Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, pentru a discuta pe larg calcularea impozitului pe cladiri datorat in 2016, avem ca exemplu o societate de servicii privind tehnologia informatiei care are sediul social intr-o camera din locuinta personala. Aici nu desfasoara activitatea si desfasoara activitatea la terti. Societatea nu isi deduce utilitatile pentru locuinta.
Vom raspunde astfel urmatoarelor intrebari:1. Ce obligatii privind impozitul pe contructii are proprietarul locuintei respectiv administratorul firmei?
2. Daca este sediu fara activitate comerciala, mai plateste impozit diferentiat?
3. Reevaluarea mai este necesara in acest caz?
Pentru cladirea aflata in proprietatea sa persoana fizica datoreaza impozit pe cladiri conform Titlului IX din Codul fiscal, nu impozit pe constructii (impozit reglementat de Titlul X).
De la 1 ianuarie 2016 in cazul cadirilor aflate in proprietatea persoanelor fizice impozitul pe cladiri se calculeaza diferentiat pentru:
- cladirile rezidentiale aflate in propietatea persoanelor fizice – art. 457,
- cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice – art. 458,
Examen Consultant Fiscal 2026
Cartea Verde a impozitului pe profit
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
In situatia prezentata impozitul pe cladiri se determina conform art. 459 din Codul fiscal, astfel:
1. Daca suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential pot fi evidentiate distinct impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential conform art. 457 cu impozitul determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential, conform art. 458.
In cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza conform art. 457 - conform regulilor pentru cladirile rezidentiale.
2. Daca suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential nu pot fi evidentiate distinct, se aplica urmatoarele reguli:
a) in cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza conform art. 457 - conform regulilor pentru cladirile rezidentiale;
b) in cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, iar cheltuielile cu utilitatile sunt inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, impozitul pe cladiri se calculeaza conform prevederilor art. 458.
Asadar, daca suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential nu pot fi evidentiate distinct iar la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, iar cheltuielile cu utilitatile nu sunt inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, impozitul pe cladiri se calculeaza conform art. 457 – conform regulilor pentru cladirile rezidentiale.
Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2-1,3% asupra valorii care poate fi:
a) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta, depus la organul fiscal local pana la primul termen de plata din anul de referinta;
b) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
c) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta.
In cazul in care valoarea cladirii nu poate fi calculata pe baza acestor valori impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457 (pentru cladiri rezidentiale).
In cazul cladiririlor rezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,08%-0,2%, asupra valorii impozabile a cladirii. Valoarea impozabila a cladirii, exprimata in lei, se determina prin inmultirea suprafetei construite desfasurate a acesteia, exprimata in metri patrati, cu valoarea impozabila corespunzatoare, exprimata in lei/m2, din tabelul urmator:
Tipul cladirii Valoarea impozabila - lei/m2 -
Cu instalatii de apa, canalizare, electrice si incalzire (conditii cumulative) Fara instalatii de apa, canalizare, electrice sau incalzire
A. Cladire cu cadre din beton armat sau cu pereti exteriori din caramida arsa sau din orice alte materiale rezultate in urma unui tratament termic si/sau chimic 1.000 600
B. Cladire cu peretii exteriori din lemn, din piatra naturala, din caramida nearsa, din valatuci sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic si/sau chimic 300 200
C. Cladire-anexa cu cadre din beton armat sau cu pereti exteriori din caramida arsa sau din orice alte materiale rezultate in urma unui tratament termic si/sau chimic 200 175
D. Cladire-anexa cu peretii exteriori din lemn, din piatra naturala, din caramida nearsa, din valatuci sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic si/sau chimic 125 75
E. In cazul contribuabilului care detine la aceeasi adresa incaperi amplasate la subsol, demisol si/sau la mansarda, utilizate ca locuinta, in oricare dintre tipurile de cladiri prevazute la lit. A-D 75% din suma care s-ar aplica cladirii 75% din suma care s-ar aplica cladirii
F. In cazul contribuabilului care detine la aceeasi adresa incaperi amplasate la subsol, la demisol si/sau la mansarda, utilizate in alte scopuri decat cel de locuinta, in oricare dintre tipurile de cladiri prevazute la lit. A-D 50% din suma care s-ar aplica cladirii 50% din suma care s-ar aplica cladirii
Valoarea impozabila se ajusteaza cu coeficientii prevazuti la art. 457 din Codul fiscal.
Persoana fizica care la data de 31 decembrie 2015 are in proprietate cladirea cu destinatie mixta are obligatia sa depuna Declaratia fiscala pentru stabilirea impozitului pe cladiri - persoane fizice, Model ITL - 001 pana la data de 31 martie 2016 inclusiv.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu - Economist
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Noul Cod fiscal modifica taxele si impozitele locale. Cu cat platim mai mult din 2016?Zoom fiscal: Impozitul pe constructii in noul Cod fiscal din 2016Impozit constructii speciale. Amenajari cladiri inchiriate. Cum procedam?Modificare Cod fiscal - calcul IMPOZIT PE CLADIRI pentru persoane juridiceSeminarul de Fiscalitate si Contabilitate: Noul cod Fiscal 2016. Doi lectori exceptionali!Ultimele articole
NOUTATE! A reintrat in vigoare, din 1 ianuarie 2025, taxa pe stalpCladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Este OFICIAL! Regulile privind calculul taxelor locale se amana pana pe 1 ianuarie 2026Examenul CECCAR 2024. Teste rezolvate, exact in genul celor care se dau la examenEvaluare cladiri: Cand trebuie redepuse rapoartele de evaluare, la 3 sau la 5 ani?Articole similare
Guvernul introduce impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare. Cum se va calcula acestaTipuri de impozite pentru cetateni si institutii, modificate prin noul Cod fiscalImpozitul pe cladiri cu bonificatia stabilita de primarii se achita pana la 30 iuniePersoanele fizice trebuie sa depuna D216 pana pe 30 septembrie 2024Rezultatele actiunilor de control ANAF: prejudicii totale de peste 10 milioane lei si un numar de 931.031 ore neinregistrate in contabilitateUltimele articole
Legea nr. 239 din 2025: principalele masuri adoptate de pachetul 2 de masuri fiscaleImpozitare autoturisme de lux si completarea Declaratiei 216D216 in 2024. Care este termenul limita de depunereD216 in 2024: Pana cand poate fi depus formularul si cine are aceasta obligatieModelul formularului 216 a fost aprobat prin Ordinul 3738/2024Articole similare
PFA, norma ajustata de venit. Cum se calculeaza impozitul pe venit, CAS si CASSCasare produse expirate. Regim TVAObligatii fiscale declarate prin Declaratia Unica in cazul persoanelor care au obtinut indemnizatii pe perioada starii de urgentaDeclaratia 394 pentru agentiile de turism. Cum procedam?Facturare penalizari contractuale. Care este regimul fiscal TVA si cum se calculeaza impozitul pe venit pentru o microintreprindere?Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Calcul impozit pe venit pentru trimestrul I 2014. Cum se calculeaza baza de impozitare?Cadou de Paste pentru contabili? Desigur!Norme codul fiscal 2008 Titlul II Capitolul IIREEVALUAREa imobilizarilor corporale. Vezi procedura corecta!Studiu de caz: Inregistrarea facturilorUltimele articole
Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaManualul Contabilului Incepator: Ghid practic, cu exemple rezolvate si explicatii clare, ca sa poti lucra corect din prima ziLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAEvaluare cladiri: Cand trebuie redepuse rapoartele de evaluare, la 3 sau la 5 ani?Vechimea in munca necesara pensionarii pentru limita de varsta poate fi cumparata pana la sfarsitul anului 2024
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



