Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam mai jos cazul in care o societate din Romania A, platitoare de impozit pe profit si de TVA incheie cu o alta societate din Romania B un contract de prestari de servicii care are ca obiect servicii de intretinere si igienizare cu produse care apartin societatii A, produse care se trimit, in functie de necesitati, pe baza de aviz, catre societatea B. La sfarsitul fiecarei luni se factureaza de catre societatea A catre societatea B, prestare de servicii de igienizare conform contract la valoarea stabilita prin contract, valoare care este mai mare sau egala cu pretul de vanzare a produselor trimise de catre A spre B pe baza de aviz. Vom vedea astfel daca aceasta operatiune este corecta si care este incadrarea legala din punct de vedere fiscal.
Raspuns:Compensatia este reglementata, ca regula generala, de Codul civil , dar se mai poate intalni si in alte acte normative.
Compensatia poate fi: legala sau conventionala. Compensatia legala intervine in baza legii atunci cand sunt indeplinite anumite conditii: obligatiile sa fie reciproce, sa priveasca bunuri fungibile (care se pot inlocui unele cu altele, de exemplu banii, stocuri), datoriile reciproce sa fie certe, sa fie lichide si sa fie exigibile, adica sa fie ambele ajunse la scadenta (sa nu existe un termen de plata pentru vreuna dintre ele care nu s-a implinit inca).
Daca nu sunt indeplinite cerintele legale pentru a opera compensarea legala, partile pot decide de comun acord sa stinga prin compensare obligatiile reciproce. Aceasta este compensatia conventionala, care produce aceleasi efecte ca cea legala, insa numai din momentul conventiei partilor.
Indiferent de modalitatea aleasa, trebuie sa existe insa o facturare reciproca intre persoanele respective.
Din punct de vedere al reglementarilor contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 , cu modificarile ulterioare, pct. 45, atunci cand are loc un schimb de active inregistrat in evidenta proprie, pe baza documentelor justificative, respectiv vanzare/scoatere din evidenta si cumparare/intrare in evidenta se face numai cu inregistrarea tuturor veniturilor si cheltuielilor care iau astfel nastere.
De exemplu in cazul prezentat de d-voastra:

Manual de inventariere Societati comerciale PFA ONG

Cartea neagra a controlului fiscal

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
- inregistrarea facturii de prestari de servicii emisa de societatea B
% = 401
628 "Furnizori"
"Alte cheltuieli cu servicii
prestate de terti"
4426
"TVA deductibila"
- inregistrarea facturii de marfa emisa de societatea A
461 = %
"Debitori diversi" 707
"Venituri din
4427
TVA colectata"
Din punct de vedere contabil, aceasta compensare presupune stingerea unei creante concomitent cu stingerea unei datorii:
401 = 461
"Furnizori" "Debitori diversi"
In cazul in care stingerea creantei se face prin acceptarea unor bunuri in contul ei, aceasta se face prin debitarea unui cont de stocuri.
Scoaterea din evidenta a produselor de curatenie pe baza avizului de insotire a marfii cod "14-3-6A" se face, potrivit dispozitiilor OMFP 3512/2008 privind documentele financiar bancare, atunci cand societatea nu are posibilitatea intocmirii facturii in momentul livrarii produselor. Avizul de expeditie se foloseste ca:
- document de insotire a marfii pe timpul transportului, dupa caz;
- document ce sta la baza intocmirii facturii, dupa caz;
- dispozitie de transfer al valorilor materiale de la o gestiune la alta, dispersate teritorial, ale aceleiasi unitati;
- document de primire in gestiune, dupa caz;
- document de descarcare din gestiune a bunurilor cedate cu titlu gratuit.
In cazul in care avizul nu are mentiunea "fara factura" sau "pentru prelucrare la terti" trebuie sa aiba specificat din ce motiv nu s-a intocmit factura.
Din punct de vedere al calculului impozitului pe profit, fiecare societate este considerata persoana juridica romana care calculeaza distinct impozitul pe profit pe baza informatiilor din evidenta contabila proprie. De aceea este necesara emiterea facturilor de catre ambele societati pentru evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor aferente si pentru eliminarea suspiciunilor de evaziune fiscala (de ex. omisiunea, evidentierii in actele contabile ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate) asa cum este aceasta reglementata de Legea 241/2005 , cu modificarile ulterioare.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Rating:
Nota: 4 din 5 din 2 voturi
Articole similare
Sold in registrul de casa inregistrat scriptic cu valori anormal de mari. Cum se poate elimina soldul de lichiditati inexistente?Obligatie inregistrare si declarare punct de lucru. Ce prevederi respectam?Tratamentul fiscal al compensatiei datoriilor. Prestari servicii intre societatiPlati catre administrator si asociat. Reglementari legaleRezumat modificari aduse la Codul de Procedura Fiscala prin OG nr.16 din 2012Articole similare
Aflati ce obligatii aveti cu termen la 27 martie pentru a nu plati amenzi!Cheltuieli combustibil platite de beneficiar. Care va fi tratamentul fiscal?Ce regim fiscal se aplica unor cheltuieli de promovare produse?Anunt ANAF: Formulare noi pentru declaratii! Modificari importanteCompletarea declaratiei 101Ultimele articole
OUG 153/2020: Se mai aplica reducerile cu privire la impozite si in 2023?Principalele modificari aduse Codului Fiscal incepand cu 1 ianuarie 2023Impozitul pe veniturile microintreprinderilor a devenit optional din 1 ianuarie 2023Pana pe 31 martie 2023 firmele trebuie sa comunice iesirea din sistemul micro si intrarea in regimul impozitului pe profitEsti specialist in domeniul fiscal-contabil? Cunosti la perfectie legislatia? Rentrop& Straton te asteapta in echipa!Articole similare
Scaderea corecta in gestiune a stocurilor degradateDeducere cheltuieli si TVA bonuri fiscale. Ce limitari se aplica?Contract de asociere in participatiune. Decont. Inregistrari contabileIntocmire NIR si semnarea acestuia de catre administratorul unitatii. Cum facem inregistrarile in contabilitate?Gestiune global-valorica insa facturata doar global. Se considera contraventie?Ultimele articole
Bon fiscal care contine CIF beneficiar. Cand se deduce cheltuiala?Contabilitatea stocurilor si comert cu amanuntul. Ce inregistrari contabile facem?Ce regim contabil si fiscal se aplica pentru cheltuieli cu deplasari?Cheltuieli deplasare si ordin deplasare. Cum deducem fiscal unele cheltuieli?Cum procedam pentru mijloacele fixe neamortizate scoase din functiune si casate?Articole similare
Donatii. INREGISTRARI CONTABILE. Declaratia 390Marfa in custodie. Facturare pe masura vanzarii. Cum procedam?Intocmire bilant de lichidareRetur marfa nevanduta. Regim TVA. INREGISTRARI CONTABILEDeclasare bunuri materiale. Obtinere deseuri si predarea catre firme specializate. Cum procedam?Ultimele articole
Achizitie intracomunitara de bunuri fara factura. Tratament contabil si fiscalMONOGRAFIE contabila pentru grantul de capital de lucru IMM AGRI FOODContul contabil care poate fi folosit pentru inregistrarea facturilor de gaze naturale in 2022Cum se scad din evidenta creantele neincasateDin 1 ianuarie 2022 limita de deducere a ajustarilor pentru deprecierea creantelor este de 50%. INREGISTRARI CONTABILEArticole similare
Asociere participatiune. Ce probleme apar la deducerea TVA-ului?Evidentierea taxarii inverse pentru servicii intracomunitare. Inregistrare import in contabilitateProduse reciclabile primite gratuit. Documente justificative. Inregistrari contabileInlesniri la plata creantelor bugetare. Care sunt inregistrarile contabile?Ce tratament fiscal aplicam pentru diferentele de pret de materie prima?Ultimele articole
TVA respins la rambursare. Cum intocmim monografia contabila?TVA respins la rambursare. Cum procedam?SNC. Transfer active. Ce documente sunt necesare?Investitii efectuate asupra unui drum de acces. Ce tratament contabil aplicam?Inregistrare contract leasing financiar. Cum procedam?
Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA in 2023!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA în 2023. Top 7 Studii de caz de actualitate"