keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Trecerea de la platitor de TVA la neplatitor de TVA in 2024

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 14 Oct. 2024 Exclusiv
Conditii de trecere de la platitor de TVA la neplatitor de TVA
Tags: cifra de afaceri, srl, sistem tva, platitor tva, neplatitor de tva

Trecerea de la platitor la neplatitor de TVA se poate realiza de persoanele impozabile in anumite conditii prevazute in mod expres in legislatia in vigoare. Aceasta procedura permite companiilor sa opteze pentru un regim fiscal mai adecvat situatiei lor financiare, oferind posibilitatea de a reduce povara administrativa si fiscala asociata cu TVA-ul. In acest articol vom detalia pasii care trebuie urmati in acest proces, dar si implicatiile fiscale ale acestei tranzitii, precum obligatiile declarative.

 

Trecerea de la platitor la neplatitor de TVA

      
Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA au posibilitatea de a solicita scoaterea din evidenta platitorilor de TVA, cu scopul de a beneficia de regimul special de scutire, insa in anumite conditii reglementate de legislatia fiscala in vigoare.
 
Astfel, conform prevederilor art 310 alin 7 din Codul Fiscal, trecerea de la platitor la neplatitor de TVA se poate realiza la solicitarea persoanei impozabile daca nu a depasit plafonul de scutire de 300.000 de lei in anul calendaristic precedent si daca la momentul solicitarii, nu a depasit plafonul pentru anul curent.
 
Persoana impozabile trebuie sa depuna o cerere in acest sens la autoritatile fiscale competente intre 1 si 10 ale fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de solicitant. Autoritatile fiscale sunt obligate sa proceseze solicitarile pana la sfarsitul lunii in care au fost depuse, iar anularea intra in vigoare de la data comunicarii deciziei oficiale.
 
Dupa aprobarea cererii de catre ANAF, firma nu mai are obligatia colectarii TVA pentru facturile emise si nici dreptul deducerii TVA din facturile de achizitii. 
 

IMPORTANT! 
Pana la primirea deciziei de anulare, solicitantul pastreaza toate drepturile si obligatiile specifice platitorilor de TVA. 
 

Obligatia depunerii decontului de TVA

 
Este important de mentionat faptul ca persoana impozabila care solicita trecerea de la platitor la neplatitor de TVA trebuie sa depuna un ultim decont de TVA (formularul 300) pana pe data de 25 a lunii urmatoare comunicarii deciziei de anulare. Acest decont final trebuie sa includa toate ajustarile de taxa necesare. 
 
Conform pct. 83 alin. (7) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, persoana impozabila care doreste sa renunte la statutul de platitor de TVA pentru a beneficia de regimul special de scutire, are obligatia sa ajusteze taxa deductibila aferenta:
 
a) bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 270 alin. (4) lit. c) si art. 304 din Codul fiscal;

b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;

c) activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 306 din Codul fiscal;

d) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data anularii calitatii de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
 
Aceste ajustari inseamna, in esenta, ca firma trebuie sa "returneze" o parte din TVA-ul pe care l-a dedus anterior, deoarece nu va mai functiona ca platitor de TVA in viitor. Este un fel de "regularizare" cu statul pentru perioada in care a beneficiat de deducerea de TVA.

DE STIUT!
 
In situatia in care organele de inspectie fiscala constata ca persoana impozabila nu a evidentiat corect sau nu a efectuat ajustarile de taxa, ANAF va stabili valoarea corecta a ajustarilor de taxa si, dupa caz, vor solicita plata ori va dispune restituirea taxei rezultate ca urmare a ajustarii.
 

Cotele de TVA practicate in Romania 


In Romania, cotele de TVA aplicabile sunt stabilite in functie de tipul bunurilor si serviciilor furnizate. Cota standard de TVA este de 19% si se aplica majoritatii produselor si serviciilor. Aceasta este cota generala utilizata pentru tranzactii comerciale si vanzarea de bunuri. Pe langa cota standard, exista si cote reduse de TVA pentru anumite categorii de produse si servicii considerate esentiale sau cu impact social.
 
Cota redusa de 9% este aplicata in principal pentru livrarea de alimente, medicamente, echipamente medicale, servicii de catering si restaurante sau alimentare cu apa potabila. De asemenea, o cota de TVA de 5% se aplica pentru livrarea de locuinte cu anumite conditii, carti, manuale, accesul la muzee si evenimente culturale. Aceste cote reduse sunt concepute pentru a sprijini anumite sectoare economice si a reduce costurile pentru consumatori in zone de interes social.

Citeste mai multe detalii despre cotele de TVA actualizate si produsele pentru care se aplica fiecare cota in articolul: Cotele TVA pentru 2024, aplicabile in Romania
 
 
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016