Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Evidenta operatiunilor din sfera TVA Codul fiscaldispune imperativ ca persoanele impozabile stabilite in Romania sa tina evidentecorecte si complete ale tuturor operatiunilor efectuate in ...
Evidenta operatiunilor din sfera TVA
Codul fiscal
dispune imperativ ca persoanele impozabile stabilite in Romania sa tina evidente
corecte si complete ale tuturor operatiunilor efectuate in desfasurarea activitatii
lor economice si care intra in sfera taxei.
Aceste evidente
trebuie astfel intocmite si pastrate, incat sa cuprinda informatiile,
documentele si conturile, inclusiv registrul nontransferurilor si registrul
bunurilor primite din alt stat membru.
In cazul asociatiilor
in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, drepturile si
obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza
veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti.
Conform
principiilor contabilitatii, inegistrarea operatiunilor in evidente contabile
se realizeaza subsecvent constatarii acestora printr-un document justificativ. Art.
6 din Legea nr. 82/1992, republicata (legea contabilitatii), dispune ca orice
operatiune economico-financiara sa fie consemnata in momentul efectuarii ei intr-un
document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel
calitatea de document justificativ.
Examen Consultant Fiscal 2024
Proceduri obligatorii pentru implementarea Standardelor de Control Intern Managerial
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Din punct de
vedere fiscal, art. 79 din Codul de procedura fiscala (Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, republicata) obliga agentii economici sa conduca evident a fiscala, in
vederea stabilirii starii de fapt fiscale
si
a obligatiilor fiscale datorate.
Coroborand
dispozitiile citate din cele doua acte normative rezulta faptul ca evidentele tinute
de catre societatile comerciale au atat rol contabil pentru operatiunile
realizate, cat si rol fiscal pentru stabilirea sumelor datorate ca taxe si
impozite bugetului de stat sau bugetelor locale, iar in materie de TVA, in baza
acestor evidente pot fi stabilite sumele care pot fi solicitate la rambursare
(TVA dedcuctibila).
In fapt, cele doua
regelementari cu caracter contabil si fiscal stabilesc importanta existentei
unor evidente corecte si complete ale activitatilor economice desfasurate de
societatile comerciale, fara a putea aprecia utilitatea exclusiva a acestora in
scopuri contabile sau fiscale.
SFATUL NOSTRU
A da prioritate rolului contabil al acestor evidente inseamna
a
ajunge la concluzia ca ele sunt utile doar in scopuri interne societatilor
comerciale, astfel ca organizarea lor poate fi realizata in afara
legii
conform procedurilor interne, iar in sens contrar, maximizarea
rolului
fiscal (crearea de evidente pentru fisc...) duce la concluzia ca
in
paralel cu activitatea economica, aceste entitati desfasoara o
activitate
de preconstituire de dovezi in eventualitatea unor controale fiscale.
Importanta
existentei unor eveidente corecte si complete a operatiunilor economice
realizate de entitatile economice apare cel mai pregnant in materie de TVA, in speta
in cazul persoanelor inregistrate in scopuri de TVA. In cazul acestora, daca la
sfarsitul perioadei fiscale (luna sau trimestrul colendaristic) rezulta o suma negativa
de TVA, rambursarea efectiva a sumelor solicitate prin decont se va realiza in
general in urma controalelor fiscale.
Constatarile
organelor de control fiscal cu privire la existenta unor evidente incomplete
sau a documentelor care nu respecta cerintele legale minimale vor duce la sanctionarea
prin nerecunoasterea ca deductibile a sumelor de TVA solicitate la rambursare,
iar suplimentar calcularea de accesorii aferente pentru neplata in termen a
sumelor nedeductibile.
In materie de
TVA, Codul fiscal, in art. 156, dispune ca, persoanele impozabile stabilite in
Romania sunt obligate sa tina evidente corecte si complete ale tuturor operatiunilor
efectuate in desfasurarea activitatii lor economice.
Realizarea obligatiilor privind evidentele TVA
conform art. 156 din Codul fiscal au fost redefinite prin Ordinul MEF nr.
1.372/2008 (publicat in Monitorul Oficial nr. 364 din 13 mai 2008), abrogandu-se
astfel vechile dispozitii din Ordinul MFP nr. 2.217/2006.
Persoanele
obligate sa tina evidente in scopul TVA
Codul fiscal
identifica persoanele obligate sa tina evidente corecte si complete:
● persoanele
impozabile stabilite in Romania, pentru operatiunile efectuate in desfasurarea
activitatii lor economice, pentru operatiunile pentru care sunt obligate la
plata taxei, precum si pentru orice alta operatiune reglementata la Titlul VI
din Codul fiscal;
● persoanele
obligate la plata taxei pentru orice operatiune sau care se identifica drept
persoane inregistrate in scopuri de TVA conform Titlului VI din Codul fiscal in
scopul desfasurarii oricarei operatiuni, pentru operatiunile respective;
● persoanele
impozabile si persoanele juridice neimpozabile, pentru toate achizitiile
intracomunitare;
● asociatul care
contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre
parti, in cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana
impozabila, pentru operatiunile realizate de respectiva asociatie in participatiune.
Formatul
evidentelor in scopul TVA
Evidentele si
documentele in scopuri de TVA vor cuprinde:
● evidente
contabile ale activitatii sale economice;
● al doilea
exemplar al facturilor sau altor documente emise de aceasta si legate de
activitatea sa economica;
● facturile sau
alte documente primite si legate de activitatea sa economica;
● documentele
vamale si, dupa caz, cele privind accizele legate de importul, exportul,
livrarea intracomunitara si achizitia intracomunitara de bunuri realizate de
respectiva persoana;
● facturile si
alte documente emise sau primite de respectiva persoana pentru majorarea sau
reducerea contravalorii livrarilor de bunuri, prestarilor de servicii, achizitiilor
intracomunitare sau importurilor;
● un registru al
nontransferurilor de bunuri transportate de persoana impozabila sau de alta
persoana in contul acesteia in afara Romaniei, dar in interiorul Comunitatii soperatiunile
prevazute la art. 128 alin. (12) lit. f)-h) din Codul fiscal, sau pentru acele
situatii in care persoana impozabila aplica masuri de simplificaret;
● un registru
pentru bunurile mobile corporale primate care au fost transportate din alt stat
membru in Romania sau care au fost importate in Romania sau achizitionate din
Romania de o persoana impozabila nestabilita in Romania si care sunt date unui
prestator in Romania in scopul expertizarii sau prelucrarii.
Ordinul MEF nr.
1.372/2008 precizeaza expres ca, documentele care formeaza evidenta in scopul
taxei nu sunt formulare tipizate; astfel, fiecare persoana impozabila poate sa-si
stabileasca modelul documentelor pe baza carora determina taxa colectata/deductibila
in functie de activitatea desfasurata cu respectarea continutului minimal de
informatii care in final sa asigure completarea corecta a decontului de TVA
prevazut la art. 1562 din Codul fiscal.
Continutul minimal de infomatii
Ordinul MEF
precizeaza ca evidentele contabile si documentele intocmite vor trebui sa
evidentieze in principal urmatoarele elemente:
1. valoarea totala,
fara taxa, a tuturor livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii
efectuate de aceasta persoana in fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct
pentru:
● livrarile
intracomunitare de bunuri scutite;
● livrari/prestari
scutite de taxa sau pentru care locul livrarii/prestarii este in afara Romaniei;
● livrarile de
bunuri si/sau prestarile de servicii taxabile si carora li se aplica cote
diferite de taxa;
2. valoarea totala,
fara taxa, a tuturor achizitiilor pentru fiecare perioada fiscala, evidentiata
distinct pentru:
● achizitii
intracomunitare de bunuri;
● achizitii de
bunuri/servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei in
conditiile stabilite prin art. 150 alin. (1) lit. b)-g) din Codul fiscal;
● achizitii de
bunuri, inclusiv provenite din import, si de servicii, taxabile, carora li se
aplica cote diferite de taxa;
3. taxa colectata
de respectiva persoana pentru fiecare perioada fiscala;
4. taxa totala
deductibila si taxa dedusa pentru fiecare perioada fiscala;
5. calculul taxei
deduse provizoriu pentru fiecare perioada fiscala, a taxei deduse efectiv
pentru fiecare an calendaristic si al ajustarilor efectuate, atunci cand dreptul
de deducere se exercita pe baza de pro-rata, evidentiind distinct:
● taxa dedusa
conform art. 147 alin. (3) din Codul fiscal;
● taxa nededusa
conform art. 147 alin. (4) din Codul fiscal;
● taxa dedusa pe
baza de pro-rata conform art. 147 alin. (5) din Codul fiscal.
Reguli privind conducerea evidentei contabile si
fiscale
Art.
80 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, luand
in considerare aspecte procedurale cu privire la
realizarea controlului fiscal, stabileste ca evidentele
fiscale
sa fie pastrate de catre contribuabili
la domiciliul
fiscal sau, dupa caz, la sediile
secundare sau in cazul in
care contribuabilii au externalizat
serviciul de arhivare,
la sediul persoanelor autorizate
potrivit legii sa presteze
astfel de servicii.
In conformitate
cu dispozitiile procedurale, evidentele
fiscale si contabile pot fi tinute
cu ajutorul sistemelor
informatice de gestiune, contribuabilii avand
obligatia
ca odata cu arhiva electronica sa pastreze si aplicatia
informatica
cu ajutorul careia au fost generate evidentele.
In cazul stocarii
acestora, Ordinul MEF depaseste
putin cadrul dispozitiilor procedurale dand
posibilitatea
persoanelor impozabile sa stocheze evidentele in orice
loc
daca in perioada stocarii sunt indeplinite urmatoarele
conditii:
● se garanteaza
accesul on-line la datele respective;
● se garanteaza
integritatea continutului documentelor
respective;
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"