Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebare:Incepand cu data de 01.05.2009 am urmatoarele spete:1. O firma care comercializeaza produse cosmetice (parfumuri), are doua puncte de lucru deschise, unul la Craiova si unul la Pitesti, are ...
Intrebare:
Incepand cu data de 01.05.2009 am urmatoarele spete:
1. O firma care comercializeaza produse cosmetice (parfumuri), are doua puncte de lucru deschise, unul la Craiova si unul la Pitesti, are ca mijloc fix pe firma un autoturism marca Logan luat in leasing financiar si 6 angajati, nici unul angajat in calitatea de agent de vanzari. Unul singur este angajat in functia de reprezentant vanzari cod COR 341502 sau cam asa ceva, in acest caz se poate deduce TVA-ul aferent bonurilor de combustibil (cam 10 la numar pe luna) necesare pentru a se deplasa intre punctele de lucru cat si la sediul magazinelor din localitate? Dar cheltuiala cu combustibilul este deductibila la calculul impozitului pe profit?
Sa inteleg din aceste ultime norme ca din 01.05.2009 bonurile fiscale chiar nu mai au ce cauta in contabilitatea unei persoane juridice?
Raspuns in iunie 2009:
Pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA aferenta autoturismului respectiv este recomandabil ca reprezentant de vanzari in calitate de angajat al firmei dvs., sa primeasca prin fisa postului urmatoarele responsabilitati referitoare la cele ale unui „agent de vanzari” asa cum sunt reglementate prin O.U.G. nr. 34/2009 si prin normele de aplicare ale acestui act normativ:
1. prospectarea pietei; PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025 Agenda Fiscala a Contabilului 2025 Manual de politici contabile - Stick USB
2. desfasurarea activitatii de merchandising;
3. negocierea conditiilor de vanzare;
4. derularea vanzarii bunurilor;
5. asigurarea de servicii postvanzare;
6. monitorizarea clientilor.
Aceste „sarcini de serviciu” specifice unui agent de vanzari sunt reglementate la articolul 145^1 alineatul 1 litera e) punctul 45^1 din H.G. nr. 488 din 28 aprilie 2009 pentru completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004 publicata in M.Of. nr. 286 din 30 aprilie 2009.
O alta solutie ar fi achizitionarea in perspectiva, pe firma, a unui vehicul cu destinatie mixta (transport de marfuri si de persoane), asa cum este definit prin circulara M.F.P. nr. 341061/15.05.09 publicata pe site A.NA.F. pe care o anexam la prezentul raspuns.
In codul clasificarii ocupatiilor din Romania (COR) nu am regasit ocupatia de „agent de vanzari” ci doar pe aceea de agent comercial cod 342101. Deci consider ca este suficienta doar modificarea fisei postului pentru reprezentantul comercial al firmei dvs. Pentru a evita confruntarile cu organul de inspectie fiscala, va recomand ca directorul firmei pe care o reprezentanti sa redacteze o decizie prin care sa desemneze respectivul reprezentant fiscal ca utilizator exclusiv al vehiculului utilizat in regim de leasing financiar. Acest lucru poate fi efectuat deoarece organul de inspectie fiscala nu poate efectua verificari in acest sens, acesta verifica doar documentele existente in evidenta contabila si cea fiscala.
Referitor la calitatea de document justificativ pentru deducerea TVA aferenta combustibilului, bonul fiscal emis de casa de marcat reprezinta in continuare document de deducere. Nu acelasi lucru il pot afirma pentru cheltuielile aferente combustibilului. Totusi, consider ca va puteti asuma acest risc daca se face dovada prin alt tip de documente (ordin de serviciu, foaia de parcurs) ca o anumita cantitate de combustibil a fost consumata pentru realizarea veniturilor. Drept argument, aduc precizarile urmatoarelor articole de lege:
- articolul 21 alineatul 1 din Codul fiscal conform caruia pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile;
- punctul 22 din normele de aplicare ale articolului 21 conform caruia cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile sunt cheltuielile inregistrate cu realizarea si comerci-alizarea bunurilor;
- articolul 21 alineatul 4 litera f) conform caruia sunt nedeductibile cheltuielile inregistrate in contabilitate, care nu au la baza un document justificativ prin care sa se faca dovada efectuarii operatiunii conform normelor;
- punctul 44 din normele de aplicare ale articolului 21 alineatul 4 conform caruia inregistrarile in evidenta contabila se fac cronologic si sistematic, pe baza inscrisurilor ce dobandesc calitatea de document justificativ care angajeaza raspunderea persoanelor care l-au intocmit, conform reglementarilor contabile in vigoare. In situatia dvs. inscrisurile pot fi reprezentate de foaia de parcurs si ordinul de deplasare de la un punct de lucru la altul.
2. O firma de mediere si consultanta in mediere, care tine cursuri de mediere pt. cursanti in diferite localitati (Arad, Alba, Craiova, Bucuresti etc) si care are f.f.f. multe bonuri de benzina pe luna nu poate deduce TVA-ul aferent acestor bonuri de benzina doar pentru ca nu se incadreaza in: agent de vanzare, echipa de interventii, taxiuri sau mijloace de transport in comun etc.? Nici daca aceste bonuri de benzina sunt insotite de Ordine de Deplasare cu stampila Universitatii unde s-a tinut cursul sau ceva de genul acesta?
Tot la aceasta firma de mediere patronul a spus ca in contractul incheiat cu cursantii este mentionata acordarea in mod gratuit a unui "coffe break" pentru care el cumpara diverse pachete de cafea sau suc, unele pe bonuri fiscale? in acest caz cheltuielile aferent acestui coffe break pentru a fi deductibile si a nu fi trecute pe chelt..de protocol al carui prag l-a depasit depasit de mult cum trebuie contabilizate? unde ar mai putea fi trecute in afara de chelt.de protocol a caror deductibiliate este limitata?
Va multumesc anticipat pentru raspunsul la aceste intrebari cat si la cel de saptamana trecuta si nu regret alegerea facuta!
Raspuns in iunie 2009:
Din pacate, pentru astfel de activitati nu sunt prevazute exceptii privind exercitarea dreptului de deducere a TVA si a cheltuielilor cu combustibilul consumat. Consider ca ordinul de deplasare nu este suficient pentru deducere deoarece la reglementarea exceptiilor s-a avut in vedere in special obiectul de activitate al persoanelor impozabile.
In situatia in care cursurile respective se efectueaza contracost, cheltuielile referitoare la cafea, apa, bauturi racoritoare si fursecuri, nu trebuie inregistrate pe cheltuieli de protocol aferente firmei de mediere. Astfel de cheltuieli se inregistreaza pe contul 604 "Cheltuieli privind materialele nestocate" deoarece sunt cheltuieli de exploatare deductibile la determinarea profitului impozabil deoarece sunt aferente veniturilor obtinute din organizarea cursurilor care pot fi inregistrate in contul 704 ,,Venituri din lucrari executate si servicii prestate,,. Utilizarea acestor conturi este cea reglementata prin O.M.F.P. nr. 1752 din 17 noiembrie 2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene
Important este ca astfel de cheltuieli sa fie inregistrate in evidenta contabila si fiscala pe baza de facturi deoarece bonurile fiscale nu au calitatea de document justificativ nici pentru impozitul pe profit, dar nici pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA.
In situatia in care astfel de cursuri sunt gratuite, chiar daca exista facturi prin care se face dovada cumpararii unor astfel de bunuri, cheltuielile aferente nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil. Astfel de cheltuieli nu pot fi incadrate la cheltuieli de protocol definite drept cheltuieli cu mese, tratatii si cadouri in scopul afacerii, oferite partenerilor de afaceri. In aceste conditii nu se poate exercita nici dreptul de deducere inscris in facturile furnizorilor unor astfel de bunuri.
Raspuns oferit cu amabilitate de Departamentul Consilier TVA
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infoTVA.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Articol adaugat in 13 iulie 2009

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Probleme cu ajustarea TVA? Le rezolva Codul fiscal in 199 intrebari si raspunsuriCodul Fiscal comentat si actualizat in peste 750 de pagini!Consilier TVA. Proceduri, controle, operatiuni - Obtine abonamentul GRATUIT!Cresteri de pret in luna ianuarie. Cum arata piata la inceput de an?Baza de impozitare a TVA si cifra de afaceri neta stabilite in conditiile avansurilor facturateUltimele articole
Cod TVA anulat din oficiu. Implicatii fiscale si contabile in 3 SPETE importanteBilet la ordin - Ce este, cum se completeaza corect si cum se utilizeazaSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorObligatii fiscale TVA. Ce sa faci daca ai fost sanctionat abuziv de ANAFTVA la incasare 2025. SPETE utile cu privire la aplicarea TVA la incasareArticole similare
Cele 62 de modificari noi in Codul fiscal 2016Platitor de IMPOZIT PE PROFIT prin optiune. Cand se poate schimba sistemul de impozitareCe declaratii se depun pana la 25 martie?Deducere TVA leasing financiar. Identificarea cheltuielilor deductibileTitlul II Capitolul IUltimele articole
Impozit Microintreprindere 2025: Conditii, Cote si DeclaratiiAnulare cod TVA din oficiu. Are implicatii diferite fata de anularea lui din initiativa societatii?Scoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliImpozitul pe profit. Termenul limita de plata in 2025 pentru anul 2024 + un exemplu de calculSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorArticole similare
Studiu de caz: Factura cu TVA?Guvernul A ADOPTAT OUG pentru stabilirea cadrului general de infiintare a Fondurilor SuveraneGhid practic: Facturati cu sau fara TVA? Achizitii intracomunitareTransportul la si de la locul de munca. Obligatii fiscale declarative si de plataReminder ANAF! Declaratii care au scadenta pe 10 ianuarie 2025Ultimele articole
TVA la apartamente noi in 2025: 9%, 19% sau taxare inversa?TVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiAnulare cod TVA din oficiu. Are implicatii diferite fata de anularea lui din initiativa societatii?Trecere la regim normal de TVA. Ce se intampla cu TVA-ul pentru imobilizarile in cursE-TVA: Neconcordante in decontul precompletat referitoare la cota TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"