Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
ANAF a publicat recent, pe site-ul oficial, un material informativ cu privire la modificarile aduse Ordinului ANAF nr. 2021/2021 privind competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere de Ordinul ANAF nr. 371/2024. Modificarile intra in vigoare din 19 iunie 2024.
Forma Ordinului ANAF nr. 2021/2021 in vigoare INAINTE de modificarile aduse de Ordinul ANAF nr. 371/2024
A. Procedura de inregistrare fiscala
1. Competenta pentru inregistrarea fiscala a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere care solicita inregistrarea fiscala ulterior datei de 1 ianuarie 2022 revine organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.
2. Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere care au obligatia inregistrarii in registrul comertului, inregistrarea fiscala initiala se realizeaza potrivit legii speciale.
3.1. Competenta pentru inregistrarea fiscala initiala a sediilor secundare cu minimum 5 angajati pentru respectivul sediu secundar, pentru care persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere au obligatia sa solicite inregistrarea fiscala ca platitori de impozit pe venituri din salarii, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, revine organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla sediul secundar .
3.2. Competenta pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de sediile secundare cu minimum 5 angajati pentru respectivul sediu secundar, pentru care contribuabilii au obligatia sa solicite inregistrarea fiscala ca platitori de impozit pe venituri din salarii, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, revine organului fiscal in a carui evidenta fiscala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.
4. Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere declara sediile secundare cu mai putin de 5 angajati la organul fiscal in a carui evidenta fiscala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.
5. In certificatul de inregistrare fiscala al persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se inscrie domiciliul fiscal al acestora, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. b) din Codul de procedura fiscala.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Forma Ordinului ANAF nr. 2021/2021 in vigoare DUPA modificarile aduse de Ordinul ANAF nr. 371/2024
La capitolul II „Procedura de inregistrare si administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere”, sectiunea A „Procedura de inregistrare fiscala” se modifica si va avea urmatorul cuprins:
A. Inregistrarea fiscala
A.1. Competenta privind inregistrarea fiscala
1. Competenta pentru inregistrarea fiscala a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere care solicita inregistrarea fiscala ulterior datei de 1 ianuarie 2022 revine organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit dispozitiilor art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.
2. Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent care se inregistreaza, potrivit legii speciale, in registrul comertului, inregistrarea fiscala se realizeaza potrivit legii speciale.
3.(1) Competenta pentru inregistrarea fiscala a sediilor secundare cu minimum 5 angajati, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, revine organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla sediul secundar .
(2) Competenta pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de sediile secundare cu minimum 5 angajati revine organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.
4. Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere declara sediile secundare cu mai putin de 5 angajati la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.
A.2. Procedura de inregistrare fiscala
1. Prezenta procedura se aplica pentru inregistrarea fiscala a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau care exercita profesii libere si care nu se inregistreaza potrivit legii speciale, in registrul comertului.
2. «Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratia de mentiuni/ Declaratia de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere» (formular 070), denumita, in continuare, declaratie de inregistrare fiscala, se depune in termen de 30 de zile de la data inceperii activitatii, potrivit legii, insotita de documentele doveditoare ale informatiilor inscrise in aceasta.
3. Declaratia de inregistrare fiscala se depune de catre contribuabil sau de catre imputernicitul desemnat de acesta in conditiile art. 18 din Codul de procedura fiscala, la registratura organului fiscal competent, prin posta (cu scrisoare recomandata) sau prin mijloace electronice.
4. Depunerea declaratiei de inregistrare fiscala prin mijloace electronice se realizeaza:
a) prin intermediul serviciului «Spatiul privat virtual», denumit in continuare SPV, daca persoana fizica este inregistrata ca utilizator SPV, identificata prin NPOTP (nume, parola si cod de autentificare de unica folosinta), cu respectarea conditiilor de depunere a declaratiilor de inregistrare fiscala, stabilite de Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.090/2022 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre organul fiscal central si persoanele fizice, persoanele juridice si alte entitati fara personalitate juridica;
b) pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu semnatura electronica calificata.
5. Data depunerii declaratiei de inregistrare fiscala este data inregistrarii acesteia pe platforma informatica dedicata, astfel cum a fost comunicata contribuabilului prin mesajul electronic de confirmare transmis ca urmare a validarii declaratiei de inregistrare fiscala.
6.(1) Copiile documentelor doveditoare ale informatiilor inscrise in declaratia de inregistrare fiscala trebuie certificate de contribuabil pentru conformitate cu originalul prin inscrierea mentiunii «conform cu originalul» si prin semnarea acestora.
(2) Documentele doveditoare prezentate in original vor fi copiate si certificate conform cu originalul de catre functionarul competent si restituite ulterior contribuabilului.
7. Solicitarea de inregistrare fiscala se solutioneaza de catre compartimentul cu atributii in domeniul inregistrarii fiscale din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate.
8. Compartimentul de specialitate verifica concordanta dintre datele inscrise in declaratia de inregistrare fiscala si cele din documentele doveditoare anexate.
9. (1) In cazul in care nu exista neconcordante intre documentele doveditoare si datele din declaratia de inregistrare fiscala, in termen de 10 zile de la data depunerii declaratiei de inregistrare fiscala, compartimentul de specialitate prelucreaza informatiile din declaratie, atribuie codul de inregistrare fiscala si emite certificatul de inregistrare fiscala.
(2) Data inregistrarii fiscale a contribuabilului este data atribuirii codului de inregistrare fiscala.
(3) In certificatul de inregistrare fiscala al persoanei fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se inscrie domiciliul fiscal al acesteia, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. b) din Codul de procedura fiscala, si anume sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala.
10.Certificatul de inregistrare fiscala se comunica contribuabilului conform art. 47 din Codul de procedura fiscala. 11.
(1) In aceeasi zi sau cel tarziu in ziua urmatoare atribuirii codului de inregistrare fiscala, compartimentul de specialitate informeaza contribuabilul cu privire la emiterea certificatului de inregistrare fiscala.
(2) Informarea se transmite contribuabilului, fie prin SPV, in cazul in care persoana fizica este inregistrata ca utilizator SPV, fie utilizand informatiile furnizate de contribuabil prin declaratia de inregistrare fiscala (adresa de e-mail sau numarul de telefon), in cazul in care persoana fizica nu este inregistrata ca utilizator SPV.
12. In cazul in care exista neconcordante intre datele din declaratia de inregistrare fiscala si cele din documentele doveditoare anexate, in termen de maximum 3 zile de la data depunerii declaratiei de inregistrare fiscala, compartimentul de specialitate intocmeste o notificare, conform modelului prevazut in anexa nr. 1 la procedura.
13. (1) Notificarea se intocmeste in doua exemplare, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se semneaza de conducatorul organului fiscal.
(2) Copia notificarii se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin regulamentul de organizare si functionare al directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate) si prin prezenta procedura.
(3) Notificarea se comunica contribuabilului potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala.
(4) In cazul in care contribuabilul este utilizator al serviciului «Spatiul privat virtual», notificarea este comunicata prin intermediul SPV.
14. Documentele solicitate de compartimentul de specialitate se comunica de catre contribuabil:
a) prin SPV, in cazul in care persoana fizica este inregistrata ca utilizator SPV;
b) prin posta sau prin depunere la registratura organului fiscal competent, in cazul in care persoana fizica nu este inregistrata ca utilizator SPV.
15. In cazul in care contribuabilul transmite toate documentele solicitate prin notificarea prevazuta la pct. 12, in termen de 5 zile de la data primirii acestora, compartimentul de specialitate prelucreaza informatiile din declaratie, iar dupa atribuirea codului de inregistrare fiscala emite certificatul de inregistrare fiscala. Prevederile pct. 9. (2) — 11 se aplica in mod corespunzator.
16. In cazul in care contribuabilul nu transmite, in termen de 15 zile de la data comunicarii notificarii prevazute la pct. 12, toate documentele solicitate prin notificare sau daca exista neconcordante intre datele din documentele prezentate ca urmare a notificarii si cele din declaratia de inregistrare fiscala, procedura de inregistrare fiscala inceteaza.
17. Compartimentul de specialitate intocmeste o instiintare, conform modelului prevazut in anexa nr. 2 la procedura, prin care informeaza contribuabilul cu privire la incetarea procedurii de inregistrare fiscala. Prevederile pct. 13 se aplica in mod corespunzator.
18. Contribuabilul poate solicita ulterior inregistrarea fiscala, prin reluarea procedurii.
19. Dupa finalizarea procedurii sau in cazul incetarii acesteia in conditiile pct. 16, toate documentele primite de la contribuabil sau emise in format hartie in cadrul derularii procedurii se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului, iar cele primite si emise in format electronic, in arhiva de documente electronice.
20. Caracteristicile de tiparire/editare, modul de difuzare, de utilizare si de pastrare a formularelor «Notificare» si «Instiintare privind incetarea procedurii de inregistrare fiscala» de la pct. 12 si 17 sunt prevazute in anexa nr. 3, respectiv in anexa nr. 4 la procedura.
21. Anexele nr. 1—4 fac parte integranta din prezenta procedura.
Sursa: ANAF
Alina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Din 31 martie 2022 platile eronate ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent se vor returna platitorilorArticole similare
Se modifica D 010. Va include rubrica privind organizarea si conducerea contabilitatii contribuabililorCe documente noi puteti transmite electronic in 2017?Legea 87/2016 privind modificarea si completarea Legii nr. 145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricolDepunere declaratii decembrie 2013. Ce obligatii de plata avem luna aceasta la Fisc?Ce declaratii trebuie sa depui in luna augustUltimele articole
Vineri, 20 decembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii importanteFirme care NU mai sunt microintreprinderi din ianuarie 2023. Pot reveni la impozit micro din 2025?Declaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completareMiercuri, 20 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importantePana pe 11 noiembrie 2024 trebuie sa depuneti formularele de inregistrare /anulare a inregistrarii in scopuri de TVAArticole similare
ANAF a finalizat proiectul pentru cresterea conformarii in domeniul impozitului pe veniturile persoanelor fiziceCum impozitam dividendele in 2009?Legea 94/2014 a dus la un numar dublu de afaceri incepute de intreprinzatorii debutantiStudiu de caz: Inregistrarea in scopuri de TVA in cazul activitatii de preluare a drepturilor de autorInregistrarea contractelor de inchiriere la ANAF. Obligatii si termene limitaUltimele articole
Controale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVARepartizare dividende catre PERSOANE FIZICE. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?E-Transport: Care sunt principalele noutati aduse de OUG 129/2024Facturile simplificate B2B si B2C trebuie transmise in E-Factura din 2025. Care sunt exceptiileE-Factura in 2025: 5 modificari importante aduse de FinanteAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"