Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Pentru aceste forme de desfasurare a activitatilor economice nu exista diferente in ceea ce priveste organizarea contabilitatii si obligatiile fiscale, singurele diferente fiind de natura juridica. Atat in cazul persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati economice cat si in cel al intreprinderilor individuale accesul la activitatea economica, procedura de inregistrare in registrul comertului si de autorizare a functionarii si regimul juridic sunt reglementate de OUG 44/2008.
Persoanele fizice pot opta pentru una dintre aceste forme de organizare fara a putea cumula calitatea de persoana fizica autorizata si calitatea de intreprinzator persoana fizica titular al unei intreprinderi individuale.
Persoanele care desfasoara activitatea sub una din aceste forme de organizare pot angaja, in calitate de angajator, terte persoane cu contract individual de munca si pot colabora cu alte persoane fizice autorizate ca PFA, intreprinzatori persoane fizice titulari ai unor intreprinderi individuale sau reprezentanti ai unor intreprinderi familiale ori cu alte persoane fizice sau juridice, pentru efectuarea unei activitati economice, fara ca aceasta sa le schimbe statutul juridic.
Incepand cu anul 2017 prin Legea nr. 182/2016 s-au limitat numarul de coduri CAEN si numarul de salariati pentru fiecare din aceste doua forme de organizare a activitatii. Astfel, intreprinderea individuală poate avea în obiectul de activitate cel mult 10 clase de activităţi prevăzute de codul CAEN si poate angaja cel mult 8 salariaÅ£i, terÅ£e persoane, cu contract individual de muncă încheiat ÅŸi înregistrat în condiÅ£iile legii. PFA poate avea în obiectul de activitate cel mult 5 clase de activităţi prevăzute de codul CAEN si poate angaja cel mult 3 persoane.
Pentru ambele forme de autorizare sotia/sotul titularului intreprinderii individuale/persoanei fizice autorizate se poate asigura in sistemul public de pensii pe baza de contract de asigurare sociala, in sistemul asigurarilor pentru somaj, prin incheierea unui contract de asigurare de somaj in conditiile prevazute la art. 22 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in sistemul asigurarilor de sanatate, in conditiile prevazute de lege, posibilitate introdusa de Legea nr. 4/2014 incepand cu 09.02.2014.
O alta diferenta dintre aceste forme de organizare consta in faptul ca, in cazul decesului intreprinzatorului persoana fizica titular al unei intreprinderi individuale mostenitorii pot continua intreprinderea, daca isi manifesta vointa, printr-o declaratie autentica, in termen de 6 luni de la data dezbaterii succesiunii. Cand sunt mai multi mostenitori, acestia isi vor desemna un reprezentant, in vederea continuarii activitatii economice ca intreprindere familiala.

Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Din punct de vedere contabil si fiscal atat persoana fizica autorizata, cat si titularul unei intreprinderi individuale vor respecta aceleasi reglementari legale:
- din punct de vedere contabil: Ordinul nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla sau Ordinul nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, daca opteaza pentru evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla.
- din punct de vedere fiscal: Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
In ceea ce priveste obligatiile declarative, nu exista diferente care sa fie generate ca urmare a alegerii formei de organizare (PFA sau II). Declaratiile obligatorii ce trebuiesc depuse sunt, in principiu, aceleasi la ambele forme de organizare. Ele pot diferi doar in functie de natura activitatilor desfasurate. De exemplu, o entitate (PFA/II) va depune Decontul de TVA daca este inregistrata ca platitor TVA, va depune declaratia 390 doar daca efectueaza operatiuni intracomunitare sau va depune Declaratia 112 daca are salariati.
Declaratiile obligatorii, din punct de vedere fiscal, depuse la inceperea unei activitati independente, indiferent de forma de organizare (PFA/II) sunt:
- Formularul 070 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.
Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni. In cazul modificarilor intervenite in datele declarate initial si inscrise in certificatul de inregistrare fiscala, contribuabilul/platitorul depune, odata cu declaratia de mentiuni, si certificatul de inregistrare fiscala, in vederea anularii acestuia si eliberarii unui nou certificat. Declaratia de mentiuni este insotita de documente care atesta modificarile intervenite.
Incepand cu anul 2018 a fost introdus Formularul 700 DeclaraÈ›ie pentru înregistrarea/modificarea categoriilor de obligaÈ›ii fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal. Formularul se completează È™i se transmite ori de câte ori contribuabilii solicită, ulterior înregistrării fiscale, înregistrarea în vectorul fiscal a unor categorii de obligaÈ›ii fiscale sau modificarea categoriilor de obligaÈ™ii fiscale declarative înscrise iniÈ›ial în vectorul fiscal.
- Formularul 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit.
Contribuabilii care incep o activitate in cursul anului fiscal, sunt obligati sa depuna la organul fiscal competent o declaratie referitoare la veniturile si cheltuielile estimate a se realiza pentru anul fiscal, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului - data eliberarii actului emis de Registrul Comertului.
Ulterior, doar in situatia in care in anul anterior persoanele fizice au realizat pierderi sau au realizat venituri pe perioade mai mici decat anul fiscal, precum si in situatia in care, din motive obiective, estimeaza ca vor realiza venituri care difera cu cel putin 20% fata de anul fiscal anterior depun, odata cu declaratia privind venitul realizat, si declaratia privind venitul estimat/norma de venit.
Anual, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului persoanele fizice autorizate si titularii intreprinderilor individuale care realizeaza venituri determinate in sistem real au obligatia de a depune o declaratie privind venitul realizat la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal - Formular 200.
Atat persoanele fizice autorizate cat si titularii intreprinderii individuale vor depune declaratia 600 “DeclaraÈ›ie privind venitul asupra căruia se datorează contribuÈ›ia de asigurări sociale È™i cu privire la încadrarea veniturilor realizate în plafonul minim pentru stabilirea contribuÈ›iei de asigurări sociale de sănătate” daca sunt obligate la plata contribuÅ£iei de asigurări sociale/contributiei de asigurari sociale de sanatate conform Codului fiscal. Declaratia se depune până la 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabileÅŸte contribuÅ£ia, respectiv in 30 de zile de la infiintare de catre persoanele care incep sa desfasoare activitate in cursul anunui.
In ceea ce priveste registrele obligatorii, persoanele care opteaza pentru tinerea evidentei contabile pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla intocmesc Registrul- jurnal (cod 14-1-1) si Registrul-inventar (cod 14-1-2).
Pentru evidentierea in contabilitatea in partida simpla a operatiunilor efectuate se utilizeaza urmatoarele registre contabile: Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) si Registrul-inventar (cod 14-1-2/b).
Indiferent de forma de organizare a contabilitatii persoanele fizice autorizate si titularii intreprinderii individuale care determina venitul anual în sistem real au obligaÅ£ia să completeze Registrul de evidenţă fiscală, în vederea stabilirii venitului net anual. Modelul ÅŸi conÅ£inutul Registrului de evidenţă fiscală a fost aprobat prin OMFP 3254/2017 privind Registrul de evidență fiscală pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Economist Experienta: - 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cota TVA. TVA pentru amoniac si servicii agricole in 2025Care sunt modificarile importante din noul Cod de procedura fiscala?Obligativitate retinere la sursa impozit. Prestari serviciiAchizitie teren de catre PFA de la persoana fizicaPFA. Ajustare TVA in caz de scoatere din evidenteUltimele articole
Comert online prin Trendyol: Obligatiile de TVA pentru PFA-uri in 2025Platitor de TVA. Conditii, documente si ajustare TVA pentru trecere la neplatitor de TVAPFA si drepturile de autor. Documente necesare dupa inregistrarea ca platitor de TVATaxe PFA 2025: Cat platesti pentru PFA cu venituri din drepturi de autorPFA si plata CASS in 2025: Cum sa procedezi daca ai un PFA nouArticole similare
Noutati legislatie fiscala 31 august - 4 septembrie 2009 - Monitorul OficialTVA la incasare 2013 | Reguli generale de intrare in sistemProiect: Anumite firme care platesc impozit pe profit vor avea reguli speciale de impozitareCod TVA anulat si restituri de sume platite in plus. Tratament fiscalAnaliza consultantului: Impozitul datorat in cazul lichidariiUltimele articole
Bon fiscal. Se mai poate deduce TVA-ul in baza unui bon fiscal in 2025?E-TVA ANAF. MODEL de raspuns in cazul in care exista DIFERENTE de TVAE-TVA: De ce ti se dubleaza TVA-ul si cum justifici DIFERENTEleDepunere declaratii. Luni, 30 iunie 2025, termen limita pentru D394E-TVA si dublarea sumelor in sistem. MODEL de raspuns catre ANAFArticole similare
Buletin ANAF: Ce noutati fiscale importante retinem din luna ianuarie?Calendar obligatii fiscale mai 2012. Vezi lista completa a DECLARATIIlor cu termenele limitaAchizitie cereale pe baza de borderou. Ce tratament fiscal se aplica veniturilor din activitati agricole?Miercuri, 10 mai 2023, termenul pentru depunerea notificarii privind aplicarea/incetarea aplicarii regimului special pentru agricultoriCalendar ANAF: Marti, 7 noiembrie 2023, termenul pentru depunerea Declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscaleUltimele articole
Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + DECLARATII de depus la ANAFDeclaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVATVA la incasare. Cum sa procedeze firmele care au cod TVA anulat prin optiuneTVA dedus gresit: Ce faci cand ai completat eronat D300 si D394Mijloace fixe. Tratament TVA in cazul vanzarilor de masini in UEArticole similare
Achizitie servicii. Cum tratam fiscal serviciile prestate si activitatea derulata intre doua intreprinderi partenere?Achizitie cereale de la persoane fizice. Cum procedam in ce priveste documentele de transport?Societate radiata din oficiu de ONRC. Transferul casei de marcat catre o noua societateSpatiul Privat Virtual - singura cale de comunicare securizata cu ANAFAmortizare mijloace fixe achizitionate din fonduri europeneUltimele articole
Foaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?PFA in 2023: Care sunt obligatiile fiscale si termenele de plata specifice unei persoane fizice autorizate?PFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINEIndemnizatii primite pe perioda starii de urgenta/alerta, obtinute in anul 2021, care se declara in Declaratia UnicaPlafonul pentru aplicarea scutirii de TVA in cazul intreprinderilor individualeArticole similare
Noul regim de scutire TVA. Cum se procedeaza in cazul retragerII din categoria platitorilor de TVA?Studiu de caz: Regimul TVA in cazul prestarII de servicII intracomunitareCum se modifica din februarie 2015 anularea din oficiu a inregistrarII in scopuri de TVA?Proiect de ordin privind cererea de rambursare a TVAConcluzII dintr-o conferinta de presa pe tema reducerII CAS. Care au fost declaratIIle?Ultimele articole
Consum de energie electrica si gaze. Cota TVA pentru facturile emise DUPA 1 august 2025Fonduri PNRR pentru sisteme fotovoltaice. Ce trebuie sa stie firmele despre contabilitate si facturareAchizitII intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratII de depus la ANAFDeclaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVACard POS. La incasarea prin POS exista obligatia emiterII facturII?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"