Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam mai jos cazul unei societati care la sfarsitul lunii septembrie 2013 a achizitionat un apartament de 113 mp, intr-un bloc cu o vechime de pana in 2 ani. Apartamentul este in valoare de 58.000 euro, echivalentul sumei de 260.000 lei, suma pentru care Directia Impozite si Taxe a calculat un impozit de 900 lei pe anul 2013, respectiv 3600 lei/an.
In lunile octombrie, noiembrie 2013 s-au adus imbunatatiri, in sensul ca a fost pus parchetul, faianta, gresie, instalat gaze, racordat la reteaua electrica, alte amenajari interioare, in valoare de aproximativ 15.000 lei, astfel ca vom vedea daca societatea poate beneficia de recalcularea impozitului pe cladiri, incepand cu 01.12.2013 si daca poate solicita micsorarea cotei.
Apartamentul este folosit ca sediu social si punct de lucru, societatea desfasurand activitati de contabilitate, salarizare, expertize, audit.
In cazul persoanelor juridice, conform art. 253 din Codul fiscal, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a cladirii.
Cota de impozit se stabileste prin hotarare a consiliului local si poate fi cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii, conform prevederilor legale in vigoare.
In cazul unei cladiri a carei valoare a fost recuperata integral pe calea amortizarii, valoarea impozabila se reduce cu 15%.

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2023 varianta tiparita

Cartea verde a contabilitatii 2023 varianta tiparita
In cazul unei cladiri care nu a fost reevaluata, cota impozitului pe cladiri se stabileste de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucuresti intre:
a) 10% si 20% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta;
b) 30% si 40% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinta.
La art. 285 sunt redate facilitati pentru persoanele juridice. Potrivit acestuia, impozitul pe cladiri, impozitul pe teren, impozitul pe mijloacele de transport, taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor, precum si alte taxe locale precizate la art. 282 si art. 283 nu se aplica:
a) oricarei institutii sau unitati care functioneaza sub coordonarea Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, cu exceptia incintelor folosite pentru activitati economice;
b) fundatiilor testamentare constituite conform legii, cu scopul de a intretine, dezvolta si ajuta institutii de cultura nationala, precum si de a sustine actiuni cu caracter umanitar, social si cultural;
c) organizatiilor care au ca unica activitate acordarea gratuita de servicii sociale in unitati specializate care asigura gazduire, ingrijire sociala si medicala, asistenta, ocrotire, activitati de recuperare, reabilitare si reinsertie sociala pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane varstnice, precum si pentru alte persoane aflate in dificultate, in conditiile legii.
Impozitul pe cladiri si impozitul pe terenurile acestora se reduc cu 50% pentru acele imobile situate pe litoralul Marii Negre detinute de persoane juridice si care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice pe o durata de minimum 6 luni in cursul unui an calendaristic.
Impozitul pe cladiri se reduce cu 50% pentru cladirile nou construite detinute de cooperatiile de consum sau mestesugaresti, dar numai pentru primii 5 ani de la data achizitiei cladirii.
Nu se datoreaza impozit pe teren pentru terenurile forestiere administrate de Regia Nationala a Padurilor - Romsilva, cu exceptia celor folosite in scop economic.
La art. 286 sunt redate scutiri si facilitati ce pot fi stabilite de consiliile locale. Potrivit alin. (8) si (9) ale acestui articol, consiliul local poate acorda scutire de la plata impozitului pe cladiri sau o reducere a acestuia pe o perioada de minimum 7 ani, cu incepere de la data de intai ianuarie a anului fiscal urmator finalizarii lucrarilor de reabilitare, pentru proprietarii apartamentelor din blocurile de locuinte si ai imobilelor care au executat lucrari de interventie pe cheltuiala proprie, pe baza procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor, intocmit in conditiile legii, prin care se constata realizarea masurilor de interventie recomandate de catre auditorul energetic in certificatul de performanta energetica sau, dupa caz, in raportul de audit energetic, astfel cum este prevazut in Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 18/2009 privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 158/2011.
Consiliul local poate acorda scutire de la plata impozitului pe cladiri/taxei pe cladiri pe o perioada de 5 ani consecutivi, cu incepere de la data de intai ianuarie a anului fiscal urmator in care a fost efectuata receptia la terminarea lucrarilor, pentru proprietarii care executa lucrari in conditiile Legii 153/2011 privind masuri de crestere a calitatii arhitectural-ambientale a cladirilor.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Cornea: Cu atatea TAXE SI IMPOZITE am depasit epoca fanariota, considerata ce mai impovaratoareCompaniile intrate in insolventa au produs bancilor pierderi de 5,2 miliarde leiStock option plan. Ce tratament fiscal aplicam?TAXE SI IMPOZITE MINIME! Solutiile sunt disponibile pe un stick de memorieConditii de depunere a declaratiilor privind fondul de mediuUltimele articole
Contabilitatea unui complex hotelier. Inregistrari contabile specifice, utile oricarui contabilEsti specialist in domeniul fiscal-contabil? Cunosti la perfectie legislatia? Rentrop& Straton te asteapta in echipa!Ce taxe trebuie sa platesti in Romania daca ai o afacere. Lista COMPLETAProtejati-va eficient impotriva sanctiunilor INJUSTE dispuse de ANAF! Hotarari CJUE si ICCJ care sunt in avantajul dumneavoastraLipsa numerar in casierie. Soldul este considerat cheltuiala deductibila sau nedeductibila la calculul impozitului?Articole similare
Impozitul pe constructii speciale. In ce situatii se plateste pentru unitatile de turism?Impozit constructii speciale. Amenajari cladiri inchiriate. Cum procedam?Proiect de Lege: scutire de impozit la casa timp de 10 aniImpozitul pe cladiri datorat la bugetul de stat. Ce aspecte retinem pentru 2014?Impozitul pe constructii in 2014. Care sunt reglementarile in vigoare?Ultimele articole
Din 1 ianuarie 2023 se vor aplica noi cote privind impozitele pentru transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuiaInchiriere locuinta pentru punct de lucru societate. IMPOZIT PE CLADIRI. Modificari aduse prin O.G. nr. 16/2022Modificare Cod fiscal - calcul IMPOZIT PE CLADIRI pentru persoane juridiceOUG 69/2020: Facilitati fiscale pentru contribuabili. Bonificatii. Prorogare termeneNoi scutiri la plata impozitului pe cladiri, teren si bunuri aflate in proprietate
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Aplicarea corecta a cotelor de TVA. 5 studii de caz"