Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Art. 9 din Codul de procedura fiscala, intitulat frumos "dreptul de a fi ascultat", aduce urmatoarele precizari:(1) Inaintea luarii deciziei organul fiscal este obligat sa asigure contribuabilului ...
Art. 9 din Codul de procedura fiscala, intitulat frumos "dreptul de a fi ascultat", aduce urmatoarele precizari:(1) Inaintea luarii deciziei organul fiscal este obligat sa asigure contribuabilului posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere cu privire la faptele si imprejurarile relevante in luarea deciziei.
(2) Organul fiscal nu este obligat sa aplice prevederile alin. (1) cand:
a) intarzierea in luarea deciziei determina un pericol pentru constatarea situatiei fiscale reale privind executarea obligatiilor contribuabilului sau pentru luarea altor masuri prevazute de lege;
b) situatia de fapt prezentata urmeaza sa se modifice nesemnificativ cu privire la cuantumul creantelor fiscale;
c) se accepta informatiile prezentate de contribuabil, pe care acesta le-a dat intr-o declaratie sau intr-o cerere;
d) urmeaza sa se ia masuri de executare silita.
In literatura juridica s-a emis opinia ca organul fiscal este obligat sa consemneze in scris, sub semnatura, punctul de vedere al contribuabilului ori refuzul acestuia de a-l exprima.
In situatia in care audierea se desfasoara verbal, organul fiscal va proceda la consemnarea intr-un inscris a modului in care si-a indeplinit obligatia de a asigura contribuabilului posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere cu privire la faptele si imprejurarile relevante in luarea deciziei, inscris care va cuprinde si punctul de vedere exprimat de contribuabil. Inscrisul va fi semnat de catre functionarul public din cadrul organului fiscal competent, desemnat in instrumentarea cazului, precum si de catre contribuabil. Consemnarea rezultatelor audierii intr-un inscris este cu atat mai necesar pentru a proba ulterior respectarea acestui drept al contribuabilului .
![Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari](https://www.rs.ro/dbimg/product/173-consilier-taxe-.jpg)
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
![Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete](https://www.rs.ro/dbimg/product/3035-ghidul-practic-.jpg)
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
![Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita](https://www.rs.ro/dbimg/product/2850-cartea-verde-a-.jpg)
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
In caz contrar, in doctrina se considera ca actul administrativ fiscal este susceptibil de anulare. Argumentatia tine de faptul ca in lipsa unei asemenea obligatii, ar fi imposibil de stabilit daca organul fiscal a asigurat sau nu contribuabilului exercitarea de catre acesta a dreptului de a fi ascultat. in plus, daca nerespectarea acestei obligatii nu ar fi in niciun fel sanctionata, atunci acest principiu general al Codului de procedura fiscala va ramane doar un text legal si nimic mai mult .
Acest principiu, al dreptului contribuabilului de a fi ascultat, devine de fapt o obligatie pentru contribuabil. Conform legii evaziunii fiscale reprezinta infractiune "refuzul de a prezenta organelor competente, dupa ce a fost somata de trei ori, documentele legale si bunurile din patrimoniu, in scopul impiedicarii verificarilor financiare, fiscale sau vamale".
In practica judiciara, s-a pus si intrebarea daca refuzul contribuabilului de a prezenta organelor de politie economico-financiara a documentelor justificative si a actelor de evidenta contabila necesare pentru stabilirea obligatiilor fata de stat, intruneste elementele constitutive ale infractiunii pe care o studiem (anterior prevazute de art. 9 din Legea 87/1994, in prezent abrogata).
S-a considerat ca raspunsul este negativ, intrucat organelor de politie economico-financiara din cadrul Ministerului de Interne nu fac parte din randul "organelor de control imputernicite conform legii", acestea fiind organele financiar-fiscale din cadrul Ministerului Finantelor si din unitatile teritoriale subordonate, printre acestea neregasindu-se si organele de politie economico-financiara. Acestea pot efectua cercetari sub aspectul savarsirii infractiunilor de evaziune fiscala si pot ridica documentele contabile oficiale necesare ca mijloace de proba, in baza art. 96 C. pr. pen.
Horatiu Sasu,
Jurist si economist
Consultant in afaceri
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Vanzare imobil si depasire plafon microintreprindere. Care sunt noile conditii pentru firma?Se modifica regimul de TVA prin noul proiect MFP! Codul fiscal cu noile propuneriNoutati legislatie Fiscala 22-26 decembrie 2008 - Monitorul OficialDeclaratia 120. Descarcati ultima versiune!Eroare privind anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA. Ce consecinte fiscale exista?Ultimele articole
Finantele propun cresterea subventiei la acciza pentru combustibil de la 13 la 20 de baniDecont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneDecontul precompletat e-TVA va fi MODIFICAT. Bolos anunta o perioada tranzitorieProiect: Completarea OUG 28/1999 privind obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscaleDeclaratia Unica completata eronat. Se mai poate intocmi declaratia rectificativa?Articole similare
Optiunea persoanelor impuse pe baza normelor de venit de a stabili venitul net in sistem realModelul Formularului 307O problema care priveste termenul de depunere al declaratiilor fiscaleCe e nou in 2013 privind formularul 390 VIESProiect MFP. Partea 2. Formularul 070Ultimele articole
E-Factura: Ce inregistrari contabile sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Decont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneRegimul special de scutire pentru intreprinderile miciPunct de lucru cu adresa modificata. Cum se actualizeaza aceasta la FinanteInformare ANAF: Agricultorii pot beneficia de o compensatie in cota forfetara, in anumite conditii![Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA](https://media.rs.ro/filemanagerraport/Info TVA/FAB cop rap231108160950.png)
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"