Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin Codul fiscal, produsele accizabile sunt abordate in doua sectiuni:- in prima sectiune, in cadrul titlului VI privind taxa pe valoarea adaugata, la art. 1251 punctul 7, unde regasim notiunea de ...
Prin Codul fiscal, produsele accizabile sunt abordate in doua sectiuni:- in prima sectiune, in cadrul titlului VI privind taxa pe valoarea adaugata, la art. 1251 punctul 7, unde regasim notiunea de „produse accizabile“.
In aceasta categorie se includ produsele energetice, alcoolul si bauturile alcoolice si tutunul prelucrat, dar se exclude gazul distribuit prin sistemul de distributie a gazelor naturale si a energiei electrice.
In cadrul acestei sectiuni nu se face referire la sursa de provenienta a produselor accizabile: din productia interna, din import sau din state intracomunitare;
- in a doua sectiune, in cadrul titlului VII privind accizele, la art. 163 lit. a), care face precizarea ca produsele accizabile sunt produsele prevazute la art. 162.
La art. 162 regasim doar produsele asupra carora se aplica accizele armonizate definite drept taxe speciale de consum datorate bugetului de stat doar pentru urmatoarele produse provenite din productia interna sau din import: bere, vinuri, bauturi fermentate (altele decat berea si vinurile), produse intermediare, alcool etilic, tutun prelucrat, produse energetice si energie electrica.
Aceasta este o dovada a faptului ca in cadrul acestei sectiuni se delimiteaza produsele accizabile provenite din productia interna si import, de cele provenite de la parteneri stabiliti in state membre.
Proceduri obligatorii pentru implementarea Standardelor de Control Intern Managerial
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Indiferent de sursa de provenienta a produselor accizabile, acciza se datoreaza la momentul eliberarii in consum a acestora. Eliberarea pentru consum se poate considera:
- o operatiune de import;
- utilizarea produselor accizabile in interiorul antrepozitului fiscal altfel decat ca materie prima;
- receptia de produse accizabile, deplasate de la un antrepozit fiscal dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, de catre un operator din Romania.
In relatiile cu parteneri din state membre, produsele accizabile achizitionate de catre o firma din Romania sunt considerate a fi eliberate in consum in statul membru in care au fost produse. Pentru astfel de produse eliberate in consum intr-un stat membru, dar utilizate in scopuri comerciale in Romania, acciza se datoreaza in Romania de catre comerciantul din Romania care le receptioneaza. Acest fapt este reglementat prin art. 1924.
Intre furnizorul din statul membru si cumparatorul din Romania, astfel de produse circula pe baza documentului de insotire simplificat intocmit de catre furnizor in trei exemplare, din care:
- primul exemplar ramane la expeditor;
- exemplarele 2 si 3 insotesc produsele accizabile pe timpul transportului pana la primitor.
Dupa ce produsele au ajuns la destinatie:
- exemplarul 2 ramane la primitorul produselor;
- exemplarul 3 se restituie expeditorului dupa ce s-a confirmat receptia produselor si s-a mentionat tratamentul fiscal al produselor receptionate.
In sectiunea referitoare la TVA, cafeaua nu se regaseste mentionata in mod expres ca produs accizabil, aceasta mentiune fiind regasita doar la sectiunea din Codul fiscal referitoare la accize. Cafeaua este reglementata la art. 207 si este incadrata in categoria „alte produse accizabile“.
Accizele pentru cafea nu intra in categoria accizelor armonizate, dar cu toate acestea acciza aferenta achizitiei cafelei se datoreaza pe teritoriul Romaniei. Acesta este si motivul pentru care accizele datorate se includ in baza de impozitare a TVA fie la momentul importului, fie la momentul achizitiei intracomunitare.
Sunt supuse accizelor urmatoarele sortimente de cafea:
- cafea verde (coduri NC 0901 11 00 si 0901 12 00);
- cafea prajita, inclusiv cafea cu inlocuitori (coduri NC 0901 21 00; 0901 22 00 si 0901 90 90);
- cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila (coduri NC 2101 11 si 2101 12).
Pentru cafeaua care intra pe teritoriul Romaniei, accizele se datoreaza o singura data, la momentul achizitiei si se determina prin adaugarea unor sume fixe la fiecare unitate de produs (euro/tona), in functie de sortimentul de cafea.
Care este baza de impozitare a accizei la cafea?
Baza de impozitare pentru calculul TVA se determina astfel:
- pentru produsele provenite de la furnizori stabiliti in state comunitare: valoarea de achizitie a lotului de cafea, formata din pretul de achizitie aplicat la cantitatea cumparata. In acest caz este suficienta factura emisa de partenerul intracomunitar sau documentul administrativ de insotire simplificat sau orice alt document emis prin care se precizeaza toate informatiile necesare identificarii operatiunii;
- pentru produsele provenite de la furnizori stabiliti in state terte: valoarea in vama la care se adauga taxele vamale si alte taxe speciale. In acest caz sunt necesare diverse documente, in functie de conditia de livrare negociata cu furnizorul: factura emisa de furnizor, factura emisa de transportator, factura emisa de catre diversi prestatori de servicii, documentul prin care se face dovada primei de asigurare a bunurilor etc.
Din acest mod de calcul, se poate constata faptul ca accizele se calculeaza inaintea taxei pe valoarea adaugata, deci „preced“ aceasta taxa.
D.p.d.v. al TVA, atat importul de cafea cat si achizitia intracomunitara de cafea reprezinta operatiuni impozabile in Romania deoarece locul de realizare a acestora se considera a fi in Romania.
Cele doua operatiuni sunt reglementate la art. 126 „Operatiuni impozabile“ prin:
- la alin. (2): importul de bunuri efectuat de orice persoana;
- la alin. (3) lit. c): achizitia intracomunitara de produse accizabile, efectuata de o persoana impozabila, care actioneaza ca atare sau de o persoana juridica neimpozabila.
Care este baza de impozitare calcului TVA la cafea?
Pentru operatiunile legate de produse accizabile, baza de impozitare cuprinde si alte impozite si taxe asa cum se precizeaza la art. 137 alin. (2) lit. a).
In categoria „alte impozite si taxe“ intra si accizele datorate in Romania deoarece prin lege nu s-a prevazut in mod expres faptul ca acestea nu se includ in baza de impozitare a TVA.
Astfel, baza de impozitare pentru calculul TVA este formata din insumarea urmatoarelor elemente:
- pentru produsele provenite de la furnizori stabiliti in state comunitare:
Baza de impozitare = valoarea facturata de furnizor + acciza
Baza de impozitare se determina in lei, prin utilizarea cursului de schimb valutar din data emiterii facturii de catre furnizor;
- pentru produsele provenite de la furnizori stabiliti in state terte:
Baza de impozitare = valoarea in vama + taxe vamale + alte taxe speciale + impozite + comisioane + acciza.
La randul sau, valoarea in vama la import este formata din valoarea facturata de furnizorul de cafea la care se adauga diverse costuri legate de manipulare, transport, asigurare inmultita cu cursul valutar al B.N.R. din data stabilirii drepturilor vamale de import.
Despre TVA datorata pentru achizitia intracomunitara de cafea Includerea accizei in baza de impozitare a TVA, a fost preluata in legislatia fiscala din Romania din Directiva nr. 112 a CEE din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata care prevede la art. 84 ca statele membre trebuie sa adopte masurile necesare pentru a se asigura ca accizele datorate sau platite de persoana care efectueaza achizitia intracomunitara a unui produs supus accizelor sunt incluse in baza de impozitare, asa cum se impune prin art. 78 primul paragraf lit. a).
La randul sau, art. 78 din Directiva prevede ca „Baza de impozitare include urmatoarele elemente: a) impozite si taxe, cu exceptia TVA-ului insusi;“.
De asemenea, prin art. 210, Directiva nr. 112 da libertate statelor membre sa adopte modalitatile de plata pentru TVA aferenta achizitiilor intracomunitare de produse supuse accizelor, libertate acordata prin art. 2 alin. (1) lit. (b) punctul (iii). In acest sens a fost elaborat si articolul art. 137 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
Astfel, aplicand regula de determinare a bazei de impozitare pentru TVA, constatam faptul ca suma TVA datorata, inregistrata d.p.d.v. contabil prin formula
4426 = 4427,
cuprinde si acciza achitata bugetului de stat.
Evidenta si raportarea fiscala a TVA
Suma taxei astfel calculate si inregistrate contabil prin formula
4426 = 4427
se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza in decontul de TVA, cod 300 reglementat prin O.M.E.F. nr. 94 din 17 ianuarie 2008 dupa cum urmeaza:
- referitor la TVA colectata, operatiunea se inscrie la randurile 4 (si 4.1 daca este cazul) si la randul 5 (regularizari);
- referitor la TVA deductibila, operatiunea se inscrie la randurile 14 (si 14.1 daca este cazul) si randul 15 (regularizari).
Atentie!
Aceeasi baza de impozitare a TVA inscrisa in decontul de TVA se preia si in declaratia 390 „Declaratie recapitulativa privind livrarile/ achizitiile intracomunitare de bunuri“. Doar asa se poate respecta concordant a dintre decontul de TVA si declaratia recapitulativa cod 390 (declaratia 390), cerinta impusa la punctul 3.1 lit. c) din O.M.E.F. nr. 552/2008: ,,corelarea totalului sumelor aferente... achizitiilor intracomunitare de bunuri din declaratia recapitulativa cu cele inscrise in randurile corespunzatoare din Decontul de TVA...“.
Despre neconcordante!
Aparent, totul este in regula: asa ne asiguram concordanta intre jurnalele de TVA, decontul de TVA si declaratia recapitulativa trimestriala (declaratia 390).
In realitate, deoarece in Romania baza de impozitare a TVA pentru produsele accizabile cuprinde si accizele, in mod sigur exista neconcordante in cadrul Raportului VIES din baza de date a A.N.A.F.
De ce?
Deoarece furnizorii din statele membre declara efectuarea de livrari intracomunitare la valoarea produselor livrate, facturate, fara accize.
Accizele la cafea nu sunt armonizate, dar se datoreaza in Romania la momentul achizitiei! In aceasta situatie, contravaloarea livrarilor intracomunitare declarate de partenerii intracomunitari este mai mica decat valoarea achizitiei intracomunitare declarate de catre cumparatorul din Romania.
Diferenta o reprezinta exact acciza datorata bugetului de stat din Romania. In acest context, apreciez ca se impune in viitor inserarea unui rand special in decontul de TVA in care sa fie inscrisa baza de impozitare si TVA aferenta produselor accizabile. Randul poate fi inserat la punctul 4.2 si 14.2 din cadrul randurilor de baza 4 (corespondent al rulajului creditor al contului 4427) si 14 (corespondent al rulajului debitor al contului 4426), cu mentiunea „din care: achizitii intracomunitare de produse accizabile“.
Doar acest rand ar urma sa fie preluat in Declaratia recapitulativa trimestriala (declaratia 390).
Fiti pregatiti pentru justificarea neconcordantei!
Pentru a nu fi luati prin surprindere in cadrul unei inspectii fiscale partiale privind TVA, va recomand ca pe masura ce efectuati operatiuni de achizitii intracomunitare de produse accizabile, sa va creati o evidenta separata din care sa rezulte structura bazei de impozitare a TVA, formata din:
● valoarea de achizitie preluata din factura furnizorului;
● acciza calculata la momentul achizitiei, datorata bugetului general consolidat.
Doar asa veti fi pregatiti sa justificati diferentele din Raportul VIES, diferente pe care le aflati doar la momentul inspectiei fiscale deoarece acesta este un document care se elaboreaza doar pentru organele de inspectie fiscala.
Doar prin justificarea fundamentata a acestor diferente astfel constatate nu veti fi suspectati de catre echipa de inspectie fiscala ca ati declarat eronat operatiunile efectuate.
Retineti!
Neconcordantele din Raportul VIES nu reprezinta pentru Fisc un motiv de stabilire a diferentelor suplimentare de plata a TVA sau de respingere a sumelor solicitate la rambursare. Raportul VIES reprezinta doar o baza de date cu caracter orientativ care, pana in acest moment, nu poate reprezenta cu adevarat un instrument de lucru.
Important!
Raportul VIES nu trebuie confundat cu declaratia recapitulativa cod 390 (declaratia 390). Acest raport este un document de sinteza, emis prin programul informatic al A.N.A.F. pe baza raportarilor efectuate trimestrial (prin declaratia 390) de catre persoanele stabilite in state membre, inregistrate in scopuri de TVA, in diverse state membre. Aceste persoane sunt partenerii de afaceri ai firmelor din Romania si sunt identificati pe baza codurilor de inregistrare in scopuri de TVA preluate din declaratia recapitulativa, cod 390 (declaratia 390).
Exista un risc posibil?
Da, exista totusi un risc in situatia in care solicitati la rambursare sumele TVA prin bifarea casetei din decontul de TVA, cod 300!
In vederea solutionarii cererii de rambursare a TVA rezultate din livrari de bunuri scutite cu drept de deducere a TVA sau din activitatea de investitii, indiferent de faptul ca rambursarea se face cu control anticipat sau cu control ulterior, echipa de inspectie fiscala incepe cu analiza Raportului VIES, document obtinut din programul informatic al organului fiscal de administrare a firmei respective. In acest raport, apar neconcordantele dintre operatiunile declarate de catre firmele stabilite in Romania si operatiunile declarate de catre firmele stabilite in alte state membre cu care acestea au relatii comerciale.
In astfel de situatii, organul de inspectie fiscala este indreptatit sa solicite suspendarea controlului, pentru solicitarea unor informatii suplimentare de la autoritatile fiscale similare din alte state membre ale Uniunii Europene sau din state cu care Romania are incheiate conventii internationale pentru schimburi de informatii in scopuri fiscale.
Suspendarea inspectiei fiscale are la baza prevederile Codului de procedura fiscala. Conditiile si modalitatile de suspendare se regasesc in O.M.F.P. nr. 708, din 7 septembrie 2006, publicat in M.Of. nr. 768 din 8 septembrie 2006, art. 2 lit. g). In situatia in care beneficiati de rambursare cu control anticipat, firma dvs. este aceea care suporta consecintele rezultate din suspendarea inspectiei fiscale partiale.
Suspendarea inseamna, de fapt, amanarea rambursarii de TVA pe o perioada de timp nedeterminata, conditionata de promptitudinea raspunsului dat de autoritatile fiscale din statele membre.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Codul Fiscal 2010 TITLUL VI - Capitolul XI - Persoanele obligate la plata taxeiAspecte privind inchirierea unor mijloace de transport catre salariatii angajatorului. Cum tratam TVA-ul si ce implicatii fiscale apar?Ministrul Economiei, despre schema de ajutor HoReCa: Nu mai mergem pe principiul „primul venit, primul servitâ€Reducerea TVA la apa nu se va vedea in facturile catre populatieCe curs valutar utilizam pentru schimbarea perioadei fiscale de TVA?Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAMiercuri, 20 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAE-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITArticole similare
MFP estimeaza consum mai mic dupa majorarea ACCIZEi la benzinaAlerta fiscalitate 28 iulie - 01 august 2008Codul fiscal 2008 - Capitolul IV. Dispozitii comune - art. 218-220<sup>1</sup>Eliberarea pentru consum a produselor accizabile. Norme actualeCe implica supravegherea circulatiei produselor accizabile conform OANAF nr.. 207 din 2012Ultimele articole
Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareNoi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilorImplementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Proiect OUG. 5 modificari aduse de Finante titlului VIII ACCIZE si alte taxe specialeCalendar ANAF: Pana pe 25 octombrie 2024 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratiiArticole similare
Studiu de caz: Achizitii de combustibil si piese de schimbCare este regimul TVA al unei vanzari de drepturi litigioase?Firme care acorda indemnizatie de mobilitate. Aceasta are regimul fiscal al diurnei?Impozit pe salariul administratorului unei societati. Cum stabilim cota?Vor fi acordate noi facilitati fiscale persoanelor fiziceUltimele articole
OUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiHG 1393/2024. 4 modificari importante aduse impozitului MICROArticole similare
Cand descoperim operatiunile asimilate unei livrari de bunuri?Cum se calculeaza TVA. Pretul cu TVA, calcul pret fara TVA si TVA din pretul afisat (suma)Cum sunt incluse subventiile in baza de calcul a TVA. Noua decizie a Comisiei FiscaleIn ce mod calculam TVA aferent unei plati partiale?Taxarea vehiculelor achizitionate din importUltimele articole
Comert cu autovehicule second hand, CALCUL TVA marja profitCorectare erori de CALCUL TVA deductibila si TVA colectataCum colectam TVA pentru SRL cu obiect de activitate comert cu amanuntul?Ce particularitati prezinta inregistrarea TVA la o achizitie si la o livrare intracomunitara?Decont depus cu deducere nepermisa a TVA | Ce solutii exista?Articole similare
Ce greseli risca sa faca o asociatie fara scop patrimonial la o achizitie intracomunitaraACHIZITII INTRACOMUNITARE de mijloace de transport. Documente fiscale stabilite prin Ordinul ANAF nr. 1.128 din 2009In atentia platitorilor de TVA: obligatiile fiscale pana la 15 ianuarieComercializare produse accizabile. Taxe si impoziteImportul de bunuri din SUA din perspectiva TVAUltimele articole
Operatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileCum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiRO e-Transport: Amenzile pentru neactualizarea codului UIT se dau firmei sau soferului?Amenzi RO e-Transport. Exemplu util de monografie contabilaCotele TVA pentru 2024, aplicabile in RomaniaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"