Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

"Dupa 25 de ani in care inechitatea, sub toate formele ei, a marcat evolutia Romaniei si a romanilor, a venit momentul sa schimbam aceasta stare de fapt, macar in domeniul fiscalittii. Stiu foarte bine ca asteptarile de la ANAF sunt foarte mari in aceasta perioada si oamenii isi doresc sa vada lucrurile schimbate peste noapte.
Din pacat, mai avem inca nevoie de rabdare, din cauza capacitatii administrative limitate. De la preluarea mandatului (aprilie 2013), am restructurat mecanismele de combatere a evaziunii fiscale iar, astazi, Antifrauda si Inspectia Fiscala scot din piata firmele fantoma si destructureaza lanturi de firme evazioniste zi de zi.
Mentalitatea privind obligativitatea emiterii bonului fiscal s-a schimbat radical. Acum a venit momentul, dupa doi ani de pregatiri laborioase, sa apasam si mai tare pedala luptei impotriva evaziunii, inclusiv pe segmentul persoanelor fizice.
Directia Verificari Fiscale din ANAF a demarat "Programul de asigurare a conformarii fiscale a persoanelor fizice cu risc fiscala" (PFRF).
Decizia a fost luata de conducerea ANAF ca urmare a analizelor de risc fiscal efectuate de Directia Verificari Fiscale asupra persoanelor fizice, in cadrul programului de asigurare a conformarii fiscale a persoanelor fizice cu averi mari (PFAM), pe baza datelor disponibile privind veniturile declarate si alocarile de fonduri (cresteri patrimoniale, achizitii, creante, cheltuieli etc.), in urma carora au fost identificate si alte persoane fizice decat cele din grupul PFAM care prezinta risc fiscal ridicat (risc de nedeclarare a unor venituri semnificative si sustragere de la plata impozitelor aferente - vezi in infograficul care insoteste acest comunicat "Filtrul 3").
In esantionul de risc PFRF intra persoanele fizice cu avere afisata semnificativa (imobile, autoturisme de lux, alte bunuri de mare valaoare, creante din creditari acordate companiilor si/sau persoanelor fizice, depuneri semnificative in conturi bancare din Romania sau din strainatate, cheltuieli personale ridicate) nejustificata de veniturile declarate.
Programul PFRF vizeaza verificarea veniturilor si a declararii acestora incepand cu anul 2011, intrucat doar pentru acestea se poate aplica atat regula de impozitare a veniturilor a caror sursa nu a fost identificata, cat si procedura de verificare, conform normelor stabilite de legiuitor. Se subliniaza faptul ca ANAF este o agentie de aplicare a legii, fara atributii in initierea si aprobarea actelor legislative.

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Manual de politici contabile - Stick USB

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Care e metodologia de verificare a situatiei fiscale personale?
Potrivit prevederilor Capitolului III Dispozitii speciale privind verificarea persoanelor fizice supuse impozitului pe venit din cadrul Titlului VII Inspectia fiscala al Codului de procedura fiscala (art. 109^1 - 109^4 din OG 92/2--3, cu modificarile si completarile ulterioare) precum si ale HG 248/2011 privind aprobarea Procedurii de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate, cu modificarile si completarile ulterioare, verificarea situatiei fiscale personale a persoanelor fizice presupune parcurgerea unei serii de etape, respectiv:
- analiza de risc fiscal
- selectarea persoanelor care vor fi supuse verificarilor fiscale prealabile documentare
- verificarea prealabila documentara efectuata asupra persoanelor selectate - se desfasoara la sediul organului fiscal, fara notificarea contribuabilului, pe baza informatiilor si documentelor detinute sau obtinute de administratia fiscala;
- verificarea fiscala a persoanelor pentru care verificarea fiscala prealabila documentara a constatat existenta diferentei semnificative, in sensul legii, intre veniturile estimate pe baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate administratiei fiscale - se desfasoara impreua cu contribuabilul si cu colaborarea acestuia.
1. ANALIZA DE RISC consta in urmatoarele: activitati:
a) definirea caracteristicilor grupului persoanelor fizice cu potential risc de nedeclarare;
b) stabilirea surselor de date specifice acestui grup;
c) culegerea si formalizarea informatiilor;
d) elaborarea indicatorilor de risc specifici grupului;
e) stabilirea riscului minim acceptat de administratia fiscala;
f) procesarea si elaborarea listei persoanelor care depasesc riscul minim;
g) propuneri pentru efectuarea verificarii fiscale prealabile documentare.
Riscurile de nedeclarare se ierarhizeaza in ordinea descrescatoare a acestora, cu respectarea conditiei riscului minim acceptat de administratia fiscala, stabilit potrivit prevederilor art. 109^1 alin. (4) din Ordonanta 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca fiind o diferenta mai mare de 10%, dar nu mai putin de 50.000 lei intre veniturile estimate calculate in baza situatie fiscale personale si veniturile declarate de contribuabili sau de platitorii de venit.
Finalitatea analizei consta in procesarea si elaborarea listei persoanelor fizice care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscal (i.e. diferente semnificative intre veniturile estimate de analiza si veniturile declarate) si elaborarea propunerilor pentru efectuarea verificarii fiscale prealabile documentare.
Conform prevederilor art. 17 din Hotararea Guvernului 248/2011 privind aprobarea Procedurii de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate, selectarea persoanelor fizice ce urmeaza a fi supuse verificarii fiscale prealabile documentare se face din lista persoanelor care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscala, in functie de nivelul riscului si de capacitatea de efectuare a verificarilor fiscale prealabile documentare.
Aici puteti afla mai multe informatii privind Verificarea fiscala prealabila documentara si Verificarea fiscala (metode)!

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
SAF-T in 2024. Termenul de depunere a D406 pentru decembrie 2023 in cazul contribuabililor mijlociiRaportare in SAF-T: Termenele limita pentru depunerea D406 vor fi modificate de ANAFStudiu de caz: Recunoastere facturi aferente anului 2012 in anul 2015. Cum procedam?Amnistia Fiscala 2024: Ce trebuie sa stiiSchimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700Ultimele articole
Trecere la impozit pe profit in 2025. Pana cand se depune D700 si cum se completeaza formularulIntrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulFirme care incaseaza online. Cum se declara veniturile in E-TVASAF-T, obligatoriu de la 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici. Ce perioada de gratie se aplicaSAF-T: Noi categorii de contribuabili vor fi EXCEPTATE de la depunerea D406Articole similare
Nou proiect de modificare a unor formulare. Vezi noutatile!Dosar fiscal: Recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit potrivit Ordinului ANAF nr. 2365/2014Comunicat ANAF: Persoane impozabile in scop de TVAComunicat ANAF privind rambursarea TVA in luna iulieAmenzi de peste 1.300.000 de euro pentru munca nedeclarata, aplicate in luna februarieUltimele articole
Factura pe alt nume in export. Cum obtii scutirea de TVA + documente necesareD300 ANAF. Cum tratezi in D300 TVA-ul fara drept de deducereEsalonare clasica la plata in 2025: ANAF simplifica proceduraSemnatura electronica si olografa: Ce accepta ANAF la bilanturiDeclaratie Unica. Formularul poate fi depus pana pe 26 mai 2025Articole similare
Anulare accesorii conform OUG nr. 69/2020. Posibilitatea de acordare a amnistiei fiscale in cazul unei inspectii fiscale in cursCarta drepturilor si obligatiilor pe care le au persoanele supuse inspectiei fiscale. Ce schimba OPANAF 1162/2016?Proprietatile persoanelor verificate fiscal vor putea fi vizitate de FiscZoom fiscal: Procedura de aplicare a masurilor asiguratoriiANAF modifica doua formulare privind veniturile din transferul proprietatilor imobiliareUltimele articole
Controale ANAF la persoanele fizice. Ce probleme au gasit inspectorii in sem. I din 2024Controale Fiscale: 15 modificari propuse de Finante printr-un nou Proiect de OUGPersoanele fizice, in vizorul ANAF! Urmeaza controaleleInspectorii fiscali au constatat venituri nedeclarate la persoane fizice de peste 119 milioane lei, de peste 30 ori mai mari decat valorile declarateNoul proces-verbal pe care il folosesc inspectorii pentru controlul veniturilor obtinute de persoanele fiziceArticole similare
Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024E-Transport: Netransmiterea coordonatelor GPS in sistem va fi AMENDATA din 1 ianuarie 2025Controale ANAF la contribuabili in primul sem. al anului 2022. Ce rezultate au fost inregistrateModificari aduse de Ordinul 1797/2022 formularului 179 -Declaratie privind compensarea la carburantiE-Transport: Prin OUG 87/2024 s-a decis amanarea sanctiunilor pana la 1 ianuarie 2025Ultimele articole
Control ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleE-Transport: Care sunt principalele noutati aduse de OUG 129/2024ANAF: 2,74 milioane lei sume stabilite suplimentar, in urma inspectiilor din luna octombrie 2024Bunuri cu RISC FISCAL RIDICAT, confiscate de DGAF. Actiunile de control continua si in perioada urmatoareE-Transport 2024: CINE are OBLIGATIA introducerii datelor cu privire la transporturi in sistem
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"