Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In analiza urmatoare, s-a efectuat o achizitie intracomunitara de marfa, data facturii este 28.08.2014, iar data primirii marfii de catre firma este 02.09.2014-data la care am intocmit si nota de receptie pentru marfa intrata, data CMR este 01.09.2014. Vom stabili care este data la care se raporteaza achizitia intracomunitara in Declaratia 390 si care sunt inregistrarile contabile care se efectueaza atat in luna august, cat si in luna septembrie.
Achizitia intracomunitara se raporteaza in Declaratia 390 in luna august - cu data de depunere pana la 25 septembrie 2014, intrucat factura are data in luna august, conformart.135 alin 2 din Codul fiscal, redat mai jos:
"ART. 135 Faptul generator di exigibilitatea pentru achizitii intracomunitare de bunuri
(2) In cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, exigibilitatea taxei intervine la data emiterii facturii prevazute in legislaţia altui stat membru la articolul echivalentart. 155 alin. (14) sau, dupa caz, la data emiterii autofacturii prevazute la art. 155 alin. (8) ori in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nicio factura/autofactura pana la data respectiva.”
Astfel, chiar daca bunurile expediate de catre partenerul extern nu sunt primite de catre cumparatorul din Romania, dar acesta primeste factura furnizorului, trebuie sa raporteze operatiunea in luna emiterii facturii de catre furnizor chiar daca receptia bunurilor se efectueaza in luna imediat urmatoare.
Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a CEE, aprobate prin OMFP 3055/2009 - cu modificarile si completarile ulterioare prevad la art 154 alin. (3) "sunt reflectate, de asemenea, distinct in contabilitate, acele stocuri cumparate, pentru care s-au transferat riscurile si beneficiile aferente, dar care sunt in curs de aprovizionare (grupa 32 "Stocuri in curs de aprovizionare" din Planul de conturi general)."
De asemenea, la art. 155 alin. (1) se prevede ca "Inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor."

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil

Cartea Verde a Contabilitatii
In ceea ce priveste cursul utilizat pentru evaluarea stocurilor, la art. 184 alin. (4) se mentioneaza "In cazul bunurilor achizitionate insotite de factura sau de aviz de insotire a marfii, urmind ca factura sa soseasca ulterior, cursul valutar utilizat la inregistrarea in contabilitate este cursul de la data receptiei bunurilor."
In lumina celor prezentate mai sus, rezulta ca receptia bunurilor se efectueaza, de fapt, la data transferului riscurilor si beneficiilor catre cumparator, in functie de conditiile de livrare.
De exemplu, in conditia de livrare "ex-work" (la poarta vinzatorului ), proprietatea, drepturile si beneficiile sunt transferate cumparatorului la poarta fabricii vinzatorului. Transportatorul receptioneaza bunurile de la vinzator in numele cumparatorului, moment in care, odata cu confirmarea efectuata de transportator catre cumparator a existentei bunurilor, cumparatorul devine proprietar al bunurilor si ii sint transferate riscurile si beneficiile asupra bunurilor. Ca urmare, receptia bunurilor a avut loc la poarta fabricii vinzatorului, in data de 28.08.2014, odata cu emiterea facturii.
La data de 28.08.2014, pe baza de factura, se inregistreaza in contabilitatea cumparatorului bunurile respective prin intermediul contului 327 la cursul de la data receptiei bunurilor (respectiv din 28.08.2014), precum si taxarea inversa la TVA, astfel.
327 = 401
Si
4426 = 4427
In situatia in care pana la 31.08.2014 nu se efectueaza plata furnizorului, se reevalueaza datoria in valuta (cont 401) la cursul valutar al BNR din data de 31.08.2014, inregistrand diferentele de curs valutar prin intermediul contului 665 sau 765 in functie de evolutia cursului valutar:
665 = 401 sau
401 = 765
In data de 02.09.2014 are loc primirea efectiva a bunurilor, dar nu si transferul dreptului de proprietate, care a avut loc in 28.08.2014
Practic, in 02.09.2014, pe baza de NIR, se primesc bunurile de la transportator, nu de la vinzator.
Astfel, in 02.09.2014 se face inregistrarea 371 = 327 la cursul din 28.08.2014.
Operatiunea se va declara in Decontul de TVA aferent lunii august pana la data de 25 septembrie , precum si in Declaratia 390 - tot pana la data de 25 septembrie - operatiune cu cod A.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Stiti care cheltuieli sunt deductibile si care nu sunt, conform celor mai recente reglementari din Codul fiscal?Ajustarea sumei TVA deduse pentru bunuri defecte. Cum procedam?Tranzactii intracomunitare. Cursul de schimb valutarACHIZITIE INTRACOMUNITARA autoturism Regim TVAInregistrarea in scopuri de TVAUltimele articole
e-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorFoaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?ACHIZITIE INTRACOMUNITARA. Cand si cum se face trecerea la TVA lunarACHIZITIE INTRACOMUNITARA. 4 obligatii care NU le revin firmelor neplatitoare de TVAComert cu masini second-hand. Regimul TVA si o MONOGRAFIE contabila utilaArticole similare
Livrare intracomunitara cu transport asigurat de client. Regim TVAOperatiune de achizitie urmata de export. Ce tratament contabil si fiscal aplicam?Microintreprindere si operatiune triunghiulara. Ce documente sunt necesare?Operatiuni triunghiulare: Inregistrari contabile si reglarea tranzactiilorTVA vanzare autovehiculeUltimele articole
Scutiri de TVA, livrari intracomunitare. Formularul CMR trebuie sa cuprinda si stampila beneficiarului?Livrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileAchizitia intracomunitara: ce inseamna, noutati legislative si documente necesare pentru scutirea de TVAAchizitii intracomunitare. 3 exemple detaliateClientii vor putea verifica daca bonul fiscal a fost emis de o casa de marcat conectata la ANAFArticole similare
In atentia platitorilor de TVA lunar: Declaratia 092 se depune pana la 7 noiembrieSplit TVA. Cum se efectueaza plata facturilor?Achizitie intracomunitara. Ce trebuie sa stii daca nu esti platitor de TVAAutoritatile contractante sunt obligate sa achite pretul BUNURIlor sau prestatiilor in maximum 30 zileAnaliza comparativa pentru titlul VI - TAXA PE VALOAREA ADAUGATA - URMARE A MODIFICARILOR ADUSE DE OG nr. 30/2011Ultimele articole
Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Trebuie ajustata TVA la stocuri?Ajustare TVA stocuri. Ce impact are majorarea cotei TVA din august 2025Controale ANAF. Greseala frecventa privind TVA in cazul refacturariiCota TVA. TVA pentru amoniac si servicii agricole in 2025Neplatitor de TVA. MONOGRAFIE contabila in cazul importului de BUNURIArticole similare
Tratamentul fiscal al deducerii TVA in 50 de studii de cazProcedeul rambursarii TVA catre persoane inregistrate in scopuri de taxa in RomaniaAutofactura. Cum procedam la livrare si la plata avansului?Cand NU se considera depasit plafonul de scutire pentru firmele care trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVANoul tratament al TVA pentru achizitia si leasingul de autoturisme. Ce tratament financiar-contabil aplicam?Ultimele articole
e-Transport si achizitiile INTRACOMUNITARe: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorFoaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?Cod TVA INTRACOMUNITAR 2025. Cum il obtii singur, fara ajutorul unui contabilAchizitie INTRACOMUNITARa. Cand si cum se face trecerea la TVA lunarAchizitie INTRACOMUNITARa. 4 obligatii care NU le revin firmelor neplatitoare de TVAArticole similare
Se utilizeaza sistemul E-Factura in cazul comertului online?Ministerul Economiei propune 27 de masuri noi pentru debirocratizarea firmelor. Vor fi eliminate mai multe obligatiiPlata accizelor in vamaANAF: Precizari privind noul Cod al InsolventeiRegistrul Jurnal si Registrul Inventar. Este obligatorie completarea formularelor tipizate?Ultimele articole
Cum faci fata cheltuielilor neprevazute: solutii financiare pentru orice situatieProiect: Finantele introduc numarul de identificare digitala, alternativ CNP-ului clasicPlafon casierie 2024: In cazul depasirii plafonului de 50.000 euro, care este termenul de prescriptie al amenzilor?Modificari ale amenzilor contraventionale. A fost ELIMINATA facilitatea platii amenzilor la jumatate din suma, in termen de 15 zilePFA cu penalitati si dobanzi de plata. Exista vreo facilitate fiscala in acest caz?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"