Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, la achizitii intracomunitare si servicii intracomunitare, o societate primeste facturi cu contravaloarea carburantilor sau alte piese cu TVA.
Iata raspunsul specialistului!
Trebuie sa faceti distinctie intre achizitii intracomunitare de bunuri si servicii din UE scutite de TVA de catre furnizorii din UE, pentru care se aplica taxarea inversa (4426= 4427) si cheltuieli pentru care se plateste TVA in tara UE respectiva (ex. Combustibili, reparatii etc).
Persoanele impozabile stabilite in Romania care efectueaza importuri si achizitii de bunuri/servicii in alt stat membru pot solicita rambursarea TVA pe baza unei cereri de rambursare (formularul 318) pentru urmatoarele categorii de bunuri si servicii achizitionate din statele membre UE:
1. combustibil;
2. inchiriere de mijloace de transport;
3. cheltuieli legate de mijloace de transport (altele decat bunurile si serviciile prevazute la codurile 1 si 2);
4. taxe rutiere de acces si taxa de utilizare a drumurilor;
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
Examen Consultant Fiscal 2026
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
5. cheltuieli de deplasare, de exemplu, cu taxiul sau cu mijloacele de transport public;
6. cazare;
7. servicii de catering si restaurant;
8. acces la targuri si expozitii;
9. cheltuieli pentru produse de lux, activitati de divertisment si spectacole;
10. altele. In cazul in care se utilizeaza codul 10, se specifica natura bunurilor livrate si a serviciilor prestate.
Pentru a fi eligibila pentru rambursare in statul membru de rambursare, persoana impozabila stabilita in Romania trebuie sa efectueze operatiuni care dau dreptul de deducere in Romania. In cazul in care persoana impozabila efectueaza in Romania atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere, statul membru de rambursare poate rambursa numai acea parte din TVA rambursabila care corespunde operatiunilor cu drept de deducere.
Pentru suma TVA achitata din facturi sau din orice alte documente care tin loc de factura emise de parteneri stabiliti pe teritoriul Comunitatii Europene, o persoana impozabila din Romania are de ales una din urmatoarele doua posibilitati:
1. Sa inregistreze valoarea TVA achitata in contul de cheltuieli (6XX "Cheltuieli cu servicii" sau 6022” Cheltuieli cu combustibilul”, de exemplu).
Suma TVA astfel inregistrata este considerata cheltuiala deductibila la calculul rezultatului fiscal in baza prevederilor art. 25 din Codul fiscal si a punctului 13 lit. h) din Normele metodologice
2. Sa nu inregistreze valoarea TVA intr-un cont de cheltuieli, dar sa solicite restituirea acesteia de la autoritatea fiscala din statul membru pe teritoriul caruia a avut loc achizitia, direct sau prin inputernicit.
Restituirea se solicita pe baza de cerere completata electronic (formular 318), in baza art. 302 alin. (2) din Codul fiscal, a pct.73 din Normele metodologice date in aplicare pentru acest articol si a instructiunilor reglementate prin OPANAF nr. 2810/2016 pentru aprobarea Procedurii de primire a cererilor de rambursare a TVA aferenta importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii, efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene de catre persoanele impozabile stabilite in Romania.
Din punct de vedere contabil, societatea va inregistra TVA aferenta achizitiilor din UE in contul 461 Debitori diversi sau 473 Sume in curs de clarificare, urmand ca, la restituirea banilor sa se efectueze inregistrarea contabila:
5124 = 461 /473.
Suma TVA inscrisa in facturile furnizorilor sau prestatorilor stabiliti in state membre nu poate fi dedusa pe baza decont TVA cod 300 deoarece operatiunile respective nu sunt impozabile pe teritoriul Romaniei.
Operatiunea nu se declara in declaratia recapitulativa cod 390.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Regimul cheltuielilor si deductibilitatea TVA ocazionate de achizitia de autoturisme si combustibilul consumatPortalul ANAF genereaza erori de accesare: Cum se depun declaratiileNou formular pentru contractele de concesiune. Vezi Ordinul ANAFCine depune formulare in mai 2013? Vezi lista completa a declaratiilorDeclaratia 200 se depune impreuna cu Formularul 220Ultimele articole
[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAFactura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAArticole similare
Corectarea facturilor din proprie initiativaEmiterea facturii pentru o livrare intracomunitara de bunuri. Ce scutire se aplica?Recuperare TVA platita la bugetul de statVanzare produse ambalate: Cum se calculeaza taxa de mediu si cand se declara?FACTURA de asigurari de la firma-mama. Achizitii intracomunitare. Declaratia 390Ultimele articole
Deducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o FACTURA de achizitie neinregistrataFACTURA de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o reFACTURAre intra in sfera TVAFACTURA abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreArticole similare
Subventie diverse achizitii. Deducem TVA-ul?TVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleCe se schimba privind cotele de TVA din 2013Achizitie intracomunitara de bunuri in conditia de livrare ex works. Cum declaram?Vanzare mijloc fix si baza de impozitare a TVA. Ce regim fiscal se aplica?Ultimele articole
TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectACHIZITII INTRACOMUNITARE de bunuri receptionate dupa prelucrare in alt stat membru UE: care este tratamentul TVA aplicabil in RomaniaAcciza intra in baza de calcul a TVA: de ce o eroare la accize inseamna, aproape mereu, si o eroare de TVAObligatii la depasirea plafonului de 10.000 de euro pentru ACHIZITII INTRACOMUNITARE. Ce trebuie NEAPARAT sa stiiAchizitie intracomunitara, cod special de TVA: platesti TVA in Romania, cu D301 si D390Articole similare
Nu uitati sa depuneti la timp Formularul 311Factura de asigurari de la firma-mama. Achizitii intracomunitare. Declaratia 390Documentar fiscal: Inregistrarea in Registrul Operatorilor IntracomunitariStudiu de caz: Achizitie servicii certificare produse si impozit venituri persoane juridice nerezidenteStudiu de caz: Schimbarea perioadei fiscale in cazul TVAUltimele articole
TVA intracomunitar in 2026. Ce obligatii au firmele atunci cand plafonul este SUB/PESTE 10.000 euroSAF-T ANAF. Perioada fiscala aplicabila + termen raportare D406 pentru firme cu cod special de TVAD406 in 2025. Cum se inregistreaza in D406 serviciile intracomunitareNeplatitor de TVA. Operatiuni pentru care se utilizeaza codul special de TVASeminarii web ANAF pentru luna ianuarie 2025. Ce teme vor fi abordateArticole similare
Funeraliile economiei romanesti: PNL a depus o coroana de flori in plenul SenatuluiCe drepturi au consumatorii europeni in 2014?Acciza diferentiata la motorina. Ce procedura se aplica?Ce isi propune MFP pentru 2014. Cum arata bugetul bazat pe investitiiLuni, 26 august 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleUltimele articole
Pana pe 31 ianuarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii fiscale importante la ANAFVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESSambata, 30 noiembrie 2024, termen limita pentru depunerea formularului 398Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Legea privind salariul minim european a fost promulgata! Ce impact va avea pentru Romania
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



