keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Contract prestari servicii: Tratamentul fiscal al compensatiei datoriilor

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 04 Iul. 2012 Exclusiv
Tags: legea 241/2005, impozit pe profit, omfp 3512/2008, inregistrari contabile, omfp 3055/2009

Analizam mai jos cazul in care o societate din Romania A, platitoare de impozit pe profit si de TVA incheie cu o alta societate din Romania B un contract de prestari de servicii care are ca obiect servicii de intretinere si igienizare cu produse care apartin societatii A, produse care se trimit, in functie de necesitati, pe baza de aviz, catre societatea B. La sfarsitul fiecarei luni se factureaza de catre societatea A catre societatea B, prestare de servicii de igienizare conform contract la valoarea stabilita prin contract, valoare care este mai mare sau egala cu pretul de vanzare a produselor trimise de catre A spre B pe baza de aviz. Vom vedea astfel daca aceasta operatiune este corecta si care este incadrarea legala din punct de vedere fiscal.

Raspuns:

Compensatia este reglementata, ca regula generala, de Codul civil , dar se mai poate intalni si in alte acte normative.
 
Compensatia poate fi: legala sau conventionala. Compensatia legala intervine in baza legii atunci cand sunt indeplinite anumite conditii: obligatiile sa fie reciproce,  sa priveasca bunuri fungibile (care se pot inlocui unele cu altele, de exemplu banii, stocuri), datoriile reciproce sa fie certe, sa fie lichide si sa fie exigibile, adica sa fie ambele ajunse la scadenta (sa nu existe un termen de plata pentru vreuna dintre ele care nu s-a implinit inca).
 
Daca nu sunt indeplinite cerintele legale pentru a opera compensarea legala, partile pot decide de comun acord sa stinga prin compensare obligatiile reciproce. Aceasta este compensatia conventionala, care produce aceleasi efecte ca cea legala, insa numai din momentul conventiei partilor.

Indiferent de modalitatea aleasa, trebuie sa existe insa o facturare reciproca intre persoanele respective.
            
Din punct de vedere al reglementarilor contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 , cu modificarile ulterioare, pct. 45, atunci cand are loc un schimb de active inregistrat in evidenta proprie, pe baza documentelor justificative, respectiv vanzare/scoatere din evidenta si cumparare/intrare in evidenta se face numai cu inregistrarea tuturor veniturilor si cheltuielilor care iau astfel nastere.
            
De exemplu in cazul prezentat de d-voastra:
 
-       inregistrarea facturii de prestari de servicii emisa de societatea B
%                          =                     401
628                                        "Furnizori"
"Alte cheltuieli cu servicii
prestate de terti"
4426
"TVA deductibila"
           
-       inregistrarea facturii de marfa emisa de societatea A
 
461                             =                              %
"Debitori diversi"                                                         707
"Venituri din
   4427
TVA colectata"
 
Din punct de vedere contabil, aceasta compensare presupune stingerea unei creante concomitent cu stingerea unei datorii:
401                                 =                           461
"Furnizori"                                                              "Debitori diversi"
 
In cazul in care stingerea creantei se face prin acceptarea unor bunuri in contul ei, aceasta se face prin debitarea unui cont de stocuri.
Scoaterea din evidenta a produselor de curatenie pe baza avizului de insotire a marfii cod "14-3-6A" se face, potrivit dispozitiilor OMFP 3512/2008 privind documentele financiar bancare, atunci cand societatea nu are posibilitatea intocmirii facturii in momentul livrarii produselor. Avizul de expeditie se foloseste ca:
- document de insotire a marfii pe timpul transportului, dupa caz;
- document ce sta la baza intocmirii facturii, dupa caz;
- dispozitie de transfer al valorilor materiale de la o gestiune la alta, dispersate teritorial, ale aceleiasi unitati;
- document de primire in gestiune, dupa caz;
- document de descarcare din gestiune a bunurilor cedate cu titlu gratuit.
 
In cazul in care avizul nu are mentiunea "fara factura" sau "pentru prelucrare la terti" trebuie sa aiba specificat din ce motiv nu s-a intocmit factura.
            
Din punct de vedere al calculului impozitului pe profit, fiecare societate este considerata persoana juridica romana care calculeaza distinct impozitul pe profit  pe baza informatiilor din evidenta contabila proprie. De aceea este necesara emiterea facturilor de catre ambele societati pentru evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor aferente si pentru eliminarea suspiciunilor de evaziune fiscala (de ex. omisiunea, evidentierii in actele contabile ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate) asa cum este aceasta reglementata de Legea 241/2005 , cu modificarile ulterioare.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
Modificari importante privind planul de conturi!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016