keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Guvernul introduce impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare. Cum se va calcula acesta

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Stancu Alina la 04 Sep. 2023

Conform economedia.ro, Guvernul a trimis catre Comisia Europeana mai multe ordonante de urgenta ce vizeaza reducerea deficitului bugetar. Printre masuri se numara introducerea impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare. Cum se va calcula acesta?

Prin noul document Guvernul introduce un nou tip de impozit: impozitul special pe bunurile imobile de valoare mare.

''La articolul 2 alineatul (1), dupa litera i) se introduc doua noi litere, lit. k) cu urmatorul cuprins: 

k) impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare.''

Vor fi obligate la plata impozitului pe bunurile imobile si mobile de valoare mare urmatoarele:

a) persoanele fizice care au in proprietate/proprietate comuna cladiri rezidentiale situate in Romania a caror valoare impozabila calculata potrivit art. 457, individuala sau cumulata, dupa caz, depaseste 2.500.000 lei;
b) persoanele fizice si persoanele juridice care au in proprietate autoturisme care trebuie inmatriculate/inregistrate in Romania a caror valoare de achizitie individuala depaseste 375.000 lei. Impozitul se datoreaza pe o perioada de 5 ani incepand cu anul
fiscal in care are loc predarea-primirea autoturismului sau pentru fractiunea de ani ramasa pana la implinirea perioadei de 5 ani de la aceasta data pentru cele la care predareaprimirea autoturismului a avut loc anterior.

Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se calculeaza in functie de incadrarea intr-una dintre situatiile prevazute la art. 500^4, dupa cum urmeaza:
a) in cazul proprietatilor reprezentand cladiri rezidentiale, prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferentei dintre valoarea impozabila individuala sau suma valorilor impozabile individuale, dupa caz, comunicata/comunicate de catre organul fiscal local prin decizia de impunere si plafonul de 2.500.000 lei;
b) in cazul proprietatilor reprezentand autoturisme, prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferentei dintre valoarea de achizitie si plafonul de 375.000 lei.

 

Ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit


Asa cum apare in documentul publicat de economedia.ro, Guvernul introduce si ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit. 

(1) Contribuabilii, altii decat cei prevazuti la art. 15, care determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, stabilit potrivit prevederilor alin. (2) lit. a), sunt obligati la plata impozitului pe profit la nivelul acestui ajustor.

In cazul in care contribuabilii inregistreaza pierdere fiscala se aplica urmatoarele reguli: 

a) contribuabilii care inregistreaza pierdere fiscala cumulata la sfarsitul trimestrului/anului de calcul sunt obligati la plata impozitului la nivelul ajustorului determinat potrivit alin. (2) lit. b); in cazul in care nu se inregistreaza cheltuieli de natura celor prevazute la alin. (2) lit. b), ajustorul este zero; 

b) contribuabilii care inregistreaza profit impozabil cumulat la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, dar ca urmare a recuperarii pierderii fiscale din anii precedenti, potrivit art. 31, inregistreaza pierdere fiscala, sunt obligati la plata impozitului la nivelul ajustorului determinat potrivit alin. (2) lit. a). 

(2) Prin exceptie de la prevederile alin.(1) contribuabilii care desfasoara activitate in domeniul financiar-bancar si de asigurari-reasigurari datoreaza suplimentar pe langa impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, nivelul ajustorului fiscal ca indicator de disciplina fiscala care are drept scop instituirea unui nivel minim de impozit pe profit datorat, determinat astfel: 

AFIP = 16%*[(5% *(VT – Vs) + Sch] 

(3) Ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit este un indicator de disciplina fiscala care are drept scop instituirea unui nivel minim de impozit pe profit datorat de contribuabili si se determina astfel: 

a) Pentru contribuabilii, altii decat cei de la lit. b):
AFIP = 16%*[(3% *(VT – Vs) + Sch]
b) Pentru contribuabilii care inregistreaza pierdere fiscala cumulata la sfarsitul trimestrului/anului de calcul si oricare dintre urmatoarele cheltuieli referitoare la dobanzi definite potrivit art. 7 pct. 12, consultanta, management, la redeventele definite potrivit art. 7 pct. 36, altele decat cele specifice activitatilor de inovare si/sau cercetare- dezvoltare, inregistrate in relatia cu o persoana afiliata, definita potrivit art. 7 pct. 26, sau cu o persoana situata intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii: 

AFIP = 16%*Sch 

Cheltuielile respective se determina cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat si pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul. 

(4) Pentru aplicarea alin.(2) si alin.(3), lit. a) si b), indicatorii au urmatoarea semnificatie: 

AFIP = ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit determinat cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul. 

VT = veniturile totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul. 

Vs = veniturile care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, sunt: 

- veniturile neimpozabile prevazute la art. 23 si 24;
- veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
- veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
- veniturile din product?ia de imobilizari corporale si necorporale;
- veniturile din subventii;
- veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare/reasigurare, 

pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii; Sch = suma cheltuielilor referitoare la dobanzi definite potrivit art. 7 pct. 12, consultanta, management, drepturi de proprietate intelectuala, inclusiv cu redevente definite potrivit art. 7 pct. 36, altele decat cele specifice activitatilor de inovare si/sau cercetare-dezvoltare, inregistrate in relatia cu o persoana afiliata, definita potrivit art. 7 pct. 26, sau cu o persoana situata intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii; suma acestor cheltuieli se calculeaza de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat si pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul. 

(5) In sensul prezentului articol, impozitul pe profit trimestrial/anual reprezinta impozitul pe profit inainte de scaderea creditului fiscal extern, impozitului pe profit scutit potrivit art. 22 si a impozitului pe profit scutit potrivit Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004, din care se scade reducerea conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative, precum si alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legislatiei in vigoare, dupa caz. 

(6) In cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de plata cu efectuarea de plati anticipate, prevederile alin. (1), (2) si (3) se aplica pentru trimestrele I, II si III ale fiecarui an fiscal/an fiscal modificat, prin compararea ajustorului fiscal pentru impozitul pe profit, prevazut la alin.(2) si dupa caz la alin. (3) lit. a), cu platile anticipate, urmand ca definitivarea impozitului pe profit anual, potrivit alin. (1), (2) si (3), sa se efectueze pana la termenul de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit.

Comparatia se efectueaza astfel: 

a) pentru trimestrul I, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, prevazut la alin.(2) si respectiv alin. (3) lit. a), se compara cu plata anticipata aferenta acestui trimestru; 

b) pentru trimestrul II, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, prevazut la alin.(2) si respectiv alin. (3) lit. a), se compara cu suma platilor anticipate aferente trimestrului I si II; 

c) pentru trimestrul III, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, prevazut la alin.(2) si respectiv alin. (3) lit. a), se compara cu suma platilor anticipate aferente trimestrului I, II si III. 

(7) In cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de plata fara efectuarea de plati anticipate, prevederile alin. (1), (2) si (3) se aplica pentru determinarea impozitului pe profit anual. 

(8) In cazul grupului fiscal, prevederile alin. (1) - (6) se aplica in mod corespunzator de catre persoana juridica responsabila avand in vedere si urmatoarele reguli: 

a) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul de plata trimestrial, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza, trimestrial/anual, dupa caz, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, potrivit alin. (2) sau (3) dupa caz, si il comunica persoanei juridice responsabile; 

b) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul anual de plata cu efectuarea de plati anticipate, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza trimestrial ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, potrivit alin. (2) sau (3) dupa caz, si il comunica persoanei juridice responsabile; pentru definitivarea impozitului pe profit anual, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, potrivit alin. (2) sau (3) dupa caz, si il comunica persoanei juridice responsabile; 

c) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul anual de plata fara efectuarea de plati anticipate, pentru determinarea impozitului pe profit anual, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, potrivit alin. (2) sau (3) dupa caz, si il comunica persoanei juridice responsabile; 

d) persoana juridica responsabila compara impozitul pe profit trimestrial/anual determinat la nivelul grupului, respectiv suma platilor anticipate, dupa caz, cu suma ajustoarelor fiscale transmise de membrii grupului fiscal, urmand sa aplice prevederile alin. (1) coroborate cu alin. (2) - (5).”

 

Stancu Alina de Stancu Alina
Alina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016