Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Amintim contribuabililor persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA care sunt principalele aspecte privitoare la corectarea informatiilor inscrise in facturi sau alte documente care tin loc de facturi, prevazute la art. 159 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal (CF), cu modificarile si completarile ulterioare.
Modalitati de corectare a documentelorDocumentul care tine loc de factura este documentul emis pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in conformitate cu obligatiile impuse de un acord sau tratat la care Romania este parte, care contine cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din CF.
Corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel:
- in cazul in care documentul nu a fost transmis catre beneficiar, acesta se anuleaza si se emite un nou document;
- in cazul in care documentul a fost transmis beneficiarului, fie se emite un nou document care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din documentul initial, numarul si data documentului corectat, valorile cu semnul minus, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite un nou document continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite un document cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data documentului corectat.
In situatiile in care baza de impozitare a TVA se ajusteaza potrivit prevederilor prevazute la art. 138 din CF, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.
Daca o persoana impozabila a emis facturi aplicand regimul de taxare si ulterior intra in posesia documentelor justificative care ii dau dreptul la aplicarea unei scutiri de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 143, 144 sau 144 indice 1 din CF, aceasta poate corecta facturile emise, conform prevederilor art. 159 alin. (1) lit. b) din CF, aplicand regimul de scutire corespunzator operatiunilor realizate.

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB

Manual de politici contabile - Stick USB

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Corectarea documentelor urmare a unei inspectii fiscale
Persoanele impozabile care au fost supuse unui control fiscal si au fost constatate erori in ceea ce priveste stabilirea corecta a taxei colectate, fiind obligate la plata acestor sume in baza actului administrativ emis de autoritatea fiscala competenta, pot emite facturi de corectie catre beneficiari. Beneficiarii au drept de deducere a taxei inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 - 147 indice 1 din CF.
Organele de inspectie fiscala vor permite deducerea taxei pe valoarea adaugata in cazul in care documentele controlate aferente achizitiilor nu contin toate informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din CF sau/si acestea sunt incorecte, daca pe perioada desfasurarii inspectiei fiscale la beneficiar documentele respective vor fi corectate de furnizor/prestator.
Important! Furnizorul/prestatorul are dreptul sa corecteze anumite informatii din factura care sunt obligatorii potrivit art. 155 alin. (5) din CF, care au fost omise sau inscrise eronat, dar care nu sunt de natura sa modifice baza de impozitare si/sau taxa aferenta operatiunilor ori nu modifica regimul fiscal al operatiunii facturate initial, chiar daca a fost supus unei inspectii fiscale. Aceasta factura va fi atasata facturii initiale, fara sa genereze inregistrari in decontul de taxa al perioadei fiscale in care se opereaza corectia, nici la furnizor/prestator, nici la beneficiar.
Furnizorii/prestatorii care emit facturi de corectie dupa inspectia fiscala, in conformitate cu prevederile art. 159 alin. (3) din CF, vor inscrie aceste facturi in jurnalul pentru vanzari intr-o rubrica separata, care vor fi preluate de asemenea intr-o rubrica separata din decontul de taxa, fara a avea obligatia sa colecteze taxa pe valoarea adaugata inscrisa in respectivele facturi.
Pentru a evita situatiile de abuz si pentru a permite identificarea situatiilor in care se emit facturi dupa inspectia fiscala, in cuprinsul acestor facturi furnizorii/prestatorii vor mentiona ca sunt emise dupa inspectia fiscala. Beneficiarii vor avea dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 - 147 indice 1 din CF, taxa fiind inscrisa in rubricile din decontul de taxa aferente achizitiilor de bunuri si servicii. Emiterea facturilor de corectie nu poate depasi perioada prevazuta la art. 147 indice 1 alin. (2) din CF, respectiv 5 ani.
Prevederile de mai sus se aplica inclusiv in cazul micilor intreprinderi care nu s-au inregistrat in scopuri de TVA potrivit art. 153 din CF la depasirea plafonului de scutire si organele de inspectie fiscala au stabilit diferente de taxa colectata de plata
De retinut! Modalitatile de corectare a documentelor stipulate la art. 159 din CF se aplica numai de catre persoanele inregistrate in scopuri de TVA in Romania. in cazul persoanelor care nu sunt inregistrate si nu au obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in Romania, se aplica prevederile art. 155 alin. (11) din CF.
Corectarea autofacturilor
In cazul autofacturilor emise conform art. 155 alin. (2) si (4) si art. 155 indice 1 alin. (2) din CF, daca persoana impozabila emitenta constata ca a inscris informatii in mod eronat in respectivele autofacturi, fie va emite o noua autofactura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din autofactura initiala, numarul si data autofacturii corectate, valorile cu semnul minus, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie va emite o noua autofactura continand informatiile si valorile corecte si concomitent va emite o autofactura cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data autofacturii corectate. in situatia in care autofactura a fost emisa in mod eronat sau prin norme se prevede ca in anumite situatii se poate anula livrarea/prestarea catre sine, persoana impozabila emite o autofactura cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data autofacturii anulate.
*
Baza legala: art. 159 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pct.81 indice 2 din Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind aplicarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Sursa: DGFP Valcea

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Studiu de caz: Bonurile fiscaleIntelesul expresiei - inlocuieste factura initialaPlati numerar comert cu amanuntul si cu ridicata. Cum se incaseaza? Emitem chitanta sau bon fiscal?Comunicat de presa ANAF: Nr.1090674 din 21 iulie 2010Cand este necesara intocmirea registrului nontransferurilor?Ultimele articole
FACTURI FISCALE in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseTVA deductibil. Ce este si conditii de aplicareEmitere facturi in relatia B2C. Facturile trebuie trimise in SPV?Nou! Ministerul Finantelor vrea sa introduca o aplicatie mobila pentru sistemul RO e-FacturaE-Factura si achizitia de combustibil. Se pot folosi facturi simplificate, care sunt exceptate de la transmiterea in sistem?Articole similare
Anularea codului de TVA din oficiu. Cum formulam optiunea de retragere din evidenta platitorilor de TVA?MFP: Proiect legislativ privind modificarea si completarea Legii responsabilitatii fiscal-bugetareCalculul impozitului pe venit in 2013. Cheltuieli cu plata unui teren agricolPFA-urile si liber profesionistii ar putea plati CAS din acest an. Noi majorari la contributia minima de asigurareCum sa fii mereu pregatit pentru verificarea ITMUltimele articole
Codul TVA. Completare corecta D700 pentru reactivarea luiFirma in Romania. 2 optiuni prin care va puteti inregistra in scop de TVA + completarea D700Majorare cota redusa de TVA. Lista produselor si serviciilor agricole cu TVA 11%Platitor vs. neplatitor de TVA. Aspecte contabile si fiscaleTVA la incasare ANAF. Cine si in ce conditii poate aplica sistemulArticole similare
Cine e obligat sa depuna Declaratia 092 in noiembrie? Se apropie termenul-limita!Proiect: Medicamentele pentru indicatii terapeutice ar putea fi DECONTate de statCare e regimul TVA pentru achizitie certificate EUA?Regimul special pentru agricultori - spete utileSume platite in plus in fisa sintetica. Compensarea sumelor cu obligatiile de plata curenteUltimele articole
Cheltuielile deductibile. In cazul unui PFA, cheltuielile cu cazarea si masa pot fi deductibile?Diurna in 2025. Conditii de acordare si impozitare a diurnei externe + EXEMPLU de calculComertul cu amanuntul. Cum sa procedezi daca ai declarat ERONAT cota de TVA la vanzareDiurna. Documente justificative pentru firmele care acorda diurna angajatilorAchizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFArticole similare
Ministrul Finantelor: Contribuabilii pentru care au fost emise somatii triplate vor primi decizii de CORECTIE in scurt timpDreptul de deducere a TVA pentru facturi de CORECTIE emise in urma inspectiilor conform Noului Cod fiscalAnulare cod TVA. 3 studii de caz importanteNota informativa ANAF: Evidenta operatiunilor din perspectiva TVACorectarea facturilor emise pentru aplicare masuri de simplificare. Cum procedam?Ultimele articole
Consum de energie electrica si gaze. Cota TVA pentru facturile emise DUPA 1 august 2025Majorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicalVenituri din chirii in scop turistic. Precizari importante ale ANAF pentru persoanele fiziceNou ghid E-Factura: Tipuri de facturi utilizate in sistem si codificarile specifice acestoraSituatii financiare interimare. In cazul unor erori pot fi rectificate?Articole similare
Cum poate fi recuperat impozitul pe profit declarat si achitat eronatServicii pentru client din Italia. Locul prestariiFinantele permanentizeaza procedura de rambursare TVA cu control ulteriorTVA - Corectarea documentelorNetransmiterea unui cod de TVA nu e o conditie obligatorie pentru scutirea TVA pentru o livrare intracomunitara. Decizie CJEUltimele articole
D394 in 2025. Cum sa completati formularul in cazul in care ati constatat ERORI contabilee-TVA. Raspunsul la Notificare NU mai e obligatoriu pana la final de 2025Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFDeclaratia 390. Termen limita pentru a evita ERORIle intre D390 si decontul de TVADe la executant la consultant: Cum redefineste tehnologia rolul angajatului in retailul modern
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"