Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
PROBLEMASe lichideaza o societate. Prin hotarare AGA se stabileste ca rezultatul lichidarii sa se distribuie in natura asociatilor, respectiv o cladire veche si un teren construibil. Valoarea de ...
PROBLEMA
Se lichideaza o societate. Prin hotarare AGA se stabileste ca rezultatul lichidarii sa se distribuie in natura asociatilor, respectiv o cladire veche si un teren construibil. Valoarea de piata a acestor imobile este mai mare decat valoarea din contabilitate. Daca evaluarea imobilelor la lichidare nu o pot inregistra in contabilitate, cum se trateaza d.p.d.v. al TVA si al impozitului asupra veniturilor din lichidare aceasta operatiune, avand in vedere ca transferul bunurilor se realizeaza la momentul radierii societatii prin hotarare judecatoreasca.
Cum se inregistreaza si cum de declara aceste impozite?
SOLUTIE
Conform art 27 alin (2) si (3) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal:
" Distribuirea de active de catre o persoana juridica romana catre participantii sai, fie sub forma de dividend, fie ca urmare a operatiunii de lichidare, se trateaza ca transfer impozabil, exceptandu-se cazurile prevazute la alin. (3).
(3) Prevederile prezentului articol se aplica urmatoarelor operatiuni de reorganizare, daca acestea nu au ca principal obiectiv evaziunea fiscala sau evitarea platii impozitelor:
Examen Consultant Fiscal 2026
Cartea verde a Contabilitatii 2026
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
a) fuziunea intre doua sau mai multe persoane juridice romane, in cazul in care participantii la oricare persoana juridica care fuzioneaza primesc titluri de participare la persoana juridica succesoare;
b) divizarea unei persoane juridice romane in doua sau mai multe persoane juridice romane, in cazul in care participantii la persoana juridica initiala beneficiaza de o distribuire proportionala a titlurilor de participare la persoanele juridice succesoare;
c) achizitionarea de catre o persoana juridica romana a tuturor activelor si pasivelor apartinand uneia sau mai multor activitati economice ale altei persoane juridice romane, numai in schimbul unor titluri de participare;
d) achizitionarea de catre o persoana juridica romana a minimum 50% din titlurile de participare la alta persoana juridica romana, in schimbul unor titluri de participare la persoana juridica achizitoare si, daca este cazul, a unei plati in numerar care nu depaseste 10% din valoarea nominala a titlurilor de participare emise in schimb".
Conform Normelor metodologice de aplicare a art 27 alin (2) din Codul fiscal , aprobate prin HG 44/2004:
"80. Distribuirea de active de catre o persoana juridica romana catre participantii sai se poate realiza in cazul lichidarii.
81. Profitul impozabil in cazul lichidarii se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile efectuate pentru realizarea acestora, calculate cumulat de la inceputul anului fiscal, luandu-se in calcul: profitul din lichidarea patrimoniului, sumele din anularea provizioanelor, sumele inregistrate in conturi de capitaluri proprii constituite din profitul brut si care nu au fost impozitate la data constituirii, alte elemente similare veniturilor si cheltuielilor. In cazul in care, in declaratia de impozit pe profit aferenta anului anterior lichidarii contribuabilul a inregistrat pierdere fiscala, aceasta se va recupera din profitul impozabil calculat cu ocazia lichidarii.
82. La calculul impozitului pe profit datorat de contribuabilii care isi inceteaza existenta in urma operatiunilor de lichidare nu sunt impozitate: rezervele constituite din profitul net, sumele aferente unor reduceri ale cotei de impozit, repartizate ca surse proprii de finantare pe parcursul perioadei de functionare, potrivit legii, rezervele constituite din diferente de curs favorabile capitalului social in devize sau din evaluarea disponibilului in devize, in conformitate cu actele normative in vigoare, daca legea nu prevede altfel".
In ceea ce priveste impozitul pe veniturile din lichidare, sunt aplicabile prevederile art 66 alin (8) din Codul fiscal:
" Venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare".
"Venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice se impune cu o cota de 16%, impozitul fiind final. Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa se vireaza pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori"(art 67 alin 3 lit d din Codul fiscal).
Referitor la regimul fiscal al TVA in cazul lichidarii, conform prevederilor art 128 alin (5) din Codul fiscal:
" Orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile, cu exceptia transferului prevazut la alin. (7), constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial".
Concluzie:
1. Societatea poate emite o autofactura inainte de radierea din Registrul Comertului pentru transferul de active catre asociati, in vederea evidentierii venitului din lichidare si a colectarii TVA.
2. Societatea datoreaza TVA cu ocazia distribuirii de active numai daca a fost dedusa total sau partial taxa aferenta bunurilor respective.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
PFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINEEvaziune fiscala cu prejudiciu major: 1 milion de euroDeputatii au votat in favoarea unui singur supraveghetor bancarCe cote TVA se vor aplica din 1 august 2025 pentru jocurile de norocCaz practic: Vanzare externa in regim de consignatie. Regim TVA. Declaratii obligatoriiUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Dobanzi si penalitati de intarziere prevazute de Codul de procedura fiscala actualizat 2010Nou termen de depunere a Declaratiei unice. Bonificatii acordate de statInfiintarea grupului fiscal unic. Normele actuale din 2013Subventii ONG si redistribuire bunuri. Care e modalitatea corecta?Codul fiscal 2011 - Titlul IIUltimele articole
Acciza intra in baza de calcul a TVA: de ce o eroare la accize inseamna, aproape mereu, si o eroare de TVAFactura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaManualul Contabilului Incepator: Ghid practic, cu exemple rezolvate si explicatii clare, ca sa poti lucra corect din prima ziLegea nr. 239 din 2025: principalele masuri adoptate de pachetul 2 de masuri fiscaleTaxe si IMPOZITE MAJORATE din 2026. La cat ar putea ajunge IMPOZITEle pe cladiri si vehiculeArticole similare
OUG 40/2015 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020Echipeaza-ti masina cu anvelope de iarna de pe Velopa.roTVA - Prestari de servicii de intermediere in numele si in contul altei persoaneTVA pentru achizitia de vehicule in spiritul OUG 34 per 2009 si al HG 488 per 2009Ministrul Finantelor: Legea pensiilor va fi aplicata fara niciun fel de discutii! Provocarea va fi in 2021Ultimele articole
Factura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVACartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaSumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabiliManualul Contabilului Incepator: Ghid practic, cu exemple rezolvate si explicatii clare, ca sa poti lucra corect din prima ziOdoo pentru companii: control total asupra operatiunilor intr-o singura platformaArticole similare
Cand nu deducem cheltuielile aferente vehiculelor aflate folosinta contribuabilului?Alerta fiscalitate 2-6 iunie 2008Tremurul diferentelor de cursAchizitii bunuri in Romania. Cum declaram in D390 si in decont?Exercitarea dreptului de deducere pentru importul de bunuri. Ce solutii avem?Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



