Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile contribuabililor, asa cum au fost explicate de specialistii nostri, despre TVA exigibil/neexigibil.
Speta 1. TVA la incasare. Data la care intervine exigibilitatea taxei
O microintreprindere, cu TVA la incasare, a incasat pe data de 30.06.2023 de la un client suma de 4000 lei, suma pe care clientul a platit-o cu cardul bancar. In aceste conditii, cand devine tva colectat, in iunie cand a platit factura cu cardul sau in iulie cand apare pe extrasul bancar incasarea? Precizez ca este vorba de un magazin, cu casa de marcat si POS.
Raspuns:
TVA colectata devine exigibila in momentul incasarii efective a sumei respective in contul bancar al firmei. Astfel, in situatia pe care ati descris-o, cand clientul a platit factura cu cardul bancar, TVA colectata va deveni exigibila in luna iulie, cand suma apare efectiv in extrasul bancar al firmei.
Documentul justificativ privind incasarea in cazul platilor efectuate cu cardul bancar este extrasul de cont in care apare tranzactia.
In general, extrasele de cont reprezinta documentele care atesta inregistrarea si evidenta sumelor incasate in contul bancar al firmei, intrucat extrasele de cont furnizate de banca contin informatiile relevante referitoare la tranzactii, precum numarul de referinta al tranzactiei, data, suma incasata si detalii despre cardul utilizat, denumirea clientului, etc.
Aceste extrase de cont pot fi utilizate ca documente justificative pentru incasarile respective in evidenta contabila si in raportarea fiscala.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Examen Consultant Fiscal 2024
De ce este important extrasul de cont? Pentru ca, in unele cazuri, plata cu cardul poate sa nu fie acceptata de catre banca platitorului, din diverse motive (poate aparea o eroare de tranzactie, sau poate nu sunt fonduri suficiente in contul platitorului, etc.). De aceea, este important ca in extrasul de cont sa apara informatiile relevante privind tranzactia (numarul de referinta al tranzactiei, data, suma incasata, detalii despre cardul utilizat si denumirea platitorului (clientului) etc. Aceste informatii vor garanta incasarea si servi ca document justificativ pentru inregistrarea si evidenta corecta a incasarii in contabilitate.
Temeiul legal se regaseste in Codul fiscal si in normel de aplicare:
Art. 282 - Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii
(1) Exigibilitatea taxei intervine la data la care are loc faptul generator.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), exigibilitatea taxei intervine:
a) la data emiterii unei facturi, inainte de data la care intervine faptul generator;
b) la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator. Avansurile reprezinta plata partiala sau integrala a contravaloriibunurilor si serviciilor, efectuata inainte de data livrarii ori prestarii acestora;
c) la data extragerii numerarului, pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate prin masini automate de vanzare, de jocuri sau alte masini similare.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si alin. (2) lit. a), exigibilitatea taxei intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, in cazul persoanelor impozabile care opteaza in acest sens, denumite in continuare persoane care aplica sistemul TVA la incasare.
Normele de aplicare:
ATENTIE! Cartea Verde este acum din nou prezenta pe piata, de data aceasta in varianta specializata pe TVA, 100% actualizata, oferindu-ti solutii impecabile pentru absolut orice situatie cu care te confrunti, click AICI>>
(10) In cazul incasarilor prin banca de tipul transfer-credit, data incasarii contravalorii totale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii de catre persoana care aplica sistemul TVA la incasare este data inscrisa in extrasul de cont sau in alt document asimilat acestuia.
(11) In cazul in care incasarea se efectueaza prin instrumente de plata de tip transfer-debit, respectiv cec, cambie si bilet la ordin, data incasarii contravalorii totale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii de catre persoana care aplica sistemul TVA la incasare este:
a) data inscrisa in extrasul de cont sau in alt document asimilat acestuia, in situatia in care furnizorul/prestatorul care aplica sistemul TVA la incasare nu gireaza instrumentul de plata, ci il incaseaza/sconteaza. In cazul scontarii instrumentului de plata, se considera ca persoana respectiva a incasat contravaloarea integrala a instrumentului de plata;
b) data girului, in situatia in care furnizorul/prestatorul care aplica sistemul TVA la incasare gireaza instrumentul de plata altei persoane. In acest scop se pastreaza o copie de pe instrumentul de plata care a fost girat, in care se afla mentiunea cu privire la persoana catre care a fost girat instrumentul de plata.
(12) Data incasarii in situatia in care plata s-a efectuat prin carduri de debit sau de credit de catre cumparator este data inscrisa in extrasul de cont ori in alt document asimilat acestuia.
Speta2. TVA neexigibil. Inchidere
In anul 2017 o persoana afiliata mie (sotia) mi-a emis o factura de prestari servicii pe care nu am achita-o. TVA -ul aferent facturii nu l-am dedus pentru ca in acea perioada am fost platitor de tva la incasare, dar nu am stiut ca sistemul tva la incasare nu poate fi aplicat intre persoane afiliate. La data inventarierii constata noul contabil aceasta greseala si nu stiu ce ar trebui sa fac in aceasta situatie. Multumesc.
Raspuns:
Din intrebarea d-voastra, inteleg ca in anul 2017 ati inregistrat o factura de prestari servicii de la o persoana afiliata, pe care nu ati achita-o pana la data de 31.12.2022, astfel ca la data inventarieii patrimoniului, in balanta de verificare aveti evidentiat un sold creditor in cont 401 si un sold debitor in cont 4428.
Conform pct. 28 din Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, creantele si obligatiile fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor de creante si datorii care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit extrasului de cont sau punctajelor reciproce scrise.
In cazul relatiilor comerciale, exista un termen de prescriptie de trei ani, conform art. 2517 din Codul civil.
In cazul inventarierii anuale a patrimoniului, comisia de inventariere poate constata existenta unei creante neincasate/datorii neplatite, in cazul careia au trecut 3 ani de la data scadentei.
Astfel comisia de inventariere poate veni in cazul descris cu propunerea ca datoria respectiva sa fie scoasa din evidenta contabila, chiar daca reprezinta o datorie fata de o persoana afiliata, deoarece se constata depasirea termenelor de scadenta.
In procesul verbal de inventariere se inainteaza propunerea scoaterii din evidenta a datoriei.
Pentru a scoate din evidenta o datorie (oricare ar fi creditorul), in baza deciziei administratorului la propunerea comisiei de inventariere, se efectueaza urmatoarea inregistrare:
401 = %
7588
Daca nu doriti sa anulati datoria si considerati ca datoria poate fi achitata catre persoana afiliata, tva respectiv contabilizat in cont 4428 nu va fi dedus (inregistrarea 4426=4428) ci va reprezenta o cheltuiala pentru societate, inregistrarile contabile fiind:
401 = 5121
6588 = 4428
Speta 3. Regim fiscal TVA, exigibilitatea TVA avans platit pentru achizitie intracomunitara bunuri
S-a achitat unui furnizor, persoana impozabila, din Spania un avans pentru achizitia unei imobilizari corporale. Furnizorul a emis factura pentru plata avansului cu mentiunea ca factura a fost emisa in scop de certificare a platii in avans a sumelor indicate si a caror incasare nu poate determina nicio responsabilitate de tva in conformitate cu prevederile art. 67 din Directiva 2006/112/CE si avand in vedere prevederile art. 65 din aceeasi directiva mentionata. In opinia mea, analizand prevederile mentionate din directiva amintita, factura emisa va fi inregistrata atat in decontul de tva la randurile 5,5.1 si 20,20.1 cat si in declaratia 390 ca achizitii intracomunitare de bunuri. Va rog si opinia dvs. Multumesc!
Raspuns:
Intr-adevar, daca furnizorul a emis factura pentru avansul incasat, cumparatorul persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in regim normal conform prevederilor art. 316 are obligatia:
- platii TVA prin aplicarea regimului de taxare inversa;
- raportarii operatiunii atat d.p.d.v. fiscal prin decontul de TVA cod 300 la randul 5 si 20, cu report la randul 5.1 si 20.1 (daca are certitudinea ca bunurile vor fi livrate/expediate de pe teritoriul Spaniei, fara a a fi expediate de pe teritoriul altui stat membru), cat si d.p.d.v. informativ prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES cu simbolul A.
Practic, exigibilitatea TVA in Romania (data la care se datoreaza TVA in Romania) intervine la data platii avansului, daca furnizorul a emis factura. Acest aspect rezulta, atat din prevederile art. 65, cat si din prevederile art. 67 din Directiva CEE nr. 112/2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata.
Prin art. 65 se prevede ca exigibilitatea TVA intervine la incasarea in avans inainte de livrarea bunurilor "In cazul in care plata este facuta inainte de livrarea bunurilor sau prestarea de servicii, TVA devine exigibila la incasarea platii si la suma incasata.", iar articolul 67 se refera la exigibilitatea TVA la data emiterii facturii de catre furnizor/prestator
"In conformitate cu conditiile prevazute la articolul 138, atunci cand bunurile care sunt expediate sau transportate intr-un alt stat membru decat cel in care incepe expedierea sau transportul bunurilor sunt livrate in regim de scutire de TVA sau atunci cand bunurile sunt transferate in regim de scutire de TVA intr-un alt stat membru de catre o persoana impozabila in scopul desfasurarii activitatii sale economice, TVA devine exigibila la emiterea facturii sau la expirarea termenului mentionat la articolul 222 primul paragraf, daca nu a fost emisa nicio factura pana la data respectiva.
.........."
Articolul 138 se refera la aplicarea regimului de scutire pentru livrarea intracomunitara de bunuri
ATENTIE! Cartea Verde este acum din nou prezenta pe piata, de data aceasta in varianta specializata pe TVA, 100% actualizata, oferindu-ti solutii impecabile pentru absolut orice situatie cu care te confrunti, click AICI>>
"(1) Statele membre scutesc livrarea de bunuri expediate sau transportate catre o destinatie aflata in afara teritoriului lor respectiv, dar in cadrul Comunitatii, de catre vanzator sau persoana care achizitioneaza bunurile sau in numele acestora, pentru o alta persoana impozabila sau pentru o persoana juridica neimpozabila care actioneaza ca atare intr-un alt stat membru decat cel in care incepe expedierea sau transportul bunurilor."
Spre deosebire de valoarea unei facturi proforma a carei valoare nu poate fi tratata drept avans pentru o achizitie intracomunitara de bunuri, valoarea in lei a unei facturi comerciale emise de catre furnizorul intracomunitar, fie pentru incasarea unui avans, fie pentru bunurile care urmeaza a fi livrate, chiar daca nu s-a incasat valoarea acestora, se supune regimului de taxare inversa in Romania si se evidentiaza in jurnalele de TVA, respectiv in:
- jurnalul pentru cumparari, corespunzator rulajului debitor al contului 4426 si
- jurnalul pentru vanzari, corespunzator rulajului creditor al contului 4427.
Astfel, valoarea facturii comerciale primite se raporteaza de catre cumparatorul din Romania, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in regim normal conform prevederilor art. 316, atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 5 si 20, cu report la randul 5.1 si 20.1, cat si prin declaratia cod 390 VIES, cu simbolul A.
Referitor la decontul de TVA cod 300, acest aspect este reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 1253 din 9 august 2021pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" la sectiunea Instructiuni pentru randul 5 "- se inscriu informatiile preluate din jurnalul de cumparari, privind baza de impozitare pentru achizitiile intracomunitare de bunuri taxabile in Romania, .., pentru care acesta este obligat la plata taxei conform art. 307 alin. (4) din Codul fiscal, si taxa pe valoarea adaugata aferenta, pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, inclusiv sumele din facturile primite pentru plati de avansuri partiale pentru achizitii intracomunitare de bunuri. ."
Referitor la declaratia cod 390 VIES, acest aspect este reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 705/2020 din 11 martie 2020 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" Instructiuni pct. 1 lit. c) "Achizitii intracomunitare de bunuri" - se inscrie suma totala a achizitiilor intracomunitare de bunuri, pe fiecare furnizor, pentru care persoana impozabila, care depune declaratia, este obligata la plata taxei conform art. 308 din Codul fiscal si pentru care exigibilitatea taxei intervine in luna calendaristica respectiva, inclusiv sumele din facturile primite pentru plati de avansuri pentru achizitii intracomunitare de bunuri.";
Astfel, raportarea fiscala si informativa a operatiunii are la baza prevederile art. 284 "Faptul generator si exigibilitatea pentru achizitii intracomunitare de bunuri"
alin. (1) din Codul fiscal aplicabil in Romania prin care se se prevede ca
"(1) In cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, faptul generator intervine la data la care ar interveni faptul generator pentru livrari de bunuri similare, in statul membru in care se face achizitia. "
Aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct. din normele de aplicare ale art. 284
"(2) Daca furnizorul opteaza pentru emiterea facturii anterior faptului generator de taxa pentru livrarea intracomunitara de bunuri efectuata in conditiile art. 294 alin. (2) din Codul fiscal, inclusiv in cazul incasarii de avansuri, exigibilitatea taxei aferente achizitiei intracomunitare la beneficiar intervine la data emiterii facturii, conform art. 284 alin. (2) din Codul fiscal."
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.13 din 5 din 32 voturi
Articole similare
Neincasare factura. Care este tratamentul fiscal al TVA-ului neexigibil?Schimbarea cotei de TVA. Cum procedeaza magazinele?Ajustarea sumei TVA deduse pentru bunuri defecte. Cum procedam?Reduceri comerciale si financiare primite de la furnizor. Ce regim TVA se aplica si cum vom completa factura corect?Persoane afiliate. Aplicam sistemul TVA la incasareUltimele articole
Facturi netrimise prin E-Factura. Care este tratamentul fiscal pentru impozitul pe profit si TVASistemul TVA la incasare: ce este, cand si de cine poate fi aplicatFirme care aplica TVA la incasare. Care este baza de calcul in functie de care trebuie sa treaca la regim normal de TVA?Cum poate fi modificata perioada fiscala de raportare din trimestru in luna calendaristica daca plafonul legal este depasitPFA in 2022. Cum se face trecerea de la TVA trimestrial la TVA lunarArticole similare
Ce obligatii fiscale are administratorul fara venituri?CODUL FISCAL 2011PFA: Pentru a fi considerate deductibile, cheltuielile trebuie sa fie efectuate in cadrul activitatilor independenteCheltuieli pentru stimularea vanzarilor, regim fiscal TVA si impozit pe profitEmitere facturi fara TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri. Documente justificativeUltimele articole
Cotele TVA pentru 2024, aplicabile in RomaniaFacturi emise cu TVA zero. Acestea se declara in D394? Sau nu se declara deloc?Controale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceNeconcordante la verificarea e-TVA privind casele de marcat. Cum trebuie sa procedatiCase de marcat electronice dotate cu POS. ONG-urile au aceasta obligatie?Articole similare
ANAF a rambursat TVA in valoare de 1,36 mld. lei in ianuarieCorectarea erorilor materiale din decontul de TVATot ce trebuie stiut despre procedura rambursarii TVAModificari norme de aplicare a Codului fiscal 2012Operatiuni cu TVA la incasare. Cum corectam decontul de TVA?Ultimele articole
E-Factura: Ce amenzi se aplica pentru facturile care NU sunt trimise in 5 zile de la emitere in sistemDECONT TVA completat si transmis eronat. Cum se poate corecta procedura?Formularul 300 pentru 2021. De cand se va folosi noul Decont de TVA?Factura inregistrata de doua ori. Corectie DECONT TVAGarantii de buna executie, inregistrare in jurnal de cumparari si in decontul de TVAArticole similare
Documente necesare in cadrul procedurii dizolvarii voluntareProcedura de dizolvare - lichidare si radiere in cazul microinteprinderilor. Dividende bilant interimarNoutati legislatie Fiscala 20-24 octombrie 2008 - Monitorul OficialInregistrarea in scop de TVA in anul 2018. Cum se poate iesi ulterior din evidenta platitorilor de TVA?Ghid BALANTA DE VERIFICARE. Inlatura DEFINITIV 5 probleme care iti dau batai de cap cand lucrezi cu BALANTA DE VERIFICAREUltimele articole
Notificare de conformare e-TVA: De cand aveti obligatia de a raspunde la notificareMicrointreprinderi care depasesc plafonul de 500.000 euro. De cand devin platitoare de impozit pe profitActivitate firme: Care este deosebirea dintre o sucursala si un punct de lucru?Firme cu contracte de asociere - jocuri de noroc. De la 1 ianuarie 2023 pot plati impozit micro?Raportarile contabile la 30 iunie 2022 urmeaza a fi depuse pana cel mai tarziu la data de 16 august 2022Articole similare
Facturi multiple. Se mai tine cont de plafonul de 1.000 lei la in cazul incasarilor fragmentate?Rambursarea TVA se modifica. Ce implica noile deconturiPFA-uri care depasesc plafonul de 300.000 de lei pe an. Sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA?INCASARI SI PLATI pe baza unui bilet la ordin. Cand deducem TVA-ul?A fost aprobat un alt plafon de incasari de la persoane fizice pentru organizatorii de nunti si botezuriUltimele articole
Platile efectuate de firme catre persoane fizice trebuie sa fie in limita a 10.000 lei zilnic?Proiect: Finantele introduc numarul de identificare digitala, alternativ CNP-ului clasicRegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaAsociat cu mai multe firme. CASS pentru dividende se plateste dublu sau doar o singura data?Plafon plati 2024: Care este limita pentru plata avansului spre decontare?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz"