Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Analizam mai jos cazul unei firme care nu a mai avut activitate din 2008 si care doreste sa isi reia activitatea. A fost inventariat patrimoniul firmei si s-a constat ca are marfuri in valoare de 1.600 lei, materii prime in valoare de 100 si alte materiale consumabile in valoare de 9.000 lei, obiecte de inventar de 6.000 lei, care exista, dar nu au fost incluse pe costuri.
Vom vedea cum trebuie tratate aceste stocuri ca lipsa in gestiune. De asemenea, vom vedea daca se intocmeste autofactura pentru a fi impozitate cu 3% si daca factura va fi cu TVA.
Nota: Firma a devenit platitoare impozit pe microintreprinderi cu luna februarie si tot cu luna februarie a devenit neplatitoare de TVA, cf. art. 153 alin. 9 anulare din oficiu d.p.v.d a TVA.
Vom stabili daca este necesara intocmirea decontului 311 cu aceste regularizari si daca obiectele de inventar mai pot fi incluse pe costuri.
Solutia consultantului:
Inteleg faptul ca in urma inventarierii s-au depistat lipsuri la anumite stocuri: marfuri de 1600 lei, materii prime de 100 lei, alte consumabile de 9000 lei.

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
La obiectele de inventar nu s-au depistat diferente intre stocul scriptic si cel faptic, acestea avind o valoare de 6000 lei, dar care nu sint date in folosinta.
Pentru toate lispurile din gestiune, dovedite cu listele de inventar si stipulate in procesul verbal de inventariere, trebuie sa procedati la regularizarea acestora, prin includerea pe cheltuieli a sumelor respective si sa procedati, de asemenea, la ajustarea TVA aferenta acestor sume.
Ajustarea TVA se face in conformitate cu art. 148 alin. (1) litera c) din codul fiscal si cu punctul 53 alin. (3), (6) si (8) din normele date in aplicarea acestui articol.
Includerea pe cheltuieli a stocurilor lipsa in gestiune se face in felul urmator:
- 607 = 371 1600 lei - pentru marfa
- 601 = 301 100 lei - pentru materii prime
- 6028 = 3028 9000 lei - pentru alte consumabile.
Avind in vedere ca firma a devenit platitoare de impozitul pe veniturile microintreprinderilor de la 01.02.2013, aceste cheltuieli nu vor afecta impozitul micro, deoarece acesta se aplica numai la venituri, fara a se tine cont de cheltuieli.
Insa problema ar putea fi pusa altfel: in anul 2008 aceste stocuri existau fizic? Daca nu, inseamna ca lipsurile dateaza inca de atunci (daca nu si mai devreme). Deci, daca in perioada 2008 - 2013 firma nu a mai avut activitate, lipsurile trebuiau regularizate inca de cind s-au depistat. La un eventual control se poate pune problema ca sumele inregistrate pe cheltuieli acum, pentru regularizarea lipsurilor, sa fie considerate ca fiind, de fapt, aferente anului 2008 (cel mai tirziu), inspectorii sa le considere cheltuieli nedeductibile, sa refaca impozitul pe profit al anului respectiv, prin depunerea unei declaratii rectificative privind impozitul pe profit (101) si sa calculeze accesoriilor aferente (daca firma a fost platitoare de impozit pe profit si daca ar fi reiesit impozit de plata).
De asemenea, pot proceda la colectarea TVA la acel an (conform legislatiei privind TVA in vigoare la acel moment), iar daca firma a avut TVA de plata, sa i se calculeze accesorii de plata.
In ceea ce priveste TVA, la ora actuala, pentru stocurile lipsa in gestiune se face ajustare in favoarea statului pentru TVA dedusa initial, in conformitate cu art. 148 alin. (1) litera c), in sensul ca se va micsora TVA care a fost dedusa initial la achizitia acestor stocuri.
Pentru ajustarea TVA nu se intocmeste autofactura, nefiind vorba de o livrare catre sine.
De retinut ca o autofactura se intocmeste doar in scopul colectarii TVA (in cazul unei livrari catre sine) si nu are nici o influenta asupra veniturilor societatii.
Ajustarea TVA pentru stocurile lipsa in gestiune se face inmultind valoarea stocurilor cu cota de TVA in vigoare la data achizitie bunurilor.
Asadar, pentru stocurile respective se va inmulti valoarea data pentru fiecare element de stoc in parte cu cota de 19%:
- pentru marfa:1600 lei *19% = 304 lei
- pentru materii prime: 100 lei *19% = 19 lei
- pentru alte consumabile: 9000 lei * 19% = 1710 lei.
TVA astfel rezultata se inregistreaza pe cheltuieli:
635 = 4426 2033 lei (304+19+1710).
Aceasta suma rezultata din ajustarea TVA, avind in vedere faptul ca vi s-a anulat inregistrarea in scop de TVA din oficiu, trebuie declarata prin declaratia 307 privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata, bifind casuta corespunzatoare anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA conform art.153 alin. (9) lit a) - e) sau lit. g) din Codul fiscal si completind in tabelul respectiv litera C si valoarea TVA rezultata din ajustare (respectiv suma de 2033 lei).
Declaratia se depune pina la data de 25 a lunii urmatore in care s-au facut ajustarile, data pina la care se va achita si TVA-ul de 2033 lei, in contul 20.10.01.01.05 "TVA de plata la bugetul de stat, rezultata ca urmare a ajustarilor" deschis la unitatea trezoreriei statului din cadrul organului fiscal competent, codificat cu codul de identificare fiscala al platitorului.
In ceea ce priveste obiectele de inventar de 6000 lei, daca acestea exista fizic, daca sint in stare buna de utilizare si, mai cu seama, daca pot fi utilizate in activitatea economica a firmei, atunci se pot da in consum pe baza de bon de consum, dar se va proceda si pentru acestea la ajustarea, declararea si plata TVA, conform metodologiei specificate mai sus.
Inregistrarea darii in consum se face astfel:
603 = 303 6000 lei
si, concomitent, debit 8035 "Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta".
Evidenta obiectelor de inventar date in consum se va tine cu ajutorul "Fisei de evidenta a materialelor de natura obiectelor de inventar in folosinta".
Baza legala:
- art. 153 alin. (9^1) cod fiscal, art. 11 alin. (1^1) si (1^3) cod fiscal;
- OPANAF 640/2012 privind aprobarea declaratiei 307;
- OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile
- Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009;
- OMFP 2861/2009 privind inventarierea.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Plafon TVA, MAJORAT la 395.000 lei. 3 reguli tranzitorii importante pentru contribuabiliEvidentierea taxarii inverse pentru servicii intracomunitare. Inregistrare import in contabilitateAutoturism in leasing. Ce tratament se aplica in ce priveste impozitul pe profit si TVA-ul?ANAF a aprobat noua procedura de solutionare a cererilor de rambursare a TVAAchizitii intracomunitare de bunuri fara factura. Cum procedam cu autofactura?Ultimele articole
Firme cu TVA intracomunitar. Cum sa procedati daca ati depasit plafonul de 10.000 euroControale ANAF la TVA in 2025. Firmele platesc diferente daca TVA redusa nu este aplicata corectDepasire plafon TVA de 395.000 lei. Termen limita pentru solicitarea inregistrarii in scop TVACodul TVA. Completare corecta D700 pentru reactivarea luiFirma in Romania. 2 optiuni prin care va puteti inregistra in scop de TVA + completarea D700Articole similare
Ati primit noua Circulara a Contabilului Roman?Cesiune contract de inchiriere teren | Cum deducem cheltuielile?Declasare bunuri materiale. Obtinere deseuri si predarea catre firme specializate. Cum procedam?Ajustarea TVA ca urmare a inregistrarii societatii in scop de TVA. Cum procedam?Faliment beneficiar. Care va fi tratamentul fiscal si contabil?Ultimele articole
Cesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si INREGISTRARI CONTABILETVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorCum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaArticole similare
TVA la incasare: Ce penalitati sunt daca nu depun notificareaServicii electronice catre persoane impozabile din stat tert. Ce regim fiscal TVA se aplica in RomaniaCe obligatii avem privind regimul fiscal aplicat veniturilor din arendareDeterminarea impozitului pe venitul din salarii. Norme privind deducerea personalaPrestari de servicii - Consecintele acceptarii tacite a unui cod invalid de TVAUltimele articole
Coduri CPV pe facturi. Cum sa procedati la plata si completarea facturilor in e-FacturaPlafon TVA. Informatii de interes in cazul calcularii plafonului de TVAMajorare cota TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru transportul de persoaneNoi cote TVA. Ce regim fiscal se aplica din august 2025 in domeniul turismuluiMajorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicalArticole similare
Client intrat in insolventa. Ajustare creanta. Tratament TVAControl fiscal finalizat cu diferente de plata TVA. Cum procedam?Societate in faliment: inregistrarea evaluarii activelor si scutirea/ajustarea TVAAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVA: ajustarea TVAAJUSTARE TVA vanzare imobilUltimele articole
Platitor de TVA de la 1 august 2025. Cota TVA aplicabila + reguli pentru ajustarea TVAAJUSTARE TVA stocuri. Ce impact are majorarea cotei TVA din august 2025Vanzare auto. Cum se face ajustarea TVA in cazul vanzarii unui autoturism dedus cu 50%Platitor de TVA. Conditii, documente si AJUSTARE TVA pentru trecere la neplatitor de TVAActivitatea firmei e pe pauza? Iata ce trebuie sa stii despre TVA!
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"