Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Pentru aceste forme de desfasurare a activitatilor economice nu exista diferente in ceea ce priveste organizarea contabilitatii si obligatiile fiscale, singurele diferente fiind de natura juridica. Atat in cazul persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati economice cat si in cel al intreprinderilor individuale accesul la activitatea economica, procedura de inregistrare in registrul comertului si de autorizare a functionarii si regimul juridic sunt reglementate de OUG 44/2008.
Persoanele fizice pot opta pentru una dintre aceste forme de organizare fara a putea cumula calitatea de persoana fizica autorizata si calitatea de intreprinzator persoana fizica titular al unei intreprinderi individuale.
Persoanele care desfasoara activitatea sub una din aceste forme de organizare pot angaja, in calitate de angajator, terte persoane cu contract individual de munca si pot colabora cu alte persoane fizice autorizate ca PFA, intreprinzatori persoane fizice titulari ai unor intreprinderi individuale sau reprezentanti ai unor intreprinderi familiale ori cu alte persoane fizice sau juridice, pentru efectuarea unei activitati economice, fara ca aceasta sa le schimbe statutul juridic.
Incepand cu anul 2017 prin Legea nr. 182/2016 s-au limitat numarul de coduri CAEN si numarul de salariati pentru fiecare din aceste doua forme de organizare a activitatii. Astfel, intreprinderea individuală poate avea în obiectul de activitate cel mult 10 clase de activităţi prevăzute de codul CAEN si poate angaja cel mult 8 salariaÅ£i, terÅ£e persoane, cu contract individual de muncă încheiat ÅŸi înregistrat în condiÅ£iile legii. PFA poate avea în obiectul de activitate cel mult 5 clase de activităţi prevăzute de codul CAEN si poate angaja cel mult 3 persoane.
Pentru ambele forme de autorizare sotia/sotul titularului intreprinderii individuale/persoanei fizice autorizate se poate asigura in sistemul public de pensii pe baza de contract de asigurare sociala, in sistemul asigurarilor pentru somaj, prin incheierea unui contract de asigurare de somaj in conditiile prevazute la art. 22 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in sistemul asigurarilor de sanatate, in conditiile prevazute de lege, posibilitate introdusa de Legea nr. 4/2014 incepand cu 09.02.2014.
O alta diferenta dintre aceste forme de organizare consta in faptul ca, in cazul decesului intreprinzatorului persoana fizica titular al unei intreprinderi individuale mostenitorii pot continua intreprinderea, daca isi manifesta vointa, printr-o declaratie autentica, in termen de 6 luni de la data dezbaterii succesiunii. Cand sunt mai multi mostenitori, acestia isi vor desemna un reprezentant, in vederea continuarii activitatii economice ca intreprindere familiala.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
Din punct de vedere contabil si fiscal atat persoana fizica autorizata, cat si titularul unei intreprinderi individuale vor respecta aceleasi reglementari legale:
- din punct de vedere contabil: Ordinul nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla sau Ordinul nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, daca opteaza pentru evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla.
- din punct de vedere fiscal: Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
In ceea ce priveste obligatiile declarative, nu exista diferente care sa fie generate ca urmare a alegerii formei de organizare (PFA sau II). Declaratiile obligatorii ce trebuiesc depuse sunt, in principiu, aceleasi la ambele forme de organizare. Ele pot diferi doar in functie de natura activitatilor desfasurate. De exemplu, o entitate (PFA/II) va depune Decontul de TVA daca este inregistrata ca platitor TVA, va depune declaratia 390 doar daca efectueaza operatiuni intracomunitare sau va depune Declaratia 112 daca are salariati.
Declaratiile obligatorii, din punct de vedere fiscal, depuse la inceperea unei activitati independente, indiferent de forma de organizare (PFA/II) sunt:
- Formularul 070 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.
Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni. In cazul modificarilor intervenite in datele declarate initial si inscrise in certificatul de inregistrare fiscala, contribuabilul/platitorul depune, odata cu declaratia de mentiuni, si certificatul de inregistrare fiscala, in vederea anularii acestuia si eliberarii unui nou certificat. Declaratia de mentiuni este insotita de documente care atesta modificarile intervenite.
Incepand cu anul 2018 a fost introdus Formularul 700 DeclaraÈ›ie pentru înregistrarea/modificarea categoriilor de obligaÈ›ii fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal. Formularul se completează È™i se transmite ori de câte ori contribuabilii solicită, ulterior înregistrării fiscale, înregistrarea în vectorul fiscal a unor categorii de obligaÈ›ii fiscale sau modificarea categoriilor de obligaÈ™ii fiscale declarative înscrise iniÈ›ial în vectorul fiscal.
- Formularul 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit.
Contribuabilii care incep o activitate in cursul anului fiscal, sunt obligati sa depuna la organul fiscal competent o declaratie referitoare la veniturile si cheltuielile estimate a se realiza pentru anul fiscal, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului - data eliberarii actului emis de Registrul Comertului.
Ulterior, doar in situatia in care in anul anterior persoanele fizice au realizat pierderi sau au realizat venituri pe perioade mai mici decat anul fiscal, precum si in situatia in care, din motive obiective, estimeaza ca vor realiza venituri care difera cu cel putin 20% fata de anul fiscal anterior depun, odata cu declaratia privind venitul realizat, si declaratia privind venitul estimat/norma de venit.
Anual, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului persoanele fizice autorizate si titularii intreprinderilor individuale care realizeaza venituri determinate in sistem real au obligatia de a depune o declaratie privind venitul realizat la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal - Formular 200.
Atat persoanele fizice autorizate cat si titularii intreprinderii individuale vor depune declaratia 600 “DeclaraÈ›ie privind venitul asupra căruia se datorează contribuÈ›ia de asigurări sociale È™i cu privire la încadrarea veniturilor realizate în plafonul minim pentru stabilirea contribuÈ›iei de asigurări sociale de sănătate” daca sunt obligate la plata contribuÅ£iei de asigurări sociale/contributiei de asigurari sociale de sanatate conform Codului fiscal. Declaratia se depune până la 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabileÅŸte contribuÅ£ia, respectiv in 30 de zile de la infiintare de catre persoanele care incep sa desfasoare activitate in cursul anunui.
In ceea ce priveste registrele obligatorii, persoanele care opteaza pentru tinerea evidentei contabile pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla intocmesc Registrul- jurnal (cod 14-1-1) si Registrul-inventar (cod 14-1-2).
Pentru evidentierea in contabilitatea in partida simpla a operatiunilor efectuate se utilizeaza urmatoarele registre contabile: Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) si Registrul-inventar (cod 14-1-2/b).
Indiferent de forma de organizare a contabilitatii persoanele fizice autorizate si titularii intreprinderii individuale care determina venitul anual în sistem real au obligaÅ£ia să completeze Registrul de evidenţă fiscală, în vederea stabilirii venitului net anual. Modelul ÅŸi conÅ£inutul Registrului de evidenţă fiscală a fost aprobat prin OMFP 3254/2017 privind Registrul de evidență fiscală pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Economist Experienta: - 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Studiu de caz: PFA. Retineri la sursa. Obligatii declarativeDragnea cere reducerea TVA la 5% pentru produsele bio si traditionale. Asociatiile Patronale: Aceasta cota ar majora preturile!PFA. Dotare casa de marcat, in functie de codul CAENNoul Cod fiscal si Normele de Aplicare 2016: Format tiparit, actualizat la ziPFA in 2024. Ce impozite si contributii achita in cazul in care este salariat la alt angajator? Dar daca nu este salariat?Ultimele articole
Declaratia 700. PFA-urile pot iesi de la plata TVA daca in anul curent NU mai depasesc plafonul?Cheltuielile deductibile. In cazul unui PFA, cheltuielile cu cazarea si masa pot fi deductibile?Comert online prin Trendyol: Obligatiile de TVA pentru PFA-uri in 2025Platitor de TVA. Conditii, documente si ajustare TVA pentru trecere la neplatitor de TVACota TVA. TVA pentru amoniac si servicii agricole in 2025Articole similare
Imprumut in valuta de catre actionar. Cum calculam gradul de indatorare si ce implicatii fiscale apar?Actualitatea cursului valutar din data aderariiIntocmire NIR si semnarea acestuia de catre administratorul unitatii. Cum facem inregistrarile in contabilitate?Iti primesti banii inapoi pe timbrul de mediu! Fa o cerere de restituire!Modificarea procedurii de publicare a listelor debitorilor care inregistreaza obligatii fiscale restanteUltimele articole
e-TVA. ATENTIE maxima la Decontul precompletat TVA primit de la ANAF! Este acesta o creanta fiscala?Firme inactive in 2025. Cum poti deduce cheltuielile aferente perioadei de inactivitateControale ANAF la TVA in 2025. Firmele platesc DIFERENTE daca TVA redusa nu este aplicata corectComertul cu amanuntul. Cum sa procedezi daca ai declarat ERONAT cota de TVA la vanzareBon fiscal. Se mai poate deduce TVA-ul in baza unui bon fiscal in 2025?Articole similare
Firmele care NU mai sunt incadrate la contribuabili mijlocii din 1 ianuarie 2023 vor putea transmite D406 abia din 2025Societate in procedura de faliment. Care este tratamentul TVA?Studiu de caz: Importul de bunuri si deducerea TVANoi prevederi referitoare la Spatiul Privat VirtualSchimbare sistem de impunere. Aplicarea reducerilor conform OUG 153Ultimele articole
Lichidare societate. Ce DECLARATII trebuie sa depuna societatea care urmeaza sa fie radiataFirma in Romania. 2 optiuni prin care va puteti inregistra in scop de TVA + completarea D700D406 in 2025. Cum se face raportarea in D406 daca treceti la platitor de TVAONG fara activitate economica in 2025. Obligatii declarative + o MONOGRAFIE contabila utilaCodul TVA in 2025. EXEMPLU practic pentru obtinerea luiArticole similare
Spatiul Privat Virtual - singura cale de comunicare securizata cu ANAFCalcul impozit INTREPRINDERE INDIVIDUALA. Exemplu practicPFA. Inregistrare profesii liberale37 de solutii verificate, la probleme in functionarea ca INTREPRINDERE INDIVIDUALA!Documentar fiscal: Se datoreaza CASS si pentru alte categorii de venituriUltimele articole
Codul TVA in 2025. EXEMPLU practic pentru obtinerea luiFoaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?PFA in 2023: Care sunt obligatiile fiscale si termenele de plata specifice unei persoane fizice autorizate?PFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINEIndemnizatii primite pe perioda starii de urgenta/alerta, obtinute in anul 2021, care se declara in Declaratia UnicaArticole similare
Ce regim fiscal se aplica pentru scoaterea din gestiune a stocurilor degradate calitativSe modifica regimul de TVA prin noul proiect MFP! Codul fiscal cu noile propuneriCalendar obligatII fiscale februarie 2012. Termen 15 februarieANAF: Amenzi de peste 4 milioane lei, in urma inspectIIlor fiscaleMFP se imprumuta de 2 miliarde de euro! Ministrul Finantelor, foarte mandru: InvestitorII au incredere pe termen lung in performanta economiei romanestiUltimele articole
e-TVA. ATENTIE maxima la Decontul precompletat TVA primit de la ANAF! Este acesta o creanta fiscala?Arhiva electronica. Se pot sau nu arhiva electronic documentele de gestiuneVenituri sub plafonul de TVA. 2 conditII pentru a iesi din evidenta TVA in 2025Transport marfa. SoferII profesionisti primesc diurna sau indemnizatie de mobilitate?Platitor de TVA. Cum sa emiteti facturile DUPA ce ati facut inregistrarea in scop de TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"




InfoTva.ro



