Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Va punem la dispozitie, prin randurile urmatoare, informatiile cele mai importante referitoare la utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (AMEF) de catre operatorii economici.
Redam astfel obligatiile care revin contribuabililor utilizatori ai AMEF si activitatile exceptate.
Au obligatia de a se dota si de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie.
Important! Prin livrari de bunuri cu amanuntul si prestari de servicii direct catre populatie se intelege acele activitati desfasurate cu caracter permanent. Nu intra in aceasta categorie eventualele livrari de bunuri si prestari de servicii direct catre persoane fizice efectuate intamplator de catre agentii economici, altii decat comerciantii cu amanuntul.
Operatorii economici care utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparatele de marcat electronice fiscale si sa le predea clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura.
Pana la repunerea in functiune a aparatelor de marcat electronice fiscale, operatorii economici utilizatori sunt obligati sa inregistreze intr-un registru, special intocmit in acest sens, toate operatiunile efectuate si sa emita facturi pentru respectivele operatiuni, la cererea clientului.
Bonurile fiscale emise de casele de schimb valutar se semneaza si se stampileaza de emitent.

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Agenda Fiscala a Contabilului 2025
In cazul in care in acelasi spatiu se efectueaza atat livrari de bunuri cu amanuntul sau prestari de servicii pentru care este obligatorie utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, cat si livrari de bunuri cu amanuntul sau prestari de servicii pentru care nu exista aceasta obligatie, utilizatorii pot emite bon fiscal pentru toate bunurile livrate si/sau serviciile prestate.
Obligatia agentilor economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie, de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ia nastere de la data inceperii activitatilor comerciale desfasurate in fiecare locatie.
In situatia in care utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale isi inceteaza activitatea, precum si in cazul aparatelor de marcat electronice fiscale confiscate potrivit legii ori preluate spre valorificare de societatile bancare ca urmare a neachitarii imprumutului contractat pentru achizitionarea acestor aparate, valorificarea acestora se va realiza numai prin distribuitorii autorizati.
Activitati exceptate
Nu au obligatia utilizarii AMEF, operatorii economici care desfasoara urmatoarele activitati:
- comertul ocazional cu produse agricole autohtone efectuat de catre producatorii agricoli individuali detinatori de autorizatie in piete, targuri, oboare sau alte locuri publice autorizate, livrarile de bunuri efectuate prin automatele comerciale, serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate, precum si activitatile de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
- serviciile de alimentatie publica efectuate in mijloace de transport public de calatori;
- vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati;
- transportul public de calatori in interiorul unei localitati pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii, precum si cu metroul;
- activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa tiparite conform legii - bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, targuri si oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc si altele similare;
- activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora.
De retinut! Nu sunt exceptate activitatile de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decat operatiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta institutiilor de credit, apartinand acestor institutii, precum si cele efectuate prin intermediul automatelor de schimb valutar;
- activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale;
- vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult;
- comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda;
- serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
- vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism, definite potrivit legii;
- furnizarea la domiciliul clientului a energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de Internet;
- efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte;
- serviciile medicale cu plata prestate la domiciliul sau la locul de munca al clientului;
- serviciile de transport feroviar public de calatori in trafic intern si international, prestate de societati comerciale persoane juridice romane.
*
Baza legala: Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75/21.01.2005; Hotararea Guvernului Romaniei nr. 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 348/25.04.2005.
Sursa: DGFP Valcea

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Vanzare titluri de participareCine vrea TVA redus pentru toate alimenteleCodul fiscal in 2014: Cum s-a modificat impozitul pe profit si pe venitul microintreprinderilor?Cuantumul penalitatilor de intarziere. Normele actuale obligatoriiPFA: Deductibilitatea cheltuielilor cu autoturismulUltimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier TAXE SI IMPOZITE implineste 30 de ani!E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineFacilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorDistribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieArticole similare
Solutii Fiscal-Contabile pentru 2019: Raspunsuri la toate neclaritatile privind modificarile legislative din ultima perioadaArticole similare
REMINDER: Automatele comerciale trebuie dotate cu aparate de marcat pana la 31 decembrie! (Legea 136/2019)Reminder ANAF: Utilizatorii de aparate de marcat electronice au obligatia de a depune formularul D4109Vanzare bunuri prin automate. Ce documente justificative sunt obligatorii?Schimbarea memoriei fiscale la punct de lucru nou, al aceluiasi utilizator – raspuns oficial ANAFDefectiuni la casele de marcat electronice fiscale. Ce obligatii au firmele in aceasta situatie?Ultimele articole
Aparate de marcat electronice fiscale. Ce modificari au fost aduse prin Legea 317/2024Cum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TransportProiect OUG privind E-Factura: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaDefiscalizarea casei de marcat. Cand si cum se faceNeconcordante la verificarea e-TVA privind casele de marcat. Cum trebuie sa procedatiArticole similare
Proiect OUG: Finantele propun noi exceptii de la obligativitatea utilizarii caselor de marcat electoniceNoi actiuni de control ale Directiei Antifrauda in weekend-ul 27-28 iunie a.c.Criza de managementOFICIAL: Continut integral al OUG privind organizarea si functionarea inspectiei economico-financiare la operatorii economiciProiect OUG. 5 modificari aduse de Finante titlului VIII Accize si alte taxe specialeUltimele articole
Facturare in RO e-Factura. Facturile in euro pot fi transmise in sistem?NOUTATE! Balanta de verificare trebuie intocmita lunar, conform OUG 138/2024Facturi care NU au fost trimise in SPV in termen de 5 zile. Se aplica sanctiuni?Se suspenda pana pe 1 septembrie 2025 obligatia de a avea CNP si cod QR pe bonurile fiscale, conform OUG 125/2024Controale ANPC in perioada 9-13 septembrie 2024. Cine a fost vizatArticole similare
Loteria bonurilor fiscale aprilie 2019. Bonul castigator are valoarea de 914 leiMasuri intensificate de control in ce priveste emiterea de BONURI FISCALE. Ce pregateste ANAF?Achizitionare combustibil pe baza de BONURI FISCALE. Cum procedam privind TVA-ul?Controale ANAF: 6 probleme constatate de inspectori in sem.I din 2022Operatiuni de inchiriere scutite de TVA si neinregistrarea in scopuri de taxa. Cum tratam TVA-ul la emiterea facturii?Ultimele articole
SAF-T in 2025. Cum se face declararea facturilor emise cu codul 751Control ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleTVA deductibil. Cum se deduc bonurile fiscale de combustibilNeclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileAparate de marcat electronice fiscale. Ce modificari au fost aduse prin Legea 317/2024
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"