Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul urmator, societatea are in evidenta imobilizarilor investitii in spatiul inchiriat (de la o persoana fizica pe baza de contract de inchiriere inregistrat la Administratia Financiara) care se amortizeaza pe o perioada de 9 ani pana pe 31.12.2019.
La data de 15.05.2015 se inchide punctul de lucru prin Registrul comertului.
Ce variante exista?
1) Facturarea catre proprietar a valorii ramase?
2) Ajustarea la TVA la valoarea ramasa? Cum se calculeaza aceasta?
In cazul mobilierului valoarea ramasa de amortizat este 1.823 LEI. Se mai face ajustare la TVA avand in vedere ca suma rezultata din ajustare este mai mica de 1.000 lei (1.823*24%)=437 lei?
In situatia in care s-au efectuat lucrari de investitii de natura modernizarilor bunului imobil inchiriat, pentru a evita efectuarea ajustarii conform prevederilor art. 148 sau art. 149 din Codul fiscal, este recomandabil sa facturati catre proprietar valoarea neamortizata a investitiei sau valoarea de piata a modernizarii, la data predarii. In acest context, trebuie sa retineti faptul ca modernizarile a caror valoare depaseste 20% din valoarea bunului imobil astfel modernizat se incadreaza in categoria bunurilor de capital, caz in care ajustarea se efectueaza pe o perioada de 20 ani chiar in situatia in care amortizarea ar fi trebuit efectuata pana pe 31.12.2019 inclusiv. De exemplu, daca modernizarea s-a finalizat in anul 2012, ajustarea se efectueaza pentru o perioada de 17 ani deoarece se considera ca bunul imobil a fost utilizat timp de 3 ani pentru realizarea de operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile.
Daca valoarea modernizarii nu depaseste 20% din valoarea bunului astfel modernizat, investitia nu se mai incadreaza in categoria bunurilor de capital, caz in care, ajustarea se efectueaza la valoarea neamortizata a bunului imobil in conformitate cu prevederile art. 148 din Codul fiscal si pct. 53 din normele de aplicare ale acestui articol. Acelasi tratament fiscal se aplica si in situatia in care s-au efectuat amenajari ale bunului imobil.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2026
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
Cartea verde a contabilitatii 2026
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Indiferent de faptul ca se incadreaza in categoria bunurilor de capital sau in categoria activelor, altele decat bunurile de capital, vanzarea investitiei catre proprietar va avantajeaza si in cazul impozitului pe profit datorita faptului ca valoarea neamortizata (281 = 212 si 658 = 212) a modernizarilor este considerata cheltuiala deductibila la determinarea rezultatului fiscal deoarece este aferenta realizarii de venituri impozabile (461 = 758 concomitent cu 461 = 4427).
In situatia in care bunul imobil se preda proprietarului fara vanzare, chiriasul trebuie sa considere nedeductibila fiscal cheltuiala aferenta scoaterii din patrimoniu a investitiei (658 = 212) deoarece cheltuiala respectiva nu este aferenta unor venituri impozabile.
In cazul mobilierului care nu se vinde primitorului, trebuie efectuata ajustarea sumei TVA deduse conform prevederilor art. 148 din Codul fiscal, calculata la o baza de impozitare a TVA reprezentata de valoarea ramasa de amortizat 1.823 lei. Ajustarea trebuie efectuata chiar daca suma rezultata din ajustarea efectuata conform prevederilor art. 148 este mai mica de 1.000 lei (1.823*24%)=437 lei. Acest criteriu de "neglijare" a sumei ajustate se are in vedere doar in cazul ajustarilor efectuate pentru bunurile de capital conform prevederilor art. 149. In acest context, am in vedere prevederile alin. (7) al art. 149 " Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital" " Prevederile prezentului articol nu se aplica in cazul in care suma care ar rezulta ca urmare a ajustarilor este neglijabila, conform prevederilor din norme." coroborate cu cele de la pct. 54 alin. (16) din normele de aplicare ale acestui articol "In sensul art. 149 alin. (7) din Codul fiscal, nu se efectueaza ajustarea taxei deductibile aferente bunurilor de capital in situatia in care suma care ar rezulta ca urmare a fiecarei ajustari aferente unui bun de capital este mai mica de 1.000 lei."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei, consultant fiscal si expert contabil
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Platitor de TVA de la 1 august 2025. Cota TVA aplicabila + reguli pentru ajustarea TVAScoatere din inventar a unor obiecte lipsa din gestiune: Ajustare negativa TVA deductibilaAJUSTARE TVA. Factura cu taxare inversaAjustarea de TVA pentru bunuri de capital. TOT ce trebuie sa stiiAjustarea TVA ca urmare a inregistrarii in scop de TVA. Ce restrictii exista?Ultimele articole
AJUSTARE TVA vanzare autoturism. Calcul si monografie contabilaMaparea SAF-T gresita iti aduce ANAF-ul la usa. Iata cum scapi de aceasta problema o data pentru totdeaunaCreante neincasate in 2025. Deductibilitatea cheltuielilor + ajustarea TVA-uluiAJUSTARE TVA stocuri. Ce impact are majorarea cotei TVA din august 2025Vanzare auto. Cum se face ajustarea TVA in cazul vanzarii unui autoturism dedus cu 50%Articole similare
103 grile fiscale pentru Examenul CECCAR 2013! Subiecte rezolvate!Contract de comodat pentru sediu social. Modernizare imobil. Deducere TVADecontul de TVADeductibilitatea TVA pentru investitii nefinalizate | Factura de avansNoile facilitati fiscale daca investiti in IMM-uriUltimele articole
Manualul Contabilului Incepator: Ghid practic, cu exemple rezolvate si explicatii clare, ca sa poti lucra corect din prima ziImprumuturi intre asociati si firma: regulile s-au schimbat radical si amenzile sunt uriaseTVA-ul iti poate distruge afacerea. Iata cum te aperi legal de inspectorii fiscaliDe la executant la consultant: Cum redefineste tehnologia rolul angajatului in retailul modernGhidul surselor de finantare pentru IMM-uri: Cum alegi solutia potrivita pentru afacerea taArticole similare
Zoom fiscal: Cum tratam fiscal achizitiile de la persoane fiziceMetoda cantitativ valorica. Formulare. Corectare bon fiscalCum facem ajustarea TVA la casarea unor stocuri uzate moral?Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de PREDARE?Ce documente sunt obligatorii pentru vanzarea in regim de consignatie?Ultimele articole
Care este cel mai bun Service laptop Acer si ofera reparatii rapideScoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorDefiscalizarea casei de marcat. Cand si cum se faceD216 in 2024: Au fost publicate instructiunile de completare prin Ordinul 3738/2024Articole similare
Diferente din reevaluare. Ce tratament fiscal aplicam?Normele metodologice ale Codului Fiscal se modifica! Vezi titlurile care se schimba!Ajustarea TVA pentru un autoturism neamortizat achizitionat in leasing financiar. Cum procedam?Nou! Hotararea CCF 7/2015. Examen atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent. Sesiunea noiembrie 2015Pierderi realizate printr-un sediu permanent din strainatateUltimele articole
Manualul Contabilului Incepator: Ghid practic, cu exemple rezolvate si explicatii clare, ca sa poti lucra corect din prima ziActivitate de Uber si Bolt in Romania. Cum si in ce conditii pot deduce cheltuielileTVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Seminarii web ANAF pentru luna ianuarie 2025. Ce teme vor fi abordateArticole similare
Codul fiscal 2008 - Capitolul X. Regimul deducerilor - art. 145-149Codul Fiscal 2010 TITLUL II - Capitolul II - Calculul profitului impozabilAjustare TVA la investitie intr-un spatiu inchiriat. Ce procedura urmam?Prin ce modalitate va fi rambursat TVA-ul in luna aprilie?Ajustarea TVA deductibilaUltimele articole
Ajustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVADarea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVAControale mai aprige in vama din 2024! Birourile vor fi dotate cu 26 noi sisteme de scanare, pentru monitorizarea marfurilor care intra in taraIn Monitorul Oficial au fost publicate 3 noutati fiscale la final de august 2023
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



