Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Ministerul Finantelor a propus recent, printr-un nou Proiect de OUG, modificarea Codului de Procedura Fiscala. Vor fi aduse mai multe modificari in privinta desfasurarii inspectiilor fiscale.
Modificari importante asupra inspectiilor fiscale:
Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare
1. La art. 55 alin. (2) lit. e) din Codul de procedura fiscala se propune armonizarea terminologiei in sensul inlocuirii sintagmei controale curente, operative si inopinate sau controale tematice, cu cele de control antifrauda. Totodata, pentru corelarea cu alte forme de control fiscal in cadrul carora se pot administra mijloace de proba, se mentioneaza distinct si controlul inopinat.
2. Se propune modificarea art. 94 alin. (2) din Codul de procedura fiscala in sensul ca decizia de impunere sub rezerva verificarii ulterioare, dupa caz, poate fi desfiintata sau modificata din initiativa organului fiscal sau la solicitarea contribuabilului/platitorului, exceptie facand deciziile emise in cadrul procedurii de verificare documentara, pentru care exista posibilitatea de contestare.
Aceasta modificare elimina orice dubiu asupra existentei posibilitatii formularii de catre contribuabil a doua solicitari de desfiintare sau modificare a deciziei de impunere sub rezerva verificarii ulterioare emise urmare unei verificari documentare.
3. Se propune modificarea art. 113 alin. (2) lit. i) din Codul de procedura fiscala, intrucat notiunea de „stabilire corecta” poate crea confuzii cu privire la intinderea misiunii organului de inspectie fiscala, context in care initiatorii proiectului de OUG considera ca, referinta la faptul ca stabilirea bazei de impozitare se realizeaza in conformitate cu prevederile legale are vocatia de a eficientiza activitatea de inspectie, fara a diminua garantiile de care beneficiaza contribuabilul.
4. Se propune modificarea alin. (4) al aceluiasi articol, in contextul digitalizarii ANAF, in sensul introducerii posibilitatii de a prezenta legitimatia de inspectie si ordinul de serviciu si prin utilizarea mijloacelor video de comunicare la distanta.
Examen Consultant Fiscal 2024
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Cartea verde a contabilitatii
5. Se propune modificarea art. 119 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, in sensul eliminarii dispozitiilor referitoare la stabilirea competent?ei de efectuare a inspectiei fiscale in cazul creant?elor administrate de organul fiscal central si in sarcina altor organe fiscale si reglementarea faptului ca, in cazul creantelor administrate de organul fiscal central, organele de inspectie fiscala urmeaza sa aiba competenta de efectuare a inspectiei fiscale pe intreg teritoriul tarii.
6. Se propune completarea art. 122 alin. (7) din Codul de procedura fiscala, care reglementeaza informatiile pe care trebuie sa le cuprinda avizul de inspectie fiscala, cu o norma prin care contribuabilul/platitorul sa fie informat cu privire la posibilitatea corectarii declaratiei de impunere aferenta perioadelor si creantelor fiscale ce vor face obiectul inspectiei fiscale doar pana la data inceperii inspectiei fiscale.
7. Se propune modificarea art. 125 alin. (1) si (2) din Codul de procedura fiscala, cu scopul de a stimula digitalizarea actiunilor de control si efectuarea acestora de la distanta, in sensul ca inspectia fiscala sa se desfasoare, de regula, la sediul organului de inspectie fiscala.
8. Se propune modificarea art. 130 alin. (1) si (2) din Codul de procedura fiscala, in vederea instituirii exprese a dreptului contribuabilului/platitorului de a avea acces la documentele ce se regasesc in dosarul administrativ al inspectiei fiscale.
9. Se propune completarea art. 135 din Codul de procedura fiscala, in sensul stabilirii faptului ca, pentru efectuarea controlul inopinat sunt competente organele de inspectie fiscala si organele fiscale competente sa exercite verificarea situatiei fiscale personale, potrivit competentei atribuite acestora prin lege.
Propunerea are in vedere alinierea si clarificarea regulilor de competenta care guverneaza exercitarea controlului inopinat cu regulile de competenta nationala pentru organele de inspectie fiscala si organele care efectueaza verificarea situatiei fiscale personale.
In acest context, se propune ca actiunile de control desfasurate de Directia generala antifrauda fiscala sa fie indreptate indeosebi asupra cazurilor in care exista riscuri crescute de evaziune fiscala, precum si de frauda fiscala si vamala, in vederea evitarii situatiilor in care actiunile de control vizeaza contribuabili/platitori cu un risc scazut.
Avand in vedere specificul activitatilor de control antifrauda este necesar sa se prevada si exceptii de la efectuarea controlului in baza analizei de risc, permitand astfel, pe de o parte, cresterea gradului de detectie a fraudelor fiscale si, pe de alta parte, validarea indicatorilor de risc folositi la intocmirea analizei de risc precum si realizarea unor atributii specifice date prin lege in competenta Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
10. Se propune modificarea art. 137 din Codul de procedura fiscala intrucat se constata necesitatea reglementarii intr-o maniera exhaustiva, mai transparenta, a activitatilor care pot fi desfasurate de inspectorii din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala in cadrul actiunilor de control, conducand astfel la o crestere a gradului de incredere a contribuabilului/platitorului in impartialitatea si corectitudinea actiunii de control, chiar daca principiile precum si drepturile si obligatiile contribuabilului/platitorului statuate in Codul de procedura fiscala sunt direct aplicabile acestei forme de control fiscal.
11. In vederea asigurarii unei terminologii unitare cu privire la controlul antifrauda, se propune inlocuirea sintagmei ”controlului operativ si inopinat” cu sintagma ”controlului antifrauda” la art. 1371.
12. De asemenea, se propune introducerea, inaintea activitatii de selectare a persoanelor fizice ce vor fi supuse verificarii situatiei fiscale personale, a unei activitati preliminare noi, respectiv transmiterea unor notificari de conformare.
Propunerea vizeaza incurajarea conformarii voluntare a a persoanelor fizice la declararea veniturilor realizate.
Aceasta abordare este in concordanta cu bunele practici existente la nivel international in sensul introducerii in legislatie a unor metode alternative de management al riscului.
Prin astfel de abordare se urmareste alocarea eficienta a resurselor de control fiscal catre acele persoane fizice care prezinta risc de neconformare la declararea veniturilor impozabile si care nu-si reanalizeaza situatia fiscala personala si nu procedeaza la declararea sau corectarea declaratiei fiscale pentru perioada vizata.
In plus, pentru simetria reglementarii si pentru o mai buna clarificare la nivelul legislatiei primare, se propune completarea art. 148 cu un nou alineat, alin. (5) care sa mentioneze expres posibilitatea organelor de control antifrauda de a efectua verificarea documentara pe intreg teritoriul tarii.
13. In vederea clarificarii modalitatii de desfasurare a verificarii documentare, pentru a extinde utilizarea acestei proceduri in activitatea curenta a autoritatii fiscale si eficientizarii acesteia, se propune un nou articol, art. 1481, prin care se propune introducerea unor reguli/garantii care sa prevada: perioadele ce pot fi supuse verificarii documentare in functie de riscul fiscal identificat, modalitatea de comunicare in cadrul procedurii care se va realiza de regula, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, dar si obligatiile fiscale ce pot face obiectul acestei proceduri.
Astfel, suplimentar fata de reglementarea initiala, se prevede si posibilitatea organului fiscal de a supune acestei verificari aspecte punctuale legate de una sau mai multe tranzactii desfasurate de contribuabil/platitor in perioada supusa verificarii.
Initiatorii proiectului considera ca acest aspect este de natura sa conduca la eficientizarea activitatii de control intrucat, in cazul existentei unor neclaritati cu privire la o tranzactie determinata a contribuabilului/platitorului, organul fiscal va avea posibilitatea de a lamuri aceste aspecte intr-o perioada mult mai scurta si cu resurse mult mai putine decat in cazul demararii unei inspectii fiscale partiale/ verificari a situatiei fiscale personale..
14. De asemenea, se propune si reglementarea expresa a posibilitatii de utilizare a metodelor indirecte de stabilire a veniturilor pentru a adapta mai mult acest tip de control si specificului organelor fiscale competente sa exercite verificarea situatiei fiscale personale.
15. Se propune diminuarea perioadei in care contribuabilul trebuie sa achite obligatiile fiscale nestinse la data comunicarii deciziei de esalonare la plata si care nu fac obiectul esalonarii la plata, precum si creantele stabilite de alte organe decat cele fiscale si transmise spre recuperare organelor fiscale, precum si amenzile de orice fel, pentru care au fost comunicate somatii dupa data comunicarii deciziei de esalonare la plata de la 180 zile la 90 zile.
Alina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Returul de bunuri defecte pe teritoriul national dupa achizitia de la furnizorul extern. Studiu de cazControale la firme. De cate ori poate fi efectuata aceeasi inspectie fiscala intr-un an?ANAF a efectuat 4.200 actiuni de control fiscal si 1.700 controale antifrauda in iunie 2024CONTROALE FISCALE pe TVA. 10 tipuri de erori pe care le vizeaza inspectoriiControale antifrauda. Inspectorii au stabilit un prejudiciu de peste 10 milioane lei in domeniul tranzactiilor cu monede virtualeUltimele articole
ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Colectarea veniturilor la bugetul general consolidat in primul trimestru din 2024Inspectii ANAF. Se pot desfasura CONTROALE FISCALE si la firmele care au intrat in faliment?Comert online. Care este regimul TVA pentru aceste magazine?ANAF avertizeaza: Se trimit mailuri false in numele FisculuiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"