Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
"Dupa 25 de ani in care inechitatea, sub toate formele ei, a marcat evolutia Romaniei si a romanilor, a venit momentul sa schimbam aceasta stare de fapt, macar in domeniul fiscalittii. Stiu foarte bine ca asteptarile de la ANAF sunt foarte mari in aceasta perioada si oamenii isi doresc sa vada lucrurile schimbate peste noapte.
Din pacat, mai avem inca nevoie de rabdare, din cauza capacitatii administrative limitate. De la preluarea mandatului (aprilie 2013), am restructurat mecanismele de combatere a evaziunii fiscale iar, astazi, Antifrauda si Inspectia Fiscala scot din piata firmele fantoma si destructureaza lanturi de firme evazioniste zi de zi.
Mentalitatea privind obligativitatea emiterii bonului fiscal s-a schimbat radical. Acum a venit momentul, dupa doi ani de pregatiri laborioase, sa apasam si mai tare pedala luptei impotriva evaziunii, inclusiv pe segmentul persoanelor fizice.
Directia Verificari Fiscale din ANAF a demarat "Programul de asigurare a conformarii fiscale a persoanelor fizice cu risc fiscala" (PFRF).
Decizia a fost luata de conducerea ANAF ca urmare a analizelor de risc fiscal efectuate de Directia Verificari Fiscale asupra persoanelor fizice, in cadrul programului de asigurare a conformarii fiscale a persoanelor fizice cu averi mari (PFAM), pe baza datelor disponibile privind veniturile declarate si alocarile de fonduri (cresteri patrimoniale, achizitii, creante, cheltuieli etc.), in urma carora au fost identificate si alte persoane fizice decat cele din grupul PFAM care prezinta risc fiscal ridicat (risc de nedeclarare a unor venituri semnificative si sustragere de la plata impozitelor aferente - vezi in infograficul care insoteste acest comunicat "Filtrul 3").
In esantionul de risc PFRF intra persoanele fizice cu avere afisata semnificativa (imobile, autoturisme de lux, alte bunuri de mare valaoare, creante din creditari acordate companiilor si/sau persoanelor fizice, depuneri semnificative in conturi bancare din Romania sau din strainatate, cheltuieli personale ridicate) nejustificata de veniturile declarate.
Programul PFRF vizeaza verificarea veniturilor si a declararii acestora incepand cu anul 2011, intrucat doar pentru acestea se poate aplica atat regula de impozitare a veniturilor a caror sursa nu a fost identificata, cat si procedura de verificare, conform normelor stabilite de legiuitor. Se subliniaza faptul ca ANAF este o agentie de aplicare a legii, fara atributii in initierea si aprobarea actelor legislative.
![Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic](https://www.rs.ro/dbimg/product/2781-bugete-cash-flo.png)
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
![Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni](https://www.rs.ro/dbimg/product/1959-abonament-porta.png)
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
![Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024](https://www.rs.ro/dbimg/product/3203-ghidul-practic-.jpg)
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Care e metodologia de verificare a situatiei fiscale personale?
Potrivit prevederilor Capitolului III Dispozitii speciale privind verificarea persoanelor fizice supuse impozitului pe venit din cadrul Titlului VII Inspectia fiscala al Codului de procedura fiscala (art. 109^1 - 109^4 din OG 92/2--3, cu modificarile si completarile ulterioare) precum si ale HG 248/2011 privind aprobarea Procedurii de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate, cu modificarile si completarile ulterioare, verificarea situatiei fiscale personale a persoanelor fizice presupune parcurgerea unei serii de etape, respectiv:
- analiza de risc fiscal
- selectarea persoanelor care vor fi supuse verificarilor fiscale prealabile documentare
- verificarea prealabila documentara efectuata asupra persoanelor selectate - se desfasoara la sediul organului fiscal, fara notificarea contribuabilului, pe baza informatiilor si documentelor detinute sau obtinute de administratia fiscala;
- verificarea fiscala a persoanelor pentru care verificarea fiscala prealabila documentara a constatat existenta diferentei semnificative, in sensul legii, intre veniturile estimate pe baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate administratiei fiscale - se desfasoara impreua cu contribuabilul si cu colaborarea acestuia.
1. ANALIZA DE RISC consta in urmatoarele: activitati:
a) definirea caracteristicilor grupului persoanelor fizice cu potential risc de nedeclarare;
b) stabilirea surselor de date specifice acestui grup;
c) culegerea si formalizarea informatiilor;
d) elaborarea indicatorilor de risc specifici grupului;
e) stabilirea riscului minim acceptat de administratia fiscala;
f) procesarea si elaborarea listei persoanelor care depasesc riscul minim;
g) propuneri pentru efectuarea verificarii fiscale prealabile documentare.
Riscurile de nedeclarare se ierarhizeaza in ordinea descrescatoare a acestora, cu respectarea conditiei riscului minim acceptat de administratia fiscala, stabilit potrivit prevederilor art. 109^1 alin. (4) din Ordonanta 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca fiind o diferenta mai mare de 10%, dar nu mai putin de 50.000 lei intre veniturile estimate calculate in baza situatie fiscale personale si veniturile declarate de contribuabili sau de platitorii de venit.
Finalitatea analizei consta in procesarea si elaborarea listei persoanelor fizice care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscal (i.e. diferente semnificative intre veniturile estimate de analiza si veniturile declarate) si elaborarea propunerilor pentru efectuarea verificarii fiscale prealabile documentare.
Conform prevederilor art. 17 din Hotararea Guvernului 248/2011 privind aprobarea Procedurii de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate, selectarea persoanelor fizice ce urmeaza a fi supuse verificarii fiscale prealabile documentare se face din lista persoanelor care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscala, in functie de nivelul riscului si de capacitatea de efectuare a verificarilor fiscale prealabile documentare.
Aici puteti afla mai multe informatii privind Verificarea fiscala prealabila documentara si Verificarea fiscala (metode)!
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Articole similare
Monografie contabila pentru inregistrarea facturilor de chirie si garantie. Renuntarea la contract.Returnare marfa. Cum procedam la stornarea facturii?Termen limita pentru declararea facturilor in cazul firmelor platitoare de TVA si de impozit pe venitStudiu de caz: Calcul si declarare TVA colectat, inclusiv accesoriileNoutati privind solutionarea cererilor de rambursare de TVAUltimele articole
ANAF a efectuat 4.200 actiuni de CONTROL FISCAL si 1.700 controale antifrauda in iunie 2024Cheltuieli deplasare nejustificate. Tratament fiscalActiunile de control ale ANAF, in aprilie 2024, au diminuat pierderea fiscala cu 430 milioane lei Rezultatele actiunilor ANAF in 2023: Au fost identificate obligatii fiscale nedeclarate de 10,62 miliarde leiMiercuri, 31 ianuarie 2024, termenul limita pentru depunerea D406Articole similare
REMINDER ANAF! Au fost puse in functiune doua noi servicii pentru contribuabiliPreturi de transfer. Ce prevede Ordinul 442/2016 pentru contribuabilii mari, mijlocii si mici?Depune Declarata 390 actualizata! Evita amenzile!ANAF: Noul formular 088 nu se mai aplica de la 1 iulieANAF plateste 600.000 euro pentru o reclama care sa ne convinga sa platim taxeleUltimele articole
Operatiuni scutite de TVA, reglementate de art. 294 din Legea 227/2015Cum se face inregistrarea facturilor simplificate in jurnalul de cumparariD216 in 2024: Au fost publicate instructiunile de completare prin Ordinul 3738/2024E-Factura: Care este modalitatea prin care poate fi corectata o factura incarcata in SPVMarti, 30 iulie 2024, termen limita pentru depunerea Formularului 394Articole similare
Noul proces-verbal pe care il folosesc inspectorii pentru controlul veniturilor obtinute de persoanele fiziceANAF modifica doua formulare privind veniturile din transferul proprietatilor imobiliareOpANAF 1162/2016 actualizeaza Carta drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii situatiei fiscale personaleMFP a publicat proiectul CARTA drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii fiscaleZoom fiscal: Drepturile si obligatiile persoanelor fizice in cazul inspectiei fiscaleUltimele articole
Controale Fiscale: 15 modificari propuse de Finante printr-un nou Proiect de OUGAnulare accesorii conform OUG nr. 69/2020. Posibilitatea de acordare a amnistiei fiscale in cazul unei inspectii fiscale in cursPersoanele fizice, in vizorul ANAF! Urmeaza controaleleInspectorii fiscali au constatat venituri nedeclarate la persoane fizice de peste 119 milioane lei, de peste 30 ori mai mari decat valorile declarateZoom fiscal: Procedura de aplicare a masurilor asiguratoriiArticole similare
Categorii de utilizatori care au OBLIGATIA declararii in E-Transport de la 1 iulie 2022Proiect ANAF: Inregistrarea sau anularea in scopuri de TVA va depinde de nivelul riscului fiscalE-Transport. Trebuie confirmate transporturile dupa generarea codului UIT?Ce trebuie sa stie contribuabilii care realizeaza transporturi nationale si internationale cu RISC FISCAL RIDICATDeplasari interne si externe. Documente justificative si legislatia in vigoare pentru E-Transport si E-FacturaUltimele articole
ANAF a efectuat 4.200 actiuni de control fiscal si 1.700 controale antifrauda in iunie 2024E-Transport: Prin OUG 87/2024 s-a decis amanarea sanctiunilor pana la 1 ianuarie 20253 masuri fiscale importante, in vigoare de la 1 iulie 2024E-Transport: Trebuie obtinut cod UIT pentru partidele de bunuri?Cum se procedeaza in cazul in care exista bunuri cu RISC FISCAL RIDICAT nereceptionate sau receptionate partial![Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz](https://media.rs.ro/filemanagerraport/Info TVA/FAB0724b240722141113.png)
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz"