Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Analizam mai jos cazul unei firme care nu a mai avut activitate din 2008 si care doreste sa isi reia activitatea. A fost inventariat patrimoniul firmei si s-a constat ca are marfuri in valoare de 1.600 lei, materii prime in valoare de 100 si alte materiale consumabile in valoare de 9.000 lei, obiecte de inventar de 6.000 lei, care exista, dar nu au fost incluse pe costuri.
Vom vedea cum trebuie tratate aceste stocuri ca lipsa in gestiune. De asemenea, vom vedea daca se intocmeste autofactura pentru a fi impozitate cu 3% si daca factura va fi cu TVA.
Nota: Firma a devenit platitoare impozit pe microintreprinderi cu luna februarie si tot cu luna februarie a devenit neplatitoare de TVA, cf. art. 153 alin. 9 anulare din oficiu d.p.v.d a TVA.
Vom stabili daca este necesara intocmirea decontului 311 cu aceste regularizari si daca obiectele de inventar mai pot fi incluse pe costuri.
Solutia consultantului:
Inteleg faptul ca in urma inventarierii s-au depistat lipsuri la anumite stocuri: marfuri de 1600 lei, materii prime de 100 lei, alte consumabile de 9000 lei.

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
La obiectele de inventar nu s-au depistat diferente intre stocul scriptic si cel faptic, acestea avind o valoare de 6000 lei, dar care nu sint date in folosinta.
Pentru toate lispurile din gestiune, dovedite cu listele de inventar si stipulate in procesul verbal de inventariere, trebuie sa procedati la regularizarea acestora, prin includerea pe cheltuieli a sumelor respective si sa procedati, de asemenea, la ajustarea TVA aferenta acestor sume.
Ajustarea TVA se face in conformitate cu art. 148 alin. (1) litera c) din codul fiscal si cu punctul 53 alin. (3), (6) si (8) din normele date in aplicarea acestui articol.
Includerea pe cheltuieli a stocurilor lipsa in gestiune se face in felul urmator:
- 607 = 371 1600 lei - pentru marfa
- 601 = 301 100 lei - pentru materii prime
- 6028 = 3028 9000 lei - pentru alte consumabile.
Avind in vedere ca firma a devenit platitoare de impozitul pe veniturile microintreprinderilor de la 01.02.2013, aceste cheltuieli nu vor afecta impozitul micro, deoarece acesta se aplica numai la venituri, fara a se tine cont de cheltuieli.
Insa problema ar putea fi pusa altfel: in anul 2008 aceste stocuri existau fizic? Daca nu, inseamna ca lipsurile dateaza inca de atunci (daca nu si mai devreme). Deci, daca in perioada 2008 - 2013 firma nu a mai avut activitate, lipsurile trebuiau regularizate inca de cind s-au depistat. La un eventual control se poate pune problema ca sumele inregistrate pe cheltuieli acum, pentru regularizarea lipsurilor, sa fie considerate ca fiind, de fapt, aferente anului 2008 (cel mai tirziu), inspectorii sa le considere cheltuieli nedeductibile, sa refaca impozitul pe profit al anului respectiv, prin depunerea unei declaratii rectificative privind impozitul pe profit (101) si sa calculeze accesoriilor aferente (daca firma a fost platitoare de impozit pe profit si daca ar fi reiesit impozit de plata).
De asemenea, pot proceda la colectarea TVA la acel an (conform legislatiei privind TVA in vigoare la acel moment), iar daca firma a avut TVA de plata, sa i se calculeze accesorii de plata.
In ceea ce priveste TVA, la ora actuala, pentru stocurile lipsa in gestiune se face ajustare in favoarea statului pentru TVA dedusa initial, in conformitate cu art. 148 alin. (1) litera c), in sensul ca se va micsora TVA care a fost dedusa initial la achizitia acestor stocuri.
Pentru ajustarea TVA nu se intocmeste autofactura, nefiind vorba de o livrare catre sine.
De retinut ca o autofactura se intocmeste doar in scopul colectarii TVA (in cazul unei livrari catre sine) si nu are nici o influenta asupra veniturilor societatii.
Ajustarea TVA pentru stocurile lipsa in gestiune se face inmultind valoarea stocurilor cu cota de TVA in vigoare la data achizitie bunurilor.
Asadar, pentru stocurile respective se va inmulti valoarea data pentru fiecare element de stoc in parte cu cota de 19%:
- pentru marfa:1600 lei *19% = 304 lei
- pentru materii prime: 100 lei *19% = 19 lei
- pentru alte consumabile: 9000 lei * 19% = 1710 lei.
TVA astfel rezultata se inregistreaza pe cheltuieli:
635 = 4426 2033 lei (304+19+1710).
Aceasta suma rezultata din ajustarea TVA, avind in vedere faptul ca vi s-a anulat inregistrarea in scop de TVA din oficiu, trebuie declarata prin declaratia 307 privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata, bifind casuta corespunzatoare anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA conform art.153 alin. (9) lit a) - e) sau lit. g) din Codul fiscal si completind in tabelul respectiv litera C si valoarea TVA rezultata din ajustare (respectiv suma de 2033 lei).
Declaratia se depune pina la data de 25 a lunii urmatore in care s-au facut ajustarile, data pina la care se va achita si TVA-ul de 2033 lei, in contul 20.10.01.01.05 "TVA de plata la bugetul de stat, rezultata ca urmare a ajustarilor" deschis la unitatea trezoreriei statului din cadrul organului fiscal competent, codificat cu codul de identificare fiscala al platitorului.
In ceea ce priveste obiectele de inventar de 6000 lei, daca acestea exista fizic, daca sint in stare buna de utilizare si, mai cu seama, daca pot fi utilizate in activitatea economica a firmei, atunci se pot da in consum pe baza de bon de consum, dar se va proceda si pentru acestea la ajustarea, declararea si plata TVA, conform metodologiei specificate mai sus.
Inregistrarea darii in consum se face astfel:
603 = 303 6000 lei
si, concomitent, debit 8035 "Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta".
Evidenta obiectelor de inventar date in consum se va tine cu ajutorul "Fisei de evidenta a materialelor de natura obiectelor de inventar in folosinta".
Baza legala:
- art. 153 alin. (9^1) cod fiscal, art. 11 alin. (1^1) si (1^3) cod fiscal;
- OPANAF 640/2012 privind aprobarea declaratiei 307;
- OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile
- Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009;
- OMFP 2861/2009 privind inventarierea.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Tranzactii intracomunitare. Inregistrare in scopuri de TVA. Cum procedam?Studiu de caz: Modalitatea de facturare. TVA in lei sau euro?Achizitionare produse de la o firma in urma executarii silite. Inregistrari contabileMinisterul Finantelor modifica din nou normele Codului fiscalStudiu de caz: Faptul generator si exgibilitatea TVA pentru achizitii intracomunitareUltimele articole
Majorare TVA 2025. 3 situatii explicate de specialistAchizitie intracomunitara. 4 obligatii care NU le revin firmelor neplatitoare de TVAPlatitor de TVA. Conditii, documente si ajustare TVA pentru trecere la neplatitor de TVAMajorare TVA la locuinte. Conditii pentru masura tranzitorie 2025 - 2026 cu TVA de 9%Panourile fotovoltaice. Reguli, cote TVA si taxa de timbru verdeArticole similare
Zoom fiscal: Regularizarea conturilor de TVAStudiu de caz: Ajustare TVA pentru autovehiculFactura servicii IT. INREGISTRARI CONTABILEAchizitie autocamion din UE. Regim TVA. Plata in numerarScrisoare de garantie cu cash colateral. Care sunt inregistrarile contabile corecte?Ultimele articole
Cesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si INREGISTRARI CONTABILETVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorCum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaArticole similare
Situatii financiare: Cum se corecteaza bilantul daca va fi modificata valoarea impozitului pe profit?Cand facturati cu TVA serviciile de transport intracomunitar?Bonificatie impozit pe venitul microintreprinderilor. Declaratie rectificativa. Studiu de cazMFP modifica certificatul de rezidenta fiscalaMicrointreprindere. Cum se scot din gestiune bunuri nevandabile si documentele necesare in aceasta situatieUltimele articole
Majorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicale-TVA: Sanctiunile se aplica din 1 IULIE sau 1 AUGUST 2025, in functie de sistemul TVANeplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiD700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAFirme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESArticole similare
Comercializarea en detail de produse alimentare perisabile. Tratamentul TVAAJUSTARE TVA. Factura cu taxare inversaAJUSTARE TVA predare investitie proprietar. Cum procedam cu facturarea si calculul ajustarii TVA?Marfuri lipsa pe timpul transportului. Cum gestionam TVA-ul?Aplicarea prevederilor de AJUSTARE TVA pentru clienti aflati in falimentUltimele articole
Platitor de TVA. Conditii, documente si AJUSTARE TVA pentru trecere la neplatitor de TVAActivitatea firmei e pe pauza? Iata ce trebuie sa stii despre TVA!AJUSTARE TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingTVA imobiliare. Care este regimul TVA in cazul livrarii de constructii mai vechi de 2025Platitor de TVA. Cum poate iesi de la TVA prin optiune
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"