Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Analizam mai jos cazul in care o societate din Romania A, platitoare de impozit pe profit si de TVA incheie cu o alta societate din Romania B un contract de prestari de servicii care are ca obiect servicii de intretinere si igienizare cu produse care apartin societatii A, produse care se trimit, in functie de necesitati, pe baza de aviz, catre societatea B. La sfarsitul fiecarei luni se factureaza de catre societatea A catre societatea B, prestare de servicii de igienizare conform contract la valoarea stabilita prin contract, valoare care este mai mare sau egala cu pretul de vanzare a produselor trimise de catre A spre B pe baza de aviz. Vom vedea astfel daca aceasta operatiune este corecta si care este incadrarea legala din punct de vedere fiscal.
Raspuns:Compensatia este reglementata, ca regula generala, de Codul civil , dar se mai poate intalni si in alte acte normative.
Compensatia poate fi: legala sau conventionala. Compensatia legala intervine in baza legii atunci cand sunt indeplinite anumite conditii: obligatiile sa fie reciproce, sa priveasca bunuri fungibile (care se pot inlocui unele cu altele, de exemplu banii, stocuri), datoriile reciproce sa fie certe, sa fie lichide si sa fie exigibile, adica sa fie ambele ajunse la scadenta (sa nu existe un termen de plata pentru vreuna dintre ele care nu s-a implinit inca).
Daca nu sunt indeplinite cerintele legale pentru a opera compensarea legala, partile pot decide de comun acord sa stinga prin compensare obligatiile reciproce. Aceasta este compensatia conventionala, care produce aceleasi efecte ca cea legala, insa numai din momentul conventiei partilor.
Indiferent de modalitatea aleasa, trebuie sa existe insa o facturare reciproca intre persoanele respective.
Din punct de vedere al reglementarilor contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 , cu modificarile ulterioare, pct. 45, atunci cand are loc un schimb de active inregistrat in evidenta proprie, pe baza documentelor justificative, respectiv vanzare/scoatere din evidenta si cumparare/intrare in evidenta se face numai cu inregistrarea tuturor veniturilor si cheltuielilor care iau astfel nastere.
De exemplu in cazul prezentat de d-voastra:

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
- inregistrarea facturii de prestari de servicii emisa de societatea B
% = 401
628 "Furnizori"
"Alte cheltuieli cu servicii
prestate de terti"
4426
"TVA deductibila"
- inregistrarea facturii de marfa emisa de societatea A
461 = %
"Debitori diversi" 707
"Venituri din
4427
TVA colectata"
Din punct de vedere contabil, aceasta compensare presupune stingerea unei creante concomitent cu stingerea unei datorii:
401 = 461
"Furnizori" "Debitori diversi"
In cazul in care stingerea creantei se face prin acceptarea unor bunuri in contul ei, aceasta se face prin debitarea unui cont de stocuri.
Scoaterea din evidenta a produselor de curatenie pe baza avizului de insotire a marfii cod "14-3-6A" se face, potrivit dispozitiilor OMFP 3512/2008 privind documentele financiar bancare, atunci cand societatea nu are posibilitatea intocmirii facturii in momentul livrarii produselor. Avizul de expeditie se foloseste ca:
- document de insotire a marfii pe timpul transportului, dupa caz;
- document ce sta la baza intocmirii facturii, dupa caz;
- dispozitie de transfer al valorilor materiale de la o gestiune la alta, dispersate teritorial, ale aceleiasi unitati;
- document de primire in gestiune, dupa caz;
- document de descarcare din gestiune a bunurilor cedate cu titlu gratuit.
In cazul in care avizul nu are mentiunea "fara factura" sau "pentru prelucrare la terti" trebuie sa aiba specificat din ce motiv nu s-a intocmit factura.
Din punct de vedere al calculului impozitului pe profit, fiecare societate este considerata persoana juridica romana care calculeaza distinct impozitul pe profit pe baza informatiilor din evidenta contabila proprie. De aceea este necesara emiterea facturilor de catre ambele societati pentru evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor aferente si pentru eliminarea suspiciunilor de evaziune fiscala (de ex. omisiunea, evidentierii in actele contabile ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate) asa cum este aceasta reglementata de Legea 241/2005 , cu modificarile ulterioare.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ANAF: Prejudiciu de peste 6 milioane de lei adus statului in domeniul vanzarii de bunuri si serviciiRezumat modificari aduse la Codul de Procedura Fiscala prin OG nr.16 din 2012Sold in registrul de casa inregistrat scriptic cu valori anormal de mari. Cum se poate elimina soldul de lichiditati inexistente?Obligatie inregistrare si declarare punct de lucru. Ce prevederi respectam?Inspectorii antifrauda au identificat o retea specializata in fraude economice in domeniul comercializarii de bunuri si serviciiUltimele articole
Plati catre administrator si asociat. Reglementari legaleTratamentul fiscal al compensatiei datoriilor. Prestari servicii intre societatiArticole similare
Cum impozitam profitul impozabil rezultat la lichidare?Noile prevederi pentru formularul 101 si formularul 120. Modificari OPANAF 3386/2016Au vandut de 500.000 de euro, dar au uitat sa achite TVA-ulBolos: Bonificatia de 3% acordata celor bun-platnici ar putea fi permanentaObligatii dosarul preturilor de transfer in 2016 si Ordinul 442/2016Ultimele articole
Scoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliImpozitul pe profit. Termenul limita de plata in 2025 pentru anul 2024 + un exemplu de calculSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorIMPOZIT PE PROFIT. 4 exemple utile pentru calcularea impozitului si recuperarea pierderilor fiscaleTrecere la IMPOZIT PE PROFIT in 2025. Pana cand se depune D700 si cum se completeaza formularulArticole similare
Bon fiscal care contine CIF beneficiar. Cand se deduce cheltuiala?Degradare stocuri. Implicatii fiscaleFacturare bunuri primite in consignatie | Documente justificativeInregistrare Credit NoteVanzare bunuri in regim de consignatieUltimele articole
Contabilitatea stocurilor si comert cu amanuntul. Ce inregistrari contabile facem?Ce regim contabil si fiscal se aplica pentru cheltuieli cu deplasari?Cheltuieli deplasare si ordin deplasare. Cum deducem fiscal unele cheltuieli?Cum procedam pentru mijloacele fixe neamortizate scoase din functiune si casate?Ce inregistrari contabile se fac pentru plata cu cardul personal, plata aferenta unei facturi de firma?Articole similare
Studiu de caz: Achizitie intracomunitara din Germania: active cu montaj efectuat de furnizorCesiune contract de leasing financiar. Dreptul de deducere a TVA. INREGISTRARI CONTABILEAnaliza societati distincte: Tratament fiscal cheltuieli reprezentareMONOGRAFIE contabila pentru grantul de capital de lucru IMM AGRI FOODPreturi de intrare si importul de marfa. Cum inregistram TVA in contabilitate?Ultimele articole
TVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorCum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Articole similare
Jocul de-a deductibilitatea: imobilizari achizitionate in leasing financiarAchizitii intracomunitare de bunuri. In ce conditii declaram in D390?Garantiile depuse la furnizorEvidentierea taxarii inverse pentru servicii intracomunitareStudiu de caz: Perioada de 5 ani in cazul dreptului de deducere TVAUltimele articole
TVA respins la rambursare. Cum intocmim monografia contabila?TVA respins la rambursare. Cum procedam?SNC. Transfer active. Ce documente sunt necesare?Investitii efectuate asupra unui drum de acces. Ce tratament contabil aplicam?Inlesniri la plata creantelor bugetare. Care sunt inregistrarile contabile?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"