Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam mai jos cazul unei societati care la sfarsitul lunii septembrie 2013 a achizitionat un apartament de 113 mp, intr-un bloc cu o vechime de pana in 2 ani. Apartamentul este in valoare de 58.000 euro, echivalentul sumei de 260.000 lei, suma pentru care Directia Impozite si Taxe a calculat un impozit de 900 lei pe anul 2013, respectiv 3600 lei/an.
In lunile octombrie, noiembrie 2013 s-au adus imbunatatiri, in sensul ca a fost pus parchetul, faianta, gresie, instalat gaze, racordat la reteaua electrica, alte amenajari interioare, in valoare de aproximativ 15.000 lei, astfel ca vom vedea daca societatea poate beneficia de recalcularea impozitului pe cladiri, incepand cu 01.12.2013 si daca poate solicita micsorarea cotei.
Apartamentul este folosit ca sediu social si punct de lucru, societatea desfasurand activitati de contabilitate, salarizare, expertize, audit.
In cazul persoanelor juridice, conform art. 253 din Codul fiscal, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a cladirii.
Cota de impozit se stabileste prin hotarare a consiliului local si poate fi cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii, conform prevederilor legale in vigoare.
In cazul unei cladiri a carei valoare a fost recuperata integral pe calea amortizarii, valoarea impozabila se reduce cu 15%.
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
Examen Consultant Fiscal 2024
In cazul unei cladiri care nu a fost reevaluata, cota impozitului pe cladiri se stabileste de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucuresti intre:
a) 10% si 20% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta;
b) 30% si 40% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinta.
La art. 285 sunt redate facilitati pentru persoanele juridice. Potrivit acestuia, impozitul pe cladiri, impozitul pe teren, impozitul pe mijloacele de transport, taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor, precum si alte taxe locale precizate la art. 282 si art. 283 nu se aplica:
a) oricarei institutii sau unitati care functioneaza sub coordonarea Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, cu exceptia incintelor folosite pentru activitati economice;
b) fundatiilor testamentare constituite conform legii, cu scopul de a intretine, dezvolta si ajuta institutii de cultura nationala, precum si de a sustine actiuni cu caracter umanitar, social si cultural;
c) organizatiilor care au ca unica activitate acordarea gratuita de servicii sociale in unitati specializate care asigura gazduire, ingrijire sociala si medicala, asistenta, ocrotire, activitati de recuperare, reabilitare si reinsertie sociala pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane varstnice, precum si pentru alte persoane aflate in dificultate, in conditiile legii.
Impozitul pe cladiri si impozitul pe terenurile acestora se reduc cu 50% pentru acele imobile situate pe litoralul Marii Negre detinute de persoane juridice si care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice pe o durata de minimum 6 luni in cursul unui an calendaristic.
Impozitul pe cladiri se reduce cu 50% pentru cladirile nou construite detinute de cooperatiile de consum sau mestesugaresti, dar numai pentru primii 5 ani de la data achizitiei cladirii.
Nu se datoreaza impozit pe teren pentru terenurile forestiere administrate de Regia Nationala a Padurilor - Romsilva, cu exceptia celor folosite in scop economic.
La art. 286 sunt redate scutiri si facilitati ce pot fi stabilite de consiliile locale. Potrivit alin. (8) si (9) ale acestui articol, consiliul local poate acorda scutire de la plata impozitului pe cladiri sau o reducere a acestuia pe o perioada de minimum 7 ani, cu incepere de la data de intai ianuarie a anului fiscal urmator finalizarii lucrarilor de reabilitare, pentru proprietarii apartamentelor din blocurile de locuinte si ai imobilelor care au executat lucrari de interventie pe cheltuiala proprie, pe baza procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor, intocmit in conditiile legii, prin care se constata realizarea masurilor de interventie recomandate de catre auditorul energetic in certificatul de performanta energetica sau, dupa caz, in raportul de audit energetic, astfel cum este prevazut in Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 18/2009 privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 158/2011.
Consiliul local poate acorda scutire de la plata impozitului pe cladiri/taxei pe cladiri pe o perioada de 5 ani consecutivi, cu incepere de la data de intai ianuarie a anului fiscal urmator in care a fost efectuata receptia la terminarea lucrarilor, pentru proprietarii care executa lucrari in conditiile Legii 153/2011 privind masuri de crestere a calitatii arhitectural-ambientale a cladirilor.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Tranzactiile comerciale intre intreprinderi in 2013. Solutia la care nu se astepta nimeni!Taxarea pe profit versus impozitul forfetar. Ce crede GrapiniVenituri din despagubiri obtinute in urma exproprierii. Cum determinam profitul impozabil?Studiu: Numai 15% dintre romani fac sport si se recreeaza. O cota redusa TVA i-ar incuraja sa aiba un stil de viata mai sanatosVanzari cu plata in rateUltimele articole
SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieCum se declara TVA-ul de import in SAF-TTAXE SI IMPOZITE 2024. La ce sa te astepti anul acestaManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziContabilitatea unui complex hotelier. Inregistrari contabile specifice, utile oricarui contabilArticole similare
Impozit constructii speciale. Amenajari cladiri inchiriate. Cum procedam?Noul Cod fiscal in 2014: Ce modificari au intrat in vigoare de la 1 ianuarie?Codul fiscal 2008 - Capitolul II. Impozitul si taxa pe cladiri - art. 249-255Noi scutiri la plata impozitului pe cladiri, teren si bunuri aflate in proprietateNormele de aplicare a modificarilor la Codul fiscal, publicate in Monitorul OficialUltimele articole
Examenul CECCAR 2024. Teste rezolvate, exact in genul celor care se dau la examenEvaluare cladiri: Cand trebuie redepuse rapoartele de evaluare, la 3 sau la 5 ani?Din 1 ianuarie 2023 se vor aplica noi cote privind impozitele pentru transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuiaInchiriere locuinta pentru punct de lucru societate. IMPOZIT PE CLADIRI. Modificari aduse prin O.G. nr. 16/2022Modificare Cod fiscal - calcul IMPOZIT PE CLADIRI pentru persoane juridiceAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"