Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam mai jos cazul unei firme care nu a mai avut activitate din 2008 si care doreste sa isi reia activitatea. A fost inventariat patrimoniul firmei si s-a constat ca are marfuri in valoare de 1.600 lei, materii prime in valoare de 100 si alte materiale consumabile in valoare de 9.000 lei, obiecte de inventar de 6.000 lei, care exista, dar nu au fost incluse pe costuri.
Vom vedea cum trebuie tratate aceste stocuri ca lipsa in gestiune. De asemenea, vom vedea daca se intocmeste autofactura pentru a fi impozitate cu 3% si daca factura va fi cu TVA.
Nota: Firma a devenit platitoare impozit pe microintreprinderi cu luna februarie si tot cu luna februarie a devenit neplatitoare de TVA, cf. art. 153 alin. 9 anulare din oficiu d.p.v.d a TVA.
Vom stabili daca este necesara intocmirea decontului 311 cu aceste regularizari si daca obiectele de inventar mai pot fi incluse pe costuri.
Solutia consultantului:
Inteleg faptul ca in urma inventarierii s-au depistat lipsuri la anumite stocuri: marfuri de 1600 lei, materii prime de 100 lei, alte consumabile de 9000 lei.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
La obiectele de inventar nu s-au depistat diferente intre stocul scriptic si cel faptic, acestea avind o valoare de 6000 lei, dar care nu sint date in folosinta.
Pentru toate lispurile din gestiune, dovedite cu listele de inventar si stipulate in procesul verbal de inventariere, trebuie sa procedati la regularizarea acestora, prin includerea pe cheltuieli a sumelor respective si sa procedati, de asemenea, la ajustarea TVA aferenta acestor sume.
Ajustarea TVA se face in conformitate cu art. 148 alin. (1) litera c) din codul fiscal si cu punctul 53 alin. (3), (6) si (8) din normele date in aplicarea acestui articol.
Includerea pe cheltuieli a stocurilor lipsa in gestiune se face in felul urmator:
- 607 = 371 1600 lei - pentru marfa
- 601 = 301 100 lei - pentru materii prime
- 6028 = 3028 9000 lei - pentru alte consumabile.
Avind in vedere ca firma a devenit platitoare de impozitul pe veniturile microintreprinderilor de la 01.02.2013, aceste cheltuieli nu vor afecta impozitul micro, deoarece acesta se aplica numai la venituri, fara a se tine cont de cheltuieli.
Insa problema ar putea fi pusa altfel: in anul 2008 aceste stocuri existau fizic? Daca nu, inseamna ca lipsurile dateaza inca de atunci (daca nu si mai devreme). Deci, daca in perioada 2008 - 2013 firma nu a mai avut activitate, lipsurile trebuiau regularizate inca de cind s-au depistat. La un eventual control se poate pune problema ca sumele inregistrate pe cheltuieli acum, pentru regularizarea lipsurilor, sa fie considerate ca fiind, de fapt, aferente anului 2008 (cel mai tirziu), inspectorii sa le considere cheltuieli nedeductibile, sa refaca impozitul pe profit al anului respectiv, prin depunerea unei declaratii rectificative privind impozitul pe profit (101) si sa calculeze accesoriilor aferente (daca firma a fost platitoare de impozit pe profit si daca ar fi reiesit impozit de plata).
De asemenea, pot proceda la colectarea TVA la acel an (conform legislatiei privind TVA in vigoare la acel moment), iar daca firma a avut TVA de plata, sa i se calculeze accesorii de plata.
In ceea ce priveste TVA, la ora actuala, pentru stocurile lipsa in gestiune se face ajustare in favoarea statului pentru TVA dedusa initial, in conformitate cu art. 148 alin. (1) litera c), in sensul ca se va micsora TVA care a fost dedusa initial la achizitia acestor stocuri.
Pentru ajustarea TVA nu se intocmeste autofactura, nefiind vorba de o livrare catre sine.
De retinut ca o autofactura se intocmeste doar in scopul colectarii TVA (in cazul unei livrari catre sine) si nu are nici o influenta asupra veniturilor societatii.
Ajustarea TVA pentru stocurile lipsa in gestiune se face inmultind valoarea stocurilor cu cota de TVA in vigoare la data achizitie bunurilor.
Asadar, pentru stocurile respective se va inmulti valoarea data pentru fiecare element de stoc in parte cu cota de 19%:
- pentru marfa:1600 lei *19% = 304 lei
- pentru materii prime: 100 lei *19% = 19 lei
- pentru alte consumabile: 9000 lei * 19% = 1710 lei.
TVA astfel rezultata se inregistreaza pe cheltuieli:
635 = 4426 2033 lei (304+19+1710).
Aceasta suma rezultata din ajustarea TVA, avind in vedere faptul ca vi s-a anulat inregistrarea in scop de TVA din oficiu, trebuie declarata prin declaratia 307 privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata, bifind casuta corespunzatoare anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA conform art.153 alin. (9) lit a) - e) sau lit. g) din Codul fiscal si completind in tabelul respectiv litera C si valoarea TVA rezultata din ajustare (respectiv suma de 2033 lei).
Declaratia se depune pina la data de 25 a lunii urmatore in care s-au facut ajustarile, data pina la care se va achita si TVA-ul de 2033 lei, in contul 20.10.01.01.05 "TVA de plata la bugetul de stat, rezultata ca urmare a ajustarilor" deschis la unitatea trezoreriei statului din cadrul organului fiscal competent, codificat cu codul de identificare fiscala al platitorului.
In ceea ce priveste obiectele de inventar de 6000 lei, daca acestea exista fizic, daca sint in stare buna de utilizare si, mai cu seama, daca pot fi utilizate in activitatea economica a firmei, atunci se pot da in consum pe baza de bon de consum, dar se va proceda si pentru acestea la ajustarea, declararea si plata TVA, conform metodologiei specificate mai sus.
Inregistrarea darii in consum se face astfel:
603 = 303 6000 lei
si, concomitent, debit 8035 "Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta".
Evidenta obiectelor de inventar date in consum se va tine cu ajutorul "Fisei de evidenta a materialelor de natura obiectelor de inventar in folosinta".
Baza legala:
- art. 153 alin. (9^1) cod fiscal, art. 11 alin. (1^1) si (1^3) cod fiscal;
- OPANAF 640/2012 privind aprobarea declaratiei 307;
- OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile
- Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009;
- OMFP 2861/2009 privind inventarierea.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum obtineti autorizatia de functionare a antrepozitului de TVA?Documentar fiscal: Taxare inversa in cazul masurilor de simplificareZoom fiscal: Cum se aplica in 2016 sistemul TVA la incasareMMPS, nou Proiect de Ordin pentru modalitatea de acordare a sprijinului financiar si a categoriilor de bunuri ce pot fi achizitionate conform OUG 132/2020Persoana obligata la plata TVA pentru importul de bunuriUltimele articole
TVA locuinte 2025: Studii de caz utileOrdinul 114/2025 a modificat Procedura de restituire a TVA aferenta anumitor achizitii de bunuri si servicii efectuate de entitati nonprofitSAF-T in 2025. Cine trebuie sa depuna D406 pana pe 31 ianuarie 2025Plafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAArticole similare
Cum sa rezolvati de 2 ori mai multe probleme de contabilitate intr-un timp de 2 ori mai scurtAjustarea corecta a bazei de impozitare TVA in caz de falimentModificare destinatie imobil. Recunoastere in stocuriMarfa in custodie si facturarea pe masura vanzarii. Cum procedati ca firma?Prestari servicii intracomunitare de catre ONG. Ce obligatii fiscale apar?Ultimele articole
Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorArticole similare
Achizitie teren de catre PFA de la persoana fizicaZoom fiscal: Regimul TVA pentru livrarile de imobile si terenuri in 2016Tratament fiscal dividende 2017. Ce cote se retin?Despagubire transport. Ce regim TVA se aplica?Conditii anulare dobanzi, penalitati si alte accesorii. Studiu de cazUltimele articole
TVA locuinte 2025: Studii de caz utileDistribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?Ordinul 114/2025 a modificat Procedura de restituire a TVA aferenta anumitor achizitii de bunuri si servicii efectuate de entitati nonprofitPlafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaTrecere la impozit pe profit in 2025. Pana cand se depune D700 si cum se completeaza formularulArticole similare
Cum se calculeaza valoarea despagubirii in cazul bunurilor deteriorate in timpul transportului. Monografie contabilaDepasirea plafonului limita de sponsorizare. Regim TVAIncasare avansuri de la clienti si AJUSTARE TVA. Cum facem monografia contabila?AJUSTARE TVA. Schimbare regim de utilizare autoturisme. Cum procedam?Cum se realizeaza ajustarea pozitiva a TVA dupa inregistrareUltimele articole
Aspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVALeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziAJUSTARE TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliGHID: Procedura inregistrarii in scopuri de TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"