Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Trecerea de la platitor la neplatitor de TVA se poate realiza de persoanele impozabile in anumite conditii prevazute in mod expres in legislatia in vigoare. Aceasta procedura permite companiilor sa opteze pentru un regim fiscal mai adecvat situatiei lor financiare, oferind posibilitatea de a reduce povara administrativa si fiscala asociata cu TVA-ul. In acest articol vom detalia pasii care trebuie urmati in acest proces, dar si implicatiile fiscale ale acestei tranzitii, precum obligatiile declarative.
Cuprins
Trecerea de la platitor la neplatitor de TVA
Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA au posibilitatea de a solicita scoaterea din evidenta platitorilor de TVA, cu scopul de a beneficia de regimul special de scutire, insa in anumite conditii reglementate de legislatia fiscala in vigoare.
IMPORTANT!
Pana la primirea deciziei de anulare, solicitantul pastreaza toate drepturile si obligatiile specifice platitorilor de TVA.
Obligatia depunerii decontului de TVA
Este important de mentionat faptul ca persoana impozabila care solicita trecerea de la platitor la neplatitor de TVA trebuie sa depuna un ultim decont de TVA (formularul 300) pana pe data de 25 a lunii urmatoare comunicarii deciziei de anulare. Acest decont final trebuie sa includa toate ajustarile de taxa necesare.
b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;
c) activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 306 din Codul fiscal;
d) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data anularii calitatii de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
Examen Consultant Fiscal 2026
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
DE STIUT!
STUDIU DE CAZ - Trecerea la neplatitor de TVA. Avansuri facturate
Situatia este urmatoarea: societatea, platitoare de TVA, emite la data de 15.12.2025 o factura de avans pentru servicii topografice in valoare de 700 lei, plus TVA 21%. In data de 08.01.2026, firma iese din evidenta platitorilor de TVA prin optiune, devenind, in consecinta, neplatitoare de TVA. In luna februarie 2026 urmeaza sa fie emisa factura finala, valoarea totala a prestarii serviciilor respective fiind de 2.000 lei.
Solutie FISCAL-CONTABILA valabila la data de 12 ianuarie 2026
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ONG cu activitate economica si achizitie servicii din UE si din afara UE. Cum procedam?Vezi cum se va aplica sistemul de TVA la incasareCresc afacerile cu servicii pentru intreprinderi. Ce spun cifrele?Care sunt declaratiile care se depun de catre o intreprindere individuala?Finantele propun 4 noi programe de finantare pentru mediul de afaceriUltimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaCalculul plafonului de scutire TVA: ce venituri intra in CIFRA DE AFACERI de referinta? Intrebari frecvente si studii de cazAchizitie produse din non-UE si revanzare in UE: obligatii privind TVA-ulArticole similare
Cine va incasa circa un milion lei pentru servicii de comunicare pentru ASF?Studiu de caz: PFA. Retineri la sursa. Obligatii declarativeAnaliza comparata a aplicarii TVA la achizitiile de autoturismeAsociat unic care realizeaza venituri din dividende. Contributii sociale datorateAnulare inregistrare in scopuri de TVA si ajustareUltimele articole
Acte necesare pentru acord de functionare: ghid complet pentru SRL si PFACum se realizeaza ajustarea TVA la trecerea unui cabinet medical SRL la regimul normal de TVATVA-ul iti poate distruge afacerea. Iata cum te aperi legal de inspectorii fiscaliTVA in era digitala: organizarea documentelor si corelarea fluxurilor financiare cu ajutorul QuickConta.roFactura cu TVA la incasare, neinregistrata in contabilitate. Corectare in D101, D300 si D394Articole similare
A fost aprobat Formularul 097: Notificare privind incetarea aplicarii sistemului TVA la incasareSistemul TVA la incasare 2025: ce este, cand si de cine poate fi aplicatPlafon cifra de afaceri. Aplicare SISTEM TVA la incasareSistemul TVA la incasare in anul 2013: Depune notificarea pana la 25 octombrieTVA la incasare. Cum se face intrarea si iesirea din sistem in 2025Ultimele articole
TVA in era digitala. Ce formalitati fiscale vor fi ELIMINATE prin ViDAFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVATVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemMaterial ANAF: Locul taxarii cu TVA in cazul prestarilor de serviciiTaxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaArticole similare
Renuntare la calitatea de platitor de TVA. Pana cand poti anula inregistrareaObligatiile unei societati neplatitoare de TVA la achizitia intracomunitara. Conditii 2017 care va ajuta sa respectati legeaSocietate din stat membru UE. Cum va face inregistrarea ca PLATITOR TVA in Romania?Facturi prestari servicii cercetare. Decont TVAFactura catre firma straina platitoare de TVA. Incadrarea corecta a livrariiUltimele articole
Platitor de TVA trimestrial. CONDITII pentru a NU trece la TVA lunar in 2026Neplatitor de TVA: Drepturi si obligatii dupa iesirea optionala de la plata TVA in 2026Declaratia 700. EXEMPLU completare D700 pentru a deveni PLATITOR TVANeplatitor de TVA. Operatiuni pentru care se utilizeaza codul special de TVATrecere de la platitor la neplatitor de TVA. Cum se face ajustarea mijloacelor fixeArticole similare
NEPLATITOR DE TVA: Drepturi si obligatii dupa iesirea optionala de la plata TVA in 2026Plafon TVA. Cum sa determini plafonul TVA pentru PFA in 2026Trecere la NEPLATITOR DE TVA. Ajustare TVA imobileStudiu de caz: Declaratii achizitii intracomunitare sau import in cazul unui NEPLATITOR DE TVATrecere de la platitor la NEPLATITOR DE TVA. Cum se face ajustarea mijloacelor fixeUltimele articole
Regimul TVA pentru magazinele online. Ghid complet pentru 2026Factura cu TVA 21%, furnizor SUA (cod EUxxxxxx). Ce obligatii ai ca NEPLATITOR DE TVA?Platitor de TVA. Reguli si termene pentru iesirea din sistemul TVAAchizitii intracomunitare. Obligatii fiscale pentru firmele care NU au cod special de TVADeclaratia D394. Cum sa o completati daca furnizorul a devenit platitor de TVA in timpul lunii
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



