Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Scutiri de TVA pentru misiunile diplomatice si oficiile consulare, pentru reprezentanteleorganizatiilor internationale si interguvernamentale, pentru cetateniistraini cu statut diplomatic sau ...
Scutiri de TVA pentru misiunile
diplomatice si oficiile consulare, pentru
reprezentantele
organizatiilor
internationale si interguvernamentale,
pentru cetatenii
straini cu statut
diplomatic sau consular, pentru fortele
Statelor
Unite ale Americii si pentru
fortele armate ale statelor membre NATO
In legatura cu
aceste scutiri, precizam ca prin Ordinul nr. 2.067/2007 au fost abrogate
prevederile Ordinului nr. 617/2007 si au fost introduse noi prevederi ce
reglementeaza procedura de aplicare a scutirii de TVA pentru achizitiile
efectuate in Romania de catre urmatoarele persoane scutite:
●
misiunile diplomatice si oficiile consulare,
personalul acestora, precum si de care cetatenii straini cu statut diplomatic sau
consular in Romania, in conditii de reciprocitate;
●
reprezentantele organizatiilor internationale sI
interguvernamentale acreditate in Romania, precum si membrii acestora, in
limitele si in conformitate cu conditiile precizate in conventiile de infiintare
a acestor organizatii;
●
cetatenii straini cu statut diplomatic sau consular
intr-un alt stat membru si reprezentantele organizatiilor internationale si
interguvernamentale acreditate intr-un alt stat membru;
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
●
fortele Statelor Unite ale Americii si
contractant ii acestora, atunci cand actioneaza pentru sau in numele fortelor Statelor
Unite ale Americii;
●
fortele Statelor Unite ale Americii pentru uzul
personal al membrilor fortei, al personalului civil care insoteste fortele
si al membrilor de familie a fortelor si a personalului administrativ;
●
fortele armate ale statelor straine member
NATO
sau personalul civil care insoteste
fortele armate, daca fortele iau
parte la efortul de aparare comun, pentru livrarile de bunuri, pentru livrarile
de bunuri transportate sau expediate catre alt stat membru NATO, destinate
uzului oficial al fortelor armate ale unui stat, altul decat statul membru de
destinatie, ori pentru aprovizionarea popotelor sau cantinelor;
●
fortele armate ale statelor straine member
NATO
sau personalul civil care insoteste
fortele armate, daca fortele iau
parte la efortul de aparare comun, pentru livrarile de bunuri netransportate in
afara Romaniei si/sau prestarile de servicii efectuate in Romania, destinate
uzului official ori aprovizionarii popotelor sau cantinelor;
Din punct de vedere tehnic, mentionam ca, incepand cu
data de
28 noiembrie 2007, data intrarii in
vigoare a Ordinului nr. 2.067/2007,
Certificatele de scutire de TVA emise
in baza prevederilor Ordinului
nr. 616/2007 isi inceteaza valabilitatea,
fiind emise, prin intermediul
Normelor pentru aplicarea scutirii in discutie,
noi modele de certificate
In ceea ce priveste inchirierea sau leasingul de bunuri imobile,
in cazul in care
prestatorii au optat pentru
taxarea, din punctul de vedere al taxei
pe valoarea adaugata, a activitatii, prestatorii vor aplica scutirea cu drept
de deducere numai pe baza certificatului valabil de scutire prezentat, alaturi
de formularul de comanda, de persoanele scutite. Pe de ata parte,
prestatorii
care nu
au optat pentru taxarea operatiunilor de inchiriere sau leasing
de bunuri imobile si nu primesc un certificat valabil de scutire, respectiv
formular de comanda, vor aplica scutirea fara drept de deducere.
Din punctul de vedere al procedurii de acordare al scutirii,
Ordinul nr. 2.067/2007 distinge intre achizitiile efectuate in Romania de catre
persoanele in discutie stabilite in Romania; achizitiile realizate in celelalte
State membre de catre persoanele scutite aflate in Romania, respectiv achizitiile
efectuate in Romania de persoanele din celelalte State Membre.
Asadar,
prima modalitate de acordare a scutirii
pentru
achizitiile efectuate in Romania de persoanele
scutite aflate in Romania
este cea „directa“. Aceasta operatiune implica facturarea fara TVA de catre
furnizori/prestatori si implica prezentarea catre persoanele scutite a
originalului formularului de comanda si, dupa caz, a certificatului de scutire
(autentificate prin semnare si stampilare de catre autoritatile romane
competente), intocmite conform prevederilor ordinului in discutie, documente
care vor fi arhivate de catre persoana care efectueaza livrarea/prestarea
pentru justificarea scutirii. Ordinul nr. 2.067/2007 prevede totodata faptul ca
in cazul livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii care se efectueaza
continuu (spre exemplu, furnizarea de utilitati, telefonie etc.), precum si
pentru serviciile de inchiriere sau leasing, certificatul de scutire ce trebuie
prezentat este valabil pentru o perioada de 12 luni consecutive, in limita valorii
inscrise in acesta, iar in situatia in care valoarea este depasita, persoana scutita
are obligatia de a solicita autoritatilor competente emiterea unui nou
certificat.
Cu titlu de exceptie, mentionam faptul ca scutirea
directa nu se poate aplica pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii
efectuate in mod global pentru nevoile unui imobil cu mai multe apartamente, in
care persoanele scutite ocupa o parte cu titlu de proprietar sau de chirias,
precum sI pentru livrarile de carburanti auto efectuate de catre statiile de distributie,
pentru care se emit bonuri fiscale.
Concluzionand, subliniem faptul ca aplicarea scutirii directe
este conditionata de:
● existenta unui certificat de scutire si, dupa caz, a unui
formular de comanda valabile, autentificate prin semnare si stampilare de catre
autoritatile competente; ● predarea in original a certificatului de scutire
(formularului de comanda) catre persoana ce efectueaza livrarea de bunuri/prestarea
de servicii;
● depasirea pragului minim de 700 lei in cazul livrarilor/prestarilor
efectuate catre Institutiile comunitatii Europene;
● livrarea serviciilor/bunurilor aferente nevoilor unui
imobil separat pentru partile detinute/inchiriate de persoanele scutite;
● livrarea de carburanti auto doar insotita de o factura,
nu de bonuri fiscale.
Cea de-a doua modalitate de aplicare a scutirii
este cea a restituirii de catre autoritatile fiscale
a
taxei pe valoarea adaugata achitate de catre persoanele
scutite.
Din punctul de vedere al aplicabilitatii, precizam ca restituirea taxei achitate
este metoda de scutire aplicabila in situatiile in care nu a fost sau nu a putut
fi aplicata scutirea directa.
Procedural, restituirea taxei pe valoarea adaugata
achitate implica:
● depunerea unei cereri de restituire, conform modelului
prevazut in Ordinul nr. 2.067/2007, alaturi de avizul in scris privind conditiile
de reciprocitate din partea Directiei protocol din cadrul Ministerului Afacerilor
Externe;
● depunerea unui borderou care cuprinde pentru fiecare achizitie:
denumirea, numarul si data documentului, valoarea fara TVA, valoarea TVA,
valoarea inclusiv TVA, denumirea, numarul si data documentului de plata corespunzator
si suma a
● depunerea copiilor facturilor in care sunt consemnate bunurile
si serviciile achizitionate in cursul trimestrului pentru care se solicita restituirea;
● anexarea copiilor de pe bonurilor fiscale emise in cursul
trimestrului pentru care se face restituirea, cu indeplinirea conditiei ca acestea
sa fie stampilate si sa aiba inscrisa denumirea cumparatorului sI numarul de inmatriculare
al autovehiculului, in cazul achizitiilor de carburanti auto de la statiile de distributie;
● depunerea copiilor de pe documentele care atesta achitarea
contravalorii bunurilor/serviciilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente, pana
la data depunerii cererilor;
● prezentarea decontului cuprinzand cheltuielile comune si
taxa pe valoarea adaugata, intocmit de administratorul imobilului, cu indicarea
cotei-partI pe care colocatarul/coproprietarul este obligat sa o plateasca,
potrivit normelor legale privind repartizarea cheltuielilor comune pe locatari,
in situatia livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii efectuate in
mod global pentru nevoile unui imobil cu mai multe apartamente, in care persoanele
scutite ocupa o parte cu titlu de proprietar sau de chirias,
Atragem atentia asupra faptului ca solicitarea rambursarii
TVA
facturate si achitate de catre persoanele
scutite in discutie pentru
bunurile si/sau serviciile care le-au fost
prestate in beneficiul lor in
Romania poate fi realizata pe o perioada
de minimum o luna calendaristica,
iar solicitarea trebuie depusa trimestrial,
cel mai tarziu
pana la finele lunii urmatoare incheierii trimestrului
pentru care se
solicita restituirea.
Nedepunerea in termen a cererilor de restituire si a
anexelor
prevazute de ordinul in discutie
atrage pierderea dreptului de deducere
al taxei pe valoarea adaugata.
Cu titlu de exceptie de la regulile detaliate anterior,
mentionam ca:
● misiunile diplomatice si oficiile consulare ale statelor
in care exercitiul bugetar se incheie la data de 30 septembrie pot solicita restituirea
taxei pe valoarea adaugata pentru trimestrul III in doua transe;
● in cazuri temeinic justificate, la solicitarea persoanelor
scutite, ministrul economiei si finantelor poate aproba efectuarea restituirii
taxei pe valoarea adaugata in situatia in care cererea de restituire si/sau
documentatia aferenta nu au fost depuse in termenul prevazut.
In ceea ce priveste
scutirea de TVA pentru achizitiile
efectuate in celelalte state membre de persoanele
scutite stabilite in
Romania si pentru achizitiile
intracomunitare realizate in Romania de catre
aceste
persoane scutite, mentionam ca aceasta presupune solicitarea,
pentru fiecare achizitie din alt stat membru, a autentificarii unui certificat
de scutire la autoritatea fiscala teritoriala care le deserveste. Din acest certificate
de scutire este necesar sa reiasa faptul ca persoana in cauza poate face
obiectul scutirii, conform Directivei 77/388/CE si Directivei 2006/112/CEE.
Precizam totodata ca acest certificat serveste si pentru scutirea de taxa pe
valoarea adaugata pentru achizitia intracomunitara realizata in Romania, de catre
persoanele scutite stabilite in Romania.
Cu titlu de observatie suplimentara
, mentionam ca sistemul ales de catre statul membru din
care se efectueaza cumpararile nu are importanta deosebita, intrucat cu
certificatul respectiv se poate obtine scutirea de taxa pe valoarea adaugata
direct in momentul achizitiei, sau se poate solicita autoritatilor fiscale din celelalte
state membre restituirea taxei pe valoarea adaugata platite pe teritoriul acestora.
In ceea ce priveste
scutirea pentru achizitiile effectuate
de catre persoanele scutite stabilite in celelalte
State Membre,
Ordinul nr. 2.067/2007 stabileste de asemenea 2 modalitati diferite: scutirea
directa, respective solicitarea restituirii taxei pe valoarea adaugata achitate
in
Romania.
La fel ca si in cazul persoanelor scutite stabilite in Romania,
modalitatea directa de acordare a scutirii consta prin facturarea fara
TVA de catre furnizori/prestatori. Pentru aplicarea scutirii directe trebuie respectate
urmatoarele conditii:
● persoana scutita va trebui sa puna la dispozitia furnizorului/prestatorului
un certificat in original autentificat de tara-gazda, din care sa reiasa ca persoana
in cauza poate face obiectul scutirii, conform art. 15 alin. (10) din Directiva
77/388/CEE, respective art. 151 alin. (1) din Directiva 2006/112/CE – document
ce este intocmit la nivel comunitar in oricare dintre limbile oficiale ale
Uniunii Europene;
● furnizorul/prestatorul va mentiona pe factura o declaratie
semnata cu privire la faptul ca plata perceputa nu contine taxa pe valoarea adaugata.
Cu titlu de exceptii
, conform prevederilor ordinului in discutie mentionam
urmatoarele:
● in cazul in care certificatul mentionat anterior este intocmit
in alta limba decat limba romana, acestuia ii va fi anexata o traducere in
limba romana a rubricilor completate;
● in cazul institutiilor Comunitatilor Europene, furnizorii/prestatorii
nu vor aplica scutirea de TVA daca valoarea bunurilor si serviciilor inscrise in
certificatul de scutire sau in formularul de comanda anexat si efectiv
livrate/prestate nu depaseste pragul minim de 700 lei;
● in situatia in care celalalt Stat Membru a stabilit ca
anumite organizatii internationale, inclusiv bazele NATO, pot autentifica ele insele
certificatele cu privire la serviciile destinate uzului oficial, aceste documente
vor fi asimilate certificatelor valabile. Precizam insa ca in acest caz este
necesar ca o copie a deciziei tarii-gazda in baza careia institutia respectiva poate
autentifica certificatele in mod independent sa fie anexata si pastrata de catre
furnizor/prestor alaturi de certificat. Mentionam totodata ca aceste certificate
autentificate independent nu sunt valabile pentru acordarea scutirii livrarilor
/serviciilor prestate in interesul personal al persoanelor scutite, ci in acest
caz este necesara anexarea unui certificat autentificat de autoritatile
celuilalt stat membru.
Dupa cum am precizat si anterior, cea
de-a doua
modalitate
de aplicare a scutirii pentru persoanele in discutie stabilite in celelalte
State Membre este cea a
restituirii taxei achitate in Romania.
Din punct de vedere tehnic, mentionam ca pentru restituirea
taxei achitate, persoanele scutite in discutie trebuie sa depuna Directiei
Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti o cerere de restituire cu
mentionarea denumirii bancii si a numarului contului bancar in care poate fi
rambursata taxa.
Acestei cereri trebuie sa-i fie anexate:
● certificatul de scutire in original, completat correct
si integral, eliberat de tara-gazda, iar in cazul in care certificatul este intocmit
in alta limba decat limba romana se va anexa o traducere in limba romana a
rubricilor completate;
● facturile in care sunt consemnate bunurile si serviciile
achizitionate pentru care se solicita restituirea, alaturi de copii ale acestora;
● documentele care atesta achitarea contravalorii
bunurilor/serviciilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente, pana la data
depunerii cererilor, insotite de copii ale acestora.
La fel ca si in cazul rambursarii taxei pe valoarea adaugata
achitate in Romania de persoane impozabile, sI in acest caz, in urma verificarii
documentelor sus-men- tionate, originalele facturilor si ale documentelor ce atesta
achitarea contravalorii bunurilor/serviciilor si a taxei pe valoarea adaugata
vor fi reexpediate persoanei scutite dupa ce au fost marcate pentru a nu fi
utilizate sI pentru alta restituire.
Consideram ca este necesara o atentie deosebita cu
privire la
urmatoarele aspecte:
●
pentru restituirea taxei achitate este necesar ca
datele din facturile
mentionate anterior si dovezile platii sa corespunda;
●
in cazul institutiilor Comunitatilor Europene, restituirea
taxei se
efectueaza numai daca valoarea bunurilor si serviciilor inscrise
in certificatul de scutire sau in formularul de comanda anexat sI
efectiv
livrate/prestate este mai mare sau egala cu 700 lei;
●
certificatele autentificate independent de catre
anumite organizat
ii internationale, inclusiv bazele NATO, care se refera
la servicii
destinate uzului personal al acestora nu pot fi acceptate ca
certificate de scutire, ci trebuie autentificate de tara-gazda
inainte
ca scutirea sa fie posibila.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"