Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul urmator, avem ca subiect o intreprindere individuala, platitoare de TVA trimestrial, la incasare, care a suspendat activitatea temporar la Registrul comertului in 21.07.2014. In 24.07.2014, ANAF a emis decizie de anulare TVA din oficiu, iar ultimul decont de TVA a fost depus pentru trimestru 2 (perioada mai-iunie 2014). In ultimul decont a fost declarat TVA de recuperat= 2135 lei si TVA neexigibil pentru livrari= 218 lei.
In 05.02.2015, primeste o decizie de impunere din oficiu pentru perioada de raportare - iulie 2014-TVA = 3006.
Stabilim daca pentru perioada 1 iulie -21 iulie depus decont de TVA si daca se anuleaza decizia in cazul in care se depune decontul de TVA in 60 zile de la primirea deciziei de impunere din oficiu.
Vom vedea astfel cum se intocmeste decontul, care e perioada corecta (perioada din vector nu a fost modificata), cum tratam TVA-ul neexigibil din decontul din trimestrul trecut, daca se fac ajustari si daca se depune 301.
Din intrebarea formulata, inteleg faptul ca Decizia de impunere se refera doar la TVA. Totusi, in ceea ce priveste TVA, trebuie retinut faptul ca nu se poate emite o decizie de impunere din oficiu asa cum se poate emite in cazul impozitului pe venit. Din acest motiv, este recomandabil sa analizati de unde rezulta suma TVA de plata de 3.006 lei, consultand fisa sintetica pe platitor anterioara suspendarii temporare a activitatii. Aceasta suma poate fi formata din TVA de plata raportata printr-un decont de TVA cod 300 depus anterior anularii din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA, neachitata si accesoriile aferente (majorari si penalitati).
Deci, in cazul TVA, trebuie sa verificati "sursa" debitului stabilit prin Decizia de impunere precizata in modului "Motiv de fapt". Astfel, decizia de impunere TVA nu se datoreaza faptului ca nu s-a depus decontul de TVA pentru perioada 1-21 iulie 2014, ci neplatii sumei TVA datorate in perioada in care intreprinderea individuala figura ca platitoare de TVA. In acest context, se retine faptul ca nedepunerea decontului de TVA se sanctioneaza doar cu amenda deoarece fapta este considerata contraventiei conform Codului de procedura fiscala.
La aceasta data nu se mai poate transmite, electronic, decontul de TVA cod 300 aferent perioadei 1 - 21 iulie 2015 deoarece intreprinderea individuala nu mai figureaza in Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA si decontul transmis nu mai este primit in sistemul informatic. Depunerea unui decont de TVA intocmit doar pentru luna iulie 2014 se poate efectua la registratura organului fiscal, cu riscul platii unei amenzi. Totusi, depunerea unui decont de TVA nu va conduce la anularea deciziei de impunere. O decizie de impunere ca act administrativ fiscal nu mai poate fi anulata. O data cu anularea codului de TVA, intreprinderea individuala nu mai figureaza ca platitoare de TVA in vectorul fiscal, motiv pentru care sistemul informatic A.N.A.F. nu mai permite preluarea informatiilor din decontul de TVA cod 300 transmis electronic ulterior anularii. In concluzie, este recomandabil sa analizati motivarea deciziei de impunere in stricta concordanta cu sumele inscrise in fisa sintetica pe platitor si sa depuneti contestatie in termen de 30 de zile de la primirea Deciziei de impunere. Contestatia se depune la organul fiscal emitent, respectand cerintele cuprinse in O.P.A.N.A.F. nr. 2906 din 25 septembrie 2014 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Cartea Verde a impozitului pe profit
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Consultand fisa pe platitor, veti analiza si destinatia sumei TVA de recuperat de 2.135 lei raportata prin decontul de TVA aferent trimestrului II 2014.
Suma TVA neexigibila din decontul aferent trimestrului II 2014 nu trebuie ajustata deoarece ajustarea se efectueaza numai in cazul unei sume TVA deduse. De asemenea, in situatia prezentata nu se depune nici formularul cod 301 "Decont special de TVA" deoarece acest decont se depune numai de catre persoanele impozabile care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA, dar care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri si servicii pentru care datoreaza TVA bugetului de stat.
O persoana impozabila care a fost inregistrata in scopuri de TVA, dar al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu, trebuie sa depuna la organul fiscal doar urmatoarele doua deconturi, daca este cazul:
- formularul cod 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata” reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 2223 din 22 august 2013. Acest formular se utilizeaza pentru declararea sumei reprezentand taxa pe valoarea adaugata, pozitiva sau negativa, rezultata ca urmare a ajustarilor efectuate cu privire la suma TVA dedusa, aferenta stocurilor existente la data anularii codului de TVA;
- formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata, datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e) sau g) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
- " reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 2224 din 22 august 2013 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (311). Aceasta declaratie se depune numai daca in perioada in care a figurat cu codul de TVA anulat, efectueaza livrari de bunuri si prestari de servicii taxabile sau achizitii de bunuri si/sau de servicii pentru care este obligata la plata taxei pe valoarea adaugata.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum facem inregistrarea in scopuri de TVA dupa anularea codului de TVA?Cod TVA anulat pentru o microintreprindere. Care sunt declaratiile obligatorii?TVA. Cum se aplica regimul special?[MODEL] Contestatie anulare din oficiu cod TVA + reglementari cheieRaspunsul consultantului fiscal: Invalidarea codului TVA din oficiu de catre autoritatea fiscala. Conditii si consecinte fiscaleArticole similare
Plata impozit si TVA in cazul unei asociatii. Care sunt conditiile valabile in 2014?Pana la 28 februarie trebuie sa depuneti D 205Nu se intocmesc documente care atesta trensferul dreptului de proprietate - poate fi tratata ca livrare de bunuri localaMicrointreprinderi in faliment. Se va depune D700 pentru trecere la impozit pe profit?Procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la serverele ANAF (Proiect de Ordin)Ultimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Publicitate pe Facebook si Instagram: ce obligatii are o microINTREPRINDERE neplatitoare de TVA atunci cand cumpara servicii de la MetaMicroINTREPRINDERE. Conditii micro in 2026 + EXEMPLU concret privind intreprinderile legateSchimbarea perioadei de TVA in 2026. Cand devine OBLIGATORIU trimestrulCasa de marcat refiscalizata cu TVA. De cand trebuie emise bonurile fiscale + cum sa tratati diferenta de TVAArticole similare
Legea societatilor comerciale din nou modificataCele mai importante modificari din Codul fiscal. Partea a II-aTOATE schimbarile fiscale aduse de OG 16/2022: impozite, calculare CAS si CASS, scutiri de venituri, TVA, accizeMajorare si diminuare capital social. VIDEOAnunt ANAF: Regimul fiscal pentru firme sub incidenta impozitului specific, precum si obligatiile declarative si de plataUltimele articole
TVA-ul iti poate distruge afacerea. Iata cum te aperi legal de inspectorii fiscaliInregistrare punct de lucru la ANAF in 2026. TOATE documentele de care aveti nevoieSuspendare activitate firma. Conditii prin care poate fi recuperat soldul TVA de rambursatCoduri CPV pe facturi. Cum sa procedati la plata si completarea facturilor in e-FacturaAi primit Notificare de conformare de la ANAF? Cum sa eviti o eventuala decizie de impunereArticole similare
Care sunt formularele de rezidenta fiscala, impuse prin conventiile de evitare a dublei impuneri?Mijloace fixe. Ajstarea TVA in cazul casarii mijloacelor fixe + un exemplu util contribuabililorEvazionistii nu tin cont de procentul de TVAInregistrarea in scopuri de TVA anulata. Care sunt regulile in 2014?Ajustare TVA pentru creante eliminate prin planul de reorganizare. Cum procedam?Ultimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataArticole similare
Titlul III Capitolul VIIGhid CAS pentru cei care obtin venituri din activitati independente si alte venituriANAF: Proceduri de stabilire a contributiilor sociale obligatorii pentru persoane fiziceNu uitati de termenul de 25 octombrie 2016: impozitul pe venit si din CASS pentru veniturile din activitati agricoleObligatii fiscale accesorii in cazul inregistrarii cu intarziere in scopuri de TVA. Ce dobanzi si penalitati datoreziUltimele articole
Ce se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Diferente de TVA stabilite de ANAF in urma inspectiei fiscale. Tratament fiscal si monografie contabilaDeclaratia 205 completata eronat. Implicatii CASS pentru persoane fiziceAi primit Notificare de conformare de la ANAF? Cum sa eviti o eventuala DECIZIE DE IMPUNEREProcedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



