Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Regulamentul BNR nr. 2/2016 privind operatiunile de transfer credit si debitare directa a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 0668 din 31 august 2016.
Avand in vedere prevederile art. 22 alin. (1) si (2) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 113/2009 privind serviciile de plata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 197/2010, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 48 alin. (2) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, Banca Nationala a Romaniei emite prezentul regulament.
Capitolul I
Dispozitii generale
Articolul 1
(1) Prezentul regulament stabileste cerintele minime obligatorii pentru operatiunile de plata de tip transfer credit si debitare directa denominate in lei, decontate prin intermediul sistemelor de plati de mare valoare, executate pe teritoriul Romaniei intre si in cadrul prestatorilor de servicii de plata.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) prezentul regulament nu se aplica operatiunilor de plata intre diferite unitati ale Trezoreriei Statului.
Articolul 2
(1) In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. angajament privind debitarea directa - acordul incheiat intre beneficiar si institutia beneficiarului, care indeplineste cerintele prevazute la art. 5 alin (3) si care cuprinde responsabilitatile beneficiarului cu privire la obligatiile care ii revin, precum si acceptul institutiei beneficiarului referitor la efectuarea de catre beneficiar a operatiunilor de debitare directa;
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
2. executare a platii - ansamblu de proceduri utilizate de catre o institutie in scopul finalizarii platii initiate printr-un ordin de plata de transfer credit sau de debitare directa;
3. institutie - oricare dintre prestatorii de servicii de plata, care executa ordine de plata de transfer credit si de debitare directa, asa cum sunt prevazuti la art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2009 privind serviciile de plata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 197/2010, cu modificarile si completarile ulterioare;
4. institutia beneficiarului - institutia care receptioneaza un ordin de plata de debitare directa si respectiv de transfer credit, in scopul punerii la dispozitia beneficiarului a sumei de bani prevazute in respectivul ordin de plata;
5. institutia platitorului - institutia la care platitorul are deschis contul de plati care urmeaza a fi debitat cu suma prevazuta in ordinul de plata de debitare directa sau de transfer credit;
6. operatiune de debitare directa - actiune initiata de un beneficiar in vederea debitarii contului de plati al unui platitor deschis la institutia platitorului, conform mandatului dat de platitor;
7. operatiune de transfer credit - actiune initiata de platitor, care presupune debitarea contului de plati al platitorului, deschis la institutia platitorului, in scopul transferarii de fonduri in contul de plati al unui beneficiar;
8. mandat de debitare directa - acord de vointa transmis in scris ori prin mijloace electronice, semnat sau a carui autenticitate a fost verificata prin aplicarea unei proceduri de securitate, prin care un platitor acorda o autorizare singulara sau permanenta, dar revocabila in vederea debitarii contului sau de plati;
9. procedura de securitate - o procedura stabilita prin conventie intre platitor si institutia platitorului, respectiv intre beneficiar si institutia beneficiarului in scopul:
a) de a determina daca un ordin de transfer credit sau de debitare directa, o modificare sau o revocare a acestuia provine de la platitor, respectiv de la beneficiar;
b) de a detecta erorile in transmiterea sau in continutul ordinului de transfer credit sau de debitare directa ori a comunicarii de modificare sau revocare a acestuia;
c) de a determina daca un mandat de debitare directa, o modificare sau o revocare a acestuia provine de la platitor.
(2) In sensul prezentului regulament, termenii si expresiile: ordin de plata, beneficiar al platii, cod unic de identificare, cont de plati, platitor au intelesul prevazut la art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2009 privind serviciile de plata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 197/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.
Capitolul II
Dispozitii privind platile prin transfer credit
Articolul 3
(1) Un ordin de plata de tip transfer credit trebuie sa includa cel putin urmatoarele elemente obligatorii:
a) identificarea ca ordin de plata de transfer credit;
b) identificarea platitorului, prin nume/denumire si cod unic de identificare a contului de plati al acestuia deschis la institutia platitorului; c)identificarea beneficiarului, prin nume/denumire si cod unic de identificare a contului de plati al acestuia deschis la institutia beneficiarului;
d)suma de plata si moneda in care aceasta este denominata;
e)elementul sau elementele care sa permita verificarea autenticitatii ordinului de transfer credit stabilit(e) de catre institutia platitorului, conform procedurii definite la art. 2 alin. (1) pct. 9.
(2) in plus fata de mentiunile prevazute la alin. (1) institutia platitorului va putea conveni cu platitorul ca acesta sa furnizeze, dupa caz,
si elemente suplimentare, cum ar fi, spre exemplu, dar fara a se limita la: a)exprimarea in litere a sumei prevazute in ordinul de plata de transfer credit; b)data inceperii executarii ordinului de plata de transfer credit;
c)detalii privind continutul economic al operatiunii care a determinat initierea ordinului de plata de transfer credit.
(3) in cazul platilor efectuate in relatia cu Trezoreria Statului, ordinul de plata de transfer credit va contine in plus urmatoarele elemente obligatorii:
a)codul de identificare fiscala al beneficiarului (cod de inregistrare fiscala sau cod unic de inregistrare, CNP sau numar de identificare fiscala, dupa caz);
b)codul de identificare fiscala al platitorului (cod de inregistrare fiscala sau cod unic de inregistrare, CNP sau numar de identificare fiscala, dupa caz);
c)numarul de evidenta a platii, alocat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, dupa caz;
d)numarul ordinului de plata de transfer credit initiat de platitor;
e)detalii privind continutul economic al operatiunii;
f)data debitarii contului de plati al platitorului de catre institutia platitorului (care se va completa de catre institutia platitorului).
Articolul 4
(1) in vederea executarii unui ordin de plata de transfer credit, institutia beneficiarului va lua in considerare ca elemente unice de identificare a beneficiarului doar codul unic de identificare si/sau codul BIC, dupa caz.
(2) in cazul prevazut la alin. (1), institutia beneficiarului nu este tinuta raspunzatoare pentru ordinele de plata de transfer credit in care numele/denumirea beneficiarului si codul unic de identificare nu identifica aceeasi persoana.
(3) La solicitarea institutiei platitorului, institutia beneficiarului depune diligentele necesare pentru recuperarea fondurilor banesti directionate eronat in contul de plati al beneficiarului identificat in conformitate cu prevederile alin. (1) si returneaza imediat institutiei platitorului orice suma astfel recuperata.
(4) Institutia beneficiarului poate deduce din suma recuperata, in conformitate cu prevederile alin. (3), cheltuielile efectuate in legatura cu recuperarea fondurilor si cu returnarea acestora.
(5) in cazul in care ordinul de plata de transfer credit primit de Trezoreria Statului in calitate de institutie a beneficiarului identifica beneficiarul atat prin nume/denumire, cat si printr-un cod de identificare fiscala, iar aceste doua informatii identifica persoane diferite, aceasta va lua in considerare doar codul de identificare fiscala ca element unic de identificare a beneficiarului in vederea creditarii contului de plati al acestuia.
(6) in cazul in care ordinul de plata de transfer credit primit de Trezoreria Statului in calitate de institutie a beneficiarului identifica continutul economic al operatiunii atat prin explicatii, cat si printr-un cod unic de identificare, iar aceste doua informatii reprezinta informatii diferite, aceasta va lua in considerare doar codul unic de identificare ca element unic de identificare a continutului economic al operatiunii in vederea creditarii contului de plati al beneficiarului.
(7) in cazurile prevazute la alin. (5) si (6), Trezoreria Statului nu este tinuta raspunzatoare fata de beneficiar pentru executarea unui ordin de plata de transfer credit in care numele/denumirea beneficiarului si codul de identificare fiscala nu identifica acelasi beneficiar sau pentru executarea unui ordin de plata de transfer credit in care mentiunile privind continutul economic al operatiunii si codul unic de identificare nu exprima acelasi lucru.
(8) Returnarea sumelor dirijate eronat in conturile bugetare deschise la Trezoreria Statului se efectueaza potrivit reglementarilor legale in vigoare in domeniul fiscal si bugetar.
Capitolul III
Dispozitii privind platile prin debitare directa
Articolul 5
(1) Un mandat de debitare directa trebuie sa contina cel putin urmatoarele elemente obligatorii:
a) identificarea ca mandat de debitare directa;
b) identificarea platitorului;
c) identificarea beneficiarului;
d) identificarea institutiei platitorului, prin denumire si/sau cod BIC, dupa caz;
e)codul unic de identificare alocat contului de plati care trebuie debitat, deschis de platitor la institutia platitorului;
f)semnaturile persoanelor autorizate;
g)autorizarea singulara sau permanenta, dar revocabila, data de platitor in vederea debitarii contului sau de plati;
h) indicarea tipului platii (singulara sau recurenta), a optiunilor legate de suma (fixa/variabila) sau precizarea unei limite maxime, daca este cazul;
i) orice termeni si/sau conditii suplimentare aplicabile initierii ordinului de plata de debitare directa, dupa caz.
(2) Un ordin de plata de debitare directa trebuie sa contina cel putin urmatoarele elemente obligatorii:
a)identificarea ca ordin de plata de debitare directa;
b)suma de plata;
c) identificarea institutiei platitorului, prin denumire si cod BIC, dupa caz;
d) identificarea institutiei beneficiarului, prin denumire si cod BIC, dupa caz;
e) identificarea prin titular si cod unic de identificare a contului de plati care trebuie debitat;
f) identificarea prin titular si cod unic de identificare a contului de plati care trebuie creditat;
g)elementul/elementele care permite/permit autentificarea beneficiarului de catre institutia beneficiarului conform procedurii definite la art. 2 alin. (1) pct. 9.
(3) Un angajament de debitare directa trebuie sa contina cel putin urmatoarele elemente:
a)o prevedere in care sa fie definit scopul acestuia;
b)o clauza prin care beneficiarul garanteaza institutiei sale faptul ca dispune de un mandat valabil pentru fiecare ordin de plata de debitare directa pe care il va initia;
c)o clauza prin care beneficiarul raspunde pentru exactitatea tuturor elementelor continute de ordinele de plata de debitare directa transmise institutiei sale;
d)o prevedere referitoare la situatia in care beneficiarul prevazut intr-un ordin de plata de debitare directa isi transfera contul de plati la o alta institutie sau inceteaza sa utilizeze serviciul de debitare directa, in intervalul de timp dintre momentul initierii ordinului de plata de debitare directa si momentul formularii unei pretentii ori al returnarii/rambursarii sumei prevazute intr-un ordin de plata de debitare directa.
Articolul 6
Institutia platitorului debiteaza contul de plati al platitorului inclusiv pe baza mandatului de debitare directa dat de platitor si a fondurilor existente in contul de plati al platitorului.
Articolul 7
Pentru a actiona ca institutie a platitorului, o institutie trebuie:
a)sa fi primit un mandat de debitare directa, care sa indeplineasca cerintele prevazute la art. 5 alin. (1);
b)sa accepte mandatul de debitare directa emis in scris sau transmis prin mijloace electronice.
Articolul 8
Pentru a presta servicii de debitare directa unui beneficiar, institutia beneficiarului trebuie sa obtina de la beneficiar un angajament privind debitarea directa.
Articolul 9
(1) Un mandat de debitare directa este revocat sau modificat atunci cand institutia platitorului primeste o dispozitie in acest sens.
(2) Dispozitia prevazuta la alin. (1) va fi acceptata de catre institutia platitorului daca identifica in mod corect mandatul de debitare directa pe care il revoca ori modifica.
(3) Dispozitia poate fi transmisa institutiei platitorului in scris sau prin mijloace electronice.
Articolul 10
(1) Un ordin de plata de debitare directa este revocat sau modificat atunci cand o dispozitie de revocare sau de modificare data de beneficiar si a carui autenticitate a fost verificata prin aplicarea unei proceduri de securitate este primita de institutia beneficiarului in forma si in limitele de timp convenite cu acesta.
(2) Institutia beneficiarului va informa beneficiarul cu privire la limitele de timp stabilite pentru transmiterea ordinelor de plata de debitare directa.
Articolul 11
in cazul in care un platitor pretinde o rambursare in legatura cu o suma prevazuta intr-un ordin de plata de debitare directa, aceasta va fi solutionata in conformitate cu contractul incheiat intre parti si cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Capitolul IV
Sanctiuni si dispozitii finale
Articolul 12
Nerespectarea prevederilor prezentului regulament atrage aplicarea regimului sanctionator prevazut de Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei.
Articolul 13
La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga Regulamentul Bancii Nationale Romaniei nr. 2/2005 privind ordinul de plata utilizat in operatiuni de transfer-credit, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 265 din 31 martie 2005, si Regulamentul Bancii Nationale Romaniei nr. 3/2005 privind debitarea directa executata prin casa de compensare automata, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 267 din 31 martie 2005.
Presedintele Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Constantin Isarescu
Bucuresti, 11 august 2016.
Nr. 2.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
MFP modifica din nou normele de aplicare a Programului IMM Invest Romania. 10 schimbari preconizate (Proiect de Hotarare)Au fost modificate normele metodologice ale programului IMM INVEST. Pentru anumite domenii nu se pot garanta crediteArticole similare
OG 6/2019: Cine poate beneficia de ANULAREA unor obligatii accesorii (oficial ANAF)ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala si noi modificariCine e obligat sa depuna Declaratia 311?Bilantul primei sesiuni de inscriere a proiectelor de investitii cu impact major in economieAcciza diferentiata la motorina. Ce procedura se aplica?Ultimele articole
Amnistie fiscala, somatii primite de firme de la ANAF. Ce recomanda specialistii in acest cazServiciul Programari online ANAF. Ce recomanda institutia contribuabililorProcedura privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e-Factura executari siliteLista seminariilor web ANAF pentru luna august a fost publicataSprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererileArticole similare
Numarul de evidenta a platii. Noul sistem aplicabil din noiembrie 2012O noua facilitate: serviciul simplificat de colectare a taxelor si impozitelorOMFP 1113/2015 completeaza Normele privind utilizarea si completarea ordinului de plata pentru Trezoreria Statului (OPT)Noutati Legislatie Fiscala 07 - 13 aprilie 2008Cum va puteti recupera in 2018 taxele auto achitate in perioada 01.01.2007-31.01.2017Ultimele articole
Case de marcat electronice dotate cu POS. ONG-urile au aceasta obligatie?Impozit specific declarat si achitat eronat. Cum poate fi recuperata suma platita in plusSalariati asigurati la OPSNAJ. Se pot deconta concediile medicale din FNUASS?Modalitati prin care puteti plati impozitele, taxele, contributiile sau alte sume datorate bugetului de statORDINUL DE PLATA Multiplu Electronic, beneficiu real pentru contribuabili. Peste 320.000 de drumuri la Trezorerie au fost ELIMINATEAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"