- verificarea prealabila documentara efectuata asupra persoanelor selectate - se desfasoara la sediul organului fiscal, fara notificarea contribuabilului, pe baza informatiilor si documentelor detinute sau obtinute de administratia fiscala;
- verificarea fiscala a persoanelor pentru care verificarea fiscala prealabila documentara a constatat existenta diferentei semnificative, in sensul legii, intre veniturile estimate pe baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate administratiei fiscale - se desfasoara impreua cu contribuabilul si cu colaborarea acestuia.
1. ANALIZA DE RISC consta in urmatoarele: activitati:
a) definirea caracteristicilor grupului persoanelor fizice cu potential risc de nedeclarare;
b) stabilirea surselor de date specifice acestui grup;
c) culegerea si formalizarea informatiilor;
d) elaborarea indicatorilor de risc specifici grupului;
e) stabilirea riscului minim acceptat de administratia fiscala;
f) procesarea si elaborarea listei persoanelor care depasesc riscul minim;
g) propuneri pentru efectuarea verificarii fiscale prealabile documentare.
Riscurile de nedeclarare se ierarhizeaza in ordinea descrescatoare a acestora, cu respectarea conditiei riscului minim acceptat de administratia fiscala, stabilit potrivit prevederilor art. 109^1 alin. (4) din Ordonanta 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca fiind o diferenta mai mare de 10%, dar nu mai putin de 50.000 lei intre veniturile estimate calculate in baza situatie fiscale personale si veniturile declarate de contribuabili sau de platitorii de venit.
Finalitatea analizei consta in procesarea si elaborarea listei persoanelor fizice care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscal (i.e. diferente semnificative intre veniturile estimate de analiza si veniturile declarate) si elaborarea propunerilor pentru efectuarea verificarii fiscale prealabile documentare.
Conform prevederilor art. 17 din Hotararea Guvernului 248/2011 privind aprobarea Procedurii de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate, selectarea persoanelor fizice ce urmeaza a fi supuse verificarii fiscale prealabile documentare se face din lista persoanelor care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscala, in functie de nivelul riscului si de capacitatea de efectuare a verificarilor fiscale prealabile documentare.
Aici puteti afla mai multe informatii privind Verificarea fiscala prealabila documentara si Verificarea fiscala (metode)!

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
SAF-T in 2023: Pot fi depuse declaratii rectificative pentru D406 in sistem? Daca da, care este termenul limita?De la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciMFP anunta cele mai importante masuri pentru sprijinirea mediului de afaceriLegea privind evaziunea fiscala s-a modificat: pedepsele noi sunt drastice!Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024Ultimele articole
Schimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700Trecere la impozit pe profit in 2025. Pana cand se depune D700 si cum se completeaza formularulIntrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulFirme care incaseaza online. Cum se declara veniturile in E-TVASAF-T, obligatoriu de la 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici. Ce perioada de gratie se aplicaArticole similare
Case de marcat electronice- ANAF reaminteste care sunt facilitatile fiscale pentru contribuabili (Legea 153/2020)OPANAF nr. 3604/2015 pentru aprobarea Instructiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de TVAProcedura revocarii accesului la serviciul de depunere on-linePatronatul caselor de marcat a solicitat ANAF reducerea numarului de documente din dosarul de atribuire a NUIANAF implementeaza noi masuri pentru fluidizarea traficului de marfuri prin birourile vamaleUltimele articole
D101 si D101 grup fiscal. Formularele au fost modificate prin Ordinul 206/2025Codul CAEN. Exista vreun termen limita pentru actualizarea lui de la 1 ianuarie 2025?Erori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Noutati legislative. 5 noutati fiscale privind TVA in 2025D205 in 2025. Precizari ANAF privind noua declaratie informativa 205Articole similare
Carta drepturilor si obligatiilor pe care le au persoanele supuse inspectiei fiscale. Ce schimba OPANAF 1162/2016?Ordin ANAF nr. 283 din 2012 - Competenta legala organ fiscal pentru VERIFICAREA SITUATIEI personaleOpANAF 1162/2016 actualizeaza Carta drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii situatiei fiscale personaleNoul proces-verbal pe care il folosesc inspectorii pentru controlul veniturilor obtinute de persoanele fiziceControale ANAF la persoanele fizice. Ce probleme au gasit inspectorii in sem. I din 2024Ultimele articole
Controale Fiscale: 15 modificari propuse de Finante printr-un nou Proiect de OUGAnulare accesorii conform OUG nr. 69/2020. Posibilitatea de acordare a amnistiei fiscale in cazul unei inspectii fiscale in cursPersoanele fizice, in vizorul ANAF! Urmeaza controaleleInspectorii fiscali au constatat venituri nedeclarate la persoane fizice de peste 119 milioane lei, de peste 30 ori mai mari decat valorile declarateANAF modifica doua formulare privind veniturile din transferul proprietatilor imobiliareArticole similare
E-Transport. Firmele care lucreaza in sistem lohn sunt OBLIGATE sa declare bunurile care nu intra in categoria celor cu risc fiscal?TABEL COMPARATIV privind Modificarile aduse Codului de Procedura Fiscala, prin Legea 30/2019E-Transport 2024: CINE are OBLIGATIA introducerii datelor cu privire la transporturi in sistemCum selecteaza ANAF persoanele fizice cu venituri mari care prezintă risc fiscal? Iata filtrele si etapele!Controale ANAF desfasurate la contribuabilii persoane fizice si juridice in luna martie 2022. Ce rezultate au avut inspectoriiUltimele articole
Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024E-Transport: Care sunt principalele noutati aduse de OUG 129/2024ANAF: 2,74 milioane lei sume stabilite suplimentar, in urma inspectiilor din luna octombrie 2024Bunuri cu RISC FISCAL RIDICAT, confiscate de DGAF. Actiunile de control continua si in perioada urmatoareRO e-Transport: Amenzile pentru neactualizarea codului UIT se dau firmei sau soferului?
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"