Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Valabil la 2.09.2011 - O societate are responsabilitatea de a efectua si de a plati toate reparatiile in cazul unui spatiu pentru care detine un contract de comodat. Astfel, societatea efectueaza lucrari de reparatie a sediului cu forte proprii pentru care achizitioneaza materialele de constructii necesare. In plus, in afara acestor lucrari de reparatie si modernizare, societatea achizitioneaza si diverse obiecte de inventar pentru dotare. In consecinta, vor fi identificate si enumerate implicatiile fiscale pentru deducerea acestor cheltuieli impreuna cu deducerea TVA.
Se recomanda, mai intai de toate, ca respectivul contract de comodat incheiat intre o persoana fizica in calitate de comodant si o societate comerciala in calitate de comodatar sa fie incheiat in forma autentica in fata unui notar public sau in fata unui avocat in baza prevederilor articolului 3 alin. (1) lit. c) din Legea 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Prin aceasta procedura se atesta identitatea partilor, a continutului actului si a datei certe a acestuia.
Societatea are astfel garantia faptului ca acest document este legal valabil, fara a exista riscul ca organul de inspectie fiscala sa considere nedeductibila la determinarea profitului impozabil cheltuiala cu amortizarea investitiei (amenajare, modernizare, transformare) sau cheltuiala cu reparatia. In al doilea rand, in functie de natura si complexitatea lucrarilor, din punct de vedere contabil trebuie sa aveti in vedere faptul ca valoarea lucrarilor se poate inregistra prin selectarea uneia din urmatoarele doua alternative:
- pe cheltuieli de exploatare prin inregistrarea cheltuielilor direct prin debitul contului 611 " Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile" in corespondenta cu creditul contului 401"Furnizori";
- pe investitii prin inregistrarea valorii materialelor achizitionate prin debitul contului 3021 "Materiale auxiliare" in corespondenta cu creditul contului 401"Furnizori" si ulterior, pe masura consumarii acestora prin formula 6021 = 3021. In cazul investitiei, trebuie efectuata si inregistrarea productiei de imobilizari corporale:
231 722
"Imobilizari corporale "Venituri din productia
in curs de executie" de imobilizari corporale"
Receptia finala a investitiei care urmeaza a fi amortizata se inregistreaza prin formula contabila:
212 = 231

Examen Consultant Fiscal 2025

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
" Constructii" "Imobilizari corporale
in curs de executie"
D.p.d.v. al impozitului pe profit, in baza prevederilor art. 24 alin. (3) lit. a) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal sunt considerate mijloace fixe amortizabile investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune sau altele asemenea. Contractul de comodat poate fi incadrat la "altele asemenea". La punctul 70^2, din Normele metodologica de aplicare a articolului 24 alin. 11 litera c), amortizarea fiscala a cheltuielilor cu investitiile efectuate la astfel de mijloace fixe se calculeaza pe baza perioadei contractului incepand cu luna urmatoare finalizarii si punerii in functiune a investitiei. Astfel, investitia efectuata este considerata mijloc fix amortizabil. Valoarea investitiei se recupereaza treptat, prin inregistrarea pe cheltuieli de exploatare a amortizarii investitiei.
Daca lucrarile reprezinta doar reparatii ale bunului imobil utilizat pentru realizarea de venituri impozabile, valoarea acestora reprezinta cheltuiala deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil in baza prevederilor art. 21 alin. (1). De asemenea, preluarea cladirii pe baza de proces verbal de predare-primire se inregistreaza in debitul contului extrabilantier 8031 "Imobilizari corporale luate cu chirie".
D.p.d.v. al TVA, pentru materialele achizitionate in vederea efectuarii investitiei sau reparatiei, se accepta exercitarea dreptului de deducere inscrisa pe facturile emise de furnizori pe numele comodatarului in situatia in care amenajarea/modernizarea/reparatia bunului imobil este destinata realizarii de operatiuni impozabile. Regula generala prevede ca suma TVA aferenta unei achizitii de bunuri este deductibila numai in situatia in care bunul respectiv este destinat realizarii de:
- operatiuni taxabile, aspect reglementat prin art. 145 alin. 2 lit. a). in categoria operatiunilor taxabile se incadreaza livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate catre parteneri stabiliti pe teritoriul Romaniei.
- operatiuni neimpozabile , aspect reglementat prin art. 145 alin. 2 lit. b). in categoria operatiunilor neimpozabile se incadreaza prestarile de servicii efectuate catre parteneri stabiliti in afara teritoriului Romaniei.
- operatiuni scutite cu drept de deducere, aspect reglementat prin art. 145 alin. 2 lit. c). in categoria operatiunilor scutite cu drept de deducere se incadreaza exporturile si livrarile intracomunitare de bunuri.
Exercitarea dreptului de deducere se efectueaza sub rezerva respectarii conditiei impuse prin art. 146 alin. (1) litera a) conform careia pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei datorate sau achitate, persoana impozabila cumparatoare trebuie sa detina o factura emisa in baza prevederilor art. 155. In acest context, prin normele de aplicare ale art. 146 alin. (1), la punctul 46 se impune justificarea deducerii taxei numai pe baza exemplarului original al facturii care trebuie sa cuprinda toate informatiile obligatorii reglementate prin art. 155 alin. (5) din Codul fiscal.
La expirarea contractului, in situatia in care persoana fizica proprietara a bunului imobil nu este de acord sa "cumpere" investitia efectuata de firma dvs., suma TVA pentru care s-a exercitat dreptul de deducere se ajusteaza pe perioada ramasa din cadrul perioadei de ajustare de 20 de ani.
De asemenea, in situatia in care amenajarea bunului imobil se incadreaza in categoria investitiilor, pentru investitia efectuata trebuie sa completati registrul bunurilor de capital reglementat prin punctul 54 alineatul (11) din normele de aplicare ale articolului 149 alineatului (6) din Codul fiscal.
Acest registru trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
a) data modernizarii bunului imobil;
b) valoarea modernizarii bunului de capital. Aceasta valoare se compune din valoarea materialelor si a lucrarilor, exclusive TVA;
c) taxa deductibila aferenta bunului de capital;
d) taxa dedusa;
e) ajustarile efectuate.
In mod similar amenajarii cladirii preluate in comodat, sunt deductibile cheltuielile privind contravaloarea obiectelor de inventar utilizate pentru realizarea veniturilor impozabile. De asemenea, suma TVA inscrisa in facturile furnizorilor este deductibila sub rezerva respectarii conditiilor de la art. 145 si art. 146 din Codul fiscal, mentionate anterior in cazul lucrarilor de amenajare (investitii sau reparatii) ale bunului imobil.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Monitorul Oficial: OANAF nr. 108 privind spatiul cu destinatie de sediu socialDeductibilitate cheltuieli si combustibili autoturirsm pus la dispozitie gratuit (comodat)Ce cheltuieli poate deduce un PFA in 2016?CONTRACT DE COMODAT pentru sediu social. Modernizare imobil. Deducere TVAImbunatatiri sediu social luat in comodat. Impozit pe profit si regimul TVAUltimele articole
Contractul de inchiriere. 5 intrebari si raspunsuri utile persoanelor fiziceCladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Ce este o persoana fizica independenta (PFI), cum poate functiona si ce impozite platesteDecontarea transportului pentru salariati: aspecte contabile si fiscale in gestionarea cheltuielilor de transportDecontarea transportului la si de la locul de munca. 5 intrebari si raspunsuri utileArticole similare
E-Factura: Facturile emise de asociatiile de proprietari se transmit in sistem?Avans pentru o achizitie intracomunitara. Care este tratamentul TVA?Deducere. TVA. Cum procedam privind facturarea si raportul de evaluare?Guvernul a cerut Comisiei Europene derogare pentru Split TVAAjustare TVA. Schimbare regim de utilizare autoturisme. Cum procedam?Ultimele articole
E-Transport vs E-TVA: Cum gestionam neconcordanteleSAF-T: Ce trebuie sa stie firmele neinregistrate in scopuri de TVATaxarea inversa generalizata. Risc fiscal sau reforma?Persoane fizice care au terenuri de vanzare. Cum se calculeaza plafonul TVA de 300.000 leiCod TVA anulat, firma reinregistrata in scopuri de TVA. Ce drepturi si obligatii aparArticole similare
Contract de comodat pentru sediu social. Modernizare imobil. Deducere TVAArticole similare
Imprumut intre doua firme. Care vor fi inregistrarile contabile?Cumpararea cu plata in rate. Ce INREGISTRARI CONTABILE facem?Sponsorizare in bunuri si facturi de achizitie. Cum inregistram si care e regimul TVA?Manualul Contabilului Incepator: exemple de situatii practice cu care se confrunta un contabil in orice firmaInchidere contract leasing financiar. Care va fi tratamentul TVA pentru ultima factura?Ultimele articole
Cesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si INREGISTRARI CONTABILETVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorCum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se Completeaza
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"