Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Pentru aceste forme de desfasurare a activitatilor economice nu exista diferente in ceea ce priveste organizarea contabilitatii si obligatiile fiscale, singurele diferente fiind de natura juridica. Atat in cazul persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati economice cat si in cel al intreprinderilor individuale accesul la activitatea economica, procedura de inregistrare in registrul comertului si de autorizare a functionarii si regimul juridic sunt reglementate de OUG 44/2008.
Persoanele fizice pot opta pentru una dintre aceste forme de organizare fara a putea cumula calitatea de persoana fizica autorizata si calitatea de intreprinzator persoana fizica titular al unei intreprinderi individuale.
Persoanele care desfasoara activitatea sub una din aceste forme de organizare pot angaja, in calitate de angajator, terte persoane cu contract individual de munca si pot colabora cu alte persoane fizice autorizate ca PFA, intreprinzatori persoane fizice titulari ai unor intreprinderi individuale sau reprezentanti ai unor intreprinderi familiale ori cu alte persoane fizice sau juridice, pentru efectuarea unei activitati economice, fara ca aceasta sa le schimbe statutul juridic.
Incepand cu anul 2017 prin Legea nr. 182/2016 s-au limitat numarul de coduri CAEN si numarul de salariati pentru fiecare din aceste doua forme de organizare a activitatii. Astfel, intreprinderea individuală poate avea în obiectul de activitate cel mult 10 clase de activităţi prevăzute de codul CAEN si poate angaja cel mult 8 salariaÅ£i, terÅ£e persoane, cu contract individual de muncă încheiat ÅŸi înregistrat în condiÅ£iile legii. PFA poate avea în obiectul de activitate cel mult 5 clase de activităţi prevăzute de codul CAEN si poate angaja cel mult 3 persoane.
Pentru ambele forme de autorizare sotia/sotul titularului intreprinderii individuale/persoanei fizice autorizate se poate asigura in sistemul public de pensii pe baza de contract de asigurare sociala, in sistemul asigurarilor pentru somaj, prin incheierea unui contract de asigurare de somaj in conditiile prevazute la art. 22 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in sistemul asigurarilor de sanatate, in conditiile prevazute de lege, posibilitate introdusa de Legea nr. 4/2014 incepand cu 09.02.2014.
O alta diferenta dintre aceste forme de organizare consta in faptul ca, in cazul decesului intreprinzatorului persoana fizica titular al unei intreprinderi individuale mostenitorii pot continua intreprinderea, daca isi manifesta vointa, printr-o declaratie autentica, in termen de 6 luni de la data dezbaterii succesiunii. Cand sunt mai multi mostenitori, acestia isi vor desemna un reprezentant, in vederea continuarii activitatii economice ca intreprindere familiala.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Contabilitatea organizatiilor non-profit abonament 12 luni 3 luni GRATUITE
Din punct de vedere contabil si fiscal atat persoana fizica autorizata, cat si titularul unei intreprinderi individuale vor respecta aceleasi reglementari legale:
- din punct de vedere contabil: Ordinul nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla sau Ordinul nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, daca opteaza pentru evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla.
- din punct de vedere fiscal: Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
In ceea ce priveste obligatiile declarative, nu exista diferente care sa fie generate ca urmare a alegerii formei de organizare (PFA sau II). Declaratiile obligatorii ce trebuiesc depuse sunt, in principiu, aceleasi la ambele forme de organizare. Ele pot diferi doar in functie de natura activitatilor desfasurate. De exemplu, o entitate (PFA/II) va depune Decontul de TVA daca este inregistrata ca platitor TVA, va depune declaratia 390 doar daca efectueaza operatiuni intracomunitare sau va depune Declaratia 112 daca are salariati.
Declaratiile obligatorii, din punct de vedere fiscal, depuse la inceperea unei activitati independente, indiferent de forma de organizare (PFA/II) sunt:
- Formularul 070 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.
Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni. In cazul modificarilor intervenite in datele declarate initial si inscrise in certificatul de inregistrare fiscala, contribuabilul/platitorul depune, odata cu declaratia de mentiuni, si certificatul de inregistrare fiscala, in vederea anularii acestuia si eliberarii unui nou certificat. Declaratia de mentiuni este insotita de documente care atesta modificarile intervenite.
Incepand cu anul 2018 a fost introdus Formularul 700 DeclaraÈ›ie pentru înregistrarea/modificarea categoriilor de obligaÈ›ii fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal. Formularul se completează È™i se transmite ori de câte ori contribuabilii solicită, ulterior înregistrării fiscale, înregistrarea în vectorul fiscal a unor categorii de obligaÈ›ii fiscale sau modificarea categoriilor de obligaÈ™ii fiscale declarative înscrise iniÈ›ial în vectorul fiscal.
- Formularul 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit.
Contribuabilii care incep o activitate in cursul anului fiscal, sunt obligati sa depuna la organul fiscal competent o declaratie referitoare la veniturile si cheltuielile estimate a se realiza pentru anul fiscal, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului - data eliberarii actului emis de Registrul Comertului.
Ulterior, doar in situatia in care in anul anterior persoanele fizice au realizat pierderi sau au realizat venituri pe perioade mai mici decat anul fiscal, precum si in situatia in care, din motive obiective, estimeaza ca vor realiza venituri care difera cu cel putin 20% fata de anul fiscal anterior depun, odata cu declaratia privind venitul realizat, si declaratia privind venitul estimat/norma de venit.
Anual, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului persoanele fizice autorizate si titularii intreprinderilor individuale care realizeaza venituri determinate in sistem real au obligatia de a depune o declaratie privind venitul realizat la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal - Formular 200.
Atat persoanele fizice autorizate cat si titularii intreprinderii individuale vor depune declaratia 600 “DeclaraÈ›ie privind venitul asupra căruia se datorează contribuÈ›ia de asigurări sociale È™i cu privire la încadrarea veniturilor realizate în plafonul minim pentru stabilirea contribuÈ›iei de asigurări sociale de sănătate” daca sunt obligate la plata contribuÅ£iei de asigurări sociale/contributiei de asigurari sociale de sanatate conform Codului fiscal. Declaratia se depune până la 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabileÅŸte contribuÅ£ia, respectiv in 30 de zile de la infiintare de catre persoanele care incep sa desfasoare activitate in cursul anunui.
In ceea ce priveste registrele obligatorii, persoanele care opteaza pentru tinerea evidentei contabile pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla intocmesc Registrul- jurnal (cod 14-1-1) si Registrul-inventar (cod 14-1-2).
Pentru evidentierea in contabilitatea in partida simpla a operatiunilor efectuate se utilizeaza urmatoarele registre contabile: Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) si Registrul-inventar (cod 14-1-2/b).
Indiferent de forma de organizare a contabilitatii persoanele fizice autorizate si titularii intreprinderii individuale care determina venitul anual în sistem real au obligaÅ£ia să completeze Registrul de evidenţă fiscală, în vederea stabilirii venitului net anual. Modelul ÅŸi conÅ£inutul Registrului de evidenţă fiscală a fost aprobat prin OMFP 3254/2017 privind Registrul de evidență fiscală pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Economist Experienta: - 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 3.94 din 5 din 281 voturi
Articole similare
Facilitatea de 1.500 lei pentru cresa si gradinita ar putea fi extinsa la mai multi beneficiariCe firme se bucura de noile facilitati fiscale privind plata salariilor de catre stat?Numarul inmatricularilor la ONRC a scazut in primele 6 luni din 2024TVA pentru servicii intracomunitareRadiere PFA si Legea 209/2015. In ce conditii se aplica amnistia fiscala?Ultimele articole
SAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?Sistemul RO e-TVA: Noul regim al amenzilor in sistemul E-TVAProiect: PFA-urile, II-urile, IF-urile ar putea deveni SRL-uri. Ce documente sunt necesareObligativitate SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Va mai exista perioada de gratie de la sanctiuni?E-Factura: Facturile emise in baza bonului fiscal se declara in sistem?Articole similare
Firmele care au primit de la ANAF scrisori privind munca la negru vor contacta directiile fiscaleDescarca softul de acces la Registrul persoanelor impozabilePFA. Intocmire NIR si completare jurnal vanzari-cumparariMFP vrea sa dubleze CASS-ul. Sindicatele ameninta cu proteste la nivel nationalImpozit pe veniturile salariale. Cum se poate evita dubla impunere?Ultimele articole
Sistemul RO e-TVA: Noul regim al amenzilor in sistemul E-TVANotificare de conformare e-TVA. Raspunsul va fi obligatoriu din 1 ianuarie sau 1 august 2025Neconcordante la verificarea e-TVA privind casele de marcat. Cum trebuie sa procedatiAmnistie fiscala. 4 conditii pe care trebuie sa le respecte contribuabiliiSeminare online ANAF: Explicatii pentru TOATE facilitatile prevazute de OUG 107/2024Articole similare
Sindromul legii nebuneZoom fiscal: Proiect de ordonanta pentru acordarea unor facilitati fiscaleCe elemente obligatorii dispar din Formularul 088?Procedura de implementare a schemei de ajutor pentru HoReCa. Masura se deruleaza pana la 31 decembrie 2021Reminder ANAF! Obligatii fiscale cu termen scadent pe data de 10 ianuarie 2022Ultimele articole
Controale ANAF la persoanele fizice. Ce probleme au gasit inspectorii in sem. I din 2024SAF-T in 2024. ANAF a publicat o serie de teste pentru conformitatea la depunerea D406Calendar ANAF: DECLARATII scadente in 7 octombrie 2024Cotele TVA pentru 2024, aplicabile in RomaniaNeconcordante la verificarea e-TVA privind casele de marcat. Cum trebuie sa procedatiArticole similare
Ce modificari a adus Legea 182/2016 pentru PFA-uri si intreprinderi individuale?Oficial de la ANAF: Completarea si depunerea Declaratiei Unice 2019! Raspuns la 31 de intrebariAnaliza: Sotia/sotul PFA va putea beneficia de concedii si indemnizatii medicaleSpatiul Privat Virtual - singura cale de comunicare securizata cu ANAFPFA in 2023: Care sunt obligatiile fiscale si termenele de plata specifice unei persoane fizice autorizate?Ultimele articole
PFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINEIndemnizatii primite pe perioda starii de urgenta/alerta, obtinute in anul 2021, care se declara in Declaratia UnicaPlafonul pentru aplicarea scutirii de TVA in cazul intreprinderilor individualeReguli privind stabilirea venitului net anual din activitati independenteIndemnizatii primite pe perioda starii de urgenta/alerta. Cum se declara in Declaratia Unica (formular 212)Articole similare
Studiu de caz: Plata TVA in vama de catre transportatorIn ce mod definesc normele actuale perioada fiscala?SubventII si sprijinul de minimis pentru IMM-uri. Vezi declaratIIle MFPModificarile Codului Fiscal, venite din partea mediului de afaceri, vor fi afisate pe site-ul MFP in luna septembrieConsultantII fiscali avertizeaza: Mecanismul split TVA nu este optionalUltimele articole
Facilitati fiscale, OUG 59/2024. Suma netaxabila de 300 lei se poate aplica de mai multe ori?Posta Romana va trimite Notificarile de informare cu privire la amnistia fiscala introdusa prin OUG 107/2024Sistemul TVA la incasare. Ce beneficII ofera aplicarea sistemuluiLegea 254/2024. Modificari asupra cotei de TVA de 9% aplicate din anul 2025SAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"