Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare Daca un SRL a fost infiintat in 2004 si nu a avut activitate in toti anii, trebuia sa platesaca impozit minim in anul 2009? Firma nu l-a platit, iar in anul 2010, cand asociatii vor s-o ...
Intrebare
Daca un SRL a fost infiintat in 2004 si nu a avut activitate in toti anii, trebuia sa platesaca impozit minim in anul 2009? Firma nu l-a platit, iar in anul 2010, cand asociatii vor s-o lichideze, nu li se da certificatul fiscal. Ce se poate face avand din vedere ca este neconstitutional sa impui sa se plateasca un impozit cand nu ai venituri?
Raspuns
Ref: impozit minim societati fara activitate
Aspectele privind intrebarea d-voastra sunt de natura juridica si fiscala.
Din punct de vedere fiscal, conform prevederilor art. 18 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 1 mai 2009, societatile comerciale care realizau un impozit pe profit mai mic decat suma minima stabilita in mod expres prin OUG nr. 34/2009, erau obligate la plata unui impozit calculat in functie de veniturile totale inregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent.
Prevederea se aplica tuturor societatilor comerciale, cu exceptiile expres prevazute, cum ar fi:
• asocierile fara personalitate juridica,
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
• persoanele juridice straine care realizeaza venituri din/sau in legatura cu proprietati imobiliare situate in Romania sau din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o societate din Romania,
• trezoreria statului, institutiile publice,
• fundatiile romane constituite ca urmare a unui legat,
• cultele religioase, pentru veniturile impozabile,
• institutiile din invatamantul particular, acreditate sau autorizate, pentru veniturile impozabile,
• asociatiile de proprietari si asociatiile de locatari, recunoscute ca asociatii de proprietari, pentru veniturile impozabile,
• Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar,
• Fondul de compensare a investitiilor,
• organizatiile nonprofit, organizatiile sindicale si organizatiile patronale, pentru veniturile impozabile etc.
Articolul 18, alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, si pct. 115 din normele metodologice de aplicare aprobate prin H.G. nr. 488/2009, prevede ca persoanele juridice care se afla in inactivitate temporara inscrisa la registrul comertului nu calculeaza si nu datoreaza impozit minim.
Rezulta ca, din punct de vedere juridic, societatile au posibilitatea solicitarii suspendarii activitatii.
Actul normativ care dispune intrarea in inactivitate temporara este Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 237. Suspendarea activitatii se inscrie in registrul comertului si poate fi pentru perioade mai mari de 12 luni, dar nu mai mult de 3 ani consecutivi.
Ca urmare a solicitarii si inscrierii la registrul comertului a suspendarii activitatii se poate aplica si un regim derogatoriu de plata si depunere a declaratiilor fiscale.
Regimul de declarare derogatoriu se solicita de platitorii de impozite si taxe la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al acestora, prin depunerea unei cereri.
Pentru a beneficia de regimul de declarare derogatoriu, procedura data in aplicarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1221/2009 prevede ca persoana juridica trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) sa nu desfasoare nici un fel de activitate;
b) sa nu obtina venituri din exploatare, venituri financiare venituri extraordinare si/sau alte elemente similare veniturilor;
c) sa nu dispuna de personal angajat si sa nu plateasca venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului;
d) sa figureze in evidenta fiscala cu toate obligatiile declarative si de plata indeplinite;
e) sa nu aiba in curs de solutionare un decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare sau o cerere de restituire a impozitelor, taxelor si contributiilor;
f) sa nu faca obiectul unei actiuni de inspectie fiscala, in curs de derulare;
g) sa nu fie inscrisa in lista contribuabililor inactivi;
h) inactivitatea temporara sa fie inscrisa la registrul comertului.
Sunt supuse regimului de declarare derogatoriu urmatoarele declaratii:
1. formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat", cod 14.13.01.9/bs,
2. formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit", cod 14.13.01.04,
3. formularul 102 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul asigurarilor sociale si fondurilor speciale”, cod 14.13.01.40,
4. formularul 103 „Declaratie privind accizele” cod 14.13.01.03/a,
5. formularul 104 „Declaratie privind distribuirea intre asociati a veniturilor si cheltuielilor”, cod 14.13.01.01/dv,
6. formularul 120 „Decont privind accizele”, cod 14.13.01.03,
7. formularul 130 "Decont privind impozitul la titeiul din productia interna", cod 14.13.01.05,
8. formularul 300 ”Decont de taxa pe valoarea adaugata”, cod 14.13.01.02.
Fata de reglementarile anterior prezentate rezulta ca societatea era obligata sa aplice prevederile art. 18 din Codul fiscal incepand cu data de 1 mai 2009.
Deoarece nu avea activitate din anul 2004, sumele posibile de plata ar fi fost: 367 lei/trim. II, 550 lei/trim. III si 550/trim. IV, iar Declaratia 101 trebuie depusa pana la data de 25 aprilie 2010.
Forma finala a sectiunii C II din formularul 101ar fi trebuit sa arate astfel:
Rd. 1 = 0,
Rd. 4 = 550,
Rd. 5 = 917,
Rd. 9 = 550,
Rd. 11 = 550.
Impozitul datorat pentru anul 2009 este de 1.467lei, iar pentru platile neefectuate se datoreaza majorari si penalitati de intarziere.
In ceea ce priveste aplicarea prevederilor Constitutiei Romaniei in materie de impozite sunt de mentionat art. 56 si 139 care prevad urmatoarele:
- cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice.
- sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale
- impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege.
In cazul impozitului minim, toate aceste cerinte sunt implinite:
- exista un act normativ care reglementeaza impozitul minim, respectiv Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, asa cum a fost completat cu OUG nr 34/2009,
- se adreseaza tuturor societatilor, cu exceptia celor nou infiintate sau care se aflau in regim de suspendare a activitatii.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Atentie! S-a modificat Legea nr. 571 pe 2003 privind Codul fiscalMajorare si diminuare capital social. VIDEONoutati Legislatie Fiscala 13-17 aprilie 2009 - Monitorul OficialIMPOZIT MINIM pe cifra de afaceri. S-a stabilit un cont distinct in care trebuie inrgistrat acest impozit?Declaratia 100. Declaratia 101. PrevederiUltimele articole
Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaIMPOZIT MINIM pe cifra de afaceri. Calcul util privind noul IMPOZIT MINIMCum a fost modificat impozitul pe profit prin Legea 296/2023Impozit pe profit: Din 1 ianuarie 2024 se aplica trei regimuri speciale pentru afacerile mari, conform Legii 296/2023Proiect: Anumite firme care platesc impozit pe profit vor avea reguli speciale de impozitareArticole similare
Prelucrare marfuri si Registrul bunurilor primite. Cum tratam returul marfurilor reconditionate in Romania?Ajustare TVA si stoc de marfa. Care e monografia si cand ajustam TVA-ul?Pot fi emise facturi cu chitanta catre persoanele fizice pentru sumele de pana in 10.000 lei sau este obligatorie casa de marcat?Suspendare activitate firma: ajustarea TVAInchiriere apartamente pentru angajatii firmei intr-o tara UEUltimele articole
Declaratia Unica in 2025. Principalele modificari fata de vechiul formularFormularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiDepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVANOUTATE! A reintrat in vigoare, din 1 ianuarie 2025, taxa pe stalpPlatitor de impozit pe profit cu 1 ianuarie 2023. Poate trece la impozitarea micro din 2025?Articole similare
Codul fiscal 2008 - Capitolul II. Impozitul si taxa pe cladiri - art. 249-255Codul fiscal 2008 - Capitolul III. Impozitul si taxa pe teren - art. 256-260Codul fiscal 2011 - Titlul IXAchizitie imobil in 2006Certificat de Atestare Fiscala Online: Obtinere, Model si Acte NecesareUltimele articole
Noua sesiunea online ANAF: Intrebari si raspunsuri privind stabilirea rezidentei fiscaleLichidarea voluntara a unei microintreprinderi. Care sunt etapele?Codul Fiscal 2010 TITLUL IX - Capitolul IV - Impozitul pe mijloacele de transportCodul Fiscal 2010 TITLUL IX - Capitolul III - Impozitul si taxa pe terenCodul Fiscal 2010 TITLUL IX - Capitolul II - Impozitul si taxa pe cladiriAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"