Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
"Dupa 25 de ani in care inechitatea, sub toate formele ei, a marcat evolutia Romaniei si a romanilor, a venit momentul sa schimbam aceasta stare de fapt, macar in domeniul fiscalittii. Stiu foarte bine ca asteptarile de la ANAF sunt foarte mari in aceasta perioada si oamenii isi doresc sa vada lucrurile schimbate peste noapte.
Din pacat, mai avem inca nevoie de rabdare, din cauza capacitatii administrative limitate. De la preluarea mandatului (aprilie 2013), am restructurat mecanismele de combatere a evaziunii fiscale iar, astazi, Antifrauda si Inspectia Fiscala scot din piata firmele fantoma si destructureaza lanturi de firme evazioniste zi de zi.
Mentalitatea privind obligativitatea emiterii bonului fiscal s-a schimbat radical. Acum a venit momentul, dupa doi ani de pregatiri laborioase, sa apasam si mai tare pedala luptei impotriva evaziunii, inclusiv pe segmentul persoanelor fizice.
Directia Verificari Fiscale din ANAF a demarat "Programul de asigurare a conformarii fiscale a persoanelor fizice cu risc fiscala" (PFRF).
Decizia a fost luata de conducerea ANAF ca urmare a analizelor de risc fiscal efectuate de Directia Verificari Fiscale asupra persoanelor fizice, in cadrul programului de asigurare a conformarii fiscale a persoanelor fizice cu averi mari (PFAM), pe baza datelor disponibile privind veniturile declarate si alocarile de fonduri (cresteri patrimoniale, achizitii, creante, cheltuieli etc.), in urma carora au fost identificate si alte persoane fizice decat cele din grupul PFAM care prezinta risc fiscal ridicat (risc de nedeclarare a unor venituri semnificative si sustragere de la plata impozitelor aferente - vezi in infograficul care insoteste acest comunicat "Filtrul 3").
In esantionul de risc PFRF intra persoanele fizice cu avere afisata semnificativa (imobile, autoturisme de lux, alte bunuri de mare valaoare, creante din creditari acordate companiilor si/sau persoanelor fizice, depuneri semnificative in conturi bancare din Romania sau din strainatate, cheltuieli personale ridicate) nejustificata de veniturile declarate.
Programul PFRF vizeaza verificarea veniturilor si a declararii acestora incepand cu anul 2011, intrucat doar pentru acestea se poate aplica atat regula de impozitare a veniturilor a caror sursa nu a fost identificata, cat si procedura de verificare, conform normelor stabilite de legiuitor. Se subliniaza faptul ca ANAF este o agentie de aplicare a legii, fara atributii in initierea si aprobarea actelor legislative.
![Manual de politici contabile - Stick USB](https://www.rs.ro/dbimg/product/1934-manual-de-polit.png)
Manual de politici contabile - Stick USB
![Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita](https://www.rs.ro/dbimg/product/2851-marea-carte-ver.jpg)
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
![Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic](https://www.rs.ro/dbimg/product/2781-bugete-cash-flo.png)
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Care e metodologia de verificare a situatiei fiscale personale?
Potrivit prevederilor Capitolului III Dispozitii speciale privind verificarea persoanelor fizice supuse impozitului pe venit din cadrul Titlului VII Inspectia fiscala al Codului de procedura fiscala (art. 109^1 - 109^4 din OG 92/2--3, cu modificarile si completarile ulterioare) precum si ale HG 248/2011 privind aprobarea Procedurii de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate, cu modificarile si completarile ulterioare, verificarea situatiei fiscale personale a persoanelor fizice presupune parcurgerea unei serii de etape, respectiv:
- analiza de risc fiscal
- selectarea persoanelor care vor fi supuse verificarilor fiscale prealabile documentare
- verificarea prealabila documentara efectuata asupra persoanelor selectate - se desfasoara la sediul organului fiscal, fara notificarea contribuabilului, pe baza informatiilor si documentelor detinute sau obtinute de administratia fiscala;
- verificarea fiscala a persoanelor pentru care verificarea fiscala prealabila documentara a constatat existenta diferentei semnificative, in sensul legii, intre veniturile estimate pe baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate administratiei fiscale - se desfasoara impreua cu contribuabilul si cu colaborarea acestuia.
1. ANALIZA DE RISC consta in urmatoarele: activitati:
a) definirea caracteristicilor grupului persoanelor fizice cu potential risc de nedeclarare;
b) stabilirea surselor de date specifice acestui grup;
c) culegerea si formalizarea informatiilor;
d) elaborarea indicatorilor de risc specifici grupului;
e) stabilirea riscului minim acceptat de administratia fiscala;
f) procesarea si elaborarea listei persoanelor care depasesc riscul minim;
g) propuneri pentru efectuarea verificarii fiscale prealabile documentare.
Riscurile de nedeclarare se ierarhizeaza in ordinea descrescatoare a acestora, cu respectarea conditiei riscului minim acceptat de administratia fiscala, stabilit potrivit prevederilor art. 109^1 alin. (4) din Ordonanta 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca fiind o diferenta mai mare de 10%, dar nu mai putin de 50.000 lei intre veniturile estimate calculate in baza situatie fiscale personale si veniturile declarate de contribuabili sau de platitorii de venit.
Finalitatea analizei consta in procesarea si elaborarea listei persoanelor fizice care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscal (i.e. diferente semnificative intre veniturile estimate de analiza si veniturile declarate) si elaborarea propunerilor pentru efectuarea verificarii fiscale prealabile documentare.
Conform prevederilor art. 17 din Hotararea Guvernului 248/2011 privind aprobarea Procedurii de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate, selectarea persoanelor fizice ce urmeaza a fi supuse verificarii fiscale prealabile documentare se face din lista persoanelor care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscala, in functie de nivelul riscului si de capacitatea de efectuare a verificarilor fiscale prealabile documentare.
Aici puteti afla mai multe informatii privind Verificarea fiscala prealabila documentara si Verificarea fiscala (metode)!
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Articole similare
Codul Fiscal 2010 TITLUL VI - Capitolul XIV - Dispozitii comuneControl financiar. Cum procedam cu evidenta contabila?Regimul comunitar de scutiri de taxe vamaleProfita de o culegere unica de solutii practice pentru impozite, taxe si contributiiSAF-T: Cand expira termenul limita de depunere a D406 pentru contribuabilii mari care aveau aceasta obligatie din 1 iulie 2022?Ultimele articole
Cheltuieli deplasare nejustificate. Tratament fiscalActiunile de control ale ANAF, in aprilie 2024, au diminuat pierderea fiscala cu 430 milioane lei Rezultatele actiunilor ANAF in 2023: Au fost identificate obligatii fiscale nedeclarate de 10,62 miliarde leiMiercuri, 31 ianuarie 2024, termenul limita pentru depunerea D406SAF-T in 2024. Termenul de depunere a D406 pentru decembrie 2023 in cazul contribuabililor mijlociiArticole similare
Masuri de guvernare prioritare (semestrul II, 2019): Cresterea salariului mediu brut, impozit ZERO pentru anumiti contribuabili si vouchere pentru elevii care nu chiulesc!ANAF ramburseaza TVA in cuantum de 1,44 miliarde de leiDeclaratie recapitulativa privind livrarile si achizitiile intracomunitare de bunuriANAF: Comert cu ridicata. Ce documente solicita inspectorii la un control inopinat?Se va lansa Registrul national de evidenta case de marcat electronice. Cum afecteaza firmele?Ultimele articole
Formularul c801 – Ghidul CompletDecont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneE-Transport: 2 spete importante cu privire la obtinerea codului UITControale e-Transport: 300 de inspectori antifrauda verifica traficul rutierNoua tentativa de inselaciune in numele ANAF! Ce contin emailurile primite de contribuabiliArticole similare
Zoom fiscal: Procedura de aplicare a masurilor asiguratoriiZoom fiscal: Drepturile si obligatiile persoanelor fizice in cazul inspectiei fiscaleRiscul fiscal va fi determinat dupa noi reguli. Ce va atrage inspectia fiscala in 2014!Persoanele fizice, in vizorul ANAF! Urmeaza controaleleS-a schimbat procesul-verbal folosit de inspectorii antifrauda. Iata cum va arata documentul in 2016!Ultimele articole
Controale Fiscale: 15 modificari propuse de Finante printr-un nou Proiect de OUGAnulare accesorii conform OUG nr. 69/2020. Posibilitatea de acordare a amnistiei fiscale in cazul unei inspectii fiscale in cursInspectorii fiscali au constatat venituri nedeclarate la persoane fizice de peste 119 milioane lei, de peste 30 ori mai mari decat valorile declarateANAF modifica doua formulare privind veniturile din transferul proprietatilor imobiliareNoul proces-verbal pe care il folosesc inspectorii pentru controlul veniturilor obtinute de persoanele fiziceArticole similare
Controale ANAF impotriva evaziunii fiscale la contribuabilii persoane fizice si juridiceRO e-Factura: 25 de intrebari si raspunsuri ANAF cu privire la utilizarea sistemului, necesare contribuabililorE-Transport: Sistemul se utilizeaza daca autovehiculele au minim 3,5 tone sau daca produsele transportate depasesc suma de 10.000 lei?Inspectorii ANAF au acordat in luna iulie 2023 amenzi de peste 3 milioane de lei in cadrul unor actiuni antifraudaInspectii ANAF. Se pot desfasura controale fiscale si la firmele care au intrat in faliment?Ultimele articole
E-Transport: Prin OUG 87/2024 s-a decis amanarea sanctiunilor pana la 1 ianuarie 20253 masuri fiscale importante, in vigoare de la 1 iulie 2024E-Transport: Trebuie obtinut cod UIT pentru partidele de bunuri?Cum se procedeaza in cazul in care exista bunuri cu RISC FISCAL RIDICAT nereceptionate sau receptionate partialRezultatele activitatii de inspectie fiscala in luna mai 2024![Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA](https://media.rs.ro/filemanagerraport/Info TVA/FAB cop rap231108160950.png)
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"