Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Pentru aceste forme de desfasurare a activitatilor economice nu exista diferente in ceea ce priveste organizarea contabilitatii si obligatiile fiscale, singurele diferente fiind de natura juridica. Atat in cazul persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati economice cat si in cel al intreprinderilor individuale accesul la activitatea economica, procedura de inregistrare in registrul comertului si de autorizare a functionarii si regimul juridic sunt reglementate de OUG 44/2008.
Persoanele fizice pot opta pentru una dintre aceste forme de organizare fara a putea cumula calitatea de persoana fizica autorizata si calitatea de intreprinzator persoana fizica titular al unei intreprinderi individuale.
Persoanele care desfasoara activitatea sub una din aceste forme de organizare pot angaja, in calitate de angajator, terte persoane cu contract individual de munca si pot colabora cu alte persoane fizice autorizate ca PFA, intreprinzatori persoane fizice titulari ai unor intreprinderi individuale sau reprezentanti ai unor intreprinderi familiale ori cu alte persoane fizice sau juridice, pentru efectuarea unei activitati economice, fara ca aceasta sa le schimbe statutul juridic.
Incepand cu anul 2017 prin Legea nr. 182/2016 s-au limitat numarul de coduri CAEN si numarul de salariati pentru fiecare din aceste doua forme de organizare a activitatii. Astfel, intreprinderea individuală poate avea în obiectul de activitate cel mult 10 clase de activităţi prevăzute de codul CAEN si poate angaja cel mult 8 salariaÅ£i, terÅ£e persoane, cu contract individual de muncă încheiat ÅŸi înregistrat în condiÅ£iile legii. PFA poate avea în obiectul de activitate cel mult 5 clase de activităţi prevăzute de codul CAEN si poate angaja cel mult 3 persoane.
Pentru ambele forme de autorizare sotia/sotul titularului intreprinderii individuale/persoanei fizice autorizate se poate asigura in sistemul public de pensii pe baza de contract de asigurare sociala, in sistemul asigurarilor pentru somaj, prin incheierea unui contract de asigurare de somaj in conditiile prevazute la art. 22 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in sistemul asigurarilor de sanatate, in conditiile prevazute de lege, posibilitate introdusa de Legea nr. 4/2014 incepand cu 09.02.2014.
O alta diferenta dintre aceste forme de organizare consta in faptul ca, in cazul decesului intreprinzatorului persoana fizica titular al unei intreprinderi individuale mostenitorii pot continua intreprinderea, daca isi manifesta vointa, printr-o declaratie autentica, in termen de 6 luni de la data dezbaterii succesiunii. Cand sunt mai multi mostenitori, acestia isi vor desemna un reprezentant, in vederea continuarii activitatii economice ca intreprindere familiala.

Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2023 varianta tiparita

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Din punct de vedere contabil si fiscal atat persoana fizica autorizata, cat si titularul unei intreprinderi individuale vor respecta aceleasi reglementari legale:
- din punct de vedere contabil: Ordinul nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla sau Ordinul nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, daca opteaza pentru evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla.
- din punct de vedere fiscal: Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
In ceea ce priveste obligatiile declarative, nu exista diferente care sa fie generate ca urmare a alegerii formei de organizare (PFA sau II). Declaratiile obligatorii ce trebuiesc depuse sunt, in principiu, aceleasi la ambele forme de organizare. Ele pot diferi doar in functie de natura activitatilor desfasurate. De exemplu, o entitate (PFA/II) va depune Decontul de TVA daca este inregistrata ca platitor TVA, va depune declaratia 390 doar daca efectueaza operatiuni intracomunitare sau va depune Declaratia 112 daca are salariati.
Declaratiile obligatorii, din punct de vedere fiscal, depuse la inceperea unei activitati independente, indiferent de forma de organizare (PFA/II) sunt:
- Formularul 070 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.
Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni. In cazul modificarilor intervenite in datele declarate initial si inscrise in certificatul de inregistrare fiscala, contribuabilul/platitorul depune, odata cu declaratia de mentiuni, si certificatul de inregistrare fiscala, in vederea anularii acestuia si eliberarii unui nou certificat. Declaratia de mentiuni este insotita de documente care atesta modificarile intervenite.
Incepand cu anul 2018 a fost introdus Formularul 700 DeclaraÈ›ie pentru înregistrarea/modificarea categoriilor de obligaÈ›ii fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal. Formularul se completează È™i se transmite ori de câte ori contribuabilii solicită, ulterior înregistrării fiscale, înregistrarea în vectorul fiscal a unor categorii de obligaÈ›ii fiscale sau modificarea categoriilor de obligaÈ™ii fiscale declarative înscrise iniÈ›ial în vectorul fiscal.
- Formularul 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit.
Contribuabilii care incep o activitate in cursul anului fiscal, sunt obligati sa depuna la organul fiscal competent o declaratie referitoare la veniturile si cheltuielile estimate a se realiza pentru anul fiscal, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului - data eliberarii actului emis de Registrul Comertului.
Ulterior, doar in situatia in care in anul anterior persoanele fizice au realizat pierderi sau au realizat venituri pe perioade mai mici decat anul fiscal, precum si in situatia in care, din motive obiective, estimeaza ca vor realiza venituri care difera cu cel putin 20% fata de anul fiscal anterior depun, odata cu declaratia privind venitul realizat, si declaratia privind venitul estimat/norma de venit.
Anual, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului persoanele fizice autorizate si titularii intreprinderilor individuale care realizeaza venituri determinate in sistem real au obligatia de a depune o declaratie privind venitul realizat la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal - Formular 200.
Atat persoanele fizice autorizate cat si titularii intreprinderii individuale vor depune declaratia 600 “DeclaraÈ›ie privind venitul asupra căruia se datorează contribuÈ›ia de asigurări sociale È™i cu privire la încadrarea veniturilor realizate în plafonul minim pentru stabilirea contribuÈ›iei de asigurări sociale de sănătate” daca sunt obligate la plata contribuÅ£iei de asigurări sociale/contributiei de asigurari sociale de sanatate conform Codului fiscal. Declaratia se depune până la 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabileÅŸte contribuÅ£ia, respectiv in 30 de zile de la infiintare de catre persoanele care incep sa desfasoare activitate in cursul anunui.
In ceea ce priveste registrele obligatorii, persoanele care opteaza pentru tinerea evidentei contabile pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla intocmesc Registrul- jurnal (cod 14-1-1) si Registrul-inventar (cod 14-1-2).
Pentru evidentierea in contabilitatea in partida simpla a operatiunilor efectuate se utilizeaza urmatoarele registre contabile: Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) si Registrul-inventar (cod 14-1-2/b).
Indiferent de forma de organizare a contabilitatii persoanele fizice autorizate si titularii intreprinderii individuale care determina venitul anual în sistem real au obligaÅ£ia să completeze Registrul de evidenţă fiscală, în vederea stabilirii venitului net anual. Modelul ÅŸi conÅ£inutul Registrului de evidenţă fiscală a fost aprobat prin OMFP 3254/2017 privind Registrul de evidență fiscală pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Economist Experienta: - 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 3.94 din 5 din 281 voturi
Articole similare
Dragnea cere reducerea TVA la 5% pentru produsele bio si traditionale. Asociatiile Patronale: Aceasta cota ar majora preturile!Care sunt declaratiile care se depun de catre o intreprindere individuala?Noi taxe la Registrul Comertului. Vezi noul sistem de taxare pentru firme si PFAAchizitie teren, lotizare si vanzare ulterioara. Cum stabilim calitatea de persoana impozabila?PFA. Deducere cheltuieli cu autoturismul, fara intocmire foi de parcursUltimele articole
PFA la norma de venit. Daca depaseste plafonul de 25.000 euro este obligat sa treaca la sistemul real in 2024?PFA-uri care obtin venituri din strainatate. Pot lucra pe norma de venit?Tot ce trebuie sa stii despre noile MODIFICARI FISCALEPFA-uri infiintate la final de 2023. Cum se calculeaza CAS si CASS?TVA fara erori si ZERO amenzi! Folositi “Ghidul practic pentru determinarea corecta a locului prestarilor de servicii”Articole similare
Drepturi de Autor: Exemplu de calcul pentru impozit si contributiile socialeRegularizare sau prescriere TVA de rambursat reportata prin decontul de TVA cod 300Plata garantiei este purtatoare de TVAFacilitati fiscale instituite prin Ordonanta Guvernului nr. 6 din 2019. ANULAREA unor obligatii accesoriiANAF a intocmit noi formulare de inspectie fiscalaUltimele articole
Reducerea evaziunii fiscale: Rezultatele activitatii controalelor ANAF in luna octombrie 2023Impozit pe profit: Din 1 ianuarie 2024 se aplica trei regimuri speciale pentru afacerile mari, conform Legii 296/2023Modificari in vigoare de la 1 ianuarie 2024 cu privire la retinerea impozitului pentru veniturile din pensiiImpozitarea pensiilor: Din 1 ianuarie 2024 se aplica modificarile introduse prin Legea 282/2023Situatiile in care este obligatorie intocmirea NIR-uluiArticole similare
Conditii de trecere de la platitor de TVA la neplatitor de TVAE disponibila Declaratia 100 actualizata. Ce nu se mai declara in D100?Cum arata cerintele actuale din Formularul 088?Modificarea vectorului fiscal de la 1 ianuarie 2018. Analiza zileiInstructiuni pentru completarea si depunerea declaratiei 392BUltimele articole
Vineri, 8 decembrie 2023, termen limita pentru depunerea declaratiei privind schimbarea perioadei fiscaleReminder ANAF! Joi, 30 noiembrie 2023, termenul limita pentru depunerea formularului 398 -Declaratie speciala de TVALuni, 27 noiembrie 2023, termenul de depunere a DECLARATIIlor fiscale pentru perioada de raportare incheiataReducerea evaziunii fiscale: Rezultatele activitatii controalelor ANAF in luna octombrie 2023Aplicarea scutirii de TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii destinate unitatilor spitalicesti si altor categorii de beneficiariArticole similare
TVA pentru servicii intracomunitareStudiu de caz: Minusuri si plusuri la inventar pentru o INTREPRINDERE INDIVIDUALACertificat de producator si infiintarea unui PFA. Ce obligatii apar?Numar limitat de activitati si angajati din ianuarie 2017 pentru PFA-uri si Intreprinderi IndividualeOrganizare evidenta contabila pentru INTREPRINDERE INDIVIDUALA (II) platitoare de TVAUltimele articole
Spatiul Privat Virtual - singura cale de comunicare securizata cu ANAFPFA in 2023: Care sunt obligatiile fiscale si termenele de plata specifice unei persoane fizice autorizate?PFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINEIndemnizatii primite pe perioda starii de urgenta/alerta, obtinute in anul 2021, care se declara in Declaratia UnicaPlafonul pentru aplicarea scutirii de TVA in cazul intreprinderilor individualeArticole similare
Proiect ANAF: Noi modificari privind inregistrarea in scopuri de TVACare sunt noile modificari privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor?CompanIIle din domeniul HoReCa. scutite de la plata impozitului specific pentru 90 de zile (Informare MEEMA)AchizitII de servicII non-UE. Ce obligatII apar privind TVA-ul si impozitul pe veniturile nerezidentilor?Evidenta contractelor ne scapa de amenziUltimele articole
Firme fara salariati. Va fi obligatorie trecerea la impozit pe profit daca NU este angajat un salariat nou in termen de 30 de zileReminder ITM! Ce OBLIGATII au firmele pentru protectia salariatilor in cazul temperaturilor extrem de scazuteCota TVA aplicabila in 2024 in cazul vanzarII de imobileModificari importante privind TVA ce intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2024Controale mai aprige in vama din 2024! Birourile vor fi dotate cu 26 noi sisteme de scanare, pentru monitorizarea marfurilor care intra in tara
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"