Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Amintim contribuabililor persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA care sunt principalele aspecte privitoare la corectarea informatiilor inscrise in facturi sau alte documente care tin loc de facturi, prevazute la art. 159 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal (CF), cu modificarile si completarile ulterioare.
Modalitati de corectare a documentelorDocumentul care tine loc de factura este documentul emis pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in conformitate cu obligatiile impuse de un acord sau tratat la care Romania este parte, care contine cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din CF.
Corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel:
- in cazul in care documentul nu a fost transmis catre beneficiar, acesta se anuleaza si se emite un nou document;
- in cazul in care documentul a fost transmis beneficiarului, fie se emite un nou document care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din documentul initial, numarul si data documentului corectat, valorile cu semnul minus, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite un nou document continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite un document cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data documentului corectat.
In situatiile in care baza de impozitare a TVA se ajusteaza potrivit prevederilor prevazute la art. 138 din CF, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.
Daca o persoana impozabila a emis facturi aplicand regimul de taxare si ulterior intra in posesia documentelor justificative care ii dau dreptul la aplicarea unei scutiri de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 143, 144 sau 144 indice 1 din CF, aceasta poate corecta facturile emise, conform prevederilor art. 159 alin. (1) lit. b) din CF, aplicand regimul de scutire corespunzator operatiunilor realizate.

SAF-T Ghid de raportare corecta

Examen Consultant Fiscal 2025

Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Corectarea documentelor urmare a unei inspectii fiscale
Persoanele impozabile care au fost supuse unui control fiscal si au fost constatate erori in ceea ce priveste stabilirea corecta a taxei colectate, fiind obligate la plata acestor sume in baza actului administrativ emis de autoritatea fiscala competenta, pot emite facturi de corectie catre beneficiari. Beneficiarii au drept de deducere a taxei inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 - 147 indice 1 din CF.
Organele de inspectie fiscala vor permite deducerea taxei pe valoarea adaugata in cazul in care documentele controlate aferente achizitiilor nu contin toate informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din CF sau/si acestea sunt incorecte, daca pe perioada desfasurarii inspectiei fiscale la beneficiar documentele respective vor fi corectate de furnizor/prestator.
Important! Furnizorul/prestatorul are dreptul sa corecteze anumite informatii din factura care sunt obligatorii potrivit art. 155 alin. (5) din CF, care au fost omise sau inscrise eronat, dar care nu sunt de natura sa modifice baza de impozitare si/sau taxa aferenta operatiunilor ori nu modifica regimul fiscal al operatiunii facturate initial, chiar daca a fost supus unei inspectii fiscale. Aceasta factura va fi atasata facturii initiale, fara sa genereze inregistrari in decontul de taxa al perioadei fiscale in care se opereaza corectia, nici la furnizor/prestator, nici la beneficiar.
Furnizorii/prestatorii care emit facturi de corectie dupa inspectia fiscala, in conformitate cu prevederile art. 159 alin. (3) din CF, vor inscrie aceste facturi in jurnalul pentru vanzari intr-o rubrica separata, care vor fi preluate de asemenea intr-o rubrica separata din decontul de taxa, fara a avea obligatia sa colecteze taxa pe valoarea adaugata inscrisa in respectivele facturi.
Pentru a evita situatiile de abuz si pentru a permite identificarea situatiilor in care se emit facturi dupa inspectia fiscala, in cuprinsul acestor facturi furnizorii/prestatorii vor mentiona ca sunt emise dupa inspectia fiscala. Beneficiarii vor avea dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 - 147 indice 1 din CF, taxa fiind inscrisa in rubricile din decontul de taxa aferente achizitiilor de bunuri si servicii. Emiterea facturilor de corectie nu poate depasi perioada prevazuta la art. 147 indice 1 alin. (2) din CF, respectiv 5 ani.
Prevederile de mai sus se aplica inclusiv in cazul micilor intreprinderi care nu s-au inregistrat in scopuri de TVA potrivit art. 153 din CF la depasirea plafonului de scutire si organele de inspectie fiscala au stabilit diferente de taxa colectata de plata
De retinut! Modalitatile de corectare a documentelor stipulate la art. 159 din CF se aplica numai de catre persoanele inregistrate in scopuri de TVA in Romania. in cazul persoanelor care nu sunt inregistrate si nu au obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in Romania, se aplica prevederile art. 155 alin. (11) din CF.
Corectarea autofacturilor
In cazul autofacturilor emise conform art. 155 alin. (2) si (4) si art. 155 indice 1 alin. (2) din CF, daca persoana impozabila emitenta constata ca a inscris informatii in mod eronat in respectivele autofacturi, fie va emite o noua autofactura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din autofactura initiala, numarul si data autofacturii corectate, valorile cu semnul minus, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie va emite o noua autofactura continand informatiile si valorile corecte si concomitent va emite o autofactura cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data autofacturii corectate. in situatia in care autofactura a fost emisa in mod eronat sau prin norme se prevede ca in anumite situatii se poate anula livrarea/prestarea catre sine, persoana impozabila emite o autofactura cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data autofacturii anulate.
*
Baza legala: art. 159 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pct.81 indice 2 din Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind aplicarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Sursa: DGFP Valcea

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Arhivarea facturilor fiscale emise si primite cu si fara TVADecont de TVA fara acoperireTransfer teren construibil catre asociat. Care este tratamentul TVA la lichidarea societatii?Comunicat de presa ANAF: Nr.1090674 din 21 iulie 2010Bon valoric martie 2009Ultimele articole
FACTURI FISCALE in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseTVA deductibil. Ce este si conditii de aplicareEmitere facturi in relatia B2C. Facturile trebuie trimise in SPV?Nou! Ministerul Finantelor vrea sa introduca o aplicatie mobila pentru sistemul RO e-FacturaE-Factura si achizitia de combustibil. Se pot folosi facturi simplificate, care sunt exceptate de la transmiterea in sistem?Articole similare
Livrare marfa catre client stabilit in alt stat membru. Cum facturam?Amenzi RO e-Transport. Exemplu util de monografie contabilaAtentie la modificarea perioadei fiscala in materie de TVAStudiu de caz: Depasirea plafonului TVA si inspectia fiscalaDecontarea transportului la si de la locul de munca. 5 intrebari si raspunsuri utileUltimele articole
e-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorTVA la incasare. Cum sa procedeze firmele care au cod TVA anulat prin optiuneMajorare cota TVA. Ce cota se aplica in cazul stornarii unui avans incasat INAINTE de august 2025Foaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?Platitor de TVA de la 1 august 2025. Cota TVA aplicabila + reguli pentru ajustarea TVAArticole similare
Achizitie intracomunitara. Exigibilitatea TVANoutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAPrestari lucrari agricole. Care sunt implicatiile fiscale legate de impozitul pe venit si TVA in cazul subventiilor APIA?Achizitii intracomunitare de bunuri. In ce conditii se limiteaza dreptul de deducere?Anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA la retragerea optionala. Efecte fiscaleUltimele articole
TVA de recuperat prescris: scadere automata din fisa de rol si ajustare contabilaCifra de afaceri. TVA lunar devine OBLIGATORIU daca ai depasit 100.000 euroE-Transport vs E-TVA: Cum gestionam neconcordanteleAchizitie intracomunitara. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaAchizitii intracomunitare. Declararea transportului in D300 si D390Articole similare
Repunere suma TVA. Depunere rectificativa pentru impozitul pe profit aferent bazei pentru TVA-ul repusAnulare cod TVA. 3 studii de caz importanteCodul fiscal 2008 - Capitolul VII. Impozitul pe spectacole - art. 273-277Studiu de caz: Facturi primite, emise de furnizor ca urmare a inspectiei fiscale privind TVACorectarea documentelor fiscaleUltimele articole
Majorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicalVenituri din chirii in scop turistic. Precizari importante ale ANAF pentru persoanele fiziceNou ghid E-Factura: Tipuri de facturi utilizate in sistem si codificarile specifice acestoraSituatii financiare interimare. In cazul unor erori pot fi rectificate?Mare atentie! Firmele care au trecut la impozit pe profit NU pot redeveni microintreprinderiArticole similare
Majorare cota TVA de la 1 august 2025. 3 spete de interes pentru contribuabiliEroare in declaratia 392BREVISAL. Inspectia Muncii a clarificat cele mai frecvente situatii care pot aparea la utilizarea aplicatieiLa 1 iulie 2016 intra in vigoare noul formular 394Marca inregistrata la OSIM. Cum inregistram taxele platite?Ultimele articole
De la executant la consultant: Cum redefineste tehnologia rolul angajatului in retailul modernFacturi electrice intocmite gresit. Ce cota TVA se aplica pentru facturile stornoAplicarea TVA la incasare. Conditii, termene si ERORI frecvente in 2025SAF-T si ERORIle XML. De ce apare problema si cum o rezolviD700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"